Για το ιστορικό πείραμα της πρόσκρουσης διαστημικού σκάφους της NASA στον αστεροειδή «Δίμορφο» προκειμένου να αλλάξει την πορεία του, μίλησε ο διάσημος καθηγητής διαστημικής του Πανεπιστημίου «Τζον Χόπκινς» Σταμάτης Κριμιζής.
Με το εν λόγω πείραμα οι επιστήμονες μετρούν πόσο ακριβώς μπορεί να αλλάξει με μια τέτοια κινητική επέμβαση η τροχιά ενός αστεροειδούς, ώστε να προστατευτεί η Γη από τυχόν κινδύνους στο μέλλον.
«Είναι η πρώτη φορά που η ανθρωπότητα προσπαθεί να αλλάξει την τροχιά ενός ουράνιου σώματος», τόνισε ο κ. Κριμιζής εξηγώντας πως ο μικρός αστεροειδής στον οποίο έγινε η δοκιμή, δεν αποτελούσε κανέναν κίνδυνο για τη Γη, αλλά υπάρχουν περίπου 30.000 αστεροειδείς που έρχονται κοντά στον πλανήτη μας και ανά πάσα στιγμή υπάρχει η δυνατότητα κάποιος να μας χτυπήσει.
«Ήταν ένα προνόμιο που δεν είχαν οι δεινόσαυροι πριν 62 εκατ. χρόνια και είδαμε τι έγινε», δήλωσε ο κ. Κριμιζής.
Στα 21.960 χλμ την ώρα η ταχύτητα του DART όταν έπληξε τον αστεροειδή
Ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η εκτόξευση του διαστημικού σκάφους DART, κράτησε περίπου 4,5 χρόνια. Έπληξε τον αστεροειδή που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 11 εκατ. χιλιομέτρων με ταχύτητα 21.960 χλμ την ώρα.
Το διαστημόπλοιο ήταν εξοπλισμένο με αρκετές νέες τεχνολογίες μεταξύ των οποίων μια ιονική μηχανή που χρησιμοποιούσε το αέριο Ξένον. Ο κ. Κριμιζής εξήγησε ότι η εν λόγω μηχανή μπορεί και αυξάνει την ταχύτητα του διαστημόπλοιου καθώς είναι εν πλω.
Σε λίγες ημέρες οι πρώτες φωτογραφίες της σύγκρουσης
Σύμφωνα με τον καθηγητή, λίγες ημέρες πριν το διαστημόπλοιο, εκτοξεύθηκε μικροδορυφόρος που κατασκευάστηκε από την Ιταλική Εταιρία Διαστήματος η οποία φωτογράφησε τη σύγκρουση του σκάφους με το διαστημόπλοιο.
Οι φωτογραφίες αυτές αναμένεται να φτάσουν στον πλανήτη Γη σε λίγες ημέρες.
Πόσο επικίνδυνοι είναι οι αστεροειδείς;
Ο κ. Κριμιζής εξήγησε ότι η επικινδυνότητα ενός αστεροειδούς που κατευθύνεται προς τη Γη εξαρτάται από το μέγεθός του και πως το όριο έχει οριστεί στα 140 μέτρα.
«Εάν είναι 140 μέτρα, μπορεί να καταστρέψει μια ολόκληρη πόλη, ας πούμε το λεκανοπέδιο Αττικής ή το Λονδίνο», τόνισε και πρόσθεσε πως το κρίσιμο είναι να γνωρίζουν οι επιστήμονες αρκετά χρόνια πριν τον κίνδυνο προκειμένου να μπορέσουν να του αλλάξουν τροχιά.