Επεκτείνονται τα μέτρα κατά της ακρίβειας -Στόχος η στήριξη των καταναλωτών με προσιτές τιμές στα ράφια - iefimerida.gr

Επεκτείνονται τα μέτρα κατά της ακρίβειας -Στόχος η στήριξη των καταναλωτών με προσιτές τιμές στα ράφια

σούπερ μάρκετ
© INTIME/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΛΤΣΑΣ

Επεκτείνονται τα μέτρα κατά της ακρίβειας, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης.

Προστίθενται νέες κατηγορίες προϊόντων, για τα οποία προβλέπεται η απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών για τρεις μήνες, και εξαιρούνται προϊόντα που πλησιάζουν στην ημερομηνία λήξης τους.

Συγκεκριμένα:

1. Προβλέπεται η εξαίρεση από την απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών, για 3 μήνες, σε προϊόντα για τα οποία έχει προηγηθεί αύξηση τιμής εφόσον αυτά βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους. Για αυτά απαιτείται ειδική σήμανση που θα αναγράφει «Προϊόν με κοντινή ημερομηνία λήξης». Στόχος, μεταξύ άλλων, είναι να αντιμετωπιστούν και φαινόμενα σπατάλης τροφίμων (food waste) ή καταστροφής αποθεμάτων που θα μπορούσαν να διατεθούν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές στους ενδιαφερόμενους καταναλωτές. Με αυτήν την τροποποίηση επιτυγχάνεται αμοιβαίο όφελος για επιχειρήσεις και καταναλωτές ενώ προωθείται και η υιοθέτηση νέων περιβαλλοντικά βιώσιμων συμπεριφορών από τους πολίτες και την εφοδιαστική αλυσίδα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

2. Επεκτείνεται και διευρύνεται η λίστα των προϊόντων που υπόκεινται σε έλεγχο για ανατιμήσεις και δεν μπορούν -σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία- να προβούν σε προωθητικές ενέργειες για τους επόμενους τρεις μήνες.

3. Επεκτείνεται η λίστα προϊόντων για τα οποία προβλέπεται μείωση τιμών από την 1η Μαρτίου 2024, στην οποία προστίθεται η κατηγορία των προϊόντων εμμήνου ρύσεως, κάτι που θα ισχύσει από τις 20 Μαρτίου.

4. Επεκτείνεται η λίστα των νωπών προϊόντων, για τα οποία εφαρμόζονται «καθαρές τιμές» με την προσθήκη των κατηγοριών «νωπό κατσίκι» και «νωπό αρνί».

Τα νέα προϊόντα

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, η λίστα με τα νέα προϊόντα που υπόκεινται σε έλεγχο για ανατιμήσεις και δεν μπορούν -σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία- να προβούν σε προωθητικές ενέργειες για τους επόμενους τρεις μήνες είναι η παρακάτω:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κατάλογος προϊόντων που εξαιρούνται από τις διατάξεις περί προωθητικών ενεργειών για την αντιμετώπιση της σπατάλης τροφίμων όταν έχουν κοντινή ημερομηνία λήξης

Α/Α Κατηγορία προϊόντων Χρονική απόσταση από την ημερομηνία λήξης
1 Ρύζι                                                                                  10 ημέρες
2 Ψωμί και ψωμί για τοστ 3 ημέρες
3 Αρτοσκευάσματα 1 ημέρα
4 Φρυγανιές 20 ημέρες
5 Ζυμαρικά 20 ημέρες
6 Αλεύρι 10 ημέρες
7 Όσπρια 20 ημέρες
8 Αλλαντικά 5 ημέρες
9 Κονσέρβες 20 ημέρες
10 Κατεψυγμένα ψάρια 20 ημέρες
11 Νωπό χοιρινό 1 ημέρα
12 Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου 1 ημέρα
13 Νωπό μοσχάρι 1 ημέρα
14 Γάλα φρέσκο πλήρες και με χαμηλά λιπαρά 1 ημέρα
15 Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες και με χαμηλά λιπαρά 5 ημέρες
16 Σοκολατούχο γάλα 1 ημέρα
17 Φυτικά ροφήματα 1 ημέρα
18 Γάλα εβαπορέ 20 ημέρες
19 Γιαούρτι και επιδόρπια γιαουρτιού 3 ημέρες
20 Κρέμες και ριζόγαλο 3 ημέρες
21 Τυρί 10 ημέρες
22 Χυμός τομάτας 20 ημέρες
23 Σάλτσες και κύβοι ζωμών 20 ημέρες
24 Μαγιονέζες 20 ημέρες
25 Κέτσαπ 20 ημέρες
26 Αυγά 5 ημέρες
27 Βούτυρα και μαργαρίνες 15 ημέρες
28 Μαρμελάδες και είδη επάλειψης 15 ημέρες
29 Ελαιόλαδο 20 ημέρες
30 Σπορέλαια 10 ημέρες
30 Κατεψυγμένα λαχανικά 20 ημέρες
31 Κατεψυγμένες ζύμες 20 ημέρες
32 Ζάχαρη και Γλυκαντικές ουσίες 20 ημέρες
33 Προϊόντα βρώμης 20 ημέρες
34 Κρέμα βρεφικής ηλικίας 20 ημέρες
35 Καφές συσκευασμένος 15 ημέρες
36 Χυμοί 5 ημέρες
37 Αναψυκτικά 10 ημέρες
38 Μπύρα 10 ημέρες
40 Νερό 10 ημέρες
41 Σοκολάτα (στερεή και ροφήματα) 10 ημέρες
42 Τροφές για σκύλους σε κονσέρβα 30 ημέρες
43 Τροφές για γάτες σε κονσέρβα 30 ημέρες
44 Χαλβάς 15 ημέρες

