Εγιναν πραγματικά μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία; -Οι βασικές αλλαγές, από το νηπιαγωγείο ως τα ΑΕΙ - iefimerida.gr

Εγιναν πραγματικά μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία; -Οι βασικές αλλαγές, από το νηπιαγωγείο ως τα ΑΕΙ

Μαθητές σε σχολική αίθουσα
Φωτογραφία αρχείου: EUROKINISSI
ΝΑΣΟΣ ΚΑΠΠΟΣ

Σημαντικές αλλαγές στα σχολεία, την επαγγελματική εκπαίδευση και τα ΑΕΙ προώθησε τον τελευταίο χρόνο το υπουργείο Παιδείας.

Ο κατάλογος περιλαμβάνει πολλά σημεία: από την ανάπτυξη των εργαστηρίων δεξιοτήτων και την έναρξη της προσχολικής εκπαίδευσης από τα 4 έτη, έως το παράλληλο μηχανογραφικό και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, αλλά και μεταρρυθμίσεις που προκάλεσαν αντιδράσεις, όπως η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και οι ηλεκτρονικές εκλογές για τα υπηρεσιακά συμβούλια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τι άλλαξε σε νηπιαγωγεία και σχολεία

Μια από τις βασικές μεταρρυθμίσεις που «κλείδωσαν» για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση ήταν η θέσπιση της εγγραφής στα νηπιαγωγεία από την ηλικία των 4 ετών (ήταν από τα 5 μέχρι πρότινος). Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η πρωτοβουλία αυτή ελήφθη με στόχο να αποκτούν από νωρίς εφόδια τα παιδιά.

Στα νηπιαγωγεία εντάχθηκαν πλέον δραστηριότητες στην αγγλική γλώσσα. Το πρόγραμμα ξεκίνησε πιλοτικά τη χρονιά που κλείνει, αλλά θα «τρέξει» κανονικά, σε όλα τα νηπιαγωγεία, από τον προσεχή Σεπτέμβριο. Μια ακόμη προσθήκη ήταν τα εργαστήρια δεξιοτήτων που θα πραγματοποιούνται στα νηπιαγωγεία, τα δημοτικά και τα γυμνάσια. Πρόκειται για «μαθήματα» που στοχεύουν στην ανάπτυξη ήπιων, ψηφιακών δεξιοτήτων μέσα από πληθώρα θεματικών όπως:

  • ρομποτική,
  • οδική ασφάλεια,
  • εθελοντισμός,
  • σεβασμός στον άλλον και στη διαφορετικότητα,
  • σεξουαλική αγωγή,
  • προστασία του περιβάλλοντος,
  • επιχειρηματικότητα

Το πρόγραμμα δοκιμάστηκε πιλοτικά φέτος σε 218 σχολεία. Από τον Σεπτέμβριο, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων θα εισαχθούν σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια τη χώρας.

Μεταξύ άλλων, το υπουργείο Παιδείας επιχείρησε την ενίσχυση και διεύρυνση του θεσμού των πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Στην κατεύθυνση αυτή διπλασίασε αυτές τις μονάδες, από 62 σε 112, ώστε να βρίσκονται πλέον σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης της χώρας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αλλες πρωτοβουλίες που ελήφθησαν για τα σχολεία:

  • η αξιολόγηση σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ξεκινώντας από τη θεσμοθέτηση της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Για το συγκεκριμένο σημείο υπήρξε μεγάλη σύγκρουση με την ΟΛΜΕ, η οποία υποστήριξε ότι η ηγεσία του υπ. Παιδείας είναι «εκτός εκπαιδευτικής πραγματικότητας».
  • ο εκσυγχρονισμός 453 προγραμμάτων σπουδών, μερικά από τα οποία δεν έχουν ενημερωθεί από τη δεκαετία του 1990
  • Το «πολλαπλό βιβλίο»: Πρόκειται για τη δυνατότητα του εκπαιδευτικού να «φεύγει» από το σχολικό εγχειρίδιο και να επιλέγει ο ίδιος βιβλίο από το οποίο επιθυμεί να διδάξει.
  • Θέσπιση ηλεκτρονικής διαδικασίας εκλογών για την ανάδειξη εκπροσώπων των εκπαιδευτικών στα υπηρεσιακά τους συμβούλια. Οι εκλογές θα μπορούν να γίνονται τα Σάββατα. Η ρύθμιση αυτή πυροδότησε νέο γύρο αντιπαράθεσης με τις ομοσπονδίες εκπαιδευτικών.

Να σημειωθεί ότι εξακολουθεί να «τρέχει» το πρόγραμμα Ψηφιακή Μέριμνα για τον εφοδιασμό μαθητών και σπουδαστών με tablets, laptops και desktops. Πρόκειται για το πρόγραμμα που είναι ευρύτερα γνωστό ως voucher 200 ευρώ.

