Σε μερικές ημέρες θα ξεκινήσει η ανάπλαση της κάτω πλευράς της πλατείας Συντάγματος και θα ολοκληρωθεί σε έξι μήνες βάσει χρονοδιαγραμμάτων, σύμφωνα με τον δήμαρχο Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη.
Μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ ο Κώστας Μπακογιάννης τόνισε ότι θα γίνει διαπλάτυνση πεζοδρομίων που στην ουσία θα δημιουργήσει μια νέα πλατεία, θα γίνει ενοποίηση με τον πεζόδρομο της Ερμού και θα φυτευτούν δεκάδες μεγάλα δέντρα.
Το έργο υλοποιεί μελέτη των αρχιτεκτόνων Δημήτρη Μανίκα και Ντόρας Παπαδημητρίου, προϊόν αρχιτεκτονικού διαγωνισμού του 2004 που δεν προχώρησε και όπως είπε ο δήμαρχος Αθηναίων είναι μια «αστική εκκρεμότητα, μια υπόσχεση της πόλης». Ο κ. Μπακογιάννης τόνισε ότι στόχος είναι να μην υπάρξει παρέκκλιση και εκπτώσεις από τη μελέτη, να δημιουργηθεί η λιγότερη δυνατή όχληση και να μην προκληθεί κυκλοφοριακό θέμα.
Για τον Μεγάλο Περίπατο ανέφερε ότι από την πρώτη πιλοτική φάση του έχουν εξαχθεί τρία βασικά συμπεράσματα τα οποία είναι τα εξής:
- Μπορούμε να διασφαλίσουμε τα απαραίτητα τετραγωνικά ποιοτικού δημόσιου χώρου.
- Η κυκλοφορία έχει αποκατασταθεί μετά το πρώτο «σοκ»
- Παρατηρείται θεαματική βελτίωση στους περιβαλλοντικούς δείκτες, για παράδειγμα στην Πανεπιστημίου η μείωση στους ρύπους είναι 27%, ποσοστό αξιοσημείωτο.
Για τις επικρίσεις που έχει δεχθεί για τον Μεγάλο Περίπατο σχολίασε ότι «όταν γίνονται μεγάλες παρεμβάσεις πάντα γίνεται μεγάλη συζήτηση» και πρόσθεσε ότι «πολλοί λένε η Αθήνα δεν αλλάζει». Εγώ αρνούμαι να το αποδεχθώ.
Μια νέα πλατεία γεννιέται στην καρδιά της Αθήνας -10 οφέλη με αριθμούς
Με το νέο έργο δημιουργείται μια νέα πλατεία στο κάτω μέρος του Συντάγματος, ενώ ταυτόχρονα ενοποιείται αισθητικά και λειτουργικά με το κύριο σώμα της πλατείας.
Τα 10 οφέλη με αριθμούς συνοψίζονται στα παρακάτω:
- Από τη μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας σε 4 απο 6, όπως υλοποιήθηκε πέρσι, μειώνονται τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, θορύβου και αναβαθμίζεται το επίπεδο οδικής ασφάλειας.
- Στο τμήμα μεταξύ Καραγεώργη Σερβίας και Ερμού το μέσο πλάτος επέκτασης του πεζόδρομου ανέρχεται σε 7,80 μέτρα, ενώ στο τμήμα Ερμού - Μητροπολεως σε 5,20 και άρα δημιουργούνται περίπου 1000 τετραγωνικά μέτρα νέου ζωτικού δημοσίου χώρου.
- Η ανάπλαση προβλέπει 28 νέα μεγάλα δέντρα που θα συμβάλουν στο μικροκλίμα της πλατείας, τη σκίαση, την ελκυστικότητά της νέας πλατείας, την φιλικότητα προς τους επισκέπτες.
- Οι 2 διαμήκεις πέργκολες, θα προσφέρουν πρόσθετη σκίαση αλλά κυρίως θα οργανώσουν αστικά και ενοποιητικά τον χώρο και κατά επέκταση τον εξοπλισμό και τα τραπεζοκαθίσματα των καταστημάτων, σε οριοθετημένες θέσεις.
- Η σύγχρονη διάβαση πεζών, πιο φιλική πια και στενότερη, δημιουργεί συνθήκες πρόσθετης οδικής ασφάλειας, διασυνδέει λειτουργικά τις ροές πεζών. Φωτιστικά στο δάπεδο της ασφάλτου, συγχρονισμένα με τους σηματοδότες, δημιουργούν αίσθηση πρόσθετης ασφαλείας, κυρίως τις βραδινές ώρες.
- Η αποκλειστική λεωφορειολωρίδα και η χωροθέτηση πέντε στάσεων του ΟΑΣΑ, προσδίδει τον χαρακτήρα της βιώσιμης κινητικότητας με δημόσια μέσα μεταφοράς στα σημεία ακριβώς που επιζητούνται αυθόρμητα από τους πολίτες είτε στην άφιξη είτε στην αναχώρηση.
- Ο σχεδιασμός γίνεται με πλήρη πρόνοια, ώστε να εξασφαλίζεται η καθολική πρόσβαση των ΑμεΑ, ενώ τα επιμέρους στοιχεία, όπως ράμπες και λωρίδες επισήμανσης ΑμεΑ εντάσσονται αισθητικά διατηρώντας στο ακέραιο τη λειτουργική τους αξία.
- Η δημιουργία του νέου δημόσιου χώρου διαμορφώνει μία φιλικότερη, λειτουργικότερη και ανάλογης αισθητικής απόληξη ή είσοδο στον πεζόδρομο της Ερμού. Το πιο πολυσύχναστο σημείο της πόλης με τους χιλιάδες πεζούς καθημερινά, πολλαπλασιάζει την προσφορά ενός βιώσιμου περιβάλλοντος στους πολίτες και επισκέπτες.
- Το έργο συνδέεται άμεσα και θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με παρόμοιες παρεμβάσεις που σχεδιάζονται και ολοκληρώνονται ήδη όπως η διαπλάτυνση της Ερμού στο κάτω τμήμα της, η εμβληματική ανάπλαση της Πανεπιστημίου, οι πεζοδρομήσεις και οδικές αναπλάσεις στο οδικό δίκτυο του εμπορικού τριγώνου
- Το έργο της ανάπλασης της πλ. Συντάγματος περικλείει με μοναδικό τρόπο, σημειολογικά και συμβολικά τη νέα φιλοσοφία της διοίκησης του Δήμου Αθηναίων: Σεβασμός και οικονομία στην αξιοποίηση του σπουδαίου αρχιτεκτονικού έργου, μεγάλη έμφαση στην αναδιανομή του δημοσίου χώρου, προσαρμογή της βιώσιμης κινητικότητας και της κυκλοφορίας στα σύγχρονα δεδομένα, ανάδειξη της πράσινη και αειφόρας προοπτικής.