Στις προκλήσεις που δημιουργήθηκαν από την πανδημία, αναφορικά με τη συμπεριληπτική εκπαίδευση, αναφέρθηκε η πρόεδρος του Σ.Κ.Ε.Π. (Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους), Αθηνά Κρητικού, στη διάσκεψη που διοργάνωσε ο ΟΗΕ.
Ο λόγος για τη 14η Σύνοδο της Διάσκεψης των Κρατών Μελών στη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία. Η σύνοδος έλαβε χώρα στην έδρα του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη. Η συμμετοχή του Σ.Κ.Ε.Π. ήρθε υπό την αιγίδα της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της χώρας μας στα Ηνωμένα Έθνη.
Η Αθηνά Κρητικού αποτέλεσε μια από τους πέντε καταρτισμένους ομιλητές που επελέγησαν από τον ΟΗΕ για ομιλία στην τρίτη θεματική ενότητα, αναφορικά με τις προκλήσεις που έφερε η πανδημία, ως προς την καθιέρωση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης σε παγκόσμια κλίμακα.
Όπως τόνισε η Αθηνά Κρητικού, «για τα άτομα με αναπηρία, η καραντίνα δεν ξεκίνησε με τον COVID-19. Η απομόνωση και ο αποκλεισμός προϋπήρχαν της πανδημίας. Ξαφνικά, λόγω αυτής της άνευ προηγουμένου πραγματικότητας, ολόκληρος ο κόσμος βρέθηκε σε κατάσταση κοινωνικού αποκλεισμού. Όλοι οι άνθρωποι αισθάνθηκαν και συνειδητοποίησαν τις επιπτώσεις της απομόνωσης και της μοναξιάς. Για αυτό τον λόγο, σήμερα διακρίνεται μια εξαιρετική ευκαιρία για συστηματικές και στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης στο σχολικό πλαίσιο, με στόχο την αλλαγή συμπεριφοράς και νοοτροπίας των μαθητών/τριών ως προς την αναπηρία, που θα μας οδηγήσει σε ένα σχολείο για όλα τα παιδιά».
Εν συνεχεία, η πρόεδρος του ΣΚΕΠ υπογράμμισε ότι η άγνοια, τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις συνιστούν βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις που δεν ανατρέπονται σε μια μέρα. «Αυτή η ριζική αναδιαμόρφωση των αντιλήψεων σχετικά με την αναπηρία, μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την εκπαίδευση. Το σχολείο οφείλει να λειτουργεί ως αντίβαρο στην κοινωνική αναλγησία και αδιαφορία, προσφέροντας χώρο στη σκέψη, την ενσυναίσθηση, τον διάλογο και ενθαρρύνοντας την εξέλιξη ενός νέου κώδικα επικοινωνίας βασισμένου στην κατανόηση, την αποδοχή και τον σεβασμό.
Τον σημαντικότερο ρόλο στην ενταξιακή εκπαίδευση πρέπει να διαδραματίζει το κράτος, αναπτύσσοντας και θεσμοθετώντας συστηματικά εκπαιδευτικά προγράμματα ενημέρωσης και εξοικείωσης με την αναπηρία στο σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος, για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες σε όλη την επικράτεια», επεσήμανε σχετικά.
Τέλος, η επιλογή της Αθηνάς Κρητικού για να μιλήσει στο βήμα του ΟΗΕ είναι μια έμπρακτη αναγνώριση του έργου του Συνδέσμου, ο οποίος διαθέτει πλέον πολυετή εμπειρία στη δημιουργία και εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξοικείωσης με την αναπηρία στα σχολεία.
Ενισχύοντας ενεργά τη διαδικασία της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, αλλά και στο εξωτερικό.
Τα προγράμματά του τελούν υπό την έγκριση του ελληνικού υπουργείου Παιδείας και εντάχθηκαν στα υποδείγματα μελέτης καλών πρακτικών που ανέδειξαν η UNESCO, αλλά και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή και την Ενταξιακή Εκπαίδευση.