Βλέπουμε καθημερινά στους δρόμους, ιδιαίτερα των μεγαλουπόλεων, να πληθαίνουν τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Ποδήλατα διαφόρων σχεδίων και χρωμάτων.
Ποδήλατα σταθερά ή σπαστά. Ποδήλατα ογκώδη ή πιο ντελικάτα. Μπορεί η παρουσία των ηλεκτρικών ποδηλάτων να μην είναι τελείως καινούργια υπόθεση, ωστόσο υπάρχει κάτι αυτή την εποχή που αξίζει την προσοχή μας, και αυτό είναι η ολοένα και μαζικότερη παρουσία τους στην καθημερινότητά μας. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που αποκτούν ένα ηλεκτρικό ποδήλατο για να συνδυάσουν την κάλυψη των γυμναστικών και ψυχαγωγικών τους αναγκών με τις ανάγκες μετακίνησής τους από και προς την εργασία τους ή οπουδήποτε αλλού τους επιτρέπει ο καιρός και η… μπαταρία του νέου τους δίτροχου. Στο μεταξύ, όπως κάθε μηχάνημα, έτσι και το ποδήλατο, είτε παραδοσιακό είτε ηλεκτρικό, πρέπει να το σέβεσαι για να σε σέβεται.
Οι κανόνες χρήσης του ηλεκτρικού ποδηλάτου
Γι’ αυτόν τον γοητευτικό κόσμο του ποδηλάτου, αλλά και για τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε για την ασφαλή χρήση του, ο δημοσιογράφος ειδικού Τύπου, Παντελής Τζερτζεβέλης, μέλος της Ένωσης Ποδηλατικών Σωματείων Μακεδονίας Θράκης (Ε.Π.ΣΩ.ΜΑ.Θ) μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στο δημοσιογράφο Μπάμπη Γιαννακίδη, με την ευκαιρία του ειδικού αφιερώματος για την πράσινη ενέργεια, υπό τον τίτλο «Green Energy», στο πλαίσιο των ειδικών ψηφιακών εκδόσεων του www.amna.gr, Special Edition (www.amna.gr/special-edition)
Το ηλεκτρικό ποδήλατο και ο σύγχρονος τρόπος ζωής
Ερ.: Κατά την άποψή σου, Παντελή, έχουμε όντως κάποια ουσιαστική στροφή στο ηλεκτρικό ποδήλατο και γενικότερα στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και την ηλεκτρική μοτοσικλέτα;
Απ.: Είναι αλήθεια ότι τα δύο τελευταία χρόνια, η τεχνολογία, έχει ανέβει “ τρέχοντας” τα σκαλοπάτια της εξέλιξης και τα αποτελέσματά της έχουν βρει θετική εφαρμογή στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Τα ποδήλατα είναι εκείνα που πρώτα άνοιξαν την όρεξη στους μηχανολόγους που δεν έπαψαν στιγμή να ψάχνουν τρόπους για να βελτιώνουν, τόσο την μορφή, όσο και την αυτονομίας της μπαταρίας ενός ποδηλάτου! Την ίδια άποψη έχουν αρκετά επώνυμα τεχνολογικά Team μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, τα οποία αφού ολοκληρώσουν ένα project, ξεκινούν το επόμενο! Τις μοτοσυκλέτες τις άφησα τελευταίες, καθώς, ακολουθούν μεν τις εξελίξεις των δύο προηγουμένων κλάδων, εν τούτοις βρίσκονται λίγο πιο πίσω. Λες και θέλουν να περάσουν ένα άλλο μήνυμα! Ίσως, όταν αυξηθούν επαρκώς οι αυτονομίες των μπαταριών να δούμε στην κυκλοφορία αρκετές μοτοσικλέτες.
Ερ.:Θέλω να επικεντρωθούμε στον κόσμο του ποδηλάτου και να μας πεις από την εμπειρία σου, ποιο είναι το προφίλ του χρήστη ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου και σε τι διαφέρει, αν διαφέρει, από το προφίλ του χρήστη ενός παραδοσιακού ποδηλάτου.
Απ.: Η ηλεκτροκινητικότητα προσέλκυσε κοντά της ανθρώπους οι οποίοι δεν ήταν και οι πιο φανατικοί χρήστες ποδηλάτου! Όμως, τόσο η χρηστικότητα, όσο και η πρακτικότητα ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου, ήταν τα στοιχεία που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην επιλογή των περισσοτέρων που αποφάσισαν να στραφούν στην αγορά ενός “ σοβαρού e-bike". Αυτοί βεβαίως, πρωτίστως έπρεπε να αποφασίσουν “ πόσο βαθιά θα βάλουν το χέρι στην τσέπη τους”.
Ερ.: Επικρατεί ή άποψη ότι, σε αντίθεση με τον χρήστη ενός συμβατικού ποδηλάτου, ο χρήστης του ηλεκτρικού ποδηλάτου δεν γυμνάζεται. Μάλιστα κάποιοι λένε χαριτολογώντας ότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι για αδύναμους και… τεμπέληδες. Τελευταία όμως, έχουν κάνει την εμφάνισή τους επιστημονικές έρευνες που δείχνουν ότι οι δεύτεροι αθλούνται το ίδιο αποτελεσματικά με τους πρώτους. Πού βρίσκεται η αλήθεια;
Απ.: Όταν κάνουμε ποδήλατο, ακόμη και με ένα e-bike, για να κινηθεί αυτό πρέπει ο αναβάτης να γυρίσει -με την βοήθεια των πεντάλ- την δισκομανιβέλα κι αυτή , μέσω της αλυσίδας να μεταδώσει την κίνηση στον πίσω τροχό! Γι΄αυτό, αν δεν κουνήσεις ποδαράκια και δεν σφίξεις χεράκια στο τιμόνι, το ποδήλατο από μόνο του δεν πρόκειται να κάνει ούτε βήμα μπροστά!
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε το άθλημα της ποδηλασίας έγινε ακόμη πιο δημοφιλές στο ευρύ κοινό, χάρη στην ηλεκτρική υποβοήθηση! Οι αναβάσεις έγιναν πλέον ιδιαίτερα απολαυστικές. Όσοι για “ ευνόητους λόγους”, δεν είχαν βάλει ποτέ στο μυαλό τους να ποδηλατίσουν τώρα μπορούν και το κάνουν χωρίς δεύτερη σκέψη!
Ερ.:Είναι σημαντικό που ο κόσμος στρέφεται σε ένα μέσο που είναι ευεργετικό για την