Ιδιοκτήτες σκαφών παράκτιας αλιείας, ιδιοκτήτες-υπεύθυνοι λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων, ένας τελωνειακός υπάλληλος και ένας λιμενικός ήταν τα πρόσωπα που φέρονται να αποτελούσαν τις δύο εγκληματικές οργανώσεις που πραγματοποιούσαν απάτες σε βάρος του ελληνικού δημοσίου, προκαλώντας ζημιά πάνω από 150.000 ευρώ.
Το iefimerida αποκαλύπτει τις πτυχές της υπόθεσης που αποκαλύφθηκε από την Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων Σωμάτων Ασφαλείας Βορείου Ελλάδος, με τη συνδρομή της Υποδιεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας Βορείου Ελλάδος.
Όσον αφορά τον τελωνειακό υπάλληλο, πρόκειται για έναν 47χρονο που υπηρετούσε στο τελωνείο του Σταυρού, ενώ ο ανθυπασπιστής του Λιμενικού είναι 48 ετών και υπηρετεί στο Β' Λιμενικό Σταθμό Σταυρού.
Τα υπόλοιπα 57 άτομα που περιλαμβάνονται στη σχετική δικογραφία, σύμφωνα με τη δικογραφία, είτε συνέδραμαν περιστασιακά τη δράση της εγκληματικής οργάνωσης, είτε επωφελούνταν από αυτή, ήταν δηλαδή οι λεγόμενοι «πελάτες».
Η ανώνυμη καταγγελία
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του iefimerida, στις 04/04/2023 έγινε ανώνυμη καταγγελία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σύμφωνα με την οποία ο υπάλληλος του Τελωνείου Σταυρού παρείχε συνδρομή σε ομάδα αλιέων της περιοχής, προκειμένου να λαμβάνουν παράνομες επιστροφές φόρου καυσίμων ή να πωλούν λαθραία καύσιμα, ζημιώνοντας με αυτό τον τρόπο το Ελληνικό Δημόσιο.
Συγκεκριμένα, βοηθούσε τόσο στη μη διενέργεια ελέγχων σε αυτούς όσο και στην ενημέρωσή τους σε περίπτωση που είχε προγραμματιστεί έλεγχος από τις αρμόδιες αρχές, παίρνοντας ακόμα και το ποσό των 1.000 ευρώ.
Παράλληλα, αναφερόταν πως στο παρελθόν είχε ενημερώσει έναν 52χρονο από τους ιδιοκτήτες σκαφών σχετικά με έρευνα που θα διενεργούνταν από τις λιμενικές αρχές στο σπίτι του και σχετιζόταν με λαθρεμπόριο ενός τόνου πετρελαίου, με αποτέλεσμα ο εν λόγω ιδιώτης να συντάξει τα απαιτούμενα φορολογικά στοιχεία πριν από τον έλεγχο και να μην του βεβαιωθούν οι προβλεπόμενες παραβάσεις.
Ακολούθησε από τις Αρχές η άρση απορρήτου τηλεφωνικών επικοινωνιών και καταγραφή δραστηριότητας, καθώς και η παρακολούθηση των εμπλεκόμενων προσώπων.
Την ίδια ώρα, πραγματοποιήθηκε ενδελεχής οικονομική έρευνα με την άρση τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου καθώς και σχετική αλληλογραφία με εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, προκειμένου να διερευνηθεί τυχόν νομιμοποίηση εσόδων από την εγκληματική τους δραστηριότητα.
