Πέθανε ο σπουδαίος φωτογράφος, ζωγράφος, συγγραφέας και κριτικός τέχνης Γιώργος Τουρκοβασίλης.
Τα τελευταία χρόνια ζούσε μόνος σε μικρό διαμέρισμα στην Αγία Παρασκευή. Εκεί τον βρήκε νεκρό η ανιψιά του. Το έργο που αφήνει είναι πολύτιμο και δεν πρέπει να χαθεί.
Τον βλέπουμε σε μία φωτογραφία που του έβγαλε το 2016 ο γράφων. Ο Γιώργος Τουρκοβασίλης στέκεται στη μικρή βεράντα του σπιτιού του και κρατά μια φωτογραφία που έβγαλε το 1969 στο Παρίσι.
Στη φωτογραφία βλέπουμε τον Περικλή Κοροβέση με τη φίλη του, Λίλη.
Ο Κοροβέσης τότε και πριν διαφύγει στο εξωτερικό είχε φυλακιστεί και βασανιστεί από τη χούντα. Βγήκε στην παρανομία το 1968 και κατόρθωσε να διαφύγει και να καταθέσει στο Συμβούλιο της Ευρώπης. Η κατάθεσή του ενημέρωνε για τους βασανισμούς που γίνονταν στην Ελλάδα.
Ο Γιώργος Τουρκοβασίλης υπήρξε εξαιρετικός φωτογράφος. Ονομάστηκε ροκ φωτογράφος γιατί έβγαλε πολλά πορτρέτα ροκ καλλιτεχνών στη δεκαετία του 1980. Ανάμεσα σε αυτά και του Νικόλα Άσιμου, του Παύλου Σιδηρόπουλου και πολλών άλλων.
Οι φωτογραφίες του, ιδιαίτερα εκείνες της πρώτης περιόδου του ελληνικού πανκ, είναι πολύτιμες, και ως καλλιτεχνικές και ως ντοκουμέντα. Αποτελούν πηγές πληροφόρησης, από τις λίγες που έχουμε, για να περιγράψουμε τη γένεση του πανκ και του new wave στην Ελλάδα.
Πέρα από τα ροκ πορτρέτα και νεανικά στιγμιότυπα, αποτύπωσε και σπουδαίες μορφές του ελληνικού πολιτισμού.
Στα καλύτερα δείγματα της δουλειάς του είναι μια σειρά φωτογραφιών του με τον Γιάννη Τσαρούχη, που έβγαλε το 1972 στο Παρίσι.
Ο Τουρκοβασίλης ήταν επίσης ζωγράφος, κριτικός τέχνης, φιλόσοφος, συγγραφέας, θα έλεγα ένας διανοούμενος. Στη δεκαετία του '80 έγινε γνωστός με το βιβλίο του «Ροκ Ημερολόγια», που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1984.
Γεννήθηκε στην Αθήνα, τον Απρίλιο του 1944. Ο ίδιος είχε πει ότι τη μέρα που γεννήθηκε το σόι έστησε τρικούβερτο γλέντι με πιστολιές στον αέρα, γιορτάζοντας έτσι τον ερχομό του διαδόχου. Το σόι ήταν σόι εθνικοφρόνων, σε εμπόλεμη τότε κατάσταση με την Αριστερά. Ο πατέρας του, Γιώργος, πριν από λίγους μήνες είχε εκτελεστεί από τους κομμουνιστές και ο θείος του Θόδωρος ανακήρυξε το μωρό, Γεώργιο Δεύτερο, διάδοχο του εθνικόφρονος πολιτικού.
Ο Γιώργος Τουρκοβασίλης ο Δεύτερος μεγάλωσε με την επίβλεψη του θείου και με την αυστηρή εντολή να τελειώσει Νομική, να γίνει πολιτικός και να εκδικηθεί με πολιτικό τρόπο τον θάνατο του πατέρα.
Τελείωσε τη Νομική Σχολή αριστούχος. Όμως, πολιτικός δεν έγινε, γιατί κάπου στο δρόμο αποφάσισε να ακολουθήσει τη δική του καρδιά, και έγινε καλλιτέχνης.
Ταξίδεψε πολύ. Ένα μεγάλο διάστημα (1968-1976) έζησε στο Παρίσι. Στο Παρίσι γνώρισε τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Αλέκο Φασιανό, τον Μανώλη Καλλιγιάννη, τη Ρένα Τζολάκη, τον Κώστα Τσόκλη, τον Θωμά Παπαδοπεράκη, τον Λεωνίδα Τσιριγκούλη, τη Μαρίνα Αθανασίου, τη Χλόη Obolenski, τη Lila de Nobili και τον Emilio Carcano.
Για λογαριασμό των περισσοτέρων από αυτούς εργάστηκε ως εκτυπωτής ασπρόμαυρων φωτογραφιών σε δικό του εργαστήριο, στη Rue St. Jacques. Κυρίως εργάστηκε για τον Γιάννη Τσαρούχη το 1969 και από το 1971 μέχρι το 1975. Ειδικότερα, υπήρξε ο βοηθός του στην προετοιμασία της έκθεσης της Ρώμης, στην Γκαλερί «Il Gabbiano», άνοιξη-καλοκαίρι του 1974, για τον κατάλογο της οποίας έκανε τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες και το πορτρέτο του Τσαρούχη.
Μετά το Παρίσι, επέστρεψε στην Αθήνα, όπου από το 1976 έως το 1985 εργάστηκε ως ανεξάρτητος φωτογράφος, με ειδικότητα το πορτρέτο και το «δημιουργικό» ρεπορτάζ.
Μετά την πρώτη του ατομική έκθεση, την άνοιξη του 1980 στο Φ.Κ.Α., συνεργάστηκε με εκδοτικούς οίκους και περιοδικά με κείμενα και φωτογραφίες.
Από το 1985 μέχρι και τον θάνατό του παρακολουθούσε την εικαστική κίνηση και προσέφερε υπηρεσίες ως επενδυτικός σύμβουλος, εκτιμητής και κριτικός έργων τέχνης.
Ατομικές Εκθέσεις Φωτογραφίας
- 1980, άνοιξη. «Πρόσωπα και Χώροι». Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών.
- 1984, άνοιξη. «Τα Ροκ Ημερολόγια», Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών.
- 2002 Σεπτέμβριος-Οκτώβριος. «Ζωγράφοι-Μοντέλα», Γκαλερί «Περί Τεχνών», Αθήνα
Ομαδικές Εκθέσεις Φωτογραφίας, κ.ά.
- 1970 ρεπορτάζ στους δρόμους του Λονδίνου, Cite Universitaire, Maison Internationale, Παρίσι.
- 1974, άνοιξη, Έκθεση φωτογραφιών του στην έκθεση έργων ζωγραφικής της Φανής Μιχαηλίδη, Charlottenborg, Κοπεγχάγη, Δανία.
- 1981 με θέμα "Γυμνό", Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών.
- 1982 "Jeune photographie grecque", "Europalia", Charleroi, Βέλγιο.
- 2000, άνοιξη, καλοκαίρι, "2000 κονσέρβες" (συμμετοχή με εικαστικό έργο), Λιθογραφείο της οδού Πειραιώς.
- 2003 φθινόπωρο, "Αποθήκες του Χρόνου", Φωτογραφικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Οι τρεις φωτογραφίες που εξετέθησαν ανήκουν πλέον στη συλλογή του Μουσείου.
Δημοσιεύματα
Β ι β λ ί α
- «Τελετές Μοτοσυκλέτας», φωτογραφικό ρεπορτάζ (κείμενο Γ. Χρονάς), εκδόσεις ΟΔΥΣΣΕΑΣ, Αθήνα, 1981.
- «Τα Ροκ Ημερολόγια» («Ελληνική Νεολαία και Ροκ εν Ρολ»), ρεπορτάζ - έρευνα με κείμενα δικά του και ασπρόμαυρες φωτογραφίες του. Εκδόσεις ΟΔΥΣΣΕΑΣ, Αθήνα 1984.
- «Ερωτικά ποιήματα Κ. Π. Καβάφη», εικονογράφηση με οκτώ ασπρόμαυρες φωτογραφίες, εκδόσεις ΕΡΑΤΩ, Αθήνα, 1985.
- «Τα Εργοστάσια Νοήματος», τρία κοινωνιολογικά δοκίμια, αναδημοσιευμένα από τα περιοδικά ΗΧΟΣ και PANDERMA, Εκδόσεις ΝΑΝΟΦΥΪΑ, Αθήνα, 1994.
- ROCK IN ATHENS 85. Εκδόσεις Στο Περιθώριο, 2018.