Η τέχνη της υφαντικής, με ένα κιλίμι από το Ουσάκ της Μικράς Ασίας, το οποίο φιλοξενείται στην σε εξέλιξη περιοδική έκθεση «1922» στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς αφηγείται με ένα μοναδικό τρόπο το «ταξίδι» του από τη Μικρά Ασία στο χωριό Πελόπη της Λέσβου.
Αποτέλεσε όμως και την αφορμή να «ξαναζήσει» το ενδιαφέρον για την αρχαία και εν πολλοίς ξεχασμένη τέχνη της υφαντικής στο νησί.
Στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου εδώ και τρεις εβδομάδες «τρέχει» ένα πρόγραμμα βιωματικών εργαστηρίων υφαντικής με τους συμμετέχοντες να γνωρίζουν την τέχνη της υφαντικής και να υφαίνουν μοτίβα του κιλιμιού σε ατομικά τελάρα.
Ο δημιουργός και συλλέκτης Αργύρης Χατζημαλλής που υλοποιεί το πρόγραμμα των βιοματικών εργαστηρίων υφαντικής μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρθηκε στην αξία των συμμετοχών.
«Ήταν πολύ έντονο το ενδιαφέρον και μάλιστα απρόσμενα μεγάλο. Από τις πρώτες μέρες οι θέσεις καλύφθηκαν και δημιουργήθηκε και μια μεγάλη λίστα αναμονής. Γεγονός που υποχρεώνει τους φορείς του νησιού να επαναλάβουν στο μέλλον τα εργαστήρια αυτά».
Ας σημειωθεί εδώ ότι στη δυτική Λέσβο όπου υπάρχει μεγάλη παράδοση υφαντικής προγραμματίζονται ήδη εργαστήρια στα πάλαι ποτέ κέντρα υφαντικής στα Παράκοιλα, στο Σκουτάρο και αλλού.
Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα στα ατομικά τους τελάρα μαθαίνουν το δέσιμο των στημονιών και τεχνικές ύφανσης που καταλήγουν στην ύφανση των μοτίβων του μικρασιάτικου κιλιμιού από το Ουσάκ που εκτίθεται στο Μουσείο.
Ας σημειωθεί ότι η έκθεση «1922» που παρουσιάζεται στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου ως τον ερχόμενο Ιούνιο στο πλαίσιο των εκδηλώσεων μνήμης για τη Μικρασιατική Καταστροφή, τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και της Ομοσπονδίας Προσφυγικών Σωματείων Ελλάδος (Ο.Π.Σ.Ε.). Στην αξιόλογη έκθεση διατρέχεται η Μικρασιατική Εκστρατεία και η Καταστροφή, ο ξεριζωμός και η επανεκκίνηση στην Ελλάδα, η ενσωμάτωση των προσφύγων και η διατήρηση της μνήμης, αλλά και η σημαντική προσφορά των Μικρασιατών προσφύγων στη Λέσβο.
ΑΠΕ-ΜΠΕ