Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς πλησιάζουν και οι καταναλωτές ετοιμάζονται να… ξεχυθούν σε αγορές και καταστήματα για τα δώρα και τα ψώνια τους.
Προκειμένου να αποφευχθούν… μοιραία λάθη και οι παγίδες από τους καιροσκόπους, το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) εξέδωσε ειδικές οδηγίες προς τους πολίτες για τα φετινά Χριστούγεννα.
Το ΚΕΠΚΑ επισημαίνει ότι και στα φετινά Χριστούγεννα «πρέπει να κινηθούμε με περίσκεψη και προγραμματισμό». Ο οδηγός του ΚΕΠΚΑ για τα Χριστούγεννα ξεκινά με αναφορά στα τρόφιμα, με το βασικό σύνθημά του να είναι «Φρούτα και λαχανικά της εποχής»
ΚΕΠΚΑ: «Οχι» σε ντομάτες και αγγουράκια τα Χριστούγεννα
Το Κέντρο σημειώνει ότι οι καταναλωτές πρέπει να αποφεύγουν τα αμφιβόλου ποιότητας και τρόπου παραγωγής, εκτός εποχής, προϊόντα τα Χριστούγεννα. «Οι ντομάτες και τα αγγουράκια μόνο τον πληθωρισμό και το κόστος του Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού ανεβάζουν και δε βοηθούν, στη σωστή και υγιεινή διατροφή, που μας παρέχει η μεσογειακή δίαιτα» τονίζει χαρακτηριστικά.
Για τα άλλα υψηλότιμα φρούτα και λαχανικά, εκτός εποχής, αναφέρει ότι «χρειάζεται μεγάλη προσοχή, στις τιμές, που γενικά είναι παραπλανητικές (συχνά φαίνονται καθαρά μόνο οι τιμές των υποβαθμισμένων προϊόντων, που παραπλανούν τον Καταναλωτή). Η ελλιποβαρής ζύγιση και άλλες "επινοήσεις" των πωλητών, λόγω της μεγάλης κίνησης, βρίσκονται, επίσης, στο προσκήνιο».
Η λίστα οδηγιών για τα Χριστούγεννα
Σε ό,τι αφορά τις αγορές τροφίμων για τα Χριστούγεννα το ΚΕΠΚΑ προσθέτει:
• Ας μην αγοράζουμε τρόφιμα, σε μεγάλες ποσότητες, που δεν είναι απαραίτητες, για τη συνηθισμένη διατροφή μας.
• Αγοράζουμε, τρόφιμα, από επίσημα και ελεγχόμενα σημεία της αγοράς. Οι αγορές τροφίμων, από πλανόδιους περιστασιακούς πωλητές ή από δήθεν παραγωγούς θα πρέπει να αποφεύγονται, διότι αποτελούν πηγή διάθεσης μη ελεγχόμενων τροφίμων, που μπορεί να παραπλανήσουν τον καταναλωτή και να προκαλέσουν μικρά ή μεγάλα προβλήματα, στην υγεία του.
• Για τα Χριστούγεννα -και όχι μόνο- αγοράζουμε πουλερικά και κρεατικά, που είναι τοποθετημένα, σε ψυγεία ή προθήκες ψυγεία και όχι αυτά, που είναι εκτός ψυγείου, κρέμονται, από τσιγκέλια και είναι εκτεθειμένα, σε σκόνες και μικρόβια.
• Αγοράζουμε το νωπό κρέας, όσο γίνεται, πιο κοντά, στην ημερομηνία, που θα διοργανώσουμε το τραπέζι και το αποθηκεύουμε, στο ψυγείο μας, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, μετά την αγορά του.
• Αποθηκεύουμε το κατεψυγμένο κρέας, στον καταψύκτη μας, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, μετά την αγορά του και σιγουρευόμαστε ότι παραμένει κατεψυγμένο.
• Βεβαιωνόμαστε ότι, στα σημεία αγοράς, τα νωπά κρέατα διατηρούνται, υπό ψύξη και, ποτέ, σε ανοιχτούς, μη ψυχώμενους χώρους. Τα κατεψυγμένα κρέατα πρέπει να διατηρούνται, σε κατάψυξη.
• Οι νωπές εγχώριες μη συσκευασμένες γαλοπούλες πρέπει να είναι εκσπλαχνισμένες (απεντερωμένες), χωρίς πούπουλα και να φέρουν σήμανση καταλληλότητας (καρτελάκι πλαστικό τετράγωνο, διαστάσεων 2Χ2εκατ. περίπου, με αιχμηρό άκρο, που είναι τοποθετημένο στο στήθος του πουλερικού), όπου φαίνεται και η ημερομηνία ανάλωσης.
• Τα κατεψυγμένα πουλερικά, τα οποία προέρχονται, από ομαδική συσκευασία και πωλούνται ασυσκεύαστα, μπορούν να πωλούνται, χωρίς ατομική ένδειξη, με την προϋπόθεση ότι οι ενδείξεις είναι στη διάθεση του καταναλωτή, εφόσον ζητηθούν. Η διάθεση, στην αγορά, πτηνοτροφικών προϊόντων (πουλερικά, αυγά κ.λπ.), με ενδείξεις, περί ειδικού τρόπου παραγωγής τους (π.χ. «ελευθέρας βοσκής», «βιολογικής εκτροφής» κ.λπ.), πρέπει να συνοδεύεται και από το ειδικό, κατά περίπτωση, σήμα, που χορηγεί ο Ο.Π.Ε.Γ.Ε.Π. – AGROCERT ή άλλος φορέας πιστοποίησης, σε πιστοποιημένες εκτροφές ή εγκαταστάσεις.
