Στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας ξεκίνησε και επίσημα η λειτουργία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να πατάει λίγο πριν τις 13:30 το κουμπί.
Με το πάτημα του κουμπιού άνοιξαν ταυτόχρονα οι μπάρες και στους 13 σταθμούς του Μετρό για να μπορέσει ο κόσμος να επιβιβαστεί σε αυτό.
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, μαζί με πολίτες της Θεσσαλονίκης επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό και έκαναν τη διαδρομή μέχρι το σταθμό Παπάφη του Μετρό.
Πλέον οι Θεσσαλονικείς έχουν στη διάθεσή τους για τις μετακινήσεις τους το πιο σύγχρονο Μετρό.
Δείτε εδώ τα πρώτα δρομολόγια με πλήθος Θεσσαλονικέων στους σταθμούς και στους συρμούς.
Η στιγμή που ο πρωθυπουργός πατά το κουμπί και ξεκινά η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης
Στην τελετή παράδοσης του Μετρό έλαβαν το λόγο ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, ο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της AKTOR Αλέξανδρος Εξάρχου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης «THEMA Α.Ε.» Carlo Bianco, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών και μέχρι πρόσφατα περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ο υπουργός Μεταφορών και υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μητσοτάκης: Ενα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας
Σύμβολο προόδου για τη Μακεδονία και ολόκληρη την Ελλάδα χαρακτήρισε το Μετρό Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στην τελετή έναρξης λειτουργίας και δεσμεύτηκε προσωπικά ότι στα τέλη του 2025 θα παραδοθεί η επέκταση στην Καλαμαριά και θα ακολουθήσει η επέκταση και προς τη δυτική Θεσσαλονίκη.
Δείτε όλη την τελετή εγκαινίων του Μετρό σε βίντεο
Μητσοτάκης: Το είπαμε και το κάναμε, το Νοέμβριο του 2025 η επέκταση στην Καλαμαριά
«Αυτή η πολύ μεγάλη ημέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια. Μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο, το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη.
Πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν έως την τεέυταία στιγμή ότι θα γ΄ίεν
Το είπαμε και το κάναμε, ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και της Ελλάδας.
Η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2025. Προσωπική δέσμευση το Μετρό θα επεκταθεί και στη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Ολες οι παθογένειες της Ελλάδος που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας. Πολλοί συμπολίτες μας είχαν καλοπροαίρετες επιφυλάξεις Σήμερα όταν δουν το αποτέλεσμα της εργασίας μας θα αλλάξουν γνώμη. Σήμερα έχουμε και το Μετρό και τα Αρχαία και είναι η καλύτερη απάντηση σε όσα άκουγαν οι Θεσσαλονικείς τα προηγούμενα χρόνια. Ενα ορόσημο το οποίο θα γίνει μία στέρεη γέφυρα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολιτών.
Είμαι περήφανος που παραδίδω ως πρωθυπουργός που παραδίσω ένα έργο που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.
Ενα τριπλό μήνυμα εκπέμπει σήμερα τοπ Μετρό. Αλλάζει ριζικά την εικόνα στη Μητρόπολη της Μακεδονίας σε συνδυασμό με τα ηλεκτρικά λεωφορεία και με τον εμβληματικό flyover που θα είναι έτοιμος το 2027. Δείχνει το ενδιαφέρον αυτής της κυβέρνησης για την Β. Ελλάδα.
Τα σημερινά εγκαίνια έχουν και τη σφραγίδα του λαϊκού χαρακτήρα της ΝΔ».
Ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού εδώ.
Σταϊκούρας: Είναι η μέρα της αυτοπεποίθησης για τη Θεσσαλονίκη
«Σήμερα βιώνουμε ιστορικές στιγμές, που η Θεσσαλονίκη τις περίμενε χρόνια. Στιγμές δικαίωσης για τους πολίτες της Μακεδονίας», είπε αρχικά ο Χρήστος Σταϊκούρας, υπουργός Μεταφορών και Υποδομών και αναφέρθηκε σε όλους όσοι συνέβαλαν για να λειτουργήσει σήμερα το Μετρό.
«Επιστήμονες, μηχανικοί και αρχαιολόγοι, εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο, στελέχη της δημόσιας διοίκησης και πολιτικοί, εμπνεύστηκαν από το όραμα, πίστεψαν στο έργο και συνέβαλαν, καθοριστικά, στην υλοποίησή του. Το Κράτος πρέπει να έχει συνέπεια και συνέχεια. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απτή απόδειξη ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με Πρωθυπουργό τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, υπηρετεί αυτή την αναγκαιότητα. Με πράξεις, και όχι με λόγια. Με σχέδιο, σεμνότητα, επιμονή και αφοσίωση στη συλλογική προσπάθεια, φέραμε εις πέρας το δύσκολο έργο, στη βάση των προσπαθειών που έγιναν και από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με τη Διοίκηση της «Ελληνικό Μετρό». Το εγχείρημα ήταν πρωτόγνωρα δύσκολο και δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς ισχυρή πολιτική βούληση, υψηλή τεχνογνωσία από την ανάδοχο εταιρεία, και αριστοτεχνική επιμέλεια από τους αρχαιολόγους. Η Θεσσαλονίκη αποκτά και Μετρό και αρχαία, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί».
Κλείνοντας χαρακτήρισε το έργο ως ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν γίνει στη χώρα και η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό στην Ευρώπη, με ενσωματωμένα τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας. Μετά την ολοκλήρωση και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, μέχρι το τέλος του 2025, προβλέπεται να εξυπηρετούνται από 18 Σταθμούς, καθημερινά, 340.000 επιβάτες».
Ολόκληρη η ομιλία του Χρήστου Σταϊκούρα εδώ.
Μενδώνη: Δεσμευτήκαμε ότι οι αρχαιότητες θα επέστρεφαν στην αρχική τους θέση χωρίς καμία έκπτωση
Για ιδιαίτερη τιμή και χαρά μίλησε από την πλευρά της η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, η οποία σημείωσε ότι το ιστορικό όφελος από την αρχαιολογική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου, είναι τεράστιο. «Είναι ιδιαίτερη τιμή και μεγάλη χαρά να βρίσκομαι σήμερα ενώπιον υμών και του κυρίου Πρωθυπουργού στην τελετή της απόδοσης του έργου του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της Θεσσαλονίκης.
Χθες, είδαμε αναδεδειγμένη την καλύτερα σωζόμενη και σημαντικότερη ίσως φάση των αρχαιοτήτων, που αποκαλύφθηκαν στη διάρκεια της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου. Δεν είναι πολλές οι χώρες, δεν είναι πολλές οι πόλεις, που έχουν το προνόμιο το ιστορικό παρελθόν τους να αναδύεται και να αναδεικνύεται στη διάρκεια κατασκευής ενός κοινωφελούς δημοσίου έργου. Πρόκειται για ένα πλεονέκτημα της πατρίδας μας, η οποία εν τοις πράγμασι αποτελεί ένα αρχαιολογικό παλίμψηστο, εκφράζοντας και τους συνεργάτες μου στο υπουργείο Πολιτισμού»
Στο πλαίσιο της κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης, διενεργήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα αστικού χαρακτήρα, που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί στη χώρα μας, συμβάλλοντας στην αναδίφηση της ιστορίας της πόλης από την ίδρυσή της το 316 π. Χ. έως τις αρχές του 20ού αιώνα».
Ολόκληρη η ομιλία της Λίνας Μενδώνη εδώ.
Ταχιάος: Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μιας περιπέτειας
«Για κάποιους από εμάς, η σημερινή ημέρα είναι το τέλος ενός κύκλου. Ακούω τους περισσότερους σε αυτό το έργο να λένε «ήμουν νιος και γέρασα». Νομίζω, είμαι η επιτομή του σλόγκαν. Είναι λοιπόν η σημερινή ημέρα ένα τέλος; Από μια άποψη, ναι! Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μίας περιπέτειας που εξελίχθηκε παράλληλα και τροφοδοτήθηκε από την παθογένεια μίας προηγούμενης, πολιτικής και οικονομικής περιόδου. Είναι το έργο που αναμετρήθηκε με την τοξικότητα της εποχής, και καταδικάστηκε να πρέπει να αντιμετωπίζει τα σπαράγματά της ακόμη και σήμερα, αλλά τελικά κατέληξε στο εκπληκτικό αποτέλεσμα, στο οποίο θα ξεναγηθείτε σε λίγο. Η πραγματικότητα είναι μπροστά σας, μπροστά στα μάτια όλων των Θεσσαλονικέων.
