Ευθύνες στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και στον Πέτρο Τατούλη που είναι στο τιμόνι της, για την απώλεια της διοργάνωσης στην Πελοπόννησο του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολης, αποδίδει ο Προέδρος της Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδας (ΟΜΑΕ) Δημήτρης Μιχελακάκης.
Σε συνέντευξή του ο κ. Μιχελακάκης ερωτώμενος σχετικά με τους λόγους που χάθηκε η θέση του Ράλλυ Ακρόπολις στο WRC μετά το 2013 ανέφερε «αν η Περιφέρεια Πελοποννήσου είχε τηρήσει τα συμφωνηθέντα πιθανώς σήμερα τα δεδομένα να ήταν διαφορετικά και να μην είχε χαθεί το Ράλλυ Ακρόπολης από την Πελοπόννησο». Ανέφερε, μάλιστα, ως παράδειγμα από την αντίθετη πλευρά, παράδειγμα αξιοπιστίας, όπως το χαρακτηρίζει, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και το Δήμο Λαμίας, «οι οποίοι μαζί με τους χορηγούς -ΕΚΟ και Seajets- και βεβαίως τους αμέτρητους θεατές στήριξαν τον αγώνα την τετραετία 2015-’18. Σε όλες αυτές τις προσπάθειες, κατά την εκτίμησή μου, για την εύρεση πόρων για τη διεξαγωγή μιας συνάντησης τέτοιου κύρους η κορυφαία παράμετρος δεν είναι το ποσόν αλλά η αξιοπιστία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μιχελακάκης.
Εκτίμησε δε, ότι είναι πολύ πιο «εύκολο» να χάσει μια χώρα τη θέση της στο αγωνιστικό πρόγραμμα, από το να ενταχθεί ξανά σε αυτό, διότι οι «μνηστήρες» είναι πολλοί, και πολύ ισχυροί «παίκτες».
Ολόκληρη η συνέντευξη του κ.Μιχελακάκη
Πώς έχει διαμορφωθεί σήμερα το «τοπίο» σχετικά με τη διοίκηση του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα;
Όπως σε όλο σχεδόν τον κόσμο, έτσι και στην Ελλάδα οι αγώνες αυτοκινήτου και karting διέπονται από δύο νομοθετικά πλαίσια: τους κανονισμούς της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA), οι οποίοι αφορούν κυρίως στους κανόνες διεξαγωγής, και τους αθλητικούς νόμους του εκάστοτε κράτους που αφορούν κυρίως στις αδειοδοτήσεις των υποδομών. Η ΟΜΑΕ αναγνωρίστηκε το 2013 από τη γενική γραμματεία αθλητισμού της χώρας μας ως η αρχή του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα, ενώ από το 2016 της έχει επιδοθεί από τη FIA το «Sporting Power» (γνωστότερο κυρίως στους αγώνες με το γαλλικό του όρο, Pouvoir Sportif), δηλαδή η αναγνώριση της αποκλειστικής δικαιοδοσίας διοργάνωσης διεθνών και εθνικών αγώνων αυτοκινήτου και karting στη χώρα μας. Κατά συνέπεια, η Ομοσπονδία βρίσκεται σε συνεχή διεργασία για την ορθή σύνδεση των κανονισμών της FIA και των νόμων του ελληνικού κράτους, ώστε οι αγώνες να είναι καθ’ όλα νόμιμοι.
Πέραν της τέλεσης των αγώνων, ποιές άλλες είναι οι αρμοδιότητες της ΟΜΑΕ;
Οι αγώνες, κυρίως οι διεθνείς, διοργανώνονται από την ίδια την ΟΜΑΕ, ενώ οι εθνικοί από Σωματεία-μέλη της που έχουν και τα ίδια την αναγνώριση της ΓΓΑ. Σε αυτό το ευρύτερο πλαίσιο, η Ομοσπονδία είναι υπεύθυνη για την σύνταξη των προκηρύξεων και των κανονισμών κάθε θεσμού κάθε χρόνο, για την πρόοδο στα μέτρα ασφαλείας των αγώνων, για την έκδοση των αγωνιστικών αδειών των αθλητών, για την πλήρη ασφαλιστική κάλυψη (ως προς την αστική ευθύνη) των αθλητών, των στελεχών και των θεατών στους αγώνες, για την έκδοση δελτίων πιστοποίησης των ιστορικών και αγωνιστικών αυτοκινήτων και, πλέον, για την έκδοση των αγωνιστικών και ιστορικών πινακίδων. Πρόσφατα, μάλιστα, η FIA αναγνώρισε -με επιστολή της προς το υπουργείο Μεταφορών- την ΟΜΑΕ ως αποκλειστική αρχή στην Ελλάδα για την πιστοποίηση και των μη αγωνιστικών κλασικών αυτοκινήτων, επιβεβαιώνοντας την εμπιστοσύνη της προς την Ομοσπονδία.