• Το κρέας αμνοεριφίων εγχώριας παραγωγής φέρει σφραγίδα καταλληλότητας χρώματος «τυρκουάζ», με σχήμα ωοειδές ή στρογγυλό, όπου αναγράφεται ο αριθμός έγκρισης του σφαγείου. Σε σφραγίδα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου, πρέπει να αναγράφεται η χώρα προέλευσης, «ELLAS» ή «ΕL».
• Το κρέας αμνοεριφίων, που προέρχονται, από κοινοτικές χώρες φέρει σφραγίδα καταλληλότητας χρώματος «τυρκουάζ» και έχει σχήμα ωοειδές ή στρογγυλό, όπου αναγράφεται ο αριθμός έγκρισης του σφαγείου. Σε σφραγίδα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου, πρέπει να αναγράφονται τα αρχικά του ονόματος της κοινοτικής χώρας προέλευσης.
• Το κρέας αμνοεριφίων εισαγωγής, από τρίτες χώρες, είτε έχουν σφαχτεί, στην Ελλάδα, είτε όχι, φέρει, υποχρεωτικά, σφραγίδες, σε χρώμα «καστανό», δηλαδή τη σφραγίδα καταλληλότητας (ωοειδή ή στρογγυλή) και σφραγίδα, σε σχήμα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου, στο εσωτερικό της οποίας αναγράφεται το όνομα της τρίτης χώρας.
• Οι καταναλωτές των Χριστουγέννων οφείλουν να γνωρίζουν ότι το κρέας βοοειδών πρέπει, πέραν της σφραγίδας καταλληλότητας, να συνοδεύεται, από πρόσθετη επισήμανση, με τη μορφή ειδικής αδιάβροχης ετικέτας, η οποία να είναι σταθερά προσαρτημένη, επί μεγάλων τεμαχίων του σφάγιου. Η πρόσθετη αυτή επισήμανση των βοοειδών θα πρέπει να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τον κωδικό αναγνώρισης του ζώου, την ημερομηνία σφαγής, τη χώρα γέννησης, τη χώρα εκτροφής και τη χώρα σφαγής του ζώου. Για το κρέας βοοειδών, που προέρχεται, από ζώα, που γεννήθηκαν, εκτράφηκαν και σφάγηκαν, στην Ελλάδα, πρέπει να αναγράφεται, στην ετικέτα, «χώρα καταγωγής Ελλάδα» και η ετικέτα να έχει πλαίσιο χρώματος «μπλε του ουρανού». Η ετικέτα αυτή είναι διαστάσεων 10Χ5 εκατ. περίπου και συνηθίζεται να είναι κολλημένη στη βιτρίνα-ψυγείο της επιχείρησης.
Χριστούγεννα: Προσοχή στις δελεαστικές διαφημίσεις
Το ΚΕΠΚΑ στη συνέχεια αναφέρει ότι για κάθε αγορά «επιμένουμε στην έκδοση απόδειξης πληρωμής» και πως αν στα φετινά Χριστούγεννα «τα οικονομικά μας δεν μας επιτρέπουν να αγοράσουμε όλα όσα επιθυμούμε, ας μην προσφεύγουμε, σε δάνεια ή πιστωτικές κάρτες».
Οι τελικές οδηγίες του ΚΕΠΚΑ για τα Χριστούγεννα:
• Προσοχή, στις δελεαστικές διαφημίσεις και προσφορές τουριστικών γραφείων. Οι καταγγελίες, για παραπλάνηση ακόμα και εξαπάτηση καταναλωτών, αυτή την περίοδο, αυξάνονται, κατακόρυφα.
• Ας μην ξεκινάμε, με την εικόνα ενός διαφημιστικού μηνύματος, στο μυαλό μας. Η ωραιοποιημένη εικόνα της τηλεόρασης είναι βέβαιο ότι διαφέρει, από την πραγματικότητα και αυτό θα πρέπει να το ερευνήσουμε μόνοι μας.
• Ας προγραμματίσουμε τις αγορές μας. Κάνουμε ένα κατάλογο, με τα προϊόντα και τα άλλα αγαθά, για κάθε μέλος της οικογένειας, που θέλουμε να προμηθευτούμε. Δεν ξεφεύγουμε, από τον προγραμματισμό μας. Η αγορά είναι ελκυστική, οι βιτρίνες στολισμένες και η γιορτινή διάθεση, είναι πιθανόν να μας οδηγήσει, στην υπερκατανάλωση.
• Για τα τυποποιημένα είδη, τις συσκευές, τα στολίδια κ.λπ., είναι χρήσιμο να κάνουμε μία "μίνι" έρευνα της αγοράς. Ας επισκεφτούμε, τουλάχιστον, 2-3 καταστήματα, που πωλούν ομοειδή προϊόντα. Είναι βέβαιο ότι θα διαπιστώσουμε ουσιώδεις διαφορές, στις τιμές, που θα μας ανταμείψουν, για το χρόνο, που «χάσαμε».
• Προτιμούμε τα επώνυμα προϊόντα και αγοράζουμε, από επώνυμα καταστήματα, όχι από πλανόδιους πωλητές, τους οποίους δεν μπορούμε να βρούμε, ώστε να αποζημιωθούμε, σε περίπτωση, που το προϊόν είναι ελαττωματικό.
• Για τα συσκευασμένα προϊόντα, πρέπει να διαβάζουμε, με προσοχή την ετικέτα, (χώρα κατασκευής, σύνθεση προϊόντος, διεύθυνση κατασκευαστή ή εισαγωγέα) και τις οδηγίες χρήσης.
• Οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να μας παράσχουν οδηγίες χρήσης, στα ελληνικά.
• Πριν αγοράσουμε χριστουγεννιάτικα στολίδια ή παιδικά παιχνίδια, ενημερωνόμαστε, για τις προδιαγραφές ασφάλειάς τους.