Αλλάζει η καθημερινότητα για χιλιάδες οδηγούς στην Αθήνα από αύριο, Δευτέρα 25 Οκτωβρίου και μέχρι τις 22 Ιουλίου 2022 καθώς τίθεται σε ισχύ ξανά ο Δακτύλιος με στόχο την αποσυμφόρηση των δρόμων της πρωτεύουσας.
Συγκεκριμένα, τις ημέρες Δευτέρα έως Πέμπτη κατά τις ώρες 07.00 έως 20.00 και για την Παρασκευή από 07.00 έως 15.00, θα επιτρέπεται η εκ περιτροπής κυκλοφορία των ΙΧ και των φορτηγών με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2.200 χιλιάδων χιλιογράμμων, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους και με το σύστημα των μονών- ζυγών.
Τα αρμόδια υπουργεία έχουν ήδη εκδώσει αναλυτικές οδηγίες για τον Δακτύλιο και τις κατηγορίες οχημάτων που θα έχουν δυνατότητα να κυκλοφορούν δίχως περιορισμούς, καθώς και για τις κυρώσεις, δηλαδή το πρόστιμο που θα επιβάλλεται για τη σχετική παράβαση.
Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, προ ολίγων ημερών με 12 ερωταπαντήσεις επιχείρησε να λύσει όλες τις απορίες των πολιτών σχετικά με τον Δακτύλιο που τίθεται από αύριο σε ισχύ.
Τα όρια του Δακτυλίου
Υπενθυμίζεται ότι τα όρια του Δακτυλίου είναι η περιοχή που σχηματίζουν οι λεωφόροι και οδοί:
Λ. Αλεξάνδρας - Ζαχάρωφ - Λ. Μεσογείων - Φειδιππίδου - Μιχαλακοπούλου - Σπύρου Μερκούρη - Βρυάξιδος - Υμηττού - Ηλ. Ηλιού - Ανδρ. Φραντζή - Λ. Ανδρ. Συγγρού - Χαμοστέρνας - Πειραιώς - Ιερά Οδός - Λ. Κωνσταντινουπόλεως - Αχιλλέως - Πλατεία Καραϊσκάκη - Καρόλου - Μάρνη-28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) - Λ. Αλεξάνδρας.
Πώς λειτουργεί το σύστημα «μονά - ζυγά» και το πρόστιμο για την παραβίαση του Δακτυλίου
Βάσει των οδηγιών που εκδόθηκαν για τον Δακτύλιο, η κυκλοφορία θα γίνεται καθημερινά για όλα τα ΙΧ με το σύστημα «μονά-ζυγά».
Δηλαδή: Τις άρτιες (ζυγές) ημερομηνίες κυκλοφορούν τα ΙΧ και τα φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2.200 χιλιάδων χιλιογράμμων, που ο αριθμός κυκλοφορίας τους τελειώνει σε 0, 2, 4, 6 και 8 (δηλαδή σε ζυγό αριθμό) και τις περιττές (μονές) ημερομηνίες κυκλοφορούν αντιστοίχως τα ίδιου τυπου οχήματα, που ο αριθμός κυκλοφορίας τους τελειώνει σε 1, 3, 5, 7 και 9 (δηλαδή σε μονό αριθμό).
Το πρόστιμο για τους παραβάτες θα αγγίζει το ποσό των 100 ευρώ, σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί.
Οι δυο τύποι αδειών για τον Δακτύλιο
Οι άδειες δακτυλίου χορηγούνται με τους εξής τρόπους ανάλογα την κατηγορία των εξαιρέσεων:
Α) για τα «καθαρά» ΙΧ θα χορηγείται Ειδικό Σήμα Κυκλοφορίας Οχήματος στο Δακτύλιο το οποίο θα εκδίδεται μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr).
