Είναι χρόνια πλέον που βρίσκεται σε εξέλιξη το «ντιμπέιτ» για το μεγάλο έργο της μαρίνας Βουλιαγμένης.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι το πρότζεκτ, που προβλέπει ουσιαστικά τη μετατροπή του μικρού, σήμερα, όρμου σε ένα «λιμάνι» που θα υποδέχεται mega yacths και ελικόπτερα, θα δώσει πνοή, έσοδα και κυρίως… αίγλη στην περιοχή.
Αλλοι, κυρίως από την πλευρά των κατοίκων, ισχυρίζονται ότι η παρέμβαση που θα γίνει στο θαλάσσιο μέτωπο είναι σκανδαλωδών διαστάσεων και πώς θα διαταραχθεί το περιβάλλον, η ζωή των ανθρώπων που μένουν στα πέριξ, αλλά και των Αθηναίων που σπεύδουν για ανάσες στις πλαζ της Βουλιαγμένης.
Υπάρχει όμως και ένα σημείο στο οποίο συμφωνούν τα δυο μέρη: Οτι η Βουλιαγμένη σήμερα είναι σχεδόν παρατημένη. Τι όμως πραγματικά θα γίνει στη Βουλιαγμένη;
Τι προβλέπει τελικά το σχέδιο για τη μαρίνα Βουλιαγμένης
Τα σχέδια για τη Βουλιαγμένη έχουν πάρει το «πράσινο φως» των αρμόδιων Αρχών και υπηρεσιών. Οπως προκύπτει, η νέα μαρίνα Βουλιαγμένης θα μπορεί να υποδέχεται έως 60 σκάφη αναψυχής, μεταξύ αυτών super και mega yachts, ενώ θα υπάρχει και μια «τιμητική» θέση για θαλαμηγό άνω των 70 μέτρων.
Το «μενού», ωστόσο, περιλαμβάνει εμπορικά καταστήματα σε έκταση σχεδόν 1.000 τ.μ., ελικοδρόμιο και πολλές ακόμη παρεμβάσεις. Μεταξύ αυτών, είναι και ένας υπόγειος χώρος στάθμευσης 300 οχημάτων, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για υδατοδρόμιο.
Το έργο θα «τρέξει» το σχήμα της Jermyn Street -κυρίως αραβικών συμφερόντων που έχουν ήδη εμπλοκή στο ξενοδοχειακό συγκρότημα του Αστέρα, ενώ θα υλοποιηθεί από την ΤΕΚΑΛ Α.Ε. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 30 εκατ. ευρώ.
Γιατί απειλείται η Βουλιαγμένη από το έργο
Τους τελευταίους μήνες, ωστόσο, κάτοικοι της περιοχής έχουν αρχίσει να οργανώνονται κατά του έργου της μαρίνας Βουλιαγμένης, ζητώντας την αλλαγή των περιβαλλοντικών όρων. Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι το έργο είναι «βαρύ» για την περιοχή και ότι θα έχει πολυεπίπεδες επιπτώσεις.
«Είναι θέμα μεγέθους και ορισμένων ποιοτικών χαρακτηριστικών. Κατασκευάζεται μια μαρίνα που θα μπορεί να φιλοξενήσει μεγάλα σκάφη, δηλαδή μήκους 70 και 100 μέτρων. Ολο αυτό μέσα σε ένα μικρό όρμο, που έχει ήδη πολλές χρήσεις» λέει στο iefimerida.gr ο Κώστας Ξανθόπουλος, πολιτικός μηχανικός και κάτοικος της περιοχής, που παρακολουθεί στενά το ζήτημα τον τελευταίο χρόνο.
Ο κ. Ξανθόπουλος και πολλοί ακόμα κάτοικοι της περιοχής, όπως σημειώνει, υποστηρίζουν ότι «υπάρχει η πλαζ Βουλιαγμένης, ο ναυτικός όμιλος με γνωστές αθλητικές χρήσεις και ένα πολύ ευαίσθητο οικοσύστημα. Η μια πλευρά του όρμου είναι περιοχή Natura, είναι η λίμνη της Βουλιαγμένης, γνωστά οικοσυστήματα. Και στα όρια αυτών, όχι μέσα αλλά δίπλα, κάνουν αυτή την τεράστια παρέμβαση».
