Μία ακόμη σημαντική διάκριση για το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) επεφύλαξε η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της κατάταξης Πανεπιστημίων QS Graduate Employability Rankings.
Πρόκειται για εξειδικευμένη κατάταξη του οργανισμού Quacquarelli Symonds (QS), η οποία αξιολογεί τα Πανεπιστήμια με βάση την απασχολησιμότητα των αποφοίτων και τη φήμη τους στην αγορά εργασίας. Αποτελεί μια καινοτομία στο χώρο των παγκόσμιων κατατάξεων, σχεδιασμένη στο να παρέχει στους φοιτητές παγκοσμίως, ένα μοναδικό εργαλείο για να συγκρίνουν τις επιδόσεις των πανεπιστημίων σε σχέση με την απασχολησιμότητα και τις προοπτικές εύρεσης εργασίας για όσους αποφοιτούν από τα προγράμματα σπουδών τους.
ΤΟ ΕΚΠΑ ανέβηκε 29 θέσεις στην κατάταξη
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εν λόγω κατάταξης το ΕΚΠΑ βρίσκεται στις θέσεις 301-500 και πιο συγκεκριμένα στην 304η θέση παγκοσμίως έχοντας ανέβει 29 θέσεις σε σχέση με την προηγούμενη ανακοίνωση αποτελεσμάτων η οποία πραγματοποιήθηκε το 2020. Επιπροσθέτως το ΕΚΠΑ είναι ένα από τα τέσσερα ελληνικά πανεπιστήμια που συμπεριλαμβάνονται στην φετινή κατάταξη (το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στις θέσεις 201-250, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας στις θέσεις 301-500 και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στις θέσεις 501+).
Στην τρέχουσα έκδοση, αρχικώς συγκεντρώθηκαν στοιχεία για 758 Πανεπιστήμια , από τα οποία ύστερα από αξιολόγηση προέκυψε ο πίνακας με τα 550 σημαντικότερα Πανεπιστήμια παγκοσμίως με βάση την απασχολησιμότητα των αποφοίτων. Στην 1η θέση του πίνακα βρίσκεται το Πανεπιστήμιο ΜΙΤ (ΗΠΑ), ενώ στο top 10 βρίσκεται μόλις ένα ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο αυτό της Οξφόρδης από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η βαθμολογία κάθε ιδρύματος προκύπτει από πέντε προσεκτικά επιλεγμένους δείκτες, οι οποίοι είναι οι εξής:
(α) Φήμη στους Εργοδότες (Employer reputation) - 30%
Το συγκεκριμένο κριτήριο βασίζεται στη συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου από 75.000 εργοδότες σε όλο τον κόσμο. Μέσα από το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο καλούνται οι εργοδότες να εντοπίσουν τα ιδρύματα από τα οποία προέρχονται οι πιο ικανότεροι, καινοτόμοι και αποτελεσματικοί πτυχιούχοι που εργάζονται στις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς τους. Για κάθε ένα ίδρυμα που αξιολογείται, το 50% των ερωτηματολογίων προέρχεται από επιχειρήσεις και εργοδότες της ημεδαπής και το άλλο 50% από εργοδότες και επιχειρήσεις του εξωτερικού.
(β) Αποτελέσματα από τους Απόφοιτους (Alumni outcomes) - 25%
Στο πλαίσιο αυτού του κριτηρίου 40.000 επιτυχημένοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων κατονομάζουν ποια Πανεπιστήμια «παράγουν» σημαντικούς αποφοίτους που με το έργο τους επιδρούν σημαντικά στο χώρο ζωής και δράσης τους.
(γ) Συνεργασίες με εργοδότες κατά Τμήμα (Partnerships with Employers per Faculty) - 25%
Αυτός ο δείκτης περιλαμβάνει δύο μέρη. Πρώτον, χρησιμοποιεί τη βάση δεδομένων Scopus του Elsevier για να διαπιστώσει ποια πανεπιστήμια συνεργάζονται επιτυχώς με εταιρείες παγκοσμίου βεληνεκούς για να παράγουν αξιόπιστη και εφαρμοσμένη έρευνα. Μόνο γνωστές εταιρείες που παράγουν τρία ή περισσότερα πρωτόκολλα συνεργασίας σε μια πενταετία (2015-2019) περιλαμβάνονται στην καταμέτρηση. Η κατάταξη αυτής της χρονιάς αντιστοιχεί σε πανεπιστημιακές συνεργασίες με 2.000 κορυφαίες παγκόσμιες εταιρείες, όπως αυτές αναφέρονται από την Fortune και τη Forbes. Δεύτερον, θεωρεί τις εταιρικές σχέσεις που σχετίζονται με την τοποθέτηση στο χώρο εργασίας, αποφοίτων ή φοιτητών των Πανεπιστημίων, οι οποίες αναφέρονται από τα ιδρύματα και επικυρώνονται από την ερευνητική ομάδα QS.