Όπως αναφέρεται στη σχετική δικογραφία:
«Από τη συνδυαστική αξιολόγηση του συγκεντρωθέντος υλικού, διαπιστώθηκε η συγκρότηση και λειτουργία δύο δομημένων Εγκληματικών Ομάδων, με διαρκή δράση (…), οι οποίες φαίνεται να λειτουργούν ανεξάρτητα η μία από την άλλη, με κοινό όμως πεδίο δράσης, η έναρξη των οποίων τοποθετείται χρονικά από τον Απρίλιο του έτους 2023 και διαρκεί μέχρι σήμερα, ενώ υφίστανται βάσιμες ενδείξεις ότι η δράση αυτών εκτείνεται τουλάχιστον από το έτος 2022.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη του σκοπού των εγκληματικών ομάδων είναι η επαγγελματική ενασχόληση ορισμένου αριθμού μελών τους με την αλιεία, ως βασική επαγγελματική τους δραστηριότητα (το 50% του εισοδήματός τους πρέπει να προέρχεται από την αλιεία).
Τα μέλη αυτά τυγχάνουν ιδιοκτήτες σκαφών παράκτιας αλιείας, τα οποία είτε βρίσκονται ελλιμενισμένα στον λιμένα Ασπροβάλτας και στις εκβολές του ποταμού Στρυμόνα, είτε είναι τοποθετημένα μόνιμα επάνω σε ρυμουλκούμενα τροχοφόρα (τρέιλερ) σε χώρους ιδιοκτησίας τους.
Ο αριθμός των ανωτέρω σκαφών, καθώς και ο αριθμός των ίππων της μηχανής που αυτά φέρουν τελούν σε άμεση συνάφεια με τα επιστρεφόμενα χρηματικά ποσά που λαμβάνουν για την επιστροφή του Ε.Φ.Κ. καυσίμων».
Οι αλιείς φέρονται να χρησιμοποιούσαν εικονικά φορολογικά στοιχεία αγοράς καυσίμων, δηλαδή τιμολόγια-δελτία αποστολής, που προμηθεύονταν από ιδιοκτήτες/υπεύθυνους πρατηρίων υγρών καυσίμων.
Με αυτόν τον τρόπο κατόρθωναν να βεβαιωθεί ψευδώς ο ανεφοδιασμός με καύσιμα σε σκάφη παράκτιας αλιείας συμφερόντων τους, καταφέρνοντας έτσι να καταστούν δικαιούχοι είσπραξης χρηματικών ποσών από την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης καυσίμου, ενώ οι πρατηριούχοι να μην αποδίδουν, κατά περίπτωση, τον προβλεπόμενο ΦΠΑ (24%).
Ο εικονικός ανεφοδιασμός των σκαφών παράκτιας αλιείας επιτυγχάνετο μέσω της ψευδούς βεβαίωσης ανεφοδιασμού των σκαφών στα αντίστοιχα Βιβλία Ατελείας, είτε από τον κατηγορούμενο τελωνειακό υπάλληλο, όταν εκείνος παρίσταται για σχετικό έλεγχο, είτε από τους ιδιοκτήτες σκαφών παράκτιας αλιείας, όταν δεν υφίσταται τελωνειακός έλεγχος.
Ο ρόλος του ανθυπασπιστή του Λιμενικού
Ο ανθυπασπιστής του Λιμενικού, ο οποίος ήταν ο αρμόδιος υπάλληλος για τον έλεγχο της εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας για την αλιευτική δραστηριότητα αλλά και για τον έλεγχο του Ημερολογίου Γέφυρας των σκαφών, φέρεται να μην προέβαινε σε ουσιαστικό έλεγχο της αλιευτικής δραστηριότητας.
Η «ταρίφα» που φέρεται να λάμβανε κυμαινόταν από 30 έως 100 ευρω.
Κωδικές ονομασίες -Ο ξάδερφος ή Στάκο
Για τις παράνομες δραστηριότητές τους είχαν αναπτύξει ευφάνταστες κωδικές ονομασίες, προκειμένου να μην γίνονται αντιληπτοί.
Χαρακτηριστική είναι η κωδική ονομασία για τον τελωνειακό υπάλληλο, τον οποίο αποκαλούσαν «ξάδερφο» ή «ΣΤΑΚΟ», ενώ τα μπιτόνια με τα καύσιμα τα είχαν βαφτίσει «τελάρα», «μωρά», «κομμάτια», «σακούλες».
