Μια νέα εποχή σηματοδοτεί η έναρξη λειτουργίας της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό προς τον Πειραιά.
Σήμερα το μεσημέρι έγιναν τα εγκαίνια των τριών νέων σταθμών, που αναμένεται να αλλάξουν τη ζωή των κατοίκων του Πειραιά αλλά και ευρύτερα του Λεκανοπεδίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το συνολικό έργο αφορά σήραγγα μήκους περίπου 7,55 χλμ. με έξι νέους σταθμούς, «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο», συνολικού προϋπολογισμού 730 εκατομμυρίων ευρώ, με συγχρηματοδότηση ΕΣΠΑ 2007-2013 και ΕΣΠΑ 2014-2020, περιλαμβανομένων όλων των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και της προμήθειας συρμών.
Σήμερα δόθηκε σε λειτουργία η Β’ Φάση του έργου, δηλαδή οι σταθμοί «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», μήκους περίπου 3,5 χιλιομέτρων.
Τα οφέλη της επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά
Με τη λειτουργία των σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» η συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του Μετρό αυξάνεται σε 132.000 πολίτες ημερησίως, μειώνοντας την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000 ημερησίως και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 70 τόνους ημερησίως.
Ο συνολικός χρόνος από το Λιμάνι έως το Αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό σε μόλις 55 λεπτά και από το Λιμάνι στο Σύνταγμα σε μόλις 20 λεπτά. Επιπλέον, η απευθείας σύνδεση μεταξύ του Λιμανιού του Πειραιά και του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω της Γραμμής 3 του Μετρό θα προσδώσει ιδιαίτερα αναπτυξιακά οφέλη τόσο στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά όσο και στην εθνική οικονομία, γενικότερα.
Ποιοι είναι οι νέοι σταθμοί
Σταθμός «Μανιάτικα»
Βρίσκεται στην οδό Αιτωλικού, μεταξύ των οδών Π. Μαυρομιχάλη και Γυθείου, στα Μανιάτικα του Πειραιά. Στην επιφάνεια διαμορφώθηκε μια νέα πλατεία, επί της οποίας βρίσκεται η μία πρόσβαση του σταθμού.
Σταθμός «Πειραιάς»
Βρίσκεται εμπρός από τον τερματικό σταθμό «Πειραιάς» της Γραμμής 1 του Μετρό, υπόγεια της Λεωφόρου Ακτής Καλιμασσιώτη, μεταξύ του διατηρητέου κτιρίου των ΗΣΑΠ και του λιμένα του ΟΛΠ.
Η κατασκευή αυτού του σταθμού απαίτησε ιδιαίτερη κατασκευαστική μέθοδο, εξασφαλίζοντας τη μη εισροή θαλασσίων υδάτων και τη στατική επάρκεια και σταθερότητα του παρακείμενου διατηρητέου κτιρίου των ΗΣΑΠ. Έχει μία πρόσβαση στην πλατεία Οδησσού, ακριβώς δίπλα στις προσβάσεις του σταθμού της Γραμμής 1, και άλλη μία στην πλευρά του λιμένα του ΟΛΠ.
Σε αυτόν τον σταθμό δημιουργείται ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές Μετρό (Γραμμές 1 και 3), το Λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, το Τραμ και το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Το πρώτο επίπεδο του σταθμού θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν υπόγεια διάβαση, για πρόσβαση προς το Λιμάνι κάτω από τη Λεωφόρο Ακτής Καλιμασσιώτη, χωρίς επικύρωση εισιτηρίου.
Σταθμός «Δημοτικό Θέατρο»
Κατασκευάστηκε σε περίοπτη θέση, έμπροσθεν του Δημοτικού Θεάτρου στον Πειραιά, στην ιστορική πλατεία «Δημοτικού Θεάτρου».
Έχει τρεις προσβάσεις: εντός της πλατείας Δημοτικού Θεάτρου, στην πλατεία Κοραή και στην πλατεία Μπακογιάννη, όλες με δύο κυλιόμενες και μία σταθερή κλίμακα.
Η ιστορική πλατεία Δημοτικού Θεάτρου αποκαταστάθηκε με προσοχή στην προϋπάρχουσα κατάστασή της και με τα ίδια αρχικά της αυθεντικά υλικά που είχαν διαφυλαχθεί. Επανατοποθετήθηκαν τα προϋπάρχοντα σιντριβάνια και το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου στην αρχική τους θέση και υλοποιήθηκε νέα φύτευση.
Τα αρχαιολογικά ευρήματα
Εντός του σταθμού διαμορφώθηκε, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιά & Νήσων, η μουσειογραφική έκθεση «Το Αθέατο Νερό», με αντίγραφα των αρχαιολογικών ευρημάτων και εποπτικά μέσα αναπαράστασης του υδρευτικού συστήματος του αρχαίου Πειραιά.
Επίσης, σε εσοχή στο δάπεδο έχει τοποθετηθεί το αποκαλυφθέν στην αρχαιολογική ανασκαφή αυθεντικό βοτσαλωτό δάπεδο οικίας του αρχαίου Πειραιά. Η αρχαιολογική ανασκαφή στην περιοχή αυτή αποκάλυψε ιδιαίτερα σημαντικά ευρήματα.
Τι έγινε στην Α' Φάση
Υπενθυμίζεται ότι στις 6 Ιουλίου 2020 είχαν τεθεί σε λειτουργία οι τρεις πρώτοι Σταθμοί, «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια», με αποτέλεσμα περίπου 80.000 ημερησίως πρόσθετες επιβιβάσεις συνολικά στο δίκτυο του Μετρό, μείωση της κυκλοφορίας Ι.Χ. οχημάτων συνολικά στην πόλη κατά περίπου 14.000 ημερησίως και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 40 τόνους ημερησίως.