Την προσωπική του εμπειρία, όλα όσα έζησε εγκλωβισμένος στην Αττική Οδό επί 17 ώρες διηγείται ο δημοσιογράφος του iefimerida και διευθυντής του carandmotor.gr, Κώστας Φούζας.
Αττική Οδός - Το χρονικό του απίστευτου φιάσκου και τα μεγάλα ερωτήματα
Ένα θρίλερ άνευ προηγουμένου μέσα στον αστικό ιστό. Η πραγματική καταγραφή των γεγονότων.
Σε πλήρη εξέλιξη αλλά με αργούς ρυθμούς είναι ο απεγκλωβισμός και των τελευταίων οδηγών από την πολύπαθη -πλέον- Αττική Οδό. Τον μέχρι πρότινος δρόμο-υπόδειγμα σε επίπεδο λειτουργίας και οργάνωσης. Στον απόηχο της κακοκαιρίας «Ελπίς» και περιμένοντας τα αποτελέσματα της έρευνας που διέταξε η Εισαγγελία, ας δούμε τα γεγονότα κατά χρονική σειρά, όπως εγώ τα βίωσα εγκλωβισμένος για 17 ώρες χωρίς καμία ενημέρωση. Δυστυχώς, αρκετοί συμπολίτες μας παραμένουν ακόμη στα αυτοκίνητά τους, έχοντας συμπληρώσει 24ωρο αναμονής…
Οι κρίσιμες ώρες στην Αττική Οδό
11:05: Ανεβαίνω από Καρέα για την Αττική Οδό και τα πράγματα αρχίζουν να δυσκολεύουν. Τα αυτοκίνητα κινούνται με δυσκολία, τα λεωφορεία αρχίζουν να γλιστρούν. Στα διόδια της Κατεχάκη πληρώνω το αντίτιμο των 2,80 ευρώ και ο υπάλληλος με ενημερώνει ευγενικά πως όλα βαίνουν καλώς. Από τα διόδια περνούν δίπλα μου και δύο μοτοσυκλέτες. Κανένας έλεγχος! Η περιφερειακή Υμηττού είναι σχεδόν στρωμένη με χιόνι, χωρίς κάποιο εκχιονιστικό ή αλατιέρα να επιχειρεί στον αυτοκινητόδρομο.
11:15: Στο ρεύμα προς Ελευσίνα, λίγο πριν από την έξοδο 13, τα αυτοκίνητα είναι ακινητοποιημένα. Σε αυτό το σημείο παρέμεινα για 17 ολόκληρες ώρες. Σημειώστε πως στη ΛΕΑ βρισκόταν μόνο ένα αυτοκίνητο με μηχανική βλάβη (KIA Ceed) και στο σημείο που βρεθήκαμε οι οδηγοί σεβάστηκαν στο ακέραιο την ύπαρξη Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης.
13:30: Ένα εκχιονιστικό της Αττικής Οδού περνάει ανάμεσά μας. Τους ρωτάμε τι συμβαίνει και μας απαντούν πως πρέπει να πάνε μπροστά για να μας ανοίξουν τον δρόμο.
17:00: Οι πρώτες ελλείψεις σε καύσιμα κάνουν την εμφάνισή τους. Οδηγοί προχωρούν στο χιόνι με μπουκάλια και μπιτόνια στα χέρια προκειμένου να ανεφοδιαστούν -έστω και με ελάχιστη ποσότητα- ώστε να κρατηθούν ζεστοί στο αυτοκίνητο.
18:00: Οι συνομιλίες με τους οδηγούς συγκλίνουν στο ίδιο συμπέρασμα. Κανείς δεν τους ενημέρωσε στα διόδια για τα προβλήματα που ήδη υπήρχαν. Οδηγός φορτηγού επιρρίπτει ευθύνες και στην εταιρεία που εργάζεται: «Τους κάλεσα και τους είπα πως είναι αδύνατον να συνεχίσω με αυτό το χιόνι. Η απάντηση που πήρα ήταν πως δεν έχει δοθεί πουθενά απαγόρευση κυκλοφορίας και πως έπρεπε να συνεχίσω κανονικά τις διανομές».
21:00: Κάτοικοι από τις γύρω περιοχές αγοράζουν με δικά τους έξοδα προμήθειες προκειμένου να μας βοηθήσουν. Ρωτούν αν έχουμε ανάγκη και πώς μπορούν να βοηθήσουν. Απλοί πολίτες! Κανείς υπεύθυνος μέχρι τώρα! Προτρέπουν τους οδηγούς να κλειδώσουν τα αυτοκίνητά τους και να φύγουν. Ορισμένοι εξ αυτών το πράττουν και άλλοι -όπως και εγώ- παραμένουμε μέσα.
23:15: Ομάδα της ΟΠΚΕ από τη Δυτική Αττική κάνει την εμφάνισή της. Μας προσφέρουν νερά και ξεκινούν τον απεγκλωβισμό των οχημάτων και οδηγών. Μέσα σε χαμηλές θερμοκρασίες και πυκνό χιόνι καταγράφουν πολλά χιλιόμετρα με τα πόδια προκειμένου να βοηθήσουν.
23:30: Ένα όχημα της Πυροσβεστικής επιχειρεί προκειμένου να απομακρύνει το χιόνι από τις εξόδους. Μάταια όμως, καθώς τα οχήματα ήταν ήδη καλυμμένα με χιόνι. Από εκείνη τη στιγμή και μετά δεν τους είδα ξανά…
00:30: Η ομάδα της ΟΠΚΕ ξεκινά προσπάθειες και καταφέρνει να αποκολλήσει κάποια οχήματα που βρίσκονταν μπροστά, με κατεύθυνση προς Ελευσίνα. Μιάμιση ώρα μετά, οι καιρικές συνθήκες δυσκολεύουν και πάλι. Έτσι, λαμβάνεται η απόφαση απομάκρυνσής μας και συγκέντρωση όλων στο πρατήριο υγρών καυσίμων που βρίσκεται στην έξοδο 13. Την ίδια στιγμή υπάρχει έντονη κινητικότητα από την πλευρά των αστυνομικών οι οποίοι, όπως μαθαίνω, βοηθούν καρδιοπαθή οδηγό.
3:30: Οι αστυνομικοί της ΟΠΚΕ μας χωρίζουν σε ομάδες, ανάλογα με τον τόπο διαμονής και μας μεταφέρουν με ασφάλεια στην πόρτα του σπιτιού μας. Τρία Nissan Navara και ένα Jeep Cherokee έφεραν εις πέρας τη δύσκολη αποστολή! Στη διαδρομή μας, με κατεύθυνση προς Ελευσίνα, οι εικόνες ήταν σχεδόν σοκαριστικές στο αντίθετο ρεύμα. Ακινητοποιημένα οχήματα παντού και νταλίκες διπλωμένες. Ποιος, τελικά, πήρε την ευθύνη και επέτρεψε την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων κάτω από τέτοιες συνθήκες;
Όπως προκύπτει από τις πληροφορίες που συλλέξαμε, οι αρμόδιοι γνώριζαν από τις 10 το πρωί πως διάφορα οχήματα είχαν κολλήσει σε αρκετά σημεία της Αττικής Οδού. Παρ' όλα αυτά, δεν σταμάτησαν την είσοδο νέων οχημάτων από τους σταθμούς διοδίων (από τις κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας το κέντρο της Αττικής Οδού γνωρίζει τι συμβαίνει σε κάθε σημείο).
Μέχρι η ομάδα της ΟΠΚΕ να μας προσεγγίσει στην έξοδο 13 (κατεύθυνση προς Ελευσίνα) στις 23:15, δεν είχαμε καμία ενημέρωση. Κανείς υπεύθυνος δεν ασχολήθηκε για το αν κάποιος συμπολίτης μας κινδυνεύει. Μοναδικές πηγές πληροφόρησης τα sites, το ραδιόφωνο και όσα μαθαίναμε τηλεφωνικώς από συγγενείς και φίλους.
Η συγκεκριμένη εμπειρία είναι κάτι που σίγουρα κανείς από τους εγκλωβισμένους οδηγούς δεν θα ξεχάσει. Το «δυστύχημα» είναι πως αυτό δεν συνέβη σε κάποιο καταφύγιο στον Όλυμπο, αλλά στον καλύτερο αυτοκινητόδρομο της Ελλάδας, στην καρδιά της Αττικής. Ας ελπίσουμε πως το πάθημα έγινε μάθημα!
Ένα τεράστιο «Μπράβο» αξίζουν οι άνδρες της ΟΠΚΕ που επιχείρησαν με απόλυτο επαγγελματισμό, αλλά και οι κάτοικοι των γύρω περιοχών που προσέφεραν τη βοήθειά τους αψηφώντας το πολικό ψύχος.