Εκ των πραγμάτων ήταν αναγκαία η παράταση έως τις 14 Ιουλίου στην προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη μαρίνα Καλαμαριάς, καθώς υπήρξαν σχετικά αιτήματα από υποψήφιους επενδυτές για να προετοιμάσουν τους φακέλους συμμετοχής.
Και αυτό, όπως αναφέρουν πληροφορίες του ΑΠΕ- ΜΠΕ, διότι το γιώτινγκ που είναι ένας ανερχόμενος και πολλά υποσχόμενος κλάδος του τουρισμού και η Ελλάδα ιδιαίτερα θελκτική λόγω του θαλάσσιου μετώπου της, ελκύουν πολλούς ενδιαφερόμενους να επενδύσουν στον συγκεκριμένο τομέα.
Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, που έχει αναλάβει να «τρέξει» το όλο έργο, αναφέρουν παράλληλα, ότι μια νέα σύγχρονη μαρίνα θα αποτελέσει ένα έργο πνοής που όχι μόνο θα επιφέρει ουσιαστική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και του γιότινγκ στην περιοχή της Β. Ελλάδας, αλλά θα γίνει σημαντικός πόλος έλξης και αναψυχής και για τους κατοίκους της περιοχής σχεδιάζεται στην Καλαμαριά. Σύμφωνα με τους ίδιους, η νέα μαρίνα δεν θα έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλες αντίστοιχες υποδομές της Μεσογείου, οι οποίες όχι μόνο ανταγωνίζονται τη χώρα μας, αλλά έχουν αναπτύξει ισχυρό αποτύπωμα στον χώρο του ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών, όπως είναι η μαρίνα στο Tivat του Μαυροβουνίου, η μαρίνα της Λεμεσού στην Κύπρο, η Setur Marina στον Τσεσμέ, ή η Portomaso στο Σεν Τζούλιαν της Μάλτας. Μάλιστα, η μαρίνα Καλαμαριάς, όπως και η μαρίνα του Αλίμου στην Αθήνα, αποτελούν χώρους υπερτοπικής σημασίας.
Η σημασία της μαρίνας για την περιοχή της Καλαμαριάς
Έρευνες που έχει το Ταμείο, καταδεικνύουν ότι η ύπαρξη μαρίνας συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη όλης της περιοχής. Είναι χαρακτηριστικό, ότι για κάθε 1 ευρώ ελλιμενισμού σε τουριστικό λιμένα, δαπανώνται 5 έως 12 ευρώ στην τοπική οικονομία, σε προμήθειες, τροφοδοσία, ανεφοδιασμό καυσίμων, τεχνικές εργασίες, ναυπηγεία, πρακτορεύσεις και πολλές άλλες υπηρεσίες και δραστηριότητες που αναπτύσσονται γύρω από μία μαρίνα. Έτσι, δηλώνουν ότι και η ανάπλαση της μαρίνας Καλαμαριάς, που παραμένει ημιτελής επί δεκαετίες, εκτιμάται ότι θα έχει θετικές επιδράσεις στην τοπική και την εθνική οικονομία, προσφέροντας ένα σημαντικό πυρήνα οικονομικής δραστηριότητας και απασχόλησης στην πόλη της Καλαμαριάς και την ευρύτερη περιοχή.
Το σχέδιο ανάπτυξης στην Καλαμαρια
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το σχέδιο ανάπλασης και αναβάθμισης της μαρίνας προβλέπει την ανάπτυξη και αξιοποίηση της, ενώ την ίδια στιγμή διασφαλίζει την ελεύθερη και απρόσκοπτη πρόσβαση, τους περιπάτους και άλλες δραστηριότητες για τους επισκέπτες και μάλιστα με ασφάλεια, καθώς δεν θα επιτρέπεται η διέλευση αυτοκινήτων. Επιπλέον, η παραχώρηση, εκτός από τα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο, θα έχει αντισταθμιστικά οφέλη και για τον δήμο Καλαμαριάς που μπορούν να φτάσουν στο 1% επί των συνολικών ακαθάριστων εσόδων της μαρίνας.
Σημειώνεται ότι, το υπουργείο Περιβάλλοντος έθεσε πέρυσι σε δημόσια διαβούλευση τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την μαρίνα Καλαμαριάς, όπου όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς έλαβαν μέρος και ενέκρινε το τελικό κείμενο, ενσωματώνοντας παρεμβάσεις του δήμου Καλαμαριάς, του ΤΑΙΠΕΔ και άλλων φορέων. Πλέον, το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος βρίσκεται στο υπουργείο Τουρισμού, ώστε στη συνέχεια να αποσταλεί σύντομα στο Συμβούλιο της Επικρατείας προς μελέτη και έγκριση.
Στις επιτρεπόμενες χρήσεις γης της μαρίνας μπορούν να περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, αθλητικές εγκαταστάσεις, τουριστικές εγκαταστάσεις, εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, κατοικίες για μακροχρόνια μίσθωση, χώροι συνάθροισης κοινού και πολιτιστικά κτίρια, χώροι πρασίνου, εγκαταστάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς, πάρκινγκ κ.ά.
Στο υπό έκδοση ΠΔ, γίνεται ρητή αναφορά στην ελεύθερη πρόσβαση του κοινού στο θαλάσσιο μέτωπο κατ' επέκταση και σε όλους τους χώρους της μαρίνας και πέριξ των κατοικιών και ξενοδοχείων που θα μπορούν να αναπτυχθούν από τους επενδυτές. Επιπλέον, υπάρχει πρόβλεψη πάρκου 9 στρεμμάτων, σε αντικατάσταση του εγκαταλελειμμένου υφιστάμενου χώρου χλοοτάπητα.
Ένα ακόμη σημείο που εγκρίθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος, είναι ο συντελεστής δόμησης, ο οποίος είναι κατά 50% χαμηλότερος από το όριο που προβλέπει σήμερα ο νόμος για τη μαρίνα Καλαμαριάς. Σύμφωνα με πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, στον σχεδιασμό επιλέχθηκε να μην εξαντληθεί η δυνατότητα για συντελεστή δόμησης 0,40, αλλά να οριστεί με τη νέα χωροθέτηση σε 0,20, ώστε το Ταμείο να αποδώσει μεγαλύτερο χώρο στο κοινό. Με την πρόβλεψη αυτή, δεν θα κατασκευαστούν μεγάλοι όγκοι κτηρίων, αλλά θα περιοριστούν μέχρι 2 ορόφους και κατ' επέκταση δεν θα περιορίζεται η ορατότητα και η θαλάσσια αύρα στην πόλη της Καλαμαριάς. Ακόμη, η ΣΜΠΕ έχει προβλέψεις για τη συνέχεια του παραλιακού μετώπου τόσο λειτουργικά (κυκλοφορία πεζών), όσο και αισθητικά (διατήρηση πρασίνου, διατήρηση κτιρίου «Remezzo», πρώην ιδιοκτησίας ΕΟΤ).