Στο ΣτΕ έχει προσφύγει ο εφοπλιστής Νίκος Πατέρας κατά της Αττικό Μετρό Α.Ε. για τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, με αφορμή το Πάρκο Ριζάρη.
Ο εφοπλιστής ζητεί να μετακινηθεί η έξοδος του σταθμού του Ευαγγελισμού για την υπό κατασκευή γραμμή 4 του μετρό (Άλσος Βεΐκου - Γουδή) ώστε να διασωθούν 230 δέντρα εντός του Πάρκου Ριζάρη.
Ο ίδιος ο κ. Πατέρας, σε συνεντεύξεις του στο mononews και στο zougla.gr, επισημαίνει ότι «υπάρχει εναλλακτική λύση η οποία δεν καταστρέφει το πράσινο» και πως «έχει παρουσιαστεί στην Αττικό Μετρό από τις αρχές του έτους ένα πλάνο για τη μετακίνηση της εξόδου εντός του πάρκου. Πιο συγκεκριμένα, η έξοδος του σταθμού του Ευαγγελισμού προβλεπόταν να μετακινηθεί πλησίον της Πινακοθήκης και με αυτόν τον τρόπο θα σωζόταν η πλειοψηφία των δέντρων του Πάρκου Ριζάρη, τα οποία ανέρχονται στα 230».
Κατά τον κ. Πατέρα, «η Αττικό Μετρό Α.Ε. δεν έλαβε υπόψη τη μελέτη αυτή, και την “έθαψε”, ενώ ο Όμιλος ΑΒΑΞ επιχείρησε να αυξήσει το κόστος κατασκευής της Γραμμής 4 κατά 50 εκατ. ευρώ, επικαλούμενος τη μετακίνηση».
Επίσης, σχολιάζει και τη στάση του Δήμου Αθηναίων, καθώς είχε εκτιμήσει πως ο δήμαρχος, Κώστας Μπακογιάννης, ήταν υπέρ του πρασίνου στην πόλη. Κάτι το οποίο, ωστόσο, δεν φάνηκε κατά τη διάρκεια της ακρόασης από τους νομικούς εκπροσώπους του δήμου.
Ο εφοπλιστής ισχυρίζεται ότι, μόλις αντελήφθη την κατάσταση, επιχείρησε να βρει τη λύση έτσι ώστε και να μπορέσει να γίνει ο σταθμός, αλλά και να αποφευχθεί η περιβαλλοντική καταστροφή. Επικοινώνησε με το αρμόδιο υπουργείο αλλά και την Αττικό Μετρό και «προς τιμήν τους κανονίσαμε ένα ραντεβού, όπου συναντήθηκα με τον κ. Καραμανλή, τον κ. Καραγιάννη, αλλά και τον κ. Κουρέτα. Τον υπουργό δηλαδή, τον υφυπουργό και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό».
«Έδειξαν ενδιαφέρον στον προβληματισμό μου, αλλά μου είπαν, δυστυχώς, πως η γραμμή αυτή έχει σχεδιαστεί εδώ και χρόνια και υπάρχουν θέματα. Τους εξήγησα, βέβαια, πως το Πάρκο Ριζάρη δεν έχει καμία σχέση με τις άλλες πλατείες, όπως των Εξαρχείων και του Κολωνακίου. Δεσμεύτηκαν, λοιπόν, πως θα μελετήσουν εάν υπάρχει κάποια πιθανή αλλαγή που μπορεί να γίνει έτσι ώστε να σωθούν τα δέντρα και το πάρκο», δήλωσε ο κ. Πατέρας στο zougla.gr.
«Μετά από συνεχείς επικοινωνίες πολλών μηνών με τον υπουργό αλλά και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό αντιλήφθηκα, τελικά, τον Μάιο του 2022, πως δεν προτείνουν λύση, δηλαδή δεν έγινε ποτέ η σοβαρή μελέτη, οπότε προσέφυγα στο ΣτΕ. Παράλληλα, επικοινώνησα και με το Γραφείο του Πρωθυπουργού, όπου τους παρακάλεσα να κοιτάξουν το συγκεκριμένο θέμα, διότι ξέρω πόσο ευαισθητοποιημένοι είναι οι ίδιοι αλλά και ο Δήμος της Αθήνας σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον», πρόσθεσε ο κ. Πατέρας.
Όπως αφηγείται, «τον Ιούνιο του 2022 ο κ. Κουρέτας μού είπε ότι επιτέλους έδωσε εντολή στην εταιρεία ΑΒΑΞ να ξεκινήσει τη μελέτη για να δούνε κατά πόσον είναι εφικτό να μεταφερθεί ο σταθμός 70 μέτρα βορειότερα και να σωθεί το πάρκο. Είχαμε συνεχείς συζητήσεις κάθε μήνα, διότι ήθελα να ενημερώνομαι για τη μελέτη αυτή. Τον Ιανουάριο λοιπόν του 2023 δέχθηκα επίσκεψη από τον εκπρόσωπο της εταιρείας ΑΒΑΞ, η οποία μας παρέδωσε τα σχέδια τα οποία δείχνουν πως είναι εφικτό να μεταφερθεί ο σταθμός και να σωθεί το πάρκο. Το νέο σημείο είναι ευνοϊκό για πολλούς λόγους, διότι πλησιάζει στην ανανεωμένη Εθνική Πινακοθήκη, άρα οι επιβάτες του μετρό θα έχουν την επιλογή να βγαίνουνε και προς τη Βασιλίσσης Σοφίας, αλλά και προς την Εθνική Πινακοθήκη», επισημαίνει.
Εξηγώντας την απόφασή του να προσφύγει στο ΣτΕ, ο Νίκος Πατέρας σημειώνει πως «το Πάρκο Ριζάρη είναι από τα ελάχιστα εναπομείναντα άλση στην Αθήνα και, όπως φαίνεται από δύο μελέτες που κατατέθηκαν και έχουν εκπονηθεί από Έλληνες και ξένους επιστήμονες, συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών ρύπων στην πρωτεύουσα». Προσθέτει, δε, πως «πρόκειται για ένα μέρος σημαντικής συναισθηματικής αξίας», καθώς το Ίδρυμα Ν. Πατέρα προχώρησε στην ανάπλασή του το 2010 στη μνήμη του πατέρα του, αφού υπάρχει στον χώρο μνημείο στη μνήμη του Διαμαντή Πατέρα.
Ο Νίκος Πατέρας επισημαίνει, ακόμη, πως κατά την προφορική παρουσίαση του θέματος στο ΣτΕ, συζητήθηκε εάν η ένσταση υπεβλήθη έγκαιρα και όχι το «ουσιώδες ζήτημα, δηλαδή η προστασία ενός άλσους στο κέντρο της Αθήνας».
Σημειώνεται πως η περίοδος διαβούλευσης για τη Γραμμή 4 διήρκεσε από τον Μάρτιο έως και τον Μάιο του 2017, με τον εφοπλιστή να υποστηρίζει ότι το σχέδιο κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης φαινόταν να μην επηρεάζει την πλειονότητα των δένδρων του Πάρκου Ριζάρη, αλλά, όταν στήθηκαν τα πρώτα εργοτάξια, τότε έγινε κατανοητή η έκταση της οικολογικής καταστροφής.
Αναφερόμενος στα επόμενα βήματα της δίκης στο ΣτΕ, αναφέρει πως την επόμενη Πέμπτη θα κατατεθούν τα σχετικά έγγραφα και γραπτώς για να ξεδιαλύνει η υπόθεση.