Κατάλογος προϊόντων για τα οποία εφαρμόζεται η απαγόρευση προωθητικών ενεργειών για 3 μήνες όταν έχει προηγηθεί αύξηση τιμής

Α/Α Κατηγορία Προϊόντων
1 Ρύζι
2 Ψωμί και ψωμί για τοστ
3 Αρτοσκευάσματα
4 Φρυγανιές
5 Ζυμαρικά
6 Αλεύρι
7 Όσπρια
8 Αλλαντικά
9 Κονσέρβες
10 Κατεψυγμένα ψάρια
11 Νωπό χοιρινό
12 Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου
13 Νωπό μοσχάρι
14 Γάλα φρέσκο πλήρες και με χαμηλά λιπαρά
15 Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες και με χαμηλά λιπαρά
16 Σοκολατούχο γάλα
17 Φυτικά ροφήματα
18 Γάλα εβαπορέ
19 Γιαούρτι και επιδόρπια γιαουρτιού
20 Κρέμες και ριζόγαλο
21 Τυρί
22 Χυμός τομάτας
23 Σάλτσες και κύβοι ζωμών
24 Μαγιονέζες
25 Κέτσαπ
26 Αυγά
27 Βούτυρα και μαργαρίνες
28 Μαρμελάδες και είδη επάλειψης
29 Ελαιόλαδο
30 Σπορέλαια
31 Κατεψυγμένα λαχανικά
32 Κατεψυγμένες ζύμες
33 Ζάχαρη και Γλυκαντικές ουσίες
34 Προϊόντα βρώμης
35 Κρέμα βρεφικής ηλικίας
36 Γάλα βρεφικής ηλικίας
37 Καφές συσκευασμένος
38 Χυμοί
39 Αναψυκτικά
40 Μπύρα
41 Νερό
42 Σοκολάτα (στερεή και ροφήματα)
43 Κρασί
44 Καύσιμες ύλες (καυσόξυλα, pellets, μπρικέτες)
45 Απορρυπαντικά παντός είδους
46 Χαρτί κουζίνας
47 Χαρτί υγείας
48 Προϊόντα στοματικής υγιεινής
49 Προϊόντα ξυρίσματος
50 Προϊόντα εμμήνου ρύσεως
51 Σαμπουάν και προϊόντα περιποίησης μαλλιών
52 Αφρόλουτρο ή αντίστοιχα
53 Σαπούνια σε υγρή και στερεή κατάσταση
54 Πάνες ακράτειας
55 Πάνες για μωρά
56 Μωρομάντηλα
57 Σαμπουάν για μωρά
58 Τροφές για σκύλους
59 Τροφές για γάτες
60 Χαλβάς

Ο λόγος που δεν είχαν περιληφθεί κάποια προϊόντα στην προηγούμενη ρύθμιση έχει να κάνει με παλαιότερη υπουργική απόφαση, η οποία προσδιόριζε πολύ συγκεκριμένα είδη. Ειδικότερα, στην κατηγορία ζυμαρικά περιλαμβάνονταν μόνο τα σπαγγέτι, στα αλλαντικά μόνο η πάριζα και η γαλοπούλα, στα σπορέλαια το ηλιέλαιο, στους χυμούς μόνο το πορτοκάλι και στους καφέδες δεν περιλαμβανόταν ο εσπρέσο.

Ποιες προωθητικές ενέργειες δεν επιτρέπονται

Αναλυτικά, δεν επιτρέπονται οι ακόλουθες προωθητικές ενέργειες:

α) Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),

β) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή,

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

γ) η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, για την οποία δηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο ότι εμπεριέχει μία ή περισσότερες συσκευασίες «ΔΩΡΟ» ή ότι προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),

δ) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «ΔΩΡΟ»,

ε) η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards),

στ) η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊόν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).

Τα παραπάνω ισχύουν και για προϊόντα που εισάγονται για πρώτη φορά στην αγορά, με την ίδια ή άλλη ονομασία, με την ίδια ή άλλη συσκευασία, και διαφορετικό ραβδωτό κωδικό είδους (barcode):

α) Μετά την απόσυρση άλλου προϊόντος της ίδιας επιχείρησης με τις ίδιες ή παραπλήσιες ιδιότητες ή

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

β) εμπεριέχουν μικρότερη ή μεγαλύτερη ποσότητα, κατά 50%, από άλλο όμοιο η παραπλήσιο προϊόν που διαθέτει η ίδια επιχείρηση στην αγορά, με αυξημένη τιμή μονάδας, ή

γ) διατίθενται από άλλη νέα επιχείρηση που συνεργάζεται ή συνδέεται με επιχείρηση που ήδη διαθέτει στους καταναλωτές προϊόντα της ίδιας κατηγορίας από την έναρξη ισχύος της παρούσας.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