Για τη χορήγηση του ειδικού σήματος απαιτείται πρόσβαση του αιτούντος/χρήστη στην ηλεκτρονική εφαρμογή και προηγούμενη αυθεντικοποίησή του με τη χρήση των κωδικών - διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet). Δείτε τη σχετική πλατφόρμα σε αυτόν τον σύνδεσμο
Β) για τα αυτοκίνητα των μόνιμων κατοίκων του Δήμου Αθηναίων, που περικλείεται από τα όρια του δακτυλίου, θα χορηγείται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων είτε μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας ψηφιακών υπηρεσιών είτε στα γραφεία της Δημοτικής Αστυνομίας κατόπιν ραντεβού, ειδική κάρτα εισόδου-εξόδου.
Γ) για τις λοιπές εξαιρέσεις θα χορηγούνται άδειες κυκλοφορίας από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής. Οι άδειες κυκλοφορίας στον δακτύλιο χορηγούνται μετά από αίτηση των δικαιούμενων προς τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, στην οποία υποβάλλονται και τυχόν αιτήματα ενδιαφερόμενων για χορήγηση ιδίων αδειών πέραν των προβλεπόμενων στην παρούσα, οι οποίες ικανοποιούνται ύστερα από σχετική έγκριση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Για το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την έκδοση των αδειών διέλευσης από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής και των ειδικών καρτών εισόδου- εξόδου για τους μόνιμους κατοίκους από τον Δήμο Αθηναίων θα ισχύσουν μεταβατικά μέτρα. Έτσι, για διάστημα έως 26.11.2021 από την έναρξη ισχύος του δακτυλίου θα ισχύουν οι παλιές άδειες.
Οι τύποι οχημάτων που δικαιούνται άδεια «καθαρού» ΙΧ για τον Δακτύλιο είναι οι εξής:
- Τα αυτοκίνητα EURO 6 εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120 g/km.
- Όλα τα ηλεκτρικά, υβριδικά, φυσικού αερίου εκ κατασκευής και υγραερίου εκ κατασκευής οχήματα.
Τα δικαιολογητικά για τους μόνιμους κατοίκους
Όπως εξηγήθηκε παραπάνω, του Δακτυλίου εξαιρούνται τα αυτοκίνητα μονίμων κατοίκων της περιοχής που περικλείεται από τα όρια του δακτυλίου. Οι δικαιούχοι θα πρέπει να εφοδιαστούν με ειδική κάρτα εισόδου-εξόδου.
Η ειδική κάρτα χορηγείται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων. Τα αυτοκίνητα αυτά για την έξοδό τους από τον δακτύλιο και την είσοδό τους σε αυτόν, θα κινούνται μόνο μέσα σε προκαθορισμένη ζώνη του δακτυλίου, αναλόγως του τόπου κατοικίας του κατόχου, χρησιμοποιώντας τη συντομότερη διαδρομή από και προς την κατοικία του ιδιοκτήτη.
Οι ειδικές αυτές κάρτες θα αναγράφουν τη συγκεκριμένη ζώνη κυκλοφορίας που αντιστοιχούν καθώς επίσης και το ονοματεπώνυμο, τη διεύθυνση κατοικίας του κατόχου, και τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου.
Οι ειδικές κάρτες θα χορηγούνται είτε μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ψηφιακών υπηρεσιών του Δήμου Αθηναίων https://eservices.cityofathens.gr/ είτε στα γραφεία της Δημοτικής Αστυνομίας (Αγίου Κωνσταντίνου 14) κατόπιν ραντεβού. (η ακριβής διεύθυνση βρίσκεται σε αυτόν τον σύνδεσμο)
Να σημειωθεί ότι για την άδεια μόνιμου κατοίκου απαιτούνται διάφορα δικαιολογητικά, μεταξύ των οποίων: άδεια κυκλοφορίας, αστυνομική ταυτότητα, αντίγραφο Ε1 του τελευταίου οικονομικού έτους, έγγραφα απόδειξης κατοικίας, λογαριασμός οργανισμού κοινής ωφέλειας ή κινητού τηλεφώνου και, για αλλοδαπούς, διαβατήριο ή άδεια παραμονής σε ισχύ.
Ειδικές κατηγορίες εξαιρέσεων
Από τον Δακτύλιο εξαιρούνται επίσης οι εξής κατηγορίες οχημάτων:
- Ταξί
- Αυτοκίνητα Κρατικών Υπηρεσιών, Ο.Τ.Α, Οργανισμών ή επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας με ειδικούς αριθμούς κυκλοφορίας ή με εμφανή σήματα των Υπηρεσιών αυτών.