Ολόκληρη η ομιλία του Νίκου Ταχιάου εδώ.
Tζιτζικώστας: Μετά από 18 χρόνια ταλαιπωρίας παραδίδουμε το Μετρό
«Μετά από 18 χρόνια ταλαιπωρίας, είμαστε σήμερα εδώ να παραδώσουμε το Μετρό Θεσσαονίκης. Το έργο αυτό ξεκίνησε με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή και παραδίδεται σήμερα με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατάς με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Είμαι πολύ συγκινημένος, καθώς η πρώτη μου πράξη ως Ευρωπαίος Επίτροπος είναι τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης», ανέφερε ο Επίτροπς της Κομισιόν Απόστολος Τζιτζικώστας.
Κάρλο Μπιάνκο: Από τα πιο ασφαλή και μοντέρνα μέσα μεταφοράς
Από την πλευρά του, ο Κάρλο Μπιάνκο, διευθύνων σύμβουλος της THEMA, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του έργου για τα επόμενα 11 χρόνια, το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι από τα πιο ασφαλή και μοντέρνα μέσα μεταφοράς.
Εξάρχου: Η Θεσσαλονίκη απέκτησε Μετρό που άλλες πρωτεύουσες θα ζήλευαν
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου AKTOR Αλέξανδρος Εξάρχου στο χαιρετισμό του τόνισε:
Είναι μεγάλη τιμή και χαρά να παραδίδουμε σήμερα σε εσάς κύριε Μητσοτάκη το έργο που μας δώσατε ένα χρόνο πριν.
Ακριβώς ένα χρόνο πριν αναλάβαμε τη διοίκηση του ΑΚΤΟR και έλαβα ένα τηλεφώνημα από εσάς κ. πρωθυπουργέ και μου είπατε το Μετρό θα είναι έτοιμο τον Νοέμβριο. Μου είπε πες μου τι θες για να είναι έτοιμο.
Τότε πήγα στο γραφείο και φώναξα τους συνεργάτες μου και είπαμε πως πρέπει να το κάνουμε, μας ζητήθηκε να το κάνουμε και θα το κάνουμε. Πες στον κύριο πρωθυπουργό ότι θα το κάνουμε. Είναι πολύ δύσκολο, αλλά θα το κάνουμε.
Περάσαμε δύσκολες ημέρες, αλλά με τη βοήθεια της κυρίας Μενδώνη, του κυρίου Σταϊκούρα, του κυρίου Ταχιάου και του πρωθυπουργό όποτε χρειάστηκε. Δεν θα ήταν δυνατή η ολοκλήρωση του έργου αν δεν υπήρχε η πολιτική βούληση και η εμμονή του πρωθυπουργού.
Πιστεύω ότι φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο. Φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο η Θεσσαλονίκη απέκτησε Μετρό που άλλες πρωτεύουσες θα ζήλευαν. Ο σταθμός Βενιζέλου είναι ο ωραιότερος σταθμός του κόσμου, ένα ανοιχτό δωρεάν μουσείο.
Αγγελούδης: Η Θεσσαλονίκη τολμά την επανεκκίνησή της
«Σήμερα είναι συνειδητή επιλογή της πόλης να κλείσει το κεφάλαιο της δυσπιστίας για όσα προηγήθηκαν ή πλήγωσαν την πόλη. Η Θεσσαλονίκη κοιτάζει μπροστά με αυτοπεποίθηση, αισιοδοξία κι αποφασιστικότητα… Η Θεσσαλονίκη πάνω στις ράγες του Μετρό τολμά την επανεκκίνησή της», ανέφερε ο δήμαρχος της πόλης Στέλιος Αγγελούδης.
Η ομιλία του Στέλιου Αγγελούδη εδώ.
Koυρέτας: Το στολίδι μας είναι ένα, ο σταθμός Βενιζέλου, ένα παγκόσμιο τοπόσημο
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας ξεκινώντας ανέφερε αρχικά ότι «όλα ξεκινούν και καταλήγουν στο μετρό», τόνισε ο κ. Κουρέτας.
