Πλανώνται πλάνην οικτράν όσοι εξακολουθούν να πιστεύουν ότι μπορούν να κυκλοφορούν ανενόχλητοι στους δρόμους, αν και φορτωμένοι με παραβάσεις του μισού ΚΟΚ.
Ως τον Σεπτέμβριο, η ΑΑΔΕ θα έχει στη διάθεση την εφαρμογή που θα επιτρέπει τον ψηφιακό έλεγχο των πινακίδων κυκλοφορίας, ενώ ο πρώτος στόχος του… Big Brother της εφορίας θα είναι όσοι… πονηροί έχουν παραδώσει ηλεκτρονικά τις πινακίδες τους (ακινησία) αλλά συνεχίζουν να χρησιμοποιούν αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες σαν να μην τρέχει τίποτα.
Τα ηλεκτρονικά δόκανα θα στηθούν σε σημεία-κλειδιά, όπου μπορεί να καταγράφεται η διέλευση χιλιάδων οχημάτων σε καθημερινή βάση. Το σκανάρισμα των πινακίδων εξ αποστάσεως και εν κινήσει θα επιτρέπει τον εντοπισμό των «πονηρών» και τα ραβασάκια με τα πρόστιμα θα αποστέλλονται συστημένα για τα περαιτέρω. Αυτή είναι, λίγο ως πολύ, η διαδικασία που προβλέπει το νέο πλαίσιο για τους ελέγχους των οχημάτων, το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση και λίαν συντόμως θα είναι νόμος του κράτους.
Ειδικότερα, ο έλεγχος θα διενεργείται κατόπιν έκδοσης εντολής ελέγχου ή κατόπιν ηλεκτρονικών διασταυρώσεων από την ΑΑΔΕ, με άντληση στοιχείων από τους παραχωρησιούχους αυτοκινητοδρόμων, δηλαδή από Αττική Οδό και εθνικό δίκτυο. Οι αρμόδιες υπηρεσίες θα μπορούν
έτσι να εντοπίζουν μέσω ειδικής εφαρμογής κινητών συσκευών για τη σάρωση πινακίδων, αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες που, ενώ έχουν δηλωθεί σε ακινησία, βρίσκονται να κυκλοφορούν ή να έχουν κυκλοφορήσει.
Τα πρόστιμα γίνονται πιο αυστηρά, καθώς πέρα από την τσέπη, αφορούν πλέον και στη δυνατότητα του παραβάτη να οδηγεί.
Συγκεκριμένα, για όχημα για το οποίο έχει δηλωθεί ακινησία, εάν εντοπισθεί στο πλαίσιο ελέγχων, είτε διερχόμενο, είτε σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί στην ηλεκτρονική δήλωση ακινησίας, αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλεται, πέραν των τελών κυκλοφορίας, και πρόστιμο 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, όμως, αφενός το πρόστιμο τριπλασιάζεται, αφετέρου αφαιρείται για 3 χρόνια το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος.
Σε κλοιό ελέγχων
Τα οχήματα σε ακινησία -περίπου 100.000 κάθε χρόνο- είναι μόνο η αρχή, καθώς το ψηφιακό σκανάρισμα θα αποκαλύπτει και άλλες παραβάσεις, όπως η κυκλοφορία ανασφάλιστων και η κυκλοφορία αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών που δεν έχουν περάσει από έλεγχο ΚΤΕΟ.
Μέχρι να καταστεί λειτουργική αυτή η ψηφιακή εφαρμογή, η ΑΑΔΕ θα πυκνώσει τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, έτσι ώστε τουλάχιστον μία φορά ανά εξάμηνο να γνωρίζει ποιοι γράφουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους, τις σχετικές υποχρεώσεις. Για τους πονηρούς τα
νέα είναι άσχημα, καθώς πλέον δεν θα απαιτούνται ανταλλαγές αρχείων με πολύπλοκες, γραφειοκρατικές διαδικασίες για τον εντοπισμό τους, αφού μέσω της διαλειτουργικότητας οι ελεγκτικές υπηρεσίες έχουν άμεση πρόσβαση στις αναγκαίες βάσεις δεδομένων. Όσο για τα
πρόστιμα, θα ακολουθούν τον ίδιο ηλεκτρονικό δρόμο, έτσι ώστε να μην μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι… χάθηκε το ραβασάκι της εφορίας.
Σκανάρισμα και στα φορτηγά
Ηλεκτρονικά δόκανα δεν θα στηθούν μόνο για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες. Στο στόχαστρο μπαίνουν και τα επαγγελματικά οχήματα, κυρίως για τον εντοπισμό περιπτώσεων λαθρεμπορίου.
Αξιοποιώντας πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, η ΑΑΔΕ έχει εντάξει στο Επιχειρησιακό της Σχέδιο, τη Δημιουργία Συστήματος Αυτόματης Καταγραφής Πινακίδων Διερχόμενων Οχημάτων (ΣΥΚΑΔ - Σύστημα (παρακολούθησης) Καταγραφής Διελεύσεων) που περιλαμβάνει πληροφοριακό σύστημα και τεχνολογικό εξοπλισμό (κάμερες, μπάρες, υποδομές κ.λ.π.), αυτόματη αναγνώριση και καταγραφή στοιχείων οχημάτων παντός τύπου (Ι.Χ., φορτηγών, λεωφορείων, βυτιοφόρων, κ.λπ.) κατά τη διέλευσή τους από συγκεκριμένο σημείο ελέγχου.
Τα παραπάνω συστήματα θα εγκατασταθούν σε περίπου 30 συνοριακά σημεία και λιμάνια.