- Το αυτοκίνητο του επικεφαλής κάθε ξένης αποστολής, καθώς και τα αυτοκίνητα των Προξένων, εφ' όσον αυτοί εκπροσωπούν τη χώρα τους στην Ελλάδα.
- Αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες Ελλήνων του εξωτερικού και ξένων επισκεπτών της χώρας για τις πρώτες σαράντα (40) ημέρες της παραμονής τους στην Ελλάδα. Η υπαγωγή των εν λόγω αυτοκινήτων στις ρυθμίσεις γίνεται με βάση το τελευταίο αριθμητικό ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους.
- Αυτοκίνητα μισθωμένα από ξένους επισκέπτες της χώρας και Έλληνες μόνιμους κατοίκους του εξωτερικού για το ίδιο χρονικό διάστημα, τα οποία δύνανται να μεταφέρονται με μέριμνα της επιχείρησης στον τόπο παράδοσης ή παραλαβής (αεροδρόμια, λιμάνια, ξενοδοχεία κ.λπ.) υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει στο αυτοκίνητο αντίγραφο του αντίστοιχου μισθωτηρίου συμβολαίου.
- Αυτοκίνητα ιατρών, τα οποία φέρουν το ειδικό σήμα του οικείου Ιατρικού Συλλόγου με μόνο επιβάτη τον ίδιο, όπως θα αποδεικνύεται από την ιατρική ταυτότητα, για εξυπηρέτηση επειγόντων περιστατικών.
- Αυτοκίνητα αναπήρων πολέμου, τα οποία φέρουν ειδικές κρατικές πινακίδες κυκλοφορίας, εφ' όσον οδηγούνται από τους ίδιους τους ανάπηρους ή τους μεταφέρουν.
- Επιβατηγά αυτοκίνητα, τα οποία είναι ειδικά διασκευασμένα ή αυτόματα για τη μεταφορά πολιτικών αναπήρων εφ' όσον οδηγούνται από τους ίδιους τους ανάπηρους ή τους μεταφέρουν, με την προϋπόθεση ότι ο ανάπηρος θα είναι εφοδιασμένος με σχετική βεβαίωση των αρμόδιων Διευθύνσεων των Ο.Τ.Α. της χώρας, στην οποία θα αναφέρεται ο αριθμός κυκλοφορίας του αυτοκινήτου.
- Αυτοκίνητα που μεταφέρουν ασθενείς που χρειάζονται συχνή θεραπεία (όπως νεφροπαθείς, καρκινοπαθείς, άτομα με πολιομυελίτιδα ή άτομα με αναπηρία), εφ' όσον μεταφέρουν τα ανωτέρω άτομα, με την προϋπόθεση ότι οι ασθενείς θα έχουν εφοδιαστεί με σχετική βεβαίωση των αρμοδίων Διευθύνσεων των Περιφερειών της χώρας. Η βεβαίωση θα χορηγείται στους ενδιαφερόμενους από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Κοινωνικής Πρόνοιας των Περιφερειών, κατόπιν ανάλογης βεβαίωσης του Νοσηλευτικού Ιδρύματος στο οποίο υποβάλλεται σε θεραπεία ο ασθενής και όπου θα αναγράφεται η διάρκεια και η συχνότητα της απαιτούμενης θεραπείας, και ο αριθμός κυκλοφορίας του αυτοκινήτου.
- Αυτοκίνητα μεταφοράς φαρμάκων, ή αγγειοκαρδιοχειρουργικών υλικών, ή υλικών οστεοσυνθέσεως, ή ανταλλακτικών τεχνητών νεφρών, ή βιολογικών υγρών ασθενών, με μόνιμα εμφανή σήματα της επιχείρησης και εφ' όσον μεταφέρουν τα πιο πάνω υλικά. Η παραπάνω χρήση πρέπει να αποδεικνύεται από σχετική ένδειξη στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
Τι ισχύει για τα φορτηγά
Εξαιρούνται του δακτυλίου:
- Φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) άνω των 2.200 χιλιάδων χιλιογράμμων,
- Φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης (με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2.200 χιλιάδων χιλιογράμμων), εφ' όσον μεταφέρουν τρόφιμα ή ποτά, είδη για νοσοκομεία ή κάνουν διανομή τύπου.
- Φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2.200 χιλιάδων χιλιόγραμμων, των οποίων οι ιδιοκτήτες κατέχουν άδεια πωλητή υπαίθριου εμπορίου (περιλαμβάνονται όσοι δραστηριοποιούνται στο στάσιμο και στο πλανόδιο εμπόριο) σε περιοχές εντός του δακτυλίου.
- Η άδεια επαγγελματία πωλητή, αποτελεί συνοδευτικό έγγραφο μεταφοράς, βάσει του οποίου αποδεικνύεται η περιοχή άσκησης εμπορίου. Η ανωτέρω άδεια θα βρίσκεται επί του οχήματος, θεωρημένη και σε ισχύ και θα επιδεικνύεται σε περίπτωση καθ΄ οδόν ελέγχου.
Σε επιφυλακή ο ΟΑΣΑ για την επιβάρυνση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
Εν όψει της εφαρμογής του Δακτυλίου, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) ανακοίνωσε ότι έχει ήδη αυξήσει τον αριθμό των διαθέσιμων οχημάτων στο δίκτυό του. Συγκεκριμένα, τονίζεται στην ανακοίνωση, από τον Σεπτέμβριο του 2021, κυκλοφορούν καθημερινά στο δίκτυο άνω των 1.300 οχημάτων, έναντι 1.000 περίπου οχημάτων τον Σεπτέμβριο του 2020.
Η αύξηση στον αριθμό των λεωφορείων έγινε στοχευμένα σε γραμμές του δικτύου, στις οποίες διαπιστώθηκε, από τον ΟΑΣΑ, ιδιαίτερη επιβάρυνση κατά τις ώρες αιχμής, με στόχο την ενίσχυση των προγραμματισμένων δρομολογίων.
Ενδεικτικά αναφέρονται οι εξής γραμμές:
Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, παρά την σημαντική αύξηση της κινητικότητας των πολιτών, η πληρότητα άνω του 65%, στα οχήματα σε ώρες αιχμής, διατηρείται σε χαμηλά ποσοστά (2%-3%) επί του συνόλου των δρομολογίων.
Από τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου, οπότε ξεκινά η εφαρμογή του δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας, ο ΟΑΣΑ επισημαίνει ότι θα παρακολουθεί συστηματικά τη λειτουργία του δικτύου με επόπτες που θα ελέγχουν την κίνηση στις λεωφορειακές γραμμές, αλλά και μέσω των συστημάτων τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου που διαθέτει.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο και εφόσον απαιτηθεί, δύναται να προβεί σε βελτιωτικές παρεμβάσεις και να προσαρμόζει δυναμικά τα δρομολόγια, στις γραμμές εκείνες που παρουσιάζονται φαινόμενα συνωστισμού.
Ελεγχοι σε λεωφορειολωρίδες -Πώς γίνονται τα δρομολόγια στο μετρό
Παράλληλα, βρίσκεται ήδη σε συνεχή επαφή με την Τροχαία, για τη διαρκή αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή ροή των λεωφορείων, να τηρούνται οι προβλεπόμενες χρονοαποστάσεις και κατά συνέπεια να εξυπηρετούνται οι επιβάτες με το καλύτερο δυνατό τρόπο.
Σε ό,τι αφορά το δίκτυο της ΣΤΑΣΥ, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, έγιναν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες, προκειμένου να βελτιωθούν οι χρονοαποστάσεις, ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής. Συγκεκριμένα, εξασφαλίστηκε η μέγιστη δυνατή διαθεσιμότητα συρμών, ώστε οι χρονοαποστάσεις στη γραμμή 1 να διαμορφώνονται στα 6 λεπτά τις ώρες αιχμής, στη γραμμή 2 στα 4,5 λεπτά και στη γραμμή 3 στα 4 λεπτά.