Σημαντικά οφέλη και ισχυρά προστατευτικά μέτρα για τους εργαζόμενους στη διανομή (delivery) φέρνει Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπέγραψαν τα υπουργεία Εργασίας, Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη.
Η ΚΥΑ, την οποία υπογράφουν ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Βασίλης Σπανάκης, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γιάννης Οικονόμου, αφορά στην ορθή συντήρηση των οχημάτων και ορίζει τις αυστηρές τεχνικές προδιαγραφές των μέσων ατομικής προστασίας που οφείλει να παρέχει ο εκάστοτε εργοδότης στους διανομείς που απασχολεί, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες.
Τι προβλέπει η νέα ΚΥΑ για τους εργαζόμενους στο delivery και ως κούριερ
Στην ΚΥΑ τονίζεται αρχικά ότι όσα προβλέπει αφορούν επιχειρήσεις, εργασίες και εκμεταλλεύσεις, στις οποίες οι εργαζόμενοι κατά την εκτέλεση της εργασίας τους χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα κατά την έννοια του άρθρου 2 του Κ.Ο.Κ., ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής του εργοδότη, για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων.
Οι νέες υποχρεώσεις των εργοδοτών
Ακολούθως επισημαίνεται ότι οι εργοδότες του κλάδου υποχρεούνται να λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε τα οχήματα να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων.
Συγκεκριμένα, τα οχήματα πρέπει να διαθέτουν:
α) Άδεια σε ισχύ και πινακίδα κυκλοφορίας στην προ- βλεπόμενη θέση τοποθέτησης.
β) Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο σε ισχύ.
γ) Μόνο για τις μοτοσικλέτες, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου σε ισχύ με επικολλημένο το σχετικό σήμα, στο οποίο φαίνεται ο μήνας και το έτος του επόμενου περιοδικού τεχνικού ελέγχου.
δ) Μόνο για τις μοτοσικλέτες, απόδειξη πληρωμής τελών κυκλοφορίας.
Επιπλέον, ο εργαζόμενος πρέπει να διαθέτει και την κατά περίπτωση οχήματος απαιτούμενη από τις κείμενες διατάξεις άδεια οδήγησης σε ισχύ.
Στα οχήματα πρέπει να διενεργούνται όλες οι επισκευαστικές εργασίες των τυχόν βλαβών τους, καθώς και οι προβλεπόμενες τακτικές και περιοδικές συντηρήσεις (service), σύμφωνα με τις οδηγίες των κατασκευαστών τους, όπως αυτές καταγράφονται στα αντίστοιχα αποδεικτικά έγγραφα και στα βιβλία/εγχειρίδια των εν λόγω οχημάτων, που φέρουν την υπογραφή του τεχνίτη, την υπογραφή και σφραγίδα του εκμεταλλευτή του συνεργείου, τα οποία πρέπει να φυλάσσονται με ευθύνη του εργοδότη στην έδρα της επιχείρησής του.
Οι επισκευαστικές ή/και εργασίες συντήρησης των οχημάτων πραγματοποιούνται σε κατάλληλο και εξουσιοδοτημένο για το σκοπό αυτό αδειοδοτημένο συνεργείο επισκευής και συντήρησης μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων του π.δ. 78/1988 (Α’ 34), ή/και συνεργείο/δραστηριότητα όμοιας ειδικότητας που έχει υποβάλει στην αρμόδια αρχή τη γνωστοποίηση της έναρξης λειτουργίας του και έχει λάβει σχετικό αποδεικτικό υποβολής αυτής.
Οι εργασίες συντήρησης των ανωτέρω οχημάτων περιλαμβάνουν κατ’ ελάχιστον τους εξής επί μέρους ελέγχους:
- Έλεγχος του συστήματος πέδησης.
- Έλεγχος ελαστικών οχήματος.
- Έλεγχος ηχητικής προειδοποίησης, φώτων, καθρεπτών και δεικτών αλλαγής κατεύθυνσης οχήματος.
- Έλεγχος συστήματος διεύθυνσης οχήματος.
- Έλεγχος αναρτήσεων οχήματος.
- Έλεγχος της στάθμης υγρών του οχήματος.
Ο εξοπλισμός προστασίας των εργαζομένων
Η νέα ΚΥΑ καθιστά υπεύθυνους τους εργοδότες για να παρέχουν στους εργαζομένους που χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα κατά την εργασία τους, για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, τα παρακάτω:
α) Προστατευτικό κράνος, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 12 του Κ.Ο.Κ. και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού υπ’ αρ. 16703/716/2001 υπουργική απόφαση «Καθορισμός των χαρακτηριστικών, των προδιαγραφών κ.α. των προστατευτικών κρανών, για οδηγούς και επιβάτες μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων, καθώς και των εξαιρέσεων από την υποχρέωση χρήσης αυτών» (Β’ 538) και υπό στοιχεία Ζ3- 654/04.09.2006 κοινή υπουργική απόφαση «Απαγόρευση διάθεσης στην ελληνική αγορά κρανών και προστατευτικών όρασης για οδηγούς και επιβάτες μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων που δεν είναι σύμφωνα με τον κανονισμό R22 της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών όπως ισχύει» (Β’ 1389), καθώς και το πρότυπο ECE 22.06 (full face με αποσπώμενο προστατευτικό κάτω μέρους του προσώπου),
β) πανωφόρι και παντελόνι, κατάλληλα για την προστασία του αναβάτη του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσικλέτας έναντι πτώσης (ανθεκτικά στην τριβή, με ειδική προστασία στους ώμους, στους αγκώνες, στα γόνατα και στην πλάτη). Εάν αυτά έχουν και τις προδιαγραφές του ανακλαστικού γιλέκου ή/και της αδιάβροχης προστασίας, τότε οι απαιτήσεις των γ) ή/και ε) ακόλουθων εδαφίων παρέλκουν,
γ) αδιάβροχο ολόσωμης προστασίας,
δ) γάντια,
ε) ανακλαστικό γιλέκο,
στ) προστατευτικά αδιάβροχα υποδήματα.
Όλα τα παραπάνω είδη, σύμφωνα με την ΚΥΑ, θα πρέπει να είναι κατάλληλα για την εποχή, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία από τις ατμοσφαιρικές και καιρικές συνθήκες. Επιπλέον, τα είδη του εξοπλισμού προστασίας εργαζομένων χορηγούνται από τον εργοδότη δωρεάν και πρέπει να προορίζονται για προσωπική χρήση, σύμφωνα και με τη σωματοδομή του χρήστη.
Γεωργιάδης: Οι εργαζόμενοι στη διανομή αποκτούν πέπλο προστασίας και καλύτερες συνθήκες εργασίας
Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε σχετικά:
«Η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων αποτελεί κύριο μέλημά μας. Όταν μάλιστα πρόκειται για εργαζόμενους που εκτίθενται σε αυξημένου βαθμού κινδύνους ως προς την υγεία και την ασφάλειά τους όπως είναι οι διανομείς/μεταφορείς, τότε πρέπει να δρούμε άμεσα.
Για το λόγο αυτό το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και τα συναρμόδια Υπουργεία υπέγραψαν Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία θεσπίζει συγκεκριμένους κανόνες για τους εργαζόμενους στα delivery με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια για τη ζωή τους και την ευζωία τους. Είμαι πολύ ευτυχής που μπορούμε να βοηθήσουμε τους σκληρά εργαζόμενους σε αυτόν τον κλάδο να αποκτήσουν ένα πέπλο προστασίας και καλύτερες συνθήκες εργασίας».
Ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Βασίλης Σπανάκης δήλωσε σχετικά:
«Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν σημαντικές διαχρονικές προκλήσεις στα ζητήματα των συνθηκών εργασίας. Είμαστε αποφασισμένοι να θωρακίσουμε ακόμη περισσότερο την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων -όλων ανεξαιρέτως- και ιδίως αυτών που απασχολούνται σε εργασίες υψηλής επικινδυνότητας, όπως τα delivery.
Σε αυτό το πλαίσιο, υπέγραψα σχετική Υπουργική Απόφαση για την προστασία των διανομέων είτε αυτοί είναι μισθωτοί είτε πάροχοι υπηρεσιών σε ψηφιακές πλατφόρμες. Θα ακολουθήσουν σύντομα και άλλες δράσεις σχετικές με τον οδικό χάρτη, τις οποίες διαμορφώσαμε με την Εθνική Στρατηγική για την Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία κατά το χρονικό διάστημα 2022-2027. Θα συνεχίσουμε με σχέδιο, αποφασιστικότητα και ταχύτητα. Στο ζήτημα της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων δεν χωρούν αναβολές και παρελκυστικές λογικές. Ταυτόχρονα, συνεργαζόμαστε με την Επιθεώρηση Εργασίας, προκειμένου να διασφαλίσουμε την ουσιαστική και συνεπή εφαρμογή όλων όσων προβλέπει η εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων».
Ολόκληρη η ΚΥΑ
Δείτε την Κοινή Υπουργική Απόφαση που αλλάζει άρδην τα δεδομένα στο delivery: