Ενώπιον του ανακριτή Αθ. Μαρνέρη οδηγείται σήμερα ο κατηγορούμενος 49χρονος που ομολόγησε πως έκλεψε πίνακες μεγάλης αξίας από την Εθνική Πινακοθήκη πριν από εννέα χρόνια.
Ο συνήγορός του, κ. Σάκης Κεχαγιόγλου, αναφέρθηκε στην περίπτωση του εντολέα του σημειώνοντας πως: «όταν κάποιος πραγματοποιεί μια κλοπή δύο λόγους έχει, ή οικονομικούς ή αγάπη για την τέχνη. Είναι βέβαια περίεργος αυτός ο τρόπος αγάπης του εντολέα μου, αλλά αυτή την εξήγηση μου έδωσε χθες στη ΓΑΔΑ. Είναι ένας λάτρης της τέχνης, δεν είναι συλλέκτης, ήθελε να πάρει αυτά τα έργα για να τα απολαμβάνει ο ίδιος».
«Το αδίκημα είναι δεδομένο. Θα κατηγορηθεί για διακεκριμένη κλοπή. Δεν υπάρχει αμφισβήτηση ως προς το αδίκημα. Είναι κακούργημα και απειλείται ποινή κάθειρξης από 5- 10 έτη. Η αστυνομία οδηγήθηκε στα έργα μετά από δική του υπόδειξη. Δεν εξαναγκάστηκε να τα υποδείξει. Η ποινή που προβλέπεται είναι 5- 10 χρόνια. Αν καταδικαστεί σε 10 χρόνια, θα εκτίσει το 1/3 της ποινής και με ευεργετικό υπολογισμό περίπου 3,5 με 4 χρόνια», σημείωσε.
Ο Γιώργος Τσούκαλης, Ιδιωτικός ερευνητής, διερωτήθηκε αν ο δράστης είχε την τεχνογνωσία για να απενεργοποιήσει τον συναγερμό στην Εθνική Πινακοθήκη μόνη του. Απήθυνε την ερώτηση προς τον γνωστό ποινικολόγο.
«Μου είπε ότι δεν είχε συνεργούς. Για την τεχνογνωσία δεν το γνωρίζω, δεν συζητήσαμε τον ακριβή τρόπο που μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη. Είπε ότι ό,τι έκανε ήταν από αγάπη για την τέχνη. Δεν έχει υπάρξει κατάθεση ότι επεδίωξε να πουλήσει τους πίνακες. Διαψεύδω το δημοσίευμα για πώληση σε Άραβες. Με διαβεβαίωσε ότι ουδέποτε επιχείρησε να τους πουλήσει σε κάποιον», ανέφερε ο δικηγόρος.
«Θεώρησε ότι έχει στενέψει ο κλοιός γι αυτό τους έκρυψε. Όταν συνελήφθη υπέδειξε που ήταν κρυμμένοι. Για τον τρίτο πίνακα, ήταν ένα φύλο χαρτί. Στην προσπάθειά του να μπει και να βγει τραυματίστηκε. Σκούπισε τα αίματα με αυτό. Δεν είχε κάποιον λόγο να το καταστρέψει. Αν έχει πωληθεί ας βρεθούν τα εκατομμύρια που εισέπραξε», σημείωσε ερωτηθείς για το τρίτο έργο τέχνης που εκλάπη.
«Όσον αφορά τους πίνακες διεθνώς σε αντίστοιχες περιπτώσεις επειδή μιλάμε για συγκεκριμένα έργα που είναι λεπτομερώς καταγεγραμμένα που παίρνουν δημοσιότητα μετά από τέτοιες κλοπές υπάρχουν τα εξής σενάρια. Πρώτον ότι οι κλοπές είναι κατ’ εντολήν, συνήθως ξένου συλλέκτη που θέλει να τα θαυμάζει σε συγκεκριμένο χώρο. Δεύτερον, σε περιπτώσεις διακεκριμένων έργων τέχνης που δεν θα μπορούσαν να δοθούν προς πώληση ούτε να εκτεθούν χρησιμοποιούνται από άλλου είδους εγκληματικές οργανώσεις ως χρηματική εγγύηση σε τιμή χαμηλότερη της αξίας τους. Αναγνωρίσιμοι πίνακες πηγαίνουν σε μεγαλεμπόρους ναρκωτικών στο 1/3 της αξίας τους ως εγγύηση λόγω της έλλειψης ρευστού», ανέφερε ο κ. Χρήστος Τσιρογίαννης Αρχαιολόγος – ερευνητής αρχαιοκαπηλίας κι αναπληρωτής καθηγητής ινστ. Προηγμένων Μελετών παν. Άαρχους, Δανία.
«Είναι τόσο αναγνωρίσιμος ο πίνακας, είναι στο στόχαστρο των αρχών, όσος χρόνος κι αν περνούσε δεν θα μπορούσε να βγει στην αγορά. Το σενάριο είναι να μπορούσε να διοχετευτεί στην σκοτεινή αγορά και να καταλήξει στα χέρια κάποιου κροίσου ή να είχε προωθηθεί ως εγγύηση», πρόσθεσε, ενώ ερωτηθείς για την τιμή πώλησης ανέφερε ότι εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες.
«Είχαμε την πληροφορία από τον μάρτυρα ότι υπήρχε συνεργός. Επίσης έχει την τεχνογνωσία να αφοπλίσει τον συναγερμό. Επίσης δήλωσε ότι επί 6 μήνες παρακολουθούσε την Πινακοθήκη. Πιστεύει κανείς ότι δεν τον αντιλήφθηκαν; Μπήκε στην Πινακοθήκη να θαυμάσει τα έργα, οι κάμερες δεν τον κατέγραψαν. Επίσης, ένας φιλότεχνος δεν θα έριχνε στην τουαλέτα έναν πίνακα. Η κυρία ανάκριση θα αναδείξει πολλές λεπτομέρειες», σημείωσε ο κ. Τσούκαλης.