Οι «εκπτώσεις» στην προσθήκη καυσίμου, που έχουν κάνει οι Ελληνες πολίτες κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, έχουν σημαντικές συνέπειες στα αυτοκίνητα.
Καθώς ελάχιστοι γεμίζουν επαρκώς τα ρεζερβουάρ, τα αυτοκίνητα, όπως ανέφεραν μηχανικοί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εμφανίζουν σοβαρές και κοστοβόρες βλάβες, με σημαντικότερη αυτή στην αντλία βενζίνης.
15 ευρώ βενζίνη στο αυτοκίνητο
Οπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Θέμης Κιουρτζής, πρόεδρος των Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης, το 2015 το μέσο ποσό που δαπανούσαν οι Ελληνες για τα αυτοκίνητά τους στα πρατήρια καυσίμων ήταν 22 ευρώ. «Το 2018 αυτός ο μέσος όρος έπεσε στα 15 ευρώ. Πλέον ο Έλληνας δε γεμίζει το ρεζερβουάρ του όπως έκανε τα προηγούμενα χρόνια» σημειώνει ο κ. Κιουρτζής.
«Αντιλαμβάνεται κανείς ότι με 15 ευρώ το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου γεμίζει περίπου στο 1/4 ή 1/5 της συνολικής χωρητικότητας και μετά από ελάχιστα χιλιόμετρα, κυρίως μέσα στην πόλη, θα ανάψει και πάλι το λαμπάκι» προσθέτει, εκφράζοντας την πλευρά των βενζινοπωλών που ζητούν τη μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης.
Η συχνότερη βλάβη που προκαλεί το -σχεδόν- άδειο ρεζερβουάρ
Σύμφωνα με μηχανικούς, τα τελευταία χρόνια, που οι περισσότεροι οδηγοί αδυνατούν να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους και κυκλοφορούν μόνιμα με το λαμπάκι αναμμένο, αναγκάζει σε υπερθέρμανση την αντλία βενζίνης που μετά από κάποιες ώρες διαρκούς λειτουργίας καίγεται ακινητοποιώντας το όχημα.
Για να προστατευθεί κάποιος από αυτή τη φθορά, αρκεί, όπως λένε οι ειδικοί, να κρατά το ρεζερβουάρ του αυτοκινή του όσο το δυνατόν πιο γεμάτο -παρά τις δυσχερείς προβλέψεις για τις τιμές των καυσίμων- ή τουλάχιστον πάνω από το μισό και να εφοδιάζεται με καύσιμο καλής ποιότητας.
Επιζήμια η κίνηση με το λαμπάκι για τα καύσιμα αναμμένο
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος μηχανικών αυτοκινήτων του νομού Θεσσαλονίκης, Βασίλης Σταματιάδης λέει στο ΑΠΕ ότι «τα τελευταία χρόνια η βλάβη στην αντλία βενζίνης είναι το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε σ’ ένα αυτοκίνητο. Και όσο περνούν τα χρόνια τόσο αυτό το πρόβλημα αυξάνεται».
Οπως εξηγεί «ο λόγος είναι απλός. Οι οδηγοί που το παθαίνουν, το προηγούμενο διάστημα οδηγούσαν το αυτοκίνητό τους για πολλά χιλιόμετρα με λαμπάκι ή με το ρεζερβουάρ τους σχεδόν άδειο. Με αυτό τον τρόπο η αντλία βενζίνης λειτουργεί συνέχεια, καθώς δεν υπάρχει αρκετή βενζίνη για να ψύξει την αντλία με αποτέλεσμα να καίγεται» τονίζει ο κ. Σταματιάδης.
Εως 250 ευρώ η ζημιά στο αυτοκίνητο
Ο πρόεδρος μηχανικών αυτοκινήτων του νομού Θεσσαλονίκης επισημαίνει πως μια τέτοια βλάβη μπορεί να στοιχίσει ανάλογα με το μοντέλο από 50 έως 250 ευρώ, συν τη σχετική ταλαιπωρία, γιατί το αυτοκίνητο θα χρειαστεί να μείνει για αρκετές ώρες ακινητοποιημένο.
