Με τα πρώτα δέκα πολυτελή οχήματα της τέως βασιλικής οικογένειας στο Τατόι να έχουν μόλις μετακινηθεί από το Νέο Βουστάσιο και να μπαίνουν σε φάση συντήρησης από την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Πολιτισμού, άλλα επτά βρίσκονται ακόμα διάσπαρτα σε εγκαταστάσεις, κάποια καταπλακωμένα με μπάζα, χωρίς ακόμα να έχουν κηρυχθεί νεώτερα μνημεία.
Τα μοναδικής ομορφιάς και πολυτέλειας δέκα οχήματα της πρώην βασιλικής οικογένειας, Rolls Royce, ΜG και FIAT, μετά από χρόνια εγκατάλειψης βγήκαν την προηγούμενη εβδομάδα από το Νέο Βουστάσιο και μετακινήθηκαν στα ειδικά κοντέινερς ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες συντήρησής τους από την αρμόδια Διευθύνση του υπουργείου Πολιτισμού. Την ίδια ώρα όμως, άλλα επτά οχήματα παραμένουν στον χώρο και δεν έχουν ακόμα κηρυχθεί νεώτερα μνημεία προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για τη συντήρησή τους.
Το βασικό πρόβλημα είναι ότι βρίσκονται σε κακή κατάσταση, κάποια πλακωμένα με μπάζα, και παραμένουν στο γκαράζ ή στην αυλή του Οινοποιείου. Ανάμεσά τους το τζιπ του κτήματος, ένα γαλάζιο φορτηγό Μerceds και πέντε Ford όπως αποκαλύπτει το iefimerida στις φωτογραφίες ντοκουμέντα που εξασφαλίσαμε από το Σύλλογο Φίλων Κτήματος Τατοΐου.
Μάλιστα τα εγκαταλελειμμένα αυτά οχήματα προκαλούν συχνά αρνητικά σχόλια από επισκέπτες του κτήματος, ενώ ο Σύλλογος Φίλων Κτήματος Τατοΐου έχει προτείνει ήδη την μεταφορά τους σε στεγασμένους χώρους για να προστατευθούν. Τελευταία φορά το τζιπ του κτήματος (που βλέπουμε στις φωτογραφίες) το οδήγησε ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος με την οικογένειά του. Ηταν κατά την επίσκεψη του στο Τατόι στις 14 Αυγούστου του 1993 στο πρώτο επίσημο ταξίδι της οικογένειας στην Ελλάδα με άδεια της τότε κυβέρνησης Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Υπάρχει το σχετικό ντοκουμέντο στο βιβλίο του Κώστα Σταματόπουλου «Χρονικό του Τατοΐου», Εκδόσεις Καπόν.
Aξίζει να σημειώσουμε ότι η κήρυξη των 10 οχημάτων ως νεώτερων μνημείων δεν ήταν αυτονόητη και χρειάστηκε να γίνουν μεγάλες προσπάθειες και κινητοποίηση κυρίως του Συλλόγου Φίλων Κτήματος Τατοΐου που άσκησαν πιέσεις για να προχωρήσει η κήρυξη. Τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούσε η βασιλική οικογένεια έχουν κηρυχθεί με απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων ήδη από τον Μάιο του 2015 κινητά μνημεία, ενώ είχαν προηγηθεί σχετικές κινήσεις της τότε γ.γ. του υπουργείου Λίνας Μενδώνη για την προετοιμασία των φακέλων.
Σύμφωνα με την απόφαση, τα δέκα αυτοκίνητα που βρίσκονται στους στάβλους του κτήματος, χαρακτηρίζονται μνημεία «διότι πρόκειται για αντικείμενα ιδιαίτερης τεχνικής και καλλιτεχνικής αξίας, συνδεδεμένα με σημαντικά γεγονότα και θεσμούς της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, τα οποία εντάσσονται στο ίδιο ιστορικό σύνολο με τα υπόλοιπα κηρυγμένα μνημεία (κινητά και ακίνητα) του πρώην βασιλικού κτήματος Τατοΐου».
Είναι χαρακτηριστικό ότι χρειάστηκε να περάσουν πέντε χρόνια από τότε για να αρχίσει η συντήρηση, καθώς το υπουργείο Πολιτισμού έχει θέσει σε εφαρμογή ήδη από το φθινόπωρο το μεγάλο σχέδιο αναβάθμισης και ανάδειξης του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι, με την ίδια την υπουργό Λίνα Μενδώνη να έχει προσωπικά την επίβλεψη και εφαρμογή του σχεδίου. Ενα από τα πολλά βήματα που έχουν γίνει τον τελευταίο χρόνο αφορά στη συντήρηση των οχημάτων -απομένει να δούμε ποιοι ειδικοί στα ιστορικά οχήματα θα έχουν την βασική ευθύνη και βεβαίως αν θα χρησιμοποιηθεί η βοήθεια των αυτοκινητοβιομηχανιών των οχημάτων, όπως είχε προτείνει η Λίνα Μενδώνη. Ο Σύλλογος Φίλων είχε προτείνει ήδη από το 2014 να βοηθήσει και οικονομικά στη συντήρηση των οχημάτων.