Η καλή κατάσταση των ελαστικών αποτελεί επιτακτική ανάγκη σε ένα αυτοκίνητο και η σωστή επιλογή τους είναι αυτή που αυξάνει τα επίπεδα ασφαλείας.
Οι κύριες διαφορές μεταξύ των καλοκαιρινών και των χειμερινών ελαστικών εντοπίζονται στην σύνθεση του καουτσούκ και στον σχεδιασμό του πέλματος.
Οι διαφορές στα ελαστικά
Τα καλοκαιρινά ελαστικά είναι κατασκευασμένα από σκληρότερο καουτσούκ. Παρέχουν καλύτερο χειρισμό και απόδοση καυσίμου σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Όταν, όμως, επικρατούν χαμηλές θερμοκρασίες το λάστιχο γίνεται άκαμπτο, μειώνοντας το κράτημα και την πρόσφυση. Έχουν, επίσης, πιο ρηχό πέλμα που βοηθά στη διοχέτευση του νερού και στη βελτίωση της πρόσφυσης.
Από την άλλη πλευρά, τα χειμερινά ελαστικά χρησιμοποιούν πιο μαλακό καουτσούκ που παραμένει εύκαμπτο σε κρύες θερμοκρασίες παρέχοντας καλύτερη πρόσφυση σε δρόμους γεμάτους πάγο και χιόνι. Ακόμη, έχουν βαθύτερο πέλμα (συνήθως >4 mm) με περισσότερες μικρές σχισμές και αυλακώσεις, που παρέχουν καλύτερη πρόσφυση στο χιόνι και τον πάγο. Λειτουργούν καλύτερα σε θερμοκρασίες κάτω των 7 βαθμών Κελσίου και σε συνθήκες πάγου και χιονιού.
Όπως υποδεικνύουν οι παραπάνω προδιαγραφές, η αλλαγή ελαστικών είναι πάνω από όλα θέμα ασφάλειας. Σε κρύες περιοχές και με θερμοκρασίες κοντά στο μηδέν τα καλοκαιρινά ελαστικά δεν μπορούν να έχουν καλά επίπεδα πρόσφυσης, μειώνοντας παράλληλα το κράτημα και αυξάνοντας τις αποστάσεις ακινητοποίησης. Από την άλλη, σε πιο ζεστό καιρό, τα χειμερινά ελαστικά μπορεί να φθαρούν γρήγορα και να υπερθερμανθούν, μειώνοντας την αποτελεσματικότητά τους.
Η χρήση χειμερινών και θερινών ελαστικών εκτός της εποχής που έχουν κατασκευαστεί επηρεάζει την απόδοση, τον χειρισμό, το φρενάρισμα και την απόδοση καυσίμου, αλλά και τη μακροζωία των ίδιων των ελαστικών. Η ασφάλεια, φυσικά, είναι ο λόγος για τον οποίο τα χειμερινά ελαστικά είναι υποχρεωτικά σε μεγάλο αριθμό ευρωπαϊκών χωρών, ιδιαίτερα εκείνων που επηρεάζονται από έντονες χειμερινές συνθήκες.
Συνδυάζοντας χαρακτηριστικά τόσο των θερινών όσο και των χειμερινών ελαστικών, τα ελαστικά όλων των εποχών έχουν σχεδιαστεί για να αποδίδουν καλά σε διάφορες συνθήκες. Η σύνθεσή τους από καουτσούκ έχει σχεδιαστεί για να παραμένει εύκαμπτη σε ένα ευρύ φάσμα θερμοκρασιών και το μέτριο βάθος πέλματός τους είναι, ωστόσο, βελτιστοποιημένο για να χειρίζεται πάγο, χιόνι και βροχή. Τα ελαστικά όλων των εποχών είναι ιδανικά για περιοχές με ήπιο κλίμα και μέτριες θερμοκρασιακές αλλαγές. Προσφέρουν την ευκολία να μη χρειάζεται να αλλάξετε ελαστικά και παρέχουν ισορροπημένη απόδοση όλο τον χρόνο.
Μία πρόσφατη έρευνα από τη φινλανδική εταιρεία κατασκευής ελαστικών Nokian δείχνει ότι το 77% των Ευρωπαίων οδηγών συμφωνεί πως η κλιματική αλλαγή και ο ήπιος καιρός τους χειμώνες θα κάνουν τα ελαστικά όλων των εποχών πιο ενδιαφέροντα για τους καταναλωτές στο μέλλον. Ωστόσο, οι πιο ήπιοι χειμώνες δεν είναι η μόνη επίδραση της κλιματικής αλλαγής για την οποία βοηθούν τα ελαστικά όλων των εποχών. Όλα αυτά δείχνουν τη συνεχή ανάπτυξη της αγοράς ελαστικών που είναι ιδανικά για όλες τις εποχές. Μάλιστα, αναμένεται, μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, να αυξάνεται ετησίως ο μέσος όγκος των συγκεκριμένων ελαστικών κατά 2% και 3% ετησίως.
ΑΠΕ-ΜΠΕ