Ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Η υφυπουργός Παιδείας Ιωάννα Λυτρίβη εξήγησε μιλώντας στην ΕΡΤ, τους τρεις βασικούς άξονες του σχεδίου νόμου, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για τις μεγαλύτερες και ισχυρότερες εκπαιδευτικές δομές της χώρας μετά τα ΑΕΙ.
«Το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και καταρτιση που αυτη τη στιγμη επεξεργαζόμεστε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας, ουσιαστικά είναι το επιστέγασμα μιας συστηματικής μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που γίνεται από την κυβέρνηση τα τελευταία 5 χρόνια», είπε αρχικά η κα Λυτρίβη.
Τα τρια βασικά χαρακτηριστικά
«Πρώτον διασυνδεόυμε λειτουργικα όλες τις δομές επαγγελματικές εκπαίδευσης και κατάρτισης, όλα τα επαγγελματικά λύκεια, τα ΙΕΚ. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές και σπουδαστές έχουν πλέον τη δυνατότητα να χαράξουν τη δική τους πορεία επαγγελματικής κατάρτισης από τη στιγμή που τελειώνουν το σχολείο μέχρι το κατώφλι του πανεπιστημίου.
Κανένα διέξοδο και κανένα τεχνητό εμπόδιο δεν περιορίζει πλεον τη μετάβαση από τη μια βαθμίδα στην άλλη. Για πρώτη φορά έχουμε ένα πραγματικό εθνικό σύστημα επαγγελματικής εκπαιδευσης και καταρτισης και όχι ένα σύνολο ασύνδετων δομών οι οποιες καταλήγουν σε αδιέξοδα χωρίς δυνατότητες εξέλιξης.
Δεύτερο στοιχείο του νομοσχεδίου ειναι ότι με την ίδρυση αυτων των κέντρων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αυτων των οικοσυστημάτων, οργανώνουμε ισχυρά τοπικά και περιφερειακά δίκτυα κατάρτισης σε όλη τη χώρα. Η συνδυαστική λειτουργια όλων των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, υπό εννιαία διοικηση και κοινό στρατηγικό σχεδιασμό, μετατρέπει ατυτές τις εκπαιδευτικές δομές σε πολύ ισχυρά κέντρα παραγωγικής ανάπτυξης και ένταξης στις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες.
Φανταστείτε πόσο σημαντικό είναι, με όρους παραγωγικής ενδυνάμωσης, ένα τέτοιο κέντρο που θα περιλαμβάνει όλες τις δομές, πόσο σημαντικό θα είναι για μια αγροτική περιοχή, για έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό ή ακομα και για ένα μεγάλο περιφερειακό νοσοκομείο».
«Δεν αλλάζουμε απλά ταμπέλες δεν κάνουμε απλώς μετονομασίες αλλά ιδρύουμε τις μεγαλύτερες και ισχυρότερες εκπαιδευτικές δομές της χώρας αμέσως μετά τα Πανεπιστήμια», συμπλήρωσε με νόημα η υφυπουργός.
«Τρίτον σπάμε την απομόνωση και τον φαύλο κύκλο της υποβάθμισης των εκπαιδευτικών της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Με τα νέα πρότυπα διοίκησης των δομών οι εκπαιδευτικοί μπορούν πλέον να αφιερωθούν στο έργο τους και να απελευθερώσουν την δημιουργικότητά τους. Έτσι, θα έχουμε δομές που θα μπορούν να αφιερωθούν στον περιαματισμό και την έρευνα», τόνισε.
Αναφερόμενη στο χρονοδιάγραμμμα που θέτει το υπουργείο για την υλοποίηση αυτής της μεγαλειώδους μεταρρύθμισης, είπε ότι «σε βάθος διετίας, μετά τη ψήφιση του νόμου, θα έχουμε κάτω τον χάρτη και εξετάζοντας τα ιδιαίτερα τοπικά χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής θα πηγαίνουμε εκεί στοχευμένα και θα προχωράμε στην υλοποίηση του νόμου αυτού».