Αναλυτικά:
- Καύσιμα: Ψάρια, της Τρίτης, της Πέμπτης, μουσμούλια. Υλικό, υγρό πυρ
- Έκδοση εικονικού φορολογικού στοιχείου: «Να σου βάλω βενζινούλες», «Θες πετρέλαιο», «Θες βενζίνη»,
- Ύπαρξη απόδειξης για να μετατραπεί σε εικονικό τιμολόγιο: «Βγήκε μια μεγάλη»
- Αποθηκευμένη ποσότητα καυσίμων: Καβάντζα
- Ναρκωτικά: Νταλαβέρια, πυρομαχικά
- Μπιτόνια με καύσιμα: τάλιρα
- Διενέργεια ψευδούς ανεφοδιασμού αλιευτικού σκάφους: «Τα ρίξαμε», «Κάναμε τελωνείο»
- Αποθηκευμένη ποσότητα καυσίμων: Καβάντζα
- Αθέμιτο χρηματικό ωφέλημα: Λαδάκι, λάδι
Οι διάλογοι
Ακολουθούν οι «καυτοί» διάλογοι από τη δράση των μελών των οργανώσεων που κατέγραψε ο κοριός της Ελληνικής Αστυνομίας:
Α.Χ.: Για πετρέλαιο με είπαν. Έχεις;
Π.Ο.: Ιδιοκτήτης σκαφών παράκτιας αλιείας : Ναι ρε, αλλά δεν τα λέμε στο τηλέφωνο (γέλιο).
Π.Ι.: (Ιδιοκτήτης σκαφών παράκτιας αλιείας): «Ε… δώσ’ τον Β… ένα χιλιάρικο, βαλ’ το σε ένα φάκελο και δώσ’ του να μου τον φέρει.
Τ.Α.: Γιατί;
Π.Ι.: (Ιδιοκτήτης σκαφών παράκτιας αλιείας): Θα 'ρθει ο ξάδερφος.
Τ.Ν.: Ιδιοκτήτης σκαφών παράκτιας αλιείας: Μάλλον το λάδι, είχα καιρό να τον δώσω λάδι, μάλλον (εννοεί τον λιμενικό). …τη Δευτέρα θα πάω να τραβήξω ένα μάρσο στο Λιμεναρχείο να… μην τους γ**** ό,τι έχουν και δεν έχουν. Τέτοιο λάδι τι βγήκε σκουριασμένο; Δεν το κατάλαβα. Δεν το κατάλαβα. Το λάδι μου ήταν πολύ καθαρό, εγώ που τους έδωσα. Και να δω τι θα κάνουμε.
Τ.Ν.: Ιδιοκτήτης σκαφών παράκτιας αλιείας: Ωραία είναι η άδεια που σε την έβγαλε ο άλλος, έδωσες το πενηντάρικο το λαδάκι; Έδωσες το λαδάκι;
Β.Ν.: Κατοστάρικο τον έδωσα.
Τ.Ν.: Ιδιοκτήτης σκαφών παράκτιας αλιείας: Πόσο;
Β.Ν.: Κατοστάρικο.
Τ.Ν.: Ιδιοκτήτης σκαφών παράκτιας αλιείας: Ε, είσαι και πολύ… Εγώ τι σου είπα; Πενήντα ευρώ, δε σου είπα δώσε εκατό ευρώ.
Β.Ν.: Δεν πειράζει, εγώ τον έδωσα εκατό γατί ήταν πολύ ευγενής.
Τ.Ν.: Ιδιοκτήτης σκαφών παράκτιας αλιείας: Το… άκου να σε πω, όταν, ναι. Την άλλη φορά που θα πας να τον δώσεις πενηντάρικο θα του φανούνε λίγα. Ό,τι σε λένε αυτό θα κάνεις. Τα κατοστάρικα δεν είναι μαρουλόφυλλα. Απ’ τα χαλασμένα, 'ντάξει;
Β.Ν.: Ωραία.