«Ξεκάθαρα λιμενικό έργο μεγάλης κλίμακας»
Ενας τρόπος για να περιγραφεί η παρέμβαση, σύμφωνα με τον κ. Ξανθόπουλο, είναι ο εξής: «Παίρνουμε μια μαρίνα που είναι για μικρο-ψαράδες, καταφύγιο αλιευτικών και ενοικιαζόμενων σκαφών, και το μετατρέπουμε σε μια μαρίνα που θα μπορεί να εξυπηρετήσει λίγα μεσαία σκάφη και ένα μεγάλο. Ουσιαστικά, παίρνουμε τον όρμο Βουλιαγμένης και τον κάνουμε ιδιωτικό πάρκινγκ κάποιου».
Οι κάτοικοι επισημαίνουν ότι γίνεται μια πολύ σημαντική επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων και πως η μαρίνα μεγαλώνει, καθώς ο υφιστάμενος λιμενοβραχίονας καθαιρείται και τη θέση του θα πάρει ένας άλλος, πολύ μεγαλύτερος σε έκταση. «Επιπλέον, η μαρίνα βαθαίνει. Θα πάνε σε 8 μέτρα για να μπορούν να μπουν τα μεγαλύτερα σκάφη. Σήμερα το βάθος είναι στα 4 με 5 μέτρα. Εχουμε ξεκάθαρα ένα λιμενικό έργο μεγάλης κλίμακας» προσθέτει ο κ. Ξανθόπουλος.
Υγρά απόβλητα και... έλικες
Ενα σημαντικό σκέλος των ενστάσεων των κατοίκων απέναντι στο πρότζεκτ της μαρίνας Βουλιαγμένης εστιάζεται στην προστασία του περιβάλλοντος. «Μέχρι σήμερα τα σκάφη που έδεναν στον όρμο ήταν μικρά, που κινούνταν στο Αιγαίο, κατά κύριο λόγο στο Σαρωνικό. Μετά τα έργα όμως, αυτό το λιμάνι θα μπορεί να δέχεται σκάφη που θα πλέουν σε άλλες, μεγαλύτερες θάλασσες και θα μπορούν να φέρουν έρμα από διεθνή ύδατα στην “αυλή” μας. Με ό,τι επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτό στα νερά μας» εξηγεί ο πολιτικός μηχανικός.
Οι κάτοικοι επίσης εκτιμούν ότι λόγω της αύξησης του μεγέθους, εντός του μικρού κόλπου θα γίνει εγκατάσταση επεξεργασίας υγρών αποβλήτων -δηλαδή μια μονάδα βιολογικού καθαρισμού. Υπάρχει όμως και κάτι ακόμα.
«Στο σχέδιο υπάρχει και ελικοδρόμιο, στην άκρη του λιμενοβραχίονα, δίπλα στη θέση του μεγάλου σκάφους των 100 μέτρων. Προφανώς για να εξυπηρετείται ο ένας άνθρωπος που θα έρθει με τη θαλαμηγό. Ομως οι λουόμενοι δεν θα έχουν πρόβλημα με το ελικόπτερο; Τα παιδιά του ναυτικού ομίλου που κάνουν ιστιοπλοΐα ή άλλα θαλάσσια σπορ δεν θα κινδυνεύσουν;» διερωτάται ο Κώστας Ξανθόπουλος.
Μεταξύ άλλων στοιχείων, οι κάτοικοι υποστηρίζουν ότι με τις εργασίες που θα γίνουν θα καταστραφούν τα λιβάδια της Ποσειδωνίας, των θαλάσσιων φυτών που οξυγονώνουν το νερό και διατηρούν το οικοσύστημα σε καλό επίπεδο. «Το τονίζω, είναι σε οριακό επίπεδο. Με μια παρέμβαση τέτοιας κλίμακας μπορεί να επανέλθει το οικοσύστημα, μπορεί και όχι. Το σίγουρο είναι ότι θα περάσουν κάποια χρόνια για να αποκατασταθεί» λέει ο κ. Ξανθόπουλος.
