Σημαντική μείωση κατά 62% στη διάρκεια του πρώτου lockdown στην Ελλάδα κατέγραψαν τα τροχαία ατυχήματα.
Αυτό είναι το συμπέρασμα της μελέτης του Αναπληρωτή Καθηγητή Οικονομικών Υγείας και Αναπληρωτή Κοσμήτορα στο King’s College London, Σωτήρη Βανδώρου που παρουσιάζει το iefimerida.gr.
Από τη μελέτη προκύπτει ότι τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020 υπήρξαν 1.226 λιγότερα τροχαία ατυχήματα (62% μείωση), 72 λιγότεροι θάνατοι (68% μείωση), 40 λιγότεροι σοβαροί τραυματισμοί (48% μείωση) και 1.426 λιγότεροι ελαφρά τραυματισμοί (63%) σε σχέση με το παρελθόν.
Η πτωτική εικόνα στα στοιχεία συνεχίστηκε καθώς, από την επέκταση της μελέτης μέχρι τον Αύγουστο του 2020, καταγράφηκαν συνολικά 2.232 λιγότερα τροχαία ατυχήματα. Παράλληλα, οι θάνατοι ήταν λιγότεροι κατά 165, οι σοβαροί τραυματισμοί κατά 127 και οι ελαφροί τραυματισμοί κατά 2.716 λιγότεροι
Η πανδημία δημιούργησε αβεβαιότητα και ανησυχία
Όπως εξηγεί ο κ. Βανδώρος, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους κάποιος θα περίμενε να επηρεαστούν τα τροχαία ατυχήματα λόγω της πανδημίας.
«Αρχικά, στο πρώτο στάδιο της πανδημίας κυκλοφορούσαν λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους και είχαν περιοριστεί οι μετακινήσεις, λόγω του φόβου των ανθρώπων μην κολλήσουν τον ιό, καθώς και λόγω της τηλε-εργασίας και της απαγόρευσης κυκλοφορίας. Δεύτερον, οι άδειοι δρόμοι στην πρώτη φάση της πανδημίας δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για υψηλότερες ταχύτητες, που αποτελούν παράγοντα κινδύνου σοβαρών ατυχημάτων. Τρίτον, οικονομικά προβλήματα (συνέπεια της πανδημίας) συσχετίζονται στην βιβλιογραφία με μικρότερη χρήση αυτοκινήτων αλλά και άλλων δραστηριοτήτων για λόγους οικονομίας», τονίζει ο Adjunct Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Harvard.
Όπως συμπληρώνει, η βιβλιογραφία έχει δείξει ότι η αβεβαιότητα και η ανησυχία για οικονομικά ζητήματα (συνέπεια της πανδημίας) ή άλλα θέματα (π.χ. η πανδημία και η υγεία αγαπημένων προσώπων) προκαλούν διάσπαση προσοχής και μειωμένο ύπνο, που αποτελούν παράγοντες κινδύνου τροχαίων ατυχημάτων. «Ταυτόχρονα και η κατανάλωση αλκοόλ έχει επηρεαστεί από την πανδημία, καθώς μπορεί να μειώθηκε σε μπαρ και εστιατόρια λόγω των μέτρων, αλλά υπάρχουν στοιχεία από άλλες χώρες ότι αυξήθηκε η κατανάλωση κατ’ οίκον», αναφέρει ο κ. Βανδώρος.
Μείωση του αριθμού των τροχαίων και σε άλλες χώρες
Ανάλογες επιπτώσεις υπήρξαν και σε άλλες χώρες, με μείωση των θανάτων σε Περού και των ατυχημάτων σε Ισπανία και Κονέτικατ, ενώ οι τραυματισμοί μειώθηκαν σε Φλόριντα και Μασαχουσέτη. Εντούτοις, παρατηρήθηκε και ένα παράδοξο, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη.
Στη Βόρεια Ιρλανδία, ενώ παρατηρήθηκε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ο αριθμός των νεκρών δε μειώθηκε. Το παράδοξο αυτό φαινόμενο δείχνει να οφείλεται στη δυνατότητα ανάπτυξης μεγάλων ταχυτήτων λόγω μικρότερης κυκλοφοριακής συμφόρησης εν μέσω καραντίνας. Επίσης, στις ΗΠΑ συνολικά, ενώ μειώθηκαν οι μετακινήσεις, οι θάνατοι από τροχαία επίσης αυξήθηκαν στο πρώτο κύμα της πανδημίας.
Καθυστερήσεις στη διάγνωση και θεραπεία άλλων ασθενειών
«Φυσικά η πανδημία αποτελεί τεράστιο πρόβλημα και εκατομμύρια άνθρωποι έχουν χάσει την ζωή τους ή υποφέρουν από την νόσο. Η πανδημία όμως έχει επηρεάσει πολλές πλευρές της ζωής και της καθημερινότητας των ανθρώπων και θανάτους σε άλλους τομείς. Οι θάνατοι και τραυματισμοί από τροχαία μειώθηκαν σε πρώτη φάση, αλλά καθυστέρησε η διάγνωση και η θεραπεία άλλων ασθενειών παγκοσμίως, με σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία και τις πιθανότητες επιβίωσης πολλών άλλων ασθενών. Άλλοι τομείς που επηρεάστηκαν ήταν οι ανθρωποκτονίες, η ψυχική υγεία, παθήσεις που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση κλπ», καταλήγει ο Έλληνας επιστήμονας.