Σήμερα, και ενώ η Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο τα σχολεία να μην ανοίξουν και μετά το Πάσχα, οι οικογένειες βρίσκονται αντιμέτωποι με μία νέα πραγματικότητα η διάρκεια της οποίας είναι άγνωστη. Αυτό επιβάλλει προσαρμογή.
Απαιτεί αναδιοργάνωση και επαναπροσδιορισμό βάσει των νέων παραμέτρων που ορίζουν τη ζωή μας. Αν και ο χρόνος κυλάει αδιάκοπα, η ζωή μας μοιάζει να βρίσκεται σε παύση καθώς όλα σχεδόν έχουν απότομα εξοστρακιστεί από τις συνήθειες μας, τόσο οι δικές μας όσο και των παιδιών μας.
Για να ανταποκριθούμε όμως αποτελεσματικά πρέπει να αναλογιστούμε τις νέες αυτές συνθήκες. Βάσει έρευνας που διεξήγαγε η εταιρεία Nannuka σε δείγμα 100.000 εγγεγραμμένων μελών της σε Πανελλαδικό επίπεδο, προκύπτει μέσα στο σπίτι ένα νέο μοντέλο καθημερινότητας όπου παιδιά και γονείς καλούνται να συνυπάρχουν με διαφορετικούς ρόλους καθημερινά και τα ηλεκτρονικά μέσα κυριαρχούν στη ζωή των παιδιών. Οι νέοι ρόλοι των γονέων αντικαθίστανται με αυτόν των δασκάλων, νηπιαγωγών, γυμναστών, εμψυχωτών, ενώ παράλληλα φροντίζουν για την ομαλή καθημερινότητα όλης της οικογένειας στο σπίτι.
Απασχόληση παιδιών μέσα στο σπίτι
Η κύρια απασχόληση των μικρότερων παιδιών αυτή τη στιγμή στο σπίτι βασίζεται σε κατασκευές και χειροτεχνίες σε ποσοστό περίπου 67% ενώ σε μεγαλύτερες ηλικίες (6+ χρονών) το Netflix, η ενασχόληση με τις smart οθόνες (tablets, ipad) και το e-learning έχει το πρωταρχικό ρόλο. Μέρος της online πραγματικότητας είναι και συνέχιση της σχέσεων τόσο με τους φίλους όσο και με τους παππούδες/γιαγιάδες που πλέον έχουν αντικατασταθεί με e-αγκαλιές και συζητήσεις. Το διάβασμα βιβλίων είναι αισιόδοξα υψηλό με ποσοστό 59%, ενώ ακολουθούν τα επιτραπέζια παιχνίδια με 47% και η μαγειρική κατά 42%.
Γονείς και χρόνος
Οι γονείς δηλώνουν ότι συνεχίζουν να εργάζονται από το σπίτι σε ποσοστό 52,6% χωρίς φυσικά να έχουν στη διάθεσή τους μια babysitter που θα συμβάλει είτε στις οικιακές εργασίες είτε στην απασχόληση των παιδιών όπως δηλώνει το 82% των ερωτηθέντων. Αυτό συνεπάγεται ότι ο γονέας πλέον έχει αναλάβει πολλαπλούς ρόλους, γεγονός που καταδεικνύει και την ανάγκη για ατομικό χρόνο, ανάγκη που επισφραγίζεται και από τα αποτελέσματα της έρευνας καθώς το 91% των ερωτηθέντων επιζητά περισσότερο ελεύθερο χρόνο.
Είναι λοιπόν μεγάλη πρόκληση αυτήν τη στιγμή να διαφυλάξουμε όλοι την ατομικότητά μας και την ανάγκη μας για προσωπικό χρόνο, μικροί μεγάλοι, ώστε να συνυπάρχουμε αρμονικά και να συνεχίσουμε να λαμβάνουμε ερεθίσματα δημιουργικά που θα μας κεντρίζουν το ενδιαφέρον, τόσο εμείς όσο και τα παιδιά μας.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που οι οικογένειες αντιμετωπίζουν πολύ θετικά την ιδέα σύστασης μιας διαδικτυακής υπηρεσίας όπου τα παιδιά τους θα μπορούν όχι μόνο να απασχοληθούν δημιουργικά αλλά και να εκπαιδεύονται σε διαφορετικά γνωστικά πεδία κάθε φορά. Περισσότερο από το 85% συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησαν θετικά στην διαμόρφωση μιας τέτοιας υπηρεσίας. «Άλλωστε, είναι εκπληκτικό πως η νέα γενιά είναι τόσο εξοικειωμένη με τα ηλεκτρονικά μέσα και έτοιμη για τέτοιου είδους υπηρεσίες, που στο πέρασμα σε e-schooling περιβάλλον η προσαρμογή ήταν άμεση» αναφέρει η Λέλα Δρίτσα, η συν-ιδρύτρια της Nannuka.
Μη γνωρίζοντας πότε θα ανοίξουν τα σχολεία και πότε η καθημερινότητα των οικογενειών θα επανέλθει στην κανονικότητα, οι γονείς καλούνται να βρίσκουν διεξόδους χαλάρωσης για τους ίδιους και τα παιδιά τους. Επιπρόσθετα, εταιρείες όπως η Nannuka που είναι 100% οικογενειο-κεντρικές θα πρέπει να αδράξουν την ευκαιρία και να ανταποκριθούν στην επιτακτική ανάγκη για νέες υπηρεσίες, ενώ το κράτος θα πρέπει άμεσα να δημιουργήσει το πλαίσιο διευκόλυνσης τους.