«Στην αγορά υπάρχουν και φθηνές αντλίες που μπορούν να καούν ευκολότερα. Όμως υπάρχουν και οι επώνυμες που ανάλογα, με το μοντέλο, στοιχίζουν λίγο πιο ακριβά και κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους. Όμως αν ένας οδηγός αυτοκινήτου συνεχίσει να οδηγεί με λαμπάκι, τότε είναι πολύ πιθανόν να μείνει εκ νέου από αντλία βενζίνης. Επίσης, υπάρχει και η περίπτωση να δημιουργηθούν αρρυθμίες στη λειτουργία του κινητήρα, αφού στο κάτω μέρος του ρεζερβουάρ μένουν τα σκουπίδια, που εμποδίζουν τη σωστή κυκλοφορία του καυσίμου» υπογραμμίζει ο Βασίλης Σταματιάδης.
Πρόβλημα και στις ασφάλειες του αυτοκινήτου
Ο κ. Σταματιάδης, επιπλέον, αναφέρθηκε και σε μία ακόμη βλάβη, απόρροια της ελλιπούς πλήρωσης του ρεζερβουάρ.
«Από την στιγμή που μια αντλία λειτουργεί συνέχεια, δημιουργεί υπερφόρτωση στο ηλεκτρικό δίκτυο του αυτοκινήτου, άρα και στην ασφαλειοθήκη. Η αμέσως επόμενη ζημιά είναι η αστοχία στην ασφαλειοθήκη, της οποίας το κόστος αντικατάστασης, ανάλογα με το μοντέλο, κυμαίνεται από 100 έως 250 ευρώ» λέει.
Η κρίση «έκοψε» τη διάθεση για… βόλτες
Ο πρόεδρος των βενζινοπωλών, Θέμης Κιουρτζής, ανέλυσε και τους λόγους της μείωσης των χρημάτων που δαπανά ο οδηγός κάθε φορά που πηγαίνει στο βενζινάδικο:
«Στη μείωση των χρημάτων παίζουν ρόλο πολλοί λόγοι. Πρώτος είναι ότι υπάρχει οικονομική στενότητα, άρα οι οδηγοί βάζουν λιγότερα χρήματα. Από την άλλη τα αυτοκίνητα έχουν γίνει οικονομικότερα και οι κινητήρες πιο αποδοτικοί με αποτέλεσμα να δαπανούν λιγότερη βενζίνη που έχει αντίκτυπο στον μέσο όρο των χρημάτων που βάζει ο οδηγός. Επίσης, βελτιώθηκαν οι δρόμοι με αποτέλεσμα ο οδηγός να χρειάζεται λιγότερη ώρα για να πάει στον προορισμό του. Για παράδειγμα για να πάει κάποιος από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα ή κάπου αλλού, θα χρειαστεί λιγότερες ώρες από ό,τι χρειάζονταν παλιότερα. Άρα λιγότερη βενζίνη. Δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε και το γεγονός ότι πολλοί οδηγοί μετέτρεψαν τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητά τους σε υγραεριοκίνητα, ενώ έχει αλλάξει και η ψυχολογία του κόσμου, αφού δεν έχει διάθεση για περισσότερες βόλτες».
Δεν αναμένεται να αυξηθεί ο μέσος όρος κατανάλωσης
Κάνοντας μια πιθανή πρόβλεψη ως προς τις καταναλώσεις ο κ. Κιουρτζής επισήμανε πως δεν περιμένει αλλαγή του σκηνικού.
«Σε καμιά περίπτωση δεν θα δούμε αλλαγές του μέσου όρου των χρημάτων που βάζει ο Έλληνας οδηγός. Μεγαλύτερους μέσους όρους βλέπουμε στις τουριστικές περιοχές, εκεί όπου κινούνται διαρκώς ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα. Αλλά και πάλι η διαφορά δεν είναι μεγάλη» σημείωσε και καταλήγοντας επισήμανε:
«Τέλος, και σε αυτό είμαι κατηγορηματικός, θέλω να επισημάνω ότι η ποιότητα των καυσίμων είναι καλύτερη στα περισσότερα βενζινάδικα. Από ελέγχους που έχουν γίνει, διαπιστώθηκε ότι στην 100άρα τα οκτάνια είναι περισσότερα και όχι λιγότερα. Το ίδιο και στην 95αρα. Άρα σε αυτό τον τομέα τα πράγματα πηγαίνουν περίφημα…».