Στο ΕΣΠΑ το πρόγραμμα για ηλεκτικά ποδήλατα σε δήμους της Ελλάδας.
Με απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη, υπογράφηκε από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΤΠΑ & ΤΑ στις 19-04-2022, η Ένταξη της Πράξης «Βιώσιμη μικροκινητικότητα μέσω συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων σε Δήμους της Χώρας (Δήμοι Μητροπολιτικών Κέντρων)» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» και στον 'Αξονα Προτεραιότητας «ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΤΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ (ΤΣ)».
Ποιος είναι ο στόχος του προγράμματος που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ
Σκοπός του έργου είναι η ανάπτυξη και ενίσχυση ενός κοινόχρηστου δικτύου ηλεκτρικών και περιβαλλοντικά φιλικών ποδηλάτων, σε επίπεδο Δήμων Μητροπολιτικών Κέντρων, το οποίο σε συνέργεια με τις λοιπές παρεμβάσεις (εφαρμογές χρήσης και πληροφόρησης πολιτών (web και mobile εφαρμογές) για τις υπηρεσίες μικρο-κινητικότητας, πλατφόρμα διαχείρισης υπηρεσιών και δεδομένων μικροκινητικότητας) θα δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο και λειτουργικό σύνολο παρεχόμενων υπηρεσιών και μέσων, που θα συνεισφέρει αποτελεσματικά στην βελτίωση των μετακινήσεων σε επίπεδο μικρο-κινητικότητας.
Για την επιτυχή υλοποίηση της πράξης, το ΚΑΠΕ αξιοποιεί μεταξύ άλλων τη τεχνογνωσία που διαθέτει σχετικά:
- με τη διαχείριση έργων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης σε επίπεδο Δήμων (ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ, ΕΟΧ, κ.α. και
- με την εμπειρία από έργα σε βιώσιμες αστικές μετακινήσεις (ENERQI, EMOBILITY works), κοινόχρηστα οχήματα (έργο momo Car-Sharing) και ηλεκτρικά κοινόχρηστα ποδήλατα (έργο EMOBICITY).
Θα υλοποιηθούν έργα στους συμμετέχοντες Δήμους Μητροπολιτικών Κέντρων της χώρας που αφορούν:
- Προμήθεια κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδήλατων πόλης, κατάλληλης σχεδίασης για κοινόχρηστα συστήματα χρήσης.
- Δημιουργία δικτύου κοινόχρηστων θέσεων κλειδώματος & φόρτισης ποδηλάτου, με δυνατότητα αυτόματης φόρτισης του ποδηλάτου όσο είναι κλειδωμένο.
- Ολοκληρωμένη πλατφόρμα απομακρυσμένης διαχείρισης συσκευών πεδίου (φορτιστών ηλεκτρικών ποδηλάτων και σταθμών μίσθωσης ποδηλάτων).
- Ολοκληρωμένες εφαρμογές χρήσης και πληροφόρησης πολιτών (web και mobile εφαρμογές) για τις υπηρεσίες Μικροκινητικότητας.
- Ολοκληρωμένη πλατφόρμα διαχείρισης υπηρεσιών και δεδομένων Μικροκινητικότητας με τον κατάλληλο software και hardware εξοπλισμό.
- Έργα σύνδεσης με δίκτυα ΟΚΩ, εφόσον απαιτείται.
Η επιτυχής υλοποίηση του έργου συμβάλλει μεταξύ άλλων στην υλοποίηση των κάτωθι εθνικών στόχων:
- Συμβολή στην υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) 2020-2030.
- Συμβολή στην υλοποίηση του Ειδικού Στόχου 33, της Επενδυτικής Προτεραιότητας 6iv, του άξονα Προτεραιότητας 14 του Ε.Π. «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη».
Η συνολική Δημόσια Δαπάνη της Πράξης ανέρχεται σε 16.601.515,96 ευρώ. Η ημερομηνία έναρξης της Πράξης ορίζεται η 01/03/2022 λήξης η 31/12/2023, ενώ Δικαιούχος του έργου είναι το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ).
Δικαιούχοι της Πράξης είναι οι δήμοι: Αγίας Βαρβάρας, Αγίας Παρασκευής, Αγίου Δημητρίου, Αιγάλεω, Αλίμου, Αμαρουσίου, Βριλησσίων, Βύρωνος, Γαλατσίου, Γλυφάδας, Ζωγράφου, Ηλιοπούλεως, Ηρακλείου, Ιλίου, Καισαριανής, Καλλιθέας, Μεταμορφώσεως, Νέας Ιωνίας, Νέας Σμύρνης, Παλαιού Φαλήρου, Περιστερίου, Πετρουπόλεως, Χαϊδαρίου, Χαλανδρίου, Κορυδαλλού, Περάματος, Δάφνης - Υμηττού, Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας, Κηφισίας, Παπάγου - Χολαργού, Πεντέλης, Φιλοθέης - Ψυχικού, Αγίων Αναργύρων - Καματερού, Ελληνικού - Αργυρούπολης, Μοσχάτου - Ταύρου, Κερατσινίου - Δραπετσώνας, Νίκαιας - Αγίου Ιωάννη Ρέντη, καθώς και οι Δήμοι Καλαμαριάς, Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Κορδελιού - Ευόσμου, Νεάπολης - Συκεών, Παύλου Μελά, Πυλαίας - Χορτιάτη.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:
«Μία εξαιρετικά σημαντική δράση για τους δήμους, για την προστασία του περιβάλλοντος και για την αλλαγή των καθημερινών συνηθειών των πολιτών προς έναν υγιέστερο τρόπο ζωής σε σχέση με τη χρήση των ποδηλάτων χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που η δράση μας είχε μεγάλη συμμετοχή από τους δήμους και ολοκληρώθηκε μέσα στο χρονοδιάγραμμα που είχαμε θέσει. Προχωράμε για να αλλάξουμε τη ζωή των πολιτών προς το καλύτερο». Από την πλευρά του κ. Τσακίρης ανέφερε:
«Εντάσσοντας τη δράση της μικρο-κινητικότητας στο ΕΣΠΑ, χρηματοδοτούμε με ευρωπαϊκούς πόρους τη δυνατότητα των ενδιαφερομένων δήμων όχι μόνο να βοηθούν στην πιο εύκολη μετακίνηση των πολιτών άλλα και να μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους.
Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων με συντεταγμένα και με μακροπρόθεσμη στρατηγική χρηματοδότησης, τόσο με το παρόν άλλα και με το επόμενο ΕΣΠΑ, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία στοχεύει στην μεταμόρφωση των αστικών περιοχών σε περιβαλλοντικούς, έξυπνους, και φιλικούς προς κοινωνία πόλους».