Το σχέδιο της κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, στο συνέδριο Green Mobility που συνδιοργανώνουν οι Drive Media Group και Dome Consulting, υπό την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων και της UNESCO.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε κατ' αρχάς ότι σήμερα από τη μία πρέπει να αντιμετωπιστεί η κλιματική κρίση και από την άλλη έχει διαμορφωθεί μια νέα πραγματικότητα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Εκτίμησε όμως πως σε κάθε περίπτωση «ο μετασχηματισμός του τομέα των Μεταφορών με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και τη γενικότερη ενίσχυση των εναλλακτικών καυσίμων αποτελεί μια αναγκαιότητα που δεν επιτρέπει καθυστερήσεις και αναβολές».
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι από το 2019 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κινήθηκε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, ξεκινώντας σχεδόν από το μηδέν.
Οι τέσσερις στόχοι
Πρώτος στόχος ήταν και εξακολουθεί να είναι η ανανέωση του γηρασμένου στόλου των αυτοκινήτων, σε όλα τα επίπεδα: Ι.Χ., ταξί, αστικές συγκοινωνίες.
«Δώσαμε σοβαρά και απτά κίνητρα για την αγορά ή τη μίσθωση ηλεκτρικών Ι.Χ. και δίκυκλων. Και το αποτέλεσμα μας δικαίωσε: Το 2021 ταξινομήθηκαν 6.967 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόλις 480. Το ποσοστό της αγοράς, από το 0,4% του 2019, εκτινάχθηκε κοντά στο 7%. Και έτσι σήμερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε., η Ελλάδα είναι η χώρα της Ε.Ε. με το μεγαλύτερο ποσοστό μεταβολής στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων» σημείωσε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Μάλιστα, κατά το τρέχον έτος η άνοδος είναι ακόμα μεγαλύτερη. Ήδη στο διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου έχουν ταξινομηθεί σχεδόν 5.300 ηλεκτρικά επιβατικά οχήματα, αριθμός που μεταφράζεται στο 7,1% της αγοράς για φέτος». Ανέφερε, επίσης, ότι είναι ήδη σε εξέλιξη η δεύτερη φάση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά».
Το πρώτο εξάμηνο του 2023 θα έρθουν τα πρώτα νέα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, ενώ εξετάζεται και η αγορά λεωφορείων υδρογόνου.
«Δεν παραβλέπουμε τον τομέα των δημόσιων μεταφορών» τόνισε ο κ. Καραμανλής και σημείωσε: «Στις αρχές του νέου έτους, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, αφού βρήκαμε χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα παραλάβουμε τα πρώτα από τα 1.300 νέα λεωφορεία. Θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, δηλαδή αμιγώς ηλεκτρικά και CNG».
Δήλωσε επίσης: «Θα προκηρυχθεί και δεύτερος διαγωνισμός, για επιπλέον 300 λεωφορεία. Σκεφτόμαστε και σχεδιάζουμε, μαζί με το Ταμείο Ανάκαμψης, κατά πόσον θα πάρουμε και λεωφορεία υδρογόνου».
Ο δεύτερος στόχος που έθεσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι οι υποδομές για εύκολη φόρτιση.
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε τη συμφωνία με τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητόδρομων για την τοποθέτηση φορτιστών κατά μήκος του εθνικού οδικού δικτύου, καθώς και το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, για την τοποθέτηση φορτιστών στα αστικά κέντρα. «Από τα 58 σημεία φόρτισης που είχαμε το 2019, σήμερα έχουμε 1.746!» τόνισε, σημειώνοντας ότι «πρέπει να υπάρχουν συνεχή σημεία φόρτισης στο οδικό δίκτυο».
«Σύμφωνα με το σχέδιό μας, το 2025 θα έχουμε αναπτύξει ένα δίκτυο που θα προσεγγίζει τα 12.000 σημεία φόρτισης, ώστε το 2030 να έχουμε φτάσει τους 25.000 φορτιστές πανελλαδικά» πρόσθεσε.
Τρίτος στόχος που έθεσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι η μεγαλύτερη δυνατή διευκόλυνση των χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στο Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, επισημαίνοντας ότι η συγκεκριμένη ψηφιακή εφαρμογή αποτελεί την πρώτη ολοκληρωμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα για την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας. «Σύντομα μάλιστα, μέσα στο επόμενο τρίμηνο, θα είναι διαθέσιμη και για κινητά τηλέφωνα» δήλωσε.
Τέταρτος στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους χρήστες.
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε σχετικά πως ήδη έχει εκδοθεί από τον Ιούλιο 2021 η ΚΥΑ που προβλέπει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία συνεργείων ηλεκτρικών οχημάτων.
Ποιες λύσεις εξετάζονται για το ζήτημα της επάρκειας του δικτύου ηλεκτρισμού
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στάθηκε, όμως, ιδιαίτερα και στην επάρκεια του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος.
«Βρισκόμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο. Γιατί μπορεί να έχουμε κάνει άλματα στην ηλεκτροκίνηση, όμως υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα το οποίο πρέπει κάποτε να αντιμετωπίσουμε, κι αυτό έχει να κάνει με την επάρκεια του δικτύου» ανέφερε και πρόσθεσε: «Αυτά τα ερωτήματα για την επάρκεια του δικτύου δεν τίθενται μόνο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και έχουν να κάνουν με τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης».
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε: «Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε βάλει φορτιστές 50kw στην Εθνική Οδό. Όταν πήγαμε να βάλουμε φορτιστές 100kw, διαπιστώσαμε ότι υπάρχει πρόβλημα με την επάρκεια του δικτύου».
Επισήμανε, δε, ότι όλες οι έρευνες σε ευρωπαϊκό επίπεδο δείχνουν πως μέσα στην επόμενη δεκαετία τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα ξεπεράσουν τα 130 εκατομμύρια. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να υπάρχουν στην Ευρώπη 65 εκατομμύρια σημεία φόρτισης, από τα 9 εκατομμύρια σημεία φόρτισης που υπάρχουν σήμερα.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε, επομένως, ότι πρέπει να λυθεί το πρόβλημα με το δίκτυο ηλεκτρισμού και στην Ελλάδα, εκτιμώντας ότι η λύση θα έρθει με το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, που έχει ήδη ψηφιστεί.
Ανέφερε επίσης πως μια λύση που εξετάζει η κυβέρνηση είναι να δημιουργηθεί ένα εναλλακτικό δίκτυο κατά μήκος των αυτοκινητόδρομων. «Το ζήτημα της ενεργειακής μετάβασης είναι σοβαρό, αλλά νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουμε πως δεν έχουμε την πολυτέλεια να μεταθέσουμε αυτά τα ζητήματα για το μέλλον. Είναι επιτακτική ανάγκη να βρούμε λύσεις και νομίζω ότι η μόνη κυβέρνηση που μπορεί να βρει γρήγορα λύσεις είναι η δική μας» κατέληξε ο κ. Καραμανλής.