«Παιδιά τα καταφέραμε», υπογράμμισε και είπε ότι πρόκειται για ένα μέσο σταθερής τροχιάς, σύγχρονο, αξιόπιστο, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον. Στην τοποθέτησή του, ο κ. Κουρέτας αναφέρθηκε στα στάδια και στις δυσκολίες που πέρασε το έργο και σημείωσε ότι όλα ξεπεράστηκαν με σχέδιο, μεθοδικότητα, πολλή δουλειά και σωστό προγραμματισμό.
Ενδεικτικά ανέφερε ότι ακόμη και εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, οι εργασίες-κατασκευαστικές και αρχαιολογικές- στο μετρό Θεσσαλονίκης όχι μόνο δεν σταμάτησαν, αλλά επιταχύνθηκαν σημαντικά, ενώ δεν επιβραδυνθήκαν «ούτε με την κρίση στην επάρκεια και την αύξηση των τιμών των υλικών που σημειώθηκαν. «Ελληνικό Μετρό μαζί με τις ΑΚΤΩΡ και Ηitachi καθημερινά λύναμε προβλήματα και φροντίζαμε ώστε να ξεπερνούμε τα όποια θέματα μας παρουσιάζονταν», είπε χαρακτηριστικά.
Χαρακτήρισε «στολίδι» τον σταθμό Βενιζέλου, λέγοντας ότι πρόκειται για «ένα παγκόσμιο τοπόσημο, που δείχνει τη θέληση της εταιρείας να ενώσει την ιστορία και τον πολιτισμό της πόλης με τη σύγχρονη τεχνολογία. Με πολιτισμένο τρόπο ήμασταν όλοι ενωμένοι σε αυτόν τον σκοπό», τόνισε. Μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, επισήμανε ότι η εταιρεία απέδειξε ότι μπορεί να υλοποιεί τα πλέον δύσκολα και σύνθετα έργα. Μπορεί να τα υλοποιεί εφαρμόζοντας όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες για μέγιστη ασφάλεια και μέγιστη άνεση. Είμαστε η μοναδική εταιρεία στον κόσμο που υλοποιεί υπόγεια έργα σε αρχαιολογικούς χώρους, αποσπώντας όλα τα τμήματα, ακόμη και πόλη όπως είδατε, και επανατοποθετώντας τα με επιτυχία», τόνισε ο Νίκος Κουρέτας.
Εικόνες από τα εγκαίνια στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Στο σταθμό Βενιζέλου ο πρωθυπουργός
Νωρίτερα ο πρωθυπουργός πήγε στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό, πριν αναχωρήσει για το αμαξοστάσιο Πυλαίας όπου θα γίνει η τελετή για την έναρξη λειτουργίας του έργου.
Ο Κ. Μητσοτάκης περπάτησε στην περιοχή γύρω από το σταθμό Βενιζέλου, συναντήθηκε με καταστηματάρχες και συζήτησε μαζί τους για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η λειτουργία του Μετρό.
Οι καταστηματάρχες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση του έργου και τον ευχαρίστησαν.
Ο κ. Μητσοτάκης αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς οι οποίοι ήταν χαρούμενοι για το Μετρό και ρωτούσαν από ποια ώρα θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν.
Το Μετρό θα δοθεί για χρήση στο κοινό μετά την ολοκλήρωση της τελετής έναρξης λειτουργίας και μέχρι και την Τρίτη οι μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν.
Δωρεάν οι μετακινήσεις έως τις 3 Δεκεμβρίου
Μετά την ολοκλήρωση της τελετής οι πύλες του Μετρό θα ανοίξουν για το κοινό και μέχρι και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου οι μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν. Από την Τετάρτη 4/12 θα ισχύει εισιτήριο 0,60 ευρώ, το ίδιο για το Μετρό και τα αστικά λεωφορεία, το οποίο είναι μειωμένο κατά 30 λεπτά από τα 0,90 ευρώ που στοιχίζει σήμερα στα αστικά. Το κόστος της μηνιαίας κάρτας διαδρομών θα ανέρχεται σε 16 ευρώ.
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που παραδίδεται σήμερα, έχει μήκος 9,6 χιλιομέτρων, από τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 13 σταθμούς και ολόκληρη η διαδρομή διαρκεί 17 λεπτά. H εκτίμηση είναι ότι θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως.
Φωτογραφίες: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI / ΤΟΣΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ/INTIMENEWS