Ερωτήματα για το εάν ο πρώην υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκας παρενέβη στη διαχείριση των εναερίων μέσων κατά την επιχείρηση κατάσβεσης της φωτιάς στο Μάτι έθεσε στο δικαστήριο ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος.
Ο μάρτυρας, ο οποίος κατέθεσε για 14η ημέρα, μίλησε στο δικαστήριο για μία σειρά από συνομιλίες που περιλαμβάνονται στην ογκωδέστατη δικογραφία, όπου φαίνεται να ζητήθηκε η άδεια από τον τότε υπουργό για τη διαχείριση των εναέριων μέσων πυρόσβεσης.
Ο μάρτυρας με την έναρξη της διαδικασίας επικαλέστηκε μια σειρά από συνομιλίες που αποτελούν μέρος της δικογραφίας, που αριθμεί χιλιάδες σελίδες, από τις οποίες προκύπτει ότι ζητήθηκε άδεια του τότε υπουργού Προστασίας του Πολίτη για τη διαχείριση των εναέριων μέσων.
«Το πρόβλημα είναι ποιος διαχειριζόταν τα εναέρια. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τίθεται ένα ζήτημα, για ποιον λόγο επετράπη η παρέμβαση του υπουργού σε επιχειρησιακό επίπεδο, ειδικά την ώρα που οι επίγειοι εκλιπαρούσαν για εναέριες δυνάμεις. Τελικά, ποιος διαχειριζόταν τα εναέρια μέσα; Και αν συνέβαινε αυτό, δεν έχει καμία αρμοδιότητα ο υπουργός να παρεμβαίνει σε επιχειρησιακό επίπεδο» σημείωσε ο μάρτυρας, με την πρόεδρο του δικαστηρίου να ζητεί διευκρινίσεις από τον πρώην διοικητή του ΕΣΚΕ, Ιωάννη Φωστιέρη.
- Ι. Φωστιέρης: Από τη στιγμή που υπάρχει η φυσική και η πολιτική ηγεσία και είναι παρούσα, εγώ προσωπικά σαν διοικητής δεν διατάζω, δεν μπορώ να επέμβω στο πεδίο. Εγώ με μια στάθμιση προτείνω στη ηγεσία και μου λένε πού να επέμβω.
- Πρόεδρος: Σε αυτό που είπε για τον υπουργό;
- Δ. Λιότσιος: Στις συνομιλίες αναφέρεται «θα σου πω τώρα. Θα ρωτήσω τον υπουργό».
- Πρόεδρος: Αν είναι έτσι, τι νόημα έχει;
- Ι. Φωστιέρης: Όταν είναι παρούσα η φυσική και η πολιτική ηγεσία, αναφερόμαστε στον ανώτερο.
- Πρόεδρος: Η πολιτική ηγεσία έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει στο έργο της πυροσβεστικής;
- Ι. Φωστιέρης: Έχει το δικαίωμα. Είναι ο διοικητής.
- Πρόεδρος: Γνωρίζει τους κανόνες πυροσβεστικής τέχνης και στρατηγικής για να κάνει ορθή επιλογή;
- Ι. Φωστιέρης: Αν, για παράδειγμα, πει ότι θα πάνε δύο εναέρια μέσα και δεν υπάρχουν διαθέσιμα, οφείλω να αναφέρω ότι υπάρχει ένα διαθέσιμο εναέριο. Αν συμφωνήσει και ο αρχηγός, δίνω εντολή για απογείωση. Είναι μια αλυσιδωτή κίνηση. Αυτά όλα είναι ένα κλειστό κύκλωμα της πολεμικής αεροπορίας. Τις δικές μου συνομιλίες έδωσα αμέσως στους εισαγγελείς. Το δικό τους κομμάτι όμως, η Πολεμική Αεροπορία, για λόγους ασφαλείας, δεν επιτρέπεται να έχουμε καμία απολύτως παρέμβαση.
Ο πραγματογνώμονας μίλησε και για τα πλωτά μέσα πυρόσβεσης που επιχείρησαν στο Μάτι, αφήνοντας αιχμές ότι δεν έλαβαν μέρος στη διάσωση των πυρόπληκτων που βρίσκονταν στη θάλασσα. «'Έκαναν προσπάθεια να πάνε και δεν προσέφεραν έργο; Εδώ πήγαν οι ψαρόβαρκες, δεν μπορούσαν να πάνε αυτά τα πλοιάρια της πυροσβεστικής;», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια, ο Δημήτρης Λιότσιος ρωτήθηκε από τον Αδαμάντιο Μπασαρά, συνήγορο υπεράσπισης του τότε υπαρχηγού της Πυροσβεστικής Βασίλη Ματθαιόπουλου, και την Αγγελίνα Παρασκευοπούλου, συνήγορο υπεράσπισης του τότε υπεύθυνου για τις επίγειες δυνάμεις Χρήστου Γκολφίνου.
Αναφορικά με τους ασυρμάτους που χρησιμοποιούν οι δυνάμεις πυρόσβεσης, επιβεβαίωσε ότι η λειτουργία τους είναι προβληματική και γι’ αυτόν το λόγο χρησιμοποιούνται κινητά τηλέφωνα, που όμως θα έπρεπε να είναι υπηρεσιακά, για να υπάρχει διάχυση της πληροφορίας τις κρίσιμες ώρες.
Η δίκη θα συνεχιστεί στις 6 Απριλίου.