Τα σενάρια για τη σθεναρή στήριξη της εστίασης και του τουριστικού κλάδου, με μέσα όπως η μείωση του ΦΠΑ, επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο.
Τη στιγμή που η Ελλάδα περιμένει τις κρίσιμες αποφάσεις της Κομισιόν για τον Τουρισμό και το άνοιγμα των συνόρων, το ενδιαφέρον εστιάζεται και στους επιμέρους κλάδους, όπως αυτούς της εστίασης και των αερομεταφορών. Σύμφωνα με πληροφορίες του iefimerida.gr, και για τους δυο κλάδους -που έχουν μεγάλα ποσοστά εποχικών εργαζόμενων- θα αξιοποιηθούν κονδύλια από το πρόγραμμα SURE, για την επιδότηση της εκ περιτροπής εργασίας, που υπολογίζεται ότι θα «αγγίξουν» τα 3 δισ. ευρώ.
Ειδικά για την εστίαση, ωστόσο, πέρα από τα μέτρα ρευστότητας, αναμένεται η μείωση του ΦΠΑ στο «πακέτο» καφές, αναψυκτικά και λοιπά ροφήματα, από το 24% στο 13%. Η εν λόγω μείωση στον ΦΠΑ, ωστόσο, θα έχει ημερομηνία… λήξης, καθώς θα τεθεί σε ισχύ εκτάκτως, για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Αρμόδιες πηγές ξεκαθάρισαν ότι δεν εξετάζεται η μείωση του ΦΠΑ στο 11%, όπως επίσης ότι δεν υπάρχει πλάνο για μετάταξη των καταλυμάτων από το 13% στον υπερμειωμένο ΦΠΑ 6%.
Επιπλέον, για την εστίαση, ο ΥΠΕΣ Τάκης Θεοδωρικάκος άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να παραμείνουν σε ισχύ μέχρι τα τέλη του 2020 οι διευκολύνσεις για τα τραπεζοκαθίσματα και τα δημοτικά τέλη.
Το «στοίχημα» με τα μέτρα για τον Τουρισμό
Όσον αφορά στις αερομεταφορές, το μείζον πρόβλημα του κόστους εργασίας καλύπτεται ήδη από το πλαίσιο των αναστολών συμβάσεων (800άρια και κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών), που θα συμπληρωθεί από κονδύλια του SURE, ενώ δεν επιβεβαιώνεται το σενάριο περί χρηματοδότησης με CoCos, δηλαδή με δανεισμό από το Κράτος με ομόλογα, που θα μετατρέπονται σε μετοχές της εταιρίας αν αυτή αθετήσει τις πληρωμές της, άρα εμμέσως κρατικοποίηση.
Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, μιλώντας στο iefimerida.gr, αποκάλυψε τις χώρες στις οποίες «ποντάρει» για φέτος η Ελλάδα και ποιες θεωρούνται «χαμένη υπόθεση». Αναφορικά με τα μέτρα που θα ληφθούν για τον τουρισμό, ο κ. Ρέτσος τόνισε ότι πρέπει να είναι ρεαλιστικά και βιώσιμα:
«Οι επιχειρήσεις του Τουρισμού στην Ελλάδα έχουν διαφορετικά μπάτζετ, που δίνουν άλλες δυνατότητες για τα υγειονομικά μέτρα που θα λάβουν. Αυτό ίσως αποτελέσει και ένα εργαλείο μάρκετινγκ, προσέλκυσης πελατείας από κάποιες επιχειρήσεις. Δεν πρέπει όμως αυτά τα μέτρα να αποτελούν προϋπόθεση λειτουργίας ή μη λειτουργίας. Δεν μπορούν να μπουν υπερβολικοί κανόνες που τελικά δεν θα επιτρέψουν σε κάποιους να λειτουργήσουν. Που θα τους αφήσουν έξω. Πρέπει να καλύψουμε τα απαραίτητα όρια της υγειονομικής προστασίας, όπως θα μπουν από τους υγειονομικούς και από το κράτος, και μετά ο καθένας θα έχει το δικαίωμα, με βάση τις δυνατότητες του, να χτίσει παραπάνω. Επαναλαμβάνω, όμως, οι όροι πρέπει να είναι ρεαλιστικοί και βιώσιμοι.»