Οι αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση και δια βίου μάθηση

Τον περασμένο Νοέμβριο παρουσιάστηκε, μεταξύ άλλων μεταρρυθμίσεων στην επαγγελματική εκπαίδευση, και το επίπεδο 3. Είναι οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, μια βαθμίδα που μπαίνει «σφήνα» ανάμεσα στο Γυμνάσιο και το ΕΠΑΛ.

Το επίπεδο 3 θα αφορά τους αποφοίτους της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Γυμνασίου), θα είναι διετούς διάρκειας και θα εστιάζει σε επαγγέλματα τεχνιτών. Ερωτηθείσα, τότε, για τα επαγγελματικά πεδία που «ανοίγουν», η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως είχε επισημάνει ότι ήδη υπάρχουν αιτήματα για «καλοπληρωμένες θέσεις» εξειδικευμένων τεχνιτών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, για τεχνίτες μαρμάρου και ειδικότητες τοπικού χαρακτήρα, όπως οι καραβομαραγκοί.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση περιλαμβάνουν και άλλα σημεία. Το υπουργείο Παιδείας εκτιμά ότι ειδικότητες και προγράμματα σπουδών σε όλες τις δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης πλέον προσφέρονται στη βάση των αναγκών της αγοράς εργασίας, και σε εθνικό και σε τοπικό επίπεδο.

Οι ανάγκες θα ανιχνεύονται μέσω συνεργειών με επαγγελματικούς -και τοπικούς- φορείς. Ο στόχος είναι να δίνεται ουσιαστική επαγγελματική προοπτική στους αποφοίτους και να παρέχεται σημαντική εναλλακτική πρόταση στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Υπενθυμίζεται ότι για πρώτη φορά από τον Σεπτέμβριο ιδρύονται Πρότυπα ΕΠΑΛ καθώς και Πειραματικά και Θεματικά ΙΕΚ.

Στην ίδια κατεύθυνση εντάσσεται και το παράλληλο μηχανογραφικό, το οποίο θα είναι το «εισιτήριο» για την επιλογή Δημόσιου ΙΕΚ. Νωρίτερα, δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ με τις 519 ειδικότητες που «ανοίγουν» στα Δημόσια ΙΕΚ και θα είναι προσβάσιμες με το παράλληλο μηχανογραφικό. Με αυτό το σύστημα, οι υποψήφιοι έχουν δυο ισοβαρείς επιλογές:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • κατάθεση τυπικού μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή σε ΑΕΙ ή/και
  • κατάθεση παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για εγγραφή σε Δημόσιο ΙΕΚ

Τι αλλάζει στα ΑΕΙ

Συνοπτικά, με τις τελευταίες νομολογίες το υπουργείο Παιδείας προέβη στις εξής αλλαγές σε ό,τι αφορά τα ΑΕΙ:

  • Καθιερώθηκε η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, μία Ανεξάρτητη Αρχή για την αξιολόγηση, πιστοποίηση, αναβάθμιση των πανεπιστημίων.
  • Καθορίστηκε χρηματοδότηση των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων μας να γίνεται με αντικειμενικά και ποιοτικά κριτήρια κατόπιν αξιολόγησης.
  • Σχετικά με την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τη φοίτηση σε αυτά:
    -Ελάχιστη βάση εισαγωγής (από το 2021)
    -Συγκεκριμένο αριθμό επιλογών στο μηχανογραφικό (από το 2022)
    -Θέσπιση χρονικού ορίου φοίτησης, ώστε να τερματιστεί το φαινόμενο των «αιώνιων φοιτητών» (από το 2021)

Οπως έχει εξηγήσει το iefimerida.gr σε σχετικό οδηγό του, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής δίνει τη δυνατότητα στα ΑΕΙ να επιλέγουν τον συντελεστή της βάσης εισαγωγής και τον συντελεστή βαρύτητας του κάθε μαθήματος. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία έγινε με το σκεπτικό να ανακοπεί η τάση εισαγωγής σε ΑΕΙ με πολύ χαμηλούς βαθμούς, όπως 1, 2 ή 3 και εκτιμάται ότι θα μειώσει δραστικά τους αριθμούς των εισακτέων.

Μια από τις προωθούμενες μεταρρυθμίσεις που συζητήθηκαν πολύ -και προκάλεσαν τριβές με την εκπαιδευτική κοινότητα- είναι η διάταξη που προβλέπει την ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας. Πρόσφατα, ύστερα από δημοσίευμα που έκανε λόγο για αλλαγή… σχεδίου, το συγκεκριμένο ζήτημα απασχόλησε έντονα την κοινή γνώμη. Εν τέλει, ανακοινώθηκε ότι δημοσιεύτηκε η προκήρυξη διαγωνισμού από την Ελληνική Αστυνομία για την πρόσληψη 400 ειδικών φρουρών με τα ΑΕΙ. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε είσοδο των αστυνομικών στα πανεπιστήμια τον προσεχή Σεπτέμβριο, όμως το σενάριο αυτό δεν θεωρείται «κλειδωμένο».

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