Τι είδους προβλήματα υφίστανται, στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, από τη σημερινή -οικονομική, και όχι μόνο- κατάσταση της χώρας μας;
Όσον αφορά στα οικονομικά, πολλές φορές αισθάνομαι ότι δεν γίνεται απολύτως κατανοητό στο χώρο του ελληνικού μηχανοκίνητου αθλητισμού πόσο δύσκολο είναι, στις σημερινές συγκυρίες, οι αγώνες αυτοκινήτου και karting όχι μόνο να επιβιώσουν, αλλά και να στέκονται με αξιοπρέπεια. Ενώ αυτό θεωρείται δεδομένο, πιστέψτε με, δεν είναι.
Η ΟΜΑΕ έχει καταφέρει να αυξήσει τον αριθμό των ετήσιων συμμετοχών στους αγώνες από περίπου 3.700 αγωνιζόμενους το 2016, σε 5.040 τη χρονιά που μας πέρασε. Η αύξηση των συμμετοχών κάθε χρόνο είναι ένα σημαντικό βήμα για την αναστήλωση των ελληνικών αγώνων. Φυσικά, τίποτα δεν είναι ιδανικό, και δεν μπορεί προς το παρόν να είναι, όμως προσπαθούμε να κάνουμε ένα βήμα τη φορά, να πάμε τους αγώνες μπροστά, χωρίς πισωγυρίσματα.
Σχετικά με την γενικότερη κατάσταση, είναι δεδομένο ότι κάθε αλλαγή, σε κάθε σπορ, αντιμετωπίζει επιθέσεις, εκ των οποίων και πολλές κακοπροαίρετες, ή κινούμενες από συγκρουόμενα συμφέροντα ή ιδιοτέλεια. Γι’ αυτό το λόγο, είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι που -μαζί με την ένταξή μας στον αθλητικό Νόμο- εισάγαμε στο ελληνικό motorsport κρατικά όργανα ελέγχου, όπως είναι το ΑΣΕΑΔ και η ΕΦΙΠ. Με τον τρόπο αυτό, κάθε πλευρά αν νιώθει ότι αδικείται μπορεί κάλλιστα να προσφύγει στις δύο παραπάνω ανεξάρτητες αρχές. Αυτός είναι ο σωστός και ο δίκαιος τρόπος επίλυσης κάθε διαφοράς, και αυτόν εφαρμόζουμε εφόσον παραστεί ανάγκη δευτεροβάθμιας νομικής διαδικασίας.
Ποιος είναι ο κοινωνικός ρόλος που μπορεί να αναλάβει η ΟΜΑΕ;
Η Ομοσπονδία μας βρίσκεται ακόμα στα πρώτα της βήματα, αλλά παρότι απαριθμεί πολύ λίγα χρόνια ζωής έχει καταφέρει να λύσει αρκετά δισεπίλυτα προβλήματα που προκύπτουν από την προσπάθεια σύνδεσης των κανονισμών της Διεθνούς Ομοσπονδίας, και της τεχνογνωσίας της, με τους αθλητικούς νόμους του ελληνικού κράτους.
