Σειρά οδηγιών προς τους καταναλωτές, εν όψει της Black Friday, αλλά και της Cyber Monday (2 Δεκεμβρίου) εξέδωσε η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Σύμφωνα με τη ΓΔ Προστασία του Καταναλωτή, παρότι κατά τις Black Friday και Cyber Monday, δημιουργείται μια «αίσθηση “επείγοντος” τη λήψη μιας απόφασης αγοράς» οι καταναλωτές «θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ιδίως προς τις διαδικτυακές συναλλαγές».
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς υπάρχουν 12 βασικές συμβουλές που πρέπει να ακολουθηθούν εν όψει της Black Friday.
Black Friday 2019: Τι να προσέξετε στα διαδικτυακά καταστήματα
Η ΓΔ Προστασίας Καταναλωτή επισημαίνει για τη Black Friday ότι μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα θα πρέπει να παρέχει:
• Την ταυτότητα του προμηθευτή:
(πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
• Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του:
(συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κλπ).
• Τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.
• Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
• Ηλεκτρονικό σύνδεσμο στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ).
• Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής:
(κατά την καταχώρηση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας-μια κλειδαριά πάνω αριστερά στο browser και η διεύθυνση που ξεκινά με https://).
Αριθμός καταγγελιών για παραπλανητικές συμπεριφορές κατά τη Black Friday
Η ΓΔ Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων καλεί τους πολίτες, εν όψει της Black Friday:
• Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
• Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
• Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
• Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.
Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών -π.χ. για ψευδείς προσφορές κατά τη Black Friday- οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή, η οποία λειτουργεί τις εργάσιμες ημέρες (Δευτέρα έως Παρασκευή) και ώρες από 09.00 έως 15.00.
Επίσης, οι καταγγελίες μπορούν να υποβάλλονται μέσω της φόρμας καταγγελιών του ιστοτόπου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (www.mindev.gov.gr) ή με ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr.