Σε ατμόσφαιρα γιορτής και ύφος μονοήμερης εκδρομής, επιστρέφουν στον Άλιμο, για πέμπτη χρονιά την Κυριακή 26 Μαΐου, οι θρύλοι της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, κουβαλώντας μία ολόκληρη ιστορία αισθητικής, τεχνολογίας και πολιτισμού σε τέσσερις τροχούς.
Το Alimos Classic Car Sunday, που συγκεντρώνει πάνω από 25.000 θεατές, φέτος ξετυλίγεται με επιπλέον εκπλήξεις, με τις τετράτροχες «καλλονές» ξαπλωμένες νωχελικά κατά μήκος του παραλιακού πεζόδρομου του Αλίμου.
Για αρχή, ένα διακεκριμένο κομμάτι γης, γνωστό πια ως «το γρασίδι», θα φιλοξενήσει τα σημαντικότερα αυτοκίνητα, από ιστορικά προ του 1920 μέχρι σημερινά supercars των «φυλών» Φερράρι και Λαμποργκίνι. Όλος ο πεζόδρομος, μέχρι και το αμφιθέατρο θα είναι πλήρης χρωμάτων και οι «καλλονές» ποικίλλουν σε μέγεθος αλλά είναι όλες ίσες σε αξία. Ανάμεσα σε «μπιζουδάκια» Fiat 500, επιβάλλονται με τον όγκο και την ιστορία τους στρατιωτικά οχήματα, και συμβιώνουν αρμονικά τα ταπεινά μοντέλα των 80’s με τις τεράστιες αμερικάνικες Cadillac «κάμπριο».
Τιμή και δόξα στους συλλέκτες
O δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, που πάντα είναι εκεί και καλωσορίζει δημότες του, αλλά και χιλιάδες επισκέπτες, δήλωσε: «Αυτή η μοναδική γιορτή χρωμάτων, ήχων και κυρίως ανθρώπων έγινε πια θεσμός που τόσο όσοι συμμετέχουν όσο και οι κάθε χρόνο περισσότεροι θεατές, την περιμένουν πια ανυπόμονα. Είναι δε αξιοθαύμαστο πόσα αλλάζουν στο ACCS V, χωρίς όμως να αλλάξει η ψυχαγωγική και πολιτιστική του αξία. Το ίδιο αξιοθαύμαστη είναι και η εμφάνιση, εξωτερική και εσωτερική, των θρυλικών αυτοκινήτων που οι ιδιοκτήτες τους, με κόπο και έξοδα, διατηρούν σε σχεδόν εργοστασιακή κατάσταση».
Ένα παραμύθι 60s
Γι' αυτά που αλλάζουν φέτος στη διάσημη και δημοφιλή πια εκδήλωση, ο Νίκος Μαστοράκης, ο οποίος δημιούργησε το χόμπι-πάθος του ιστορικού αυτοκινήτου με το πρώτο του «Ράλι Αντίκα» στα 60’s, λέει:
«Πανευτυχείς για τη συνεργασία μας με τον δήμαρχο Ανδρέα Κονδύλη και τους άξιους συνεργάτες του Δήμου Αλίμου. Φτιάξαμε ένα παραμύθι των 60s φέτος, που αρχίζει από τη μουσική, με τα αφελή, αθώα, διασκεδαστικά super hits εκείνης της εποχής, και φτάνει μέχρι το street food (μπέργκερς, χοτ ντογκς, ντόνατς) που θα παρασκευάζονται σε ένα... κλασικό van της Volks Bar. Ο επισκέπτης θα βρει από Μοχίτο μέχρι καπουτσίνο και από ποπ κορν μέχρι υπέροχα παγωτά. Πολύ σημαντική και φέτος είναι η παρουσία της ΔΕΗ blue και η θεαματική σύγκριση του χθες με το σήμερα -και το αύριο- τεχνολογικά «προσωποποιημένο» από δύο κλασικά «μικρά», την Izetta της BMW μαζί με το 500αράκι της Fiat, πλάι στους σημερινούς, ηλεκτροκίνητους... απογόνους τους. Γέφυρα του παρελθόντος που φεύγει και του μέλλοντος που είναι εδώ, o φορτιστής ηλεκτρικών οχημάτων της ΔΕΗ blue που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των επισκεπτών.
Kαι μια... Rolls Royce στο λαχείο!
»Έχουμε δωρεάν λαχεία, με τον τυχερό της κλήρωσης να παίρνει τη... Rolls Royce του δήμου, με σοφέρ και γεύμα, για μιαν αξέχαστη Κυριακή. Όμως εκπληρώνουμε και την επιθυμία χιλιάδων επισκεπτών, με ένα Gift Shop για καπελάκια, μπλουζάκια, κούπες του καφέ και αφίσες σε τιμές... άλλης εποχής!»
Το ACCS V φιλοξενεί τις γνωστότερες, μεγαλύτερες Λέσχες της χώρας (ΦΙΛΠΑ, ΣΙΣΠΑ, ΟΡΚΑ, ΕΛΚΑ, FIAT 500, ΣΔΙΟ) και για πρώτη φορά συμμετοχές από περιφερειακές λέσχες.
Τα βλέμματα, βέβαια, θα τραβήξουν όπως πάντα οι Aston Martin, οι Ferrari, οι Lamborghini από τη συλλογή του Πάρη Ηλιάδη, που είναι πια μόνιμοι... κάτοικοι της εκδήλωσης. Με 12 αυτοκίνητα είναι παρούσα και η Ariantique, που επενδύει συστηματικά στα κλασικά αυτοκίνητα. Για τους θαυμαστές των αμερικάνικων muscle cars σύσσωμοι έρχονται οι ιδιοκτήτες αυτών των τεράστιων αλλά τόσο ρομαντικών Chevy, Cadillac, Plymouth, Μustang και ο διάσημος τηλεστάρ Kit, ακριβές αντίγραφο του πρωτότυπου, στη διάθεση των selfie maniacs.
Οι συμμετοχές άρχισαν πρόσφατα και συνεχίζονται, με πάνω από 100 αυτοκίνητα να έχουν δώσει ήδη το «παρών».
Αναμένονται, λοιπόν, πάνω από 200 κλασικά τροχοφόρα, αλλά οι διοργανωτές έχουν κρατήσει διακεκριμένη θέση και για 20 ιστορικές μοτοσικλέτες της Ομοσπονδίας τους, τιμώντας έτσι και τις δίτροχες «καλλονές»!
«Ίσως μάλιστα να κάνουμε κι ένα ρεσιτάλ rock’n’roll στο τέλος της διοργάνωσης. Φινάλε μετά μουσικής!»
Απαντήσεις με... μίζα!
Όμως, η iefimerida είχε ερωτήσεις για τον Νίκο Μαστοράκη, κι εκείνος τις απάντησε με χιούμορ και αυτοσαρκασμό.
-Πώς ήταν τα κλασικά αυτοκίνητα όταν ξεκίνησες το Ράλλυ Αντίκα στα 60s; Ήταν δική σου ιδέα ή της Ελένης Βλάχου;
«Δική μου η ιδέα, δικός μου και ο τίτλος, αλλά μέτρησε πολύ της Ελένης Βλάχου η ενθουσιώδης άμεση αντίδραση και έγκριση. Η κοινωνία του αυτοκινήτου, εκείνη τη χρονιά, έπαθε σοκ. Κλασικά αυτοκίνητα έβρισκε κάποιος τότε να έχουν γίνει... κοτέτσια και, με την αναγγελία του Ράλλυ Αντίκα, πολλά τέτοια εγκαταλελειμμένα επιδιορθώθηκαν βιαστικά και μετά τη... νεκρανάσταση ακολούθησε η παρέλαση μπροστά στα έκπληκτα ματιά του κοινού».
-Στον τερματισμό, στον Ιππόδρομο, πολλές celebrities.
«Μόνο που τότε τις λέγαμε απλώς ''διακεκριμένες προσωπικότητες''. Η Μελίνα, ο Ντασσέν, η Λαμπέτη και η ίδια η Βλάχου παρακολούθησαν μια διασκεδαστική δεξιοτεχνία, με πιο διασκεδαστικό το γεγονός ότι μερικές ''σακαράκες'' εγκατέλειψαν από... μηχανική βλάβη».
-Και όλο αυτό έγινε αργότερα ένα επίσημο χόμπι;
«Ναι, έγινε η ΦΙΛΠΑ και ακολούθησαν άλλες λέσχες και οι ''σακαράκες'' μετατράπηκαν σε πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο».
-Ποιο είναι το «τώρα» αυτού του πανάκριβου σπορ;
«Όπως θα δει ο επισκέπτης ή ο θεατής, η έννοια ''κλασικό'' δεν καλύπτει μόνο ιστορικά και σπάνια τετράτροχα αλλά και πολλά ''συνηθισμένα'' καθημερινά αυτοκίνητα που οι δεκαετίες τα μετέτρεψαν σε ''συλλεκτικά''. Και ενώ το χόμπι παραμένει ως ''πολυτέλεια'' για μερικούς ιδιώτες με δικά τους μουσεία, απρόσιτα στο κοινό, βλέπουμε πια στους δρόμους συλλεκτικά κομμάτια, μια που ο νέος νόμος τους εξασφαλίζει δωρεάν (χωρίς τέλη) κίνηση και η παρουσία τους ομορφαίνει τις πόλεις.
Βενζίνη τέλος;
-Βλέπετε την ηλεκτροκίνηση να «καταβροχθίζει» την ιστορία της βενζινοκίνητης μηχανής;
«Βλέπω σταδιακή μείωση στη εξάρτησή μας από τα καύσιμα, όμως, αισθητικά, πολλά νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα είναι βασισμένα στον σχεδιασμό των κλασικών προγόνων τους. Αυτό, για μερικούς ερωτευμένους με το κλασικό, όπως π.χ. ο φίλος μας ο Κυριάκος Κοφινάς, διευθυντής ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ Blue, που λατρεύει το παλιό του Mini και το τρέχει στους αγώνες, ενώ επιλέγει να οδηγεί μεν Mini αλλά... ηλεκτροκίνητο. Θα υπάρχουν όμως πάντα εκείνοι που μαγεύονται από την οσμή της βενζίνης και αναπνέουν ηδονικά την οσμή του Castrol».
Από τη θέση του οδηγού αγώνων
-Διοργανωτής του Kids & Cars και του ACCS, όμως και συλλέκτης;
«Έχω μια αξιολάτρευτη Chevy Bel Air που ποζάρει κάθε χρόνο ανοιχτή και ευάερη στο ACCS, έχω μια Ford Fairlane του ’58 και μια «αγάπη ζωής», τη Citroen DS. Mέχρι εκεί, δεν μπαίνω σε πειρασμό να κάνω ''στόλο'', άλλωστε το να συντηρείς σωστά τρία αυτοκίνητα είναι ένα είδος οικονομικού εφιάλτη, που όμως έχει πάντα happy end».
-Δημοσιογραφία, ραδιόφωνο, τηλεόραση, λίγο θέατρο, πολλές ταινίες. Από τη θέση του σκηνοθέτη στη θέση του οδηγού, ποια σε κερδίζει;
«Αξέχαστα τα χρόνια που έτρεχα με μια ταπεινή Skoda σε όλα τα ράλλυ και όλους τους αγώνες αναβάσεων και ταχύτητας. Ένα συναρπαστικό σπορ που το εγκατέλειψα όταν γεννήθηκε η κόρη μου».
-Πόσα αυτοκίνητα έχεις οδηγήσει;
«Δημιούργησα τη σελίδα αυτοκινήτου στη ''Μεσημβρινή'' και επί χρόνια δοκίμαζα ένα αυτοκίνητο την εβδομάδα. Υπολογίζω ότι με τέτοια χρήση, στο τιμόνι, πρέπει να έχω ξεπεράσει τα 500! Όμως οι ''παιδικοί'' μου έρωτες με Sunbeam Alpine και Citroen DS δεν ξεπεράστηκαν ποτέ».
-Ο Νίκος Μαστοράκης, λοιπόν, μέρες πριν, συμπλήρωσε τα 83 χρόνια ζωής (και κάπου 65 χρόνια συνεχούς δράσης), έχει μία κόρη, δύο εγγόνια και τρία δισέγγονα, επομένως λογικό να ρωτήσει κάποιος: Εσύ τι... μοντέλο είσαι;
«Αυτή την ερώτηση την απαντώ σοφιστικά: Γερό, δοκιμασμένο, και με επιγραφή I’m not old, I’m a classic».
Για συλλέκτες, ένα φιλμ που έγινε από 355 φωτογραφίες που όμως... έγιναν από ατελείωτες ώρες βιντεολήψεων.