«Η τροπολογία του 2021 και η ίδια η σύσταση του νόμου του 1994 δεν επιτρέπει την παράθεση όλων των προσωπικών στοιχείων για τη λίστα με ta πρόσωπα που εμπλέκονταν στις παρακολουθήσεις» αναφέρουν νομικές και εισαγγελικές πηγές.
Απαντώντας έτσι στο αίτημα Τσίπρα στην ΑΔΑΕ να δοθεί ηλίστα παρακολουθούμενων.
Νομικά εμπόδια από τη σύσταση του ίδιου του νόμου πάνω στον οποίο δομήθηκε το 1994 η διαδικασία της κατ΄ εξαίρεση άρσης του απορρήτου των πληροφοριών, βλέπουν εισαγγελικές πηγές στην παράθεση πλήρους καταλόγου των στοιχείων παρακολουθούμενων από το 2019 και εντεύθεν, όπως αναφέρει το dikastiko.gr.
Παρότι μία τέτοια κίνηση θα έλυνε το γόρδιο δεσμό της μη ενημέρωσης για τα γεγονότα, πηγές εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο δεν είναι νομικά εφικτό καθώς οι διατάξεις του νόμου του 2225/ 1994 είναι απολύτως δεσμευτικές, δηλαδή δεν επιτρέπουν στον πρόεδρο της ΑΔΑΕ να προχωρήσει σε συγκεκριμένη ενημέρωση.
Τι αναφέρει η διάταξη στο άρθρο του νόμου περί ενημέρωσης των πολιτικών αρχηγών
«Απόσπασμα της διάταξης, που περιλαμβάνει το διατακτικό της, παραδίδεται με ηλεκτρονικό κρυπτογραφημένο μήνυμα, το οποίο πρέπει να καλύπτει τις προϋποθέσεις ασφαλείας του απορρήτου του περιεχομένου:
α) Στον πρόεδρο ή το διοικητικό συμβούλιο ή τον γενικό διευθυντή ή τον εκπρόσωπο του νομικού προσώπου, στο οποίο υπάγεται το μέσο ανταπόκρισης ή επικοινωνίας. Σε περίπτωση ατομικής επιχείρησης, το ως άνω απόσπασμα παραδίδεται στον επιχειρηματία.
β) Αν το νομικό πρόσωπο υπάγεται στον έλεγχο ή την εποπτεία του κράτους, το ως άνω απόσπασμα παραδίδεται και στον Υπουργό που εποπτεύει το νομικό αυτό πρόσωπο ή στον Υπουργό που προΐσταται της δημόσιας υπηρεσίας.
Το ηλεκτρονικό κωδικοποιημένο μήνυμα, το οποίο λαμβάνει η Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), περιέχει όλο το κείμενο της διάταξης που επιβάλλει την άρση του απορρήτου. Η σχετική αλληλογραφία είναι απόρρητη και τηρείται σε ειδικό αρχείο, στο οποίο έχουν πρόσβαση ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ και ένα ακόμη μέλος της Ολομέλειας που ορίζεται από αυτήν, καθώς και μέλη του προσωπικού της, τα οποία είναι ειδικά εξουσιοδοτημένα προς τούτο από την Ολομέλεια της Αρχής. Ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ. ενημερώνει σε κάθε περίπτωση τον Πρόεδρο της Βουλής και τους αρχηγούς των κομμάτων, που εκπροσωπούνται στη Βουλή και κοινοποιεί τη διάταξη στον Υπουργό Δικαιοσύνης».
Εισαγγελικές πηγές τονίζουν πως η διάταξη λόγω του μεγάλου όγκου των παρακολουθήσεων τα τελευταία χρόνια, είναι ουσιαστικά ανενεργή. Μάλιστα έλεγαν ότι η διάταξη περί κοινοποίησης στον υπουργό Δικαιοσύνης δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ και η ενημέρωση των πολιτικών αρχηγών νοείται μέσω της έκθεσης της ΑΔΑΕ. Σημειώνουν δε ότι αν κοινοποιηθεί κατάλογος με ονομαστική παράθεση, αντίκειται στο νόμο περί προσωπικών δεδομένων κάτι που συνιστά, κατά την άποψή τους, βαρύτατη παραβίασή του και είναι αυτόφωρο αδίκημα κακουργηματικής μορφής.
Σε κάθε περίπτωση, το θέμα της λίστας παρακολουθούμενων, προφανώς αφορά και τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, οι οποίοι γνωρίζουν και μπορούν να κάνουν ταυτοποίηση και αντιστοίχιση αριθμού του κινητού τηλεφώνου που παρακολουθείται και του κατόχου του. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να ληφθεί όμως απόφαση από την Ολομέλεια της ΑΔΑΕ (άρθρο 7 παρ.4 του νόμου 3115/2003 “Τα μέλη της ΑΔΑΕ κατά την άσκηση των καθηκόντων τους ενεργούν συλλογικά”) για διαβίβαση τέτοιων στοιχείων και διενέργεια ελέγχων. Οι εισαγγελικές πηγές επιμένουν ωστόσο πάνω σε αυτό, πως η ενημέρωση προς τρίτους μπορεί να είναι ποιοτική και στατιστική, αλλά όχι ονομαστική γιατί συνιστά και αυτό παραβίαση προσωπικών δεδομένων.