Καθώς τα προβλήματα αυτά βαίνουν προς τη λύση τους, η Ομοσπονδία θα αποκτά όλο και περισσότερο τη δυνατότητα να αφιερώνει τις δυνάμεις της στο κρίσιμο και κορυφαίο έργο της οδικής ασφάλειας. Είναι εξαιρετικά σημαντικό, σε αυτή την προσπάθεια, το γεγονός ότι η ΟΜΑΕ διαθέτει την τεχνογνωσία, καθώς και την εμπειρία πολύ σημαντικών στελεχών. Διότι, μην ξεχνάμε ότι η πλειοψηφία των σχολών οδικής ασφάλειας και οδικής παιδείας ανά τον κόσμο έχει ως εκπαιδευτές οδηγούς αγώνων. Από μικρή ηλικία πρέπει η οδική παιδεία να ενταχθεί στην εκπαίδευση ενός παιδιού. Τα γαλλικά ή το καράτε ένα παιδί θα τα χρειάζεται περιστασιακά στη ζωή του, ίσως και ποτέ, αλλά η σωστή οδική συμπεριφορά θα είναι πολύτιμη και για τον ίδιο και για τον περίγυρό του καθημερινά.
Εξάλλου, υπάρχει και μια σημαντική ακόμη παράμετρος: όσο η ΟΜΑΕ καταφέρνει να διαμορφώνει το πλαίσιο όλο και πιο ασφαλών και προσιτών αγώνων, τόσο πιθανότερο είναι να προσελκύει νεαρούς που θέλουν να ασκήσουν την αγωνιστική οδήγηση σε ασφαλές και ελεγχόμενο περιβάλλον, με πλήρη ασφάλιση, και μακριά από τους δημόσιους δρόμους. Συμβουλεύω τους γονείς να μην φοβούνται τον μηχανοκίνητο αθλητισμό ως μέσον εκτόνωσης των παιδιών τους.
Ποιά είναι η θέση της ΟΜΑΕ στη FIA σήμερα;
Η FIA, με επιστολή της το Δεκέμβριο του 2017, ξεκαθάρισε ότι έχει επιδόσει το «Sporting Power» στην ΟΜΑΕ επ’ αόριστον. Αυτό σημαίνει ότι αναγνωρίζει την ΟΜΑΕ ως αποκλειστική αρχή του μηχανοκίνητου αθλητισμού αυτοκινήτου και karting στη χώρα μας. Σε αυτό, πλέον, ενέταξε και το μη αγωνιστικό ιστορικό αυτοκίνητο, στο πλαίσιο της διοργάνωσης αγώνων τύπου Regularity που δεν απαιτούν αγωνιστικές τροποποιήσεις των αυτοκινήτων. Παράλληλα, οι συζητήσεις για την ένταξη της ΟΜΑΕ ως μέλους της FIA βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, ενώ φυσικά υπάρχει διαρκής δίαυλος επικοινωνίας για τη διοργάνωση διεθνών αγώνων στη χώρα μας.
Μιας και το αναφέρατε, για ποιον λόγο χάθηκε η θέση του Ράλλυ Ακρόπολις στο WRC μετά το 2013, καθώς και στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα (ERC) φέτος;
Όπως γράψαμε και στην ανακοίνωσή μας το περασμένο Φθινόπωρο, το 2019 δεν θα διεξαχθεί ο αγώνας για οικονομικούς και θεσμικούς λόγους. Θα μου επιτρέψετε να μην εξηγήσω τους θεσμικούς, γιατί είναι μια διαδικασία σε εξέλιξη. Αλλά σχετικά με τους οικονομικούς, για να μην υποβαθμίσουμε την ποιότητα του αγώνα χρειάστηκε να πάρουμε αυτή την απόφαση.
Για το πώς χάθηκε το WRC, όχι επί των ημερών μας, μπορώ να σας βεβαιώσω ότι αν η Περιφέρεια Πελοποννήσου είχε τηρήσει τα συμφωνηθέντα πιθανώς σήμερα τα δεδομένα να ήταν διαφορετικά και να μην είχε χαθεί το Ράλλυ Ακρόπολης από την Πελοπόννησο.
Παράδειγμα αξιοπιστίας είναι η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και ο Δήμος Λαμίας, οι οποίοι μαζί με τους χορηγούς -ΕΚΟ και Seajets- και βεβαίως τους αμέτρητους θεατές στήριξαν τον αγώνα την τετραετία 2015-’18. Σε όλες αυτές τις προσπάθειες, κατά την εκτίμησή μου, για την εύρεση πόρων για τη διεξαγωγή μιας συνάντησης τέτοιου κύρους η κορυφαία παράμετρος δεν είναι το ποσόν αλλά η αξιοπιστία.