Επιστολή στις διοικήσεις των τραπεζών απέστειλε η Ομοσπονδία Τραπεζοϋπαλληλικών Οργανώσεων Ελλάδος (ΟΤΟΕ).
Επέστησε την προσοχή τους στην ανάγκη ορθής καταγραφής του ωραρίου εργασίας και των τυχόν υπερβάσεων αυτού, καθώς και στην ανάγκη διμερούς παρακολούθησης και αντιμετώπισης των παρατηρούμενων προβλημάτων, με βάση πληροφόρηση από συλλόγους-μέλη της για τα παρατηρούμενα προβλήματα από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στον κλάδο.
Όπως επισημαίνει, σε υλοποίηση του ν. 4808/2021 και της 49758/2022 Υ.Α. για την ψηφιακή κάρτα εργασίας, από την 1/7/2022, όλες οι τράπεζες υποχρεούνται και ήδη ξεκίνησαν να εφαρμόζουν ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας, συνδεδεμένο σε πραγματικό χρόνο με το Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ».
Σύμφωνα με την ΟΤΟΕ, ειδικά στις τράπεζες η ψηφιακή κάρτα εργασίας οφείλει να αποτελέσει μέσο διασφάλισης του συμβατικού ωραρίου όλων των τραπεζοϋπαλλήλων, με ορθή καταγραφή τού πραγματικού χρόνου εργασίας και άμεση καταβολή της νόμιμα προβλεπόμενης αμοιβής σε οποιαδήποτε περίπτωση υπέρβασης του συμβατικού ωραρίου (υπερεργασία, υπερωρία, κλπ).
Η ΟΤΟΕ τονίζει επίσης ότι ήδη λαμβάνει αναφορές από συλλόγους-μέλη της για:
- προβλήματα ορθής καταγραφής τού πραγματικού χρόνου εργασίας των εργαζομένων με φυσική παρουσία, (δήλωση εισόδου, μετά την πραγματική έναρξη της εργασίας ή/και δήλωση εξόδου πριν από την πραγματική της ολοκλήρωση ή ακόμα και συνέχισή της με μη δηλωμένη τηλεργασία).
- προβλήματα ορθής εφαρμογής των κριτηρίων για τον χαρακτηρισμό των διευθυνόντων υπαλλήλων κατά την απογραφική διαδικασία σε κάθε τράπεζα, με συνέπεια να εμφανίζεται καταχρηστικά ασυνήθιστα υψηλός αριθμός «διευθυνόντων υπαλλήλων», οι οποίοι θεωρούνται «ελεύθεροι ωραρίου».
- προβλήματα από την εξαίρεση της τηλεργασίας από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Για την εξαίρεση αυτή, όπως σημειώνει η Ομοσπονδία, υπάρχει από την πλευρά της Πολιτείας σοβαρή καθυστέρηση ένταξης στην ψηφιακή κάρτα εργασίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η ορθή καταγραφή και η τήρηση του συμβατικού ωραρίου, καθώς και η πλήρης άσκηση του δικαιώματος αποσύνδεσης του εργαζομένου, το οποίο στον συγκεκριμένο κλάδο, βάσει της οικείας ΣΣΕ, οφείλει να διασφαλίζει πλήρως ο εργοδότης.
«Δεδομένου ότι η κύρια ευθύνη καταγραφής και τήρησης του ωραρίου παραμένει στον εργοδότη και επειδή τα παραπάνω προβλήματα ή και όποια άλλα προκύψουν στην πορεία πρέπει να παρακολουθούνται συστηματικά και από κοινού με τη συλλογική εκπροσώπηση σε κάθε χώρο, θεωρούμε επιβεβλημένο να υπάρχει πλήρης ενημέρωση και συμμετοχή εκπροσώπου του πλέον αντιπροσωπευτικού Συλλόγου στις διαδικασίες εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας και να υπάρχει διμερής μηχανισμός παρακολούθησης των εφαρμογών τηλεργασίας, προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα de facto επέκτασης του πραγματικού χρόνου εργασίας και αδυναμίας εξισορρόπησης μεταξύ της οικογενειακής και της εργασιακής ζωής» υπογραμμίζει η ΟΤΟΕ.
Παράλληλα, η Ομοσπονδία σημειώνει ότι, από την πλευρά της, παρακολουθεί και θα παρακολουθεί στενά, μαζί με τους συλλόγους-μέλη της, τις εφαρμογές της ψηφιακής κάρτας εργασίας στον κλάδο, θα πράξει ό,τι είναι απαραίτητο, προκειμένου η Ψηφιακή Κάρτα να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για τους εργαζόμενους και θεωρεί ότι η Πολιτεία έχει υποχρέωση να στηρίξει τη σωστή εφαρμογή του νόμου, έτσι ώστε να διασφαλίζεται το ωράριο των εργαζομένων και να καταγράφονται, άρα και να πληρώνονται, οι όποιες υπερβάσεις του συμβατικού ωραρίου.
Παράλληλα, η ΟΤΟΕ δηλώνει ότι τόσο η ίδια όσο και οι σύλλογοι-μέλη της παρακολουθούν από κοντά την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας και καλεί κάθε εργαζόμενο του κλάδου να αναφέρει στον Σύλλογό του κάθε τυχόν παράβαση ή διαστρέβλωση των νόμιμα προβλεπόμενων για την τήρηση του ωραρίου και για την καταγραφή και αμοιβή του πραγματικού χρόνου εργασίας.