Ποια είναι τα πεδία που «τραβάνε» το ενδιαφέρον των Ιαπώνων- Ποια ελληνικά προϊόντα έχουν προοπτική εξαγωγών
Η Ιαπωνία είναι μια αγορά 125 εκατομμυρίων κατοίκων, υψηλού διαθέσιμου εισοδήματος και με εξελισσόμενα καταναλωτικά πρότυπα.
Οι διμερείς σχέσεις έχουν ενισχυθεί- όπως έδειξε η πρόσφατη επίσκεψη υψηλόβαθμου επιχειρηματικού κλιμακίου στην Αθήνα- ωστόσο οι αριθμοί δείχνουν ότι ακόμα και στο προνομιακό για την Ελλάδα πεδίο του Τουρισμού, είμαστε μακριά από τα επιθυμητά επίπεδα.
Κατ' αρχάς, στο πεδίο των επενδύσεων, είναι σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Την τελευταία τετραετία και συγκεκριμένα το 2018, η μοναδική σημαντική ιαπωνική επένδυση ήταν η εξαγορά από την Japan Tobacco International (JTI) της Donskoy Tabak, θυγατρική της οποίας ήταν και η ΣΕΚΑΠ. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον, ειδικά από τη στιγμή που η Ελλάδα ξαναμπαίνει στο “χάρτη”, μετά την υπερδεκαετή περίοδο κρίσεων.
Ιαπωνικό ενδιαφέρον για επενδύσεις
Σύμφωνα με το ειδικό ενημερωτικό σημείωμα του Γραφείου Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων στο Τόκιο κι όπως προέκυψε κατά τις επαφές του περασμένου Οκτωβρίου, υπάρχει ιαπωνικό ενδιαφέρον για επενδύσεις στα πεδία των Υποδομών, της Ενέργειας και της Υψηλής Τεχνολογίας. Ειδικότερα στις επαφές που θα έχει η ελληνική αντιπροσωπεία στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, θα διερευνηθεί:
- Το Ιαπωνικό ενδιαφέρον για συμμετοχή σε έργα υποδομής στην Ελλάδα. Πετυχημένη περίπτωση ήταν η συμμετοχή της Hitachi στην κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης.
- Το μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει από τους Ιάπωνες για μονάδες παραγωγής ενέργειας από την επεξεργασία απορριμμάτων. Επίσης υπάρχει ενδιαφέρον για επένδυση στο δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ θετικές είναι και οι προοπτικές για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
- Το ενδιαφέρον που παρουσιάζει η ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων, ειδικά από τον κλάδο της τεχνολογίας με μεγάλες Ιαπωνικές επιχειρήσεις.
Σε σχέση με τις διμερείς εμπορικές σχέσεις, εδώ οι προοπτικές είναι ακόμα πιο ευοίωνες.
Ελληνικά τρόφιμα (όπως τυριά και κυρίως φέτα, ελαιόλαδο, είδη ζαχαροπλαστικής και αρτοποιίας, κονσερβοποιημένα φρούτα, βιολογικές υπερτροφές, βότανα):
Η Ιαπωνία είναι μεταξύ των μεγαλύτερων εισαγωγέων γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, καθώς έχει πολύ χαμηλό συντελεστή αυτάρκειας. Με βάση τη Συμφωνία Εταιρικής Σχέσης ΕΕ Ιαπωνίας οι δασμοί καταργούνται ή μειώνονται, αίρονται μη δασμολογικά εμπόδια, ενώ προβλέπονται αδασμολόγητες ποσοστώσεις για ορισμένα προϊόντα, όπως τα μαλακά τυριά που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την Ελλάδα. Ως αποτέλεσμα δημιουργούνται πολύ ευνοϊκές προοπτικές για τις εξαγωγές μας.
Οι Ιάπωνες πάντα έδειχναν ενδιαφέρον για την υγιεινή διατροφή. Τα προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας δεν έχουν τη διάδοση που έχουν στις δυτικές χώρες, αλλά τα τελευταία χρόνια αρχίζουν να γίνονται δημοφιλή. Οι ελληνικές πιστοποιήσεις βιολογικών προϊόντων γίνονται δεκτές, αλλά όχι για τα προϊόντα ζωικής προέλευσης, για τις οποίες όμως η ΕΕ προτίθεται να διαπραγματευτεί σχετική συμφωνία αμοιβαίας αναγνώρισης.
Ελληνικά κρασιά:
Με τη συμφωνία ΕΕ – Ιαπωνίας οι δασμοί για το κρασί καταργήθηκαν, ενώ η Ιαπωνία δεσμεύτηκε να καταργήσεις τα μη δασμολογικά εμπόδια, όπως την άρση των περιορισμών στη χρήση διάφορων πρόσθετων. Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια οργανωμένη προσπάθεια προώθησης του ελληνικού οίνου, η οποία φαίνεται να αποδίδει.
Καλλυντικά:
Στην Ιαπωνία υπάρχει σημαντική ζήτηση για καλλυντικά από φυσικά συστατικά, όπως το ελαιόλαδο. Επίσης ιδιαίτερη προτίμηση υπάρχει για τα βιολογικά προϊόντα υψηλής ποιότητας. Αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πετύχει να τοποθετήσουν επιτυχώς τα προϊόντα τους στην Ιαπωνική αγορά. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα καλλυντικά με βάση της μαστίχα, για την οποία όμως πρέπει να κινηθεί η διαδικασία αναγνώρισής της ως οιονεί φάρμακο ή πρόσθετο οιονεί φαρμάκων, ώστε να είναι δυνατή η προβολή των θετικών επιπτώσεών της στην υγεία.
Φάρμακα, παρα-φαρμακευτικά προϊόντα:
Πρόκειται για σημαντική αγορά στην οποία ήδη αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις έχουν καταφέρει να προωθήσουν αποτελεσματικά τα προϊόντα τους. Τα ελληνικά γενόσημα φάρμακα είναι αξιόπιστα και ανταγωνιστικά και επομένως έχουν δυνατότητες στην αγορά.
Ο Τουρισμός είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα, αν λάβει κανείς υπόψιν ότι μιλάμε για μια αγορά 125 εκατ. ανθρώπων. Μετά τους περιορισμούς που επέβαλε η πανδημία, η Ιαπωνία πιθανότατα από το 2023 θα επανέλθει στην ομαλότητα. Το γεγονός ότι η επανεκκίνηση του ιαπωνικού τουρισμού γίνεται ουσιαστικά από το μηδέν, δημιουργεί ευκαιρίες για τη χώρα μας, να τοποθετηθεί έγκαιρα και σε σωστή βάση, ώστε να αποκτήσει πλεονέκτημα και να πετύχει ένα καλύτερο σε σχέση με το παρελθόν μερίδιο στην αγορά.
Ανασταλτικός παράγοντας είναι ότι δεν υπάρχει ακόμα απευθείας πτήση, που να συνδέει την Ελλάδα με την Ιαπωνία κι αυτό ήταν κάτι που συζητήθηκε στις συναντήσεις του περασμένου Οκτωβρίου στην Αθήνα. Είναι ενδεικτικό ότι το 2019 είχαν επισκεφθεί την Ελλάδα μόλις 110.368 Ιάπωνες.