«Το μέλλον θα έρθει λίγο πιο γρήγορα στην Αστυπάλαια. Πλέον ακολουθούμε το δρόμο της αειφορικής ανάπτυξης και της κυκλικής οικονομίας», λέει μεταξύ άλλων στο iefimerida.gr ο δήμαρχος του νησιού, Νίκος Κομηνέας αναφορικά με τις ενέργειες που γίνονται για την μεταμόρφωση της Αστυπάλαιας στο πρώτο «πράσινο» και «έξυπνο» νησί της Μεσογείου.
Όπως σημειώνει «είναι η πρώτη φορά που πρωθυπουργός επισκέπτεται το νησί και υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός για το εγχείρημα» της μετατροπής της Αστυπάλαιας σε πρότυπο ηλεκτροκίνησης, σε συνεργασία με τη Volkswagen. «Χαράζουμε μια νέα πορεία. Είναι κάτι το οποίο θέλουν όλοι οι πολίτες, ανεξάρτητα από κόμματα. Θέλουμε και οι δημότες να συμμετάσχουν σ' αυτήν την προσπάθεια και να απολαμβάνουν όλοι τα οφέλη», συμπληρώνει.
Σε πρώτο πλάνο η ανανέωση του στόλου με ηλεκτρικά οχήματα
Σύμφωνα με τον ίδιο βασικός στόχος είναι η ανανέωση όλων των οχημάτων του νησιού (ιδιωτικών και ενοικιαζόμενων) με ηλεκτρικά ΙΧ, γεγονός που ανοίγει παράθυρο για ένα καθαρότερο και πιο πράσινο μέλλον. «Θα υπάρξουν ισχυρές επιδοτήσεις για την αντικατάσταση του στόλου με ηλεκτρικά οχήματα, ενώ στο πλάνο είναι και η δημιουργία αστικής συγκοινωνίας on demand, αρχικά με 3-4 βαν, με τον πολίτη να... κλείνει θέση και μετέπειτα να σχεδιάζεται μια πιθανή διαδρομή που θα εξυπηρετεί όλους», σημειώνει ο κ. Κομηνέας στο iefimerida.gr.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, σήμερα στην Αστυπάλαια κυκλοφορούν -μαζί με τα ενοικιαζόμενα- περίπου 1.500 οχήματα και σκοπός του έργου είναι η αντικατάστασή τους από 1.000 ηλεκτροκίνητα, φιλικά προς το περιβάλλον.
Το όλο εγχείρημα που γίνεται σε συνεργασία με την Volkswagen αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 70% στο τέλος του έργου και στην περικοπή του ενεργειακού κόστους κατά 25%.
Οι τέσσερις πυλώνες του προγράμματος στην Αστυπάλαια
Το πρόγραμμα για τη μετατροπή της Αστυπάλαιας στο πρώτο «πράσινο» και «έξυπνο» νησί της Μεσογείου αποτυπώνεται μεταξύ άλλων σε τέσσερις κεντρικούς πυλώνες.
Όπως προαναφέρθηκε, πρώτος πυλώνας είναι η αντικατάσταση του στόλου των αυτοκινήτων, ιδιωτικών και δημόσιων, με ηλεκτροκίνητα οχήματα. Στο εγχείρημα αυτό συμβάλλει επίσης το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρονικών αυτοκινήτων «e-astypalea», το οποίο ταυτόχρονα καλύπτει την εγκατάσταση μονάδων φόρτισης σε κατοικίες και επιχειρήσεις.
Δεύτερος πυλώνας είναι η αναδιάρθρωση των μετακινήσεων στο νησί. Θα επιτρέπει σε κατοίκους και επισκέπτες να παραγγέλλουν και να μοιράζονται ηλεκτρικά μεταφορικά μέσα μέσω ψηφιακής εφαρμογής, ευέλικτα, ανάλογα με τις ανάγκες τους και για κάθε προορισμό στο νησί. Κατ' αυτόν τον τρόπο θα αναβαθμιστούν οι δημόσιες συγκοινωνίες, οι οποίες αυτή τη στιγμή δεν λειτουργούν τις νυχτερινές ώρες, και θα εξαλειφθεί η απόλυτη εξάρτηση από ΙΧ και μισθωμένα αυτοκίνητα, ειδικά την τουριστική περίοδο.
Οι αλλαγές που θα γίνουν θα υποστηριχθούν από τον τρίτο πυλώνα, ο οποίος προβλέπει τη σταδιακή εγκατάσταση μονάδων ηλιακής και αιολικής ενέργειας σε συνδυασμό με μπαταρίες για την αποθήκευση αποθέματος, αλλά και την αναβάθμιση του ενεργειακού δικτύου με τη βοήθεια του ΔΕΔΔΗΕ.
Σε αυτή την περίπτωση, στόχος είναι οι ανανεώσιμες πηγές να καλύπτουν πάνω από το 80% των αναγκών του νησιού έως το 2026.
Καταληκτικά, ο τέταρτος πυλώνας αφορά την ολιστική βελτίωση του οδικού δικτύου, με τελικό στόχο τη δυνατότητα ανάπτυξης οχημάτων που θα κινούνται χωρίς οδηγό.