(δ) Αναλογία Εργοδοτών προς Φοιτητές (Employer/Student Connections) - 10%
Ο δείκτης αυτός περιλαμβάνει τον αριθμό των μεμονωμένων εργοδοτών που παρευρίσκονταν ενεργά στα πανεπιστημιακά ιδρύματα κατά τη διάρκεια των τελευταίων δώδεκα μηνών, παρέχοντας στους φοιτητές την ευκαιρία να δικτυωθούν και να αποκτήσουν πληροφορίες για την αγορά εργασίας. Η παρουσία των εργοδοτών αυξάνει επίσης τις ευκαιρίες που πρέπει να έχουν οι σπουδαστές για να συμμετάσχουν σε προγράμματα πρακτικής άσκησης και ερευνητικές ευκαιρίες. Αυτή η «ενεργός παρουσία» μπορεί να λάβει τη μορφή συμμετοχής σε εκθέσεις για επαγγελματικές εκδηλώσεις, διοργάνωσης εταιρικών παρουσιάσεων ή οποιωνδήποτε άλλων δραστηριοτήτων αυτοπροβολής.
(ε) Ποσοστό Απασχόλησης Αποφοίτων (Graduate employment rate) - 10%
Αυτός ο δείκτης είναι ο πιο απλός αλλά απαραίτητος για την κατανόηση του βαθμού επιτυχίας των πανεπιστημίων στην ενίσχυση της απασχολησιμότητας. Περιλαμβάνει τη μέτρηση του ποσοστού των πτυχιούχων (με εξαίρεση εκείνους που επιλέγουν να συνεχίσουν να σπουδάζουν ή δεν είναι διαθέσιμοι για εργασία) σε πλήρη ή μερική απασχόληση εντός δώδεκα μηνών από την αποφοίτηση τους.
Όπως αναφέρουν μεταξύ των άλλων οι υπεύθυνοι της κατάταξης.. Καθώς ο κόσμος ανακάμπτει από τον αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19, η σημασία της απόκτησης των δεξιοτήτων και των προσόντων που απαιτούνται από τους σύγχρονους εργοδότες είναι αναμφισβήτητα μεγαλύτερη από ποτέ. Καθένα από τα πανεπιστήμια που κατατάσσονται στα top 550 έχει αποδείξει την ικανότητά του να παράγει αποφοίτους με τις "κοινωνικές δεξιότητες" που απαιτούνται για το σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον. Με δεδομένο τον έντονο ανταγωνισμό για θέσεις αποφοίτων σε όλο τον κόσμο, οι φοιτητές θα πρέπει να εξετάσουν σοβαρά πώς το πανεπιστήμιό τους μπορεί να τους προετοιμάσει κατάλληλα για πλήρη απασχόληση, συνδέοντάς τους με εργοδότες παγκοσμίως και εξασφαλίζοντας ότι θα αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες και γνώσεις για να εισέλθουν στην αγορά εργασίας.
Τα αποτελέσματα της εν λόγω κατάταξης επιβεβαιώνουν την σημασία που αποδίδει το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών για την ομαλή μετάβαση των αποφοίτων στην αγορά εργασίας αλλά και την καταξίωση τους σε αυτή. Το Πανεπιστήμιο μας, για την υποστήριξη των φοιτητών και αποφοίτων του και για την αποτελεσματικότερη διασύνδεση τους με την αγορά εργασίας αναβαθμίζει και επικαιροποιεί συνεχώς τα προγράμματα σπουδών του, παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες συμβουλευτικής σταδιοδρομίας μέσω του Γραφείου Διασύνδεσης του, και υλοποιεί Προγράμματα Πρακτικής Άσκησης των Φοιτητών του σε επιχειρήσεις και Οργανισμούς. Επιπροσθέτως μέσω του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης και των προγραμμάτων κατάρτισης που προσφέρει, συμβάλλει στην προσαρμογή τους στις συνεχώς μεταβαλλόμενες κοινωνικές και επαγγελματικές ανάγκες, οι οποίες δεν μπορούν να ικανοποιηθούν πλήρως από το παραδοσιακό μοντέλο εκπαίδευσης.