Κινητό και τιμόνι, παραβίαση του κόκκινου φαναριού, παραβίαση stop και διάφορα άλλα παραβάσεις του ΚΟΚ από τους οδηγούς στους δρόμους φέρνουν πρόστιμα και βαθμούς ποινής στο point system, ή αλλιώς Σ.Ε.Σ.Ο. (Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών).
Το 2007 καθιερώθηκε το Σ.Ε.Σ.Ο. ή point system προκειμένου να ελέγχεται η οδική συμπεριφορά όσων κατέχουν άδεια οδήγησης για όλες τις κατηγορίες. Ετσι οι οδηγοί από τη στιγμή που δώσουν εξετάσεις και πάρουν το δίπλωμα οδήγησης εντάσσεται στο Σ.Ε.Σ.Ο. με 0 βαθμούς στο μητρώο τους.
Τι ισχύει με το point system
Στη συνέχεια και εφόσον οι οδηγοί παραβιάσουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και προφανώς τους πιάσει η Τροχαία, τότε στο μητρώο τους καταχωρείται η παράβαση, αλλά και οι βαθμοί που αντιστοιχούν σε κάθε παράβαση. Εάν ο οδηγός συμπληρώσει 15 βαθμούς ποινής, στέλνεται ειδοποίηση. Εάν ο οδηγός συμπληρώσει 25 βαθμούς ποινής, του αφαιρείται η άδεια οδήγησης.
Σημειώνεται πάντως ότι οι βαθμοί ποινής διαγράφονται 4 χρόνια μετά την ημερομηνία που διαπράχθηκε η κάθε παράβαση και 2 χρόνια μετά αν η παράβαση είχε διαπραχθεί από οδηγό που οδηγούσε όχημα δημόσιας χρήσης. Ωστόσο όσοι έχουν δίπλωμα λιγότερο από 3 χρόνια, έχουν προσαύξηση 3 πόντους στους βαθμούς ποινής της κάθε παράβασης.
Πότε ξαναδίνει ο οδηγός εξετάσεις
Αν σε κάποιο οδηγό αφαιρεθεί το δίπλωμα οδήγησης λόγω point system για να το αποκτήσει ξανά θα πρέπει να παρακολουθήσει το 50% των υποχρεωτικών μαθημάτων και να ξαναπεράσει από θεωρητική (σήματα), αλλά και πρακτική εξέταση (πορεία στο δρόμο). Δικαίωμα επανεξέτασης έχει κάποιος μετά την παρέλευση 6 μηνών από την ημερομηνία αφαίρεσης της άδειας οδήγησης.
Ενδεικτικές παραβάσεις και το point system
Ακολουθούν παραβάσεις στις οποίες αν υποπέσουν οι οδηγοί θα έχουν ποινές στο point system.