«Το έργο δεν είναι αναπτυξιακό»
Ρωτήσαμε τον Κώστα Ξανθόπουλο γιατί δεν θέλει αυτού του τύπου την «ανάπτυξη» στην περιοχή της Βουλιαγμένης. «Δεν μπορεί κάποιος να μονοπωλεί τον όρο ανάπτυξη. Η περιοχή της Βουλιαγμένης είναι ήδη ανεπτυγμένη. Δεν περιμένει μια επένδυση για να την “ανεβάσει”. Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν είναι τόσο μεγάλες που θα επηρεάσουν τους κατοίκους και όλους τους Αθηναίους που κάνουν το μπάνιο τους στη Βουλιαγμένη» απαντά.
«Δεν θεωρούμε ότι είναι αναπτυξιακό το έργο. Η επένδυση θα απαξιώσει όλες τις άλλες χρήσεις, το έχουμε δει σε μαρίνες του εξωτερικού αυτό» προσθέτει. Σε ό,τι αφορά τον χαρακτηρισμό ότι το πρότζεκτ μπορεί να αποτελέσει περιβαλλοντική «βόμβα», ο Κώστας Ξανθόπουλος τονίζει:
«Δεν θα ήθελα να μιλήσω για “βόμβα”, γιατί δεν μου αρέσει να κινδυνολογώ. Η “βόμβα” θα προκύψει σε ένα οποιοδήποτε ατύχημα, είτε ελικοπτέρου, είτε με απόβλητα που θα ξεφύγουν από πλοίο. Ομως έχουμε τη μαρίνα Φλοίσβου στο Φάληρο, τη μαρίνα Αλίμου που είναι η μεγαλύτερη στον Σαρωνικό. Μιλάμε για μαρίνες με εκατοντάδες θέσεις για σκάφη. Γιατί να γίνει αυτή η υπερβολή στη Βουλιαγμένη;»
Να σημειωθεί ότι η ομάδα των κατοίκων, παρά τις οικονομικές δυσκολίες που θα έχει αυτό το εγχείρημα, δηλώνει αποφασισμένη να προσφύγει στο ΣτΕ για να προσβάλλει τους περιβαλλοντικούς όρους.
Η θέση της εταιρείας: Αμελητέες οι επιπτώσεις
Τον Δεκέμβριο του 2020 στο ζήτημα της μαρίνας Βουλιαγμένης εστίασε εκτενές δημοσίευμα της «Καθημερινής». Μιλώντας στην εφημερίδα, η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας «Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης Α.Ε.», Πέννυ Ζαγλαρίδου, υποστήριξε ότι η επέκταση της μαρίνας παραμένει αυστηρά στα δεδομένα ήδη από το 1964 όρια της θαλάσσιας ζώνης της.
«Η αναβάθμιση της μαρίνας αφορά τη δημιουργία μιας σύγχρονης τουριστικής εγκατάστασης στην περιοχή, η οποία ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο και μισθώνεται από τους επενδυτές για περίοδο 32 ετών ακόμα. Το έργο ανάπλασης βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση σε πολλούς τομείς όπως ο εκσυγχρονισμός, η αισθητική αναβάθμιση, η λειτουργική επάρκεια με σύγχρονους όρους και η βιωσιμότητά της. Το σημαντικότερο όμως όφελος της περιοχής από την αναβάθμιση είναι το περιβαλλοντικό όφελος, καθώς λύνονται χρόνια προβλήματα που επιβάρυναν σημαντικά το θαλάσσιο και το χερσαίο περιβάλλον της περιοχής» έλεγε η κυρία Ζαγλαρίδου στο ίδιο δημοσίευμα.
Ως προς την επίπτωση της λειτουργίας της μαρίνας στην περιοχή, η ίδια είπε στην «Καθημερινή» ότι «δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση στην κίνηση των σκαφών σε σχέση με σήμερα, οπότε δεν θα επηρεαστούν οι παρακείμενες ακτές. Εχει εκπονηθεί από ειδικούς επιστήμονες ακτομηχανική μελέτη για τη νέα διάταξη της μαρίνας και τον πιθανό επηρεασμό των ακτών από τον κυματισμό. Η ακτομηχανική μελέτη δείχνει πως οι επιπτώσεις στις ακτές του όρμου από τη νέα διάταξη της μαρίνας θα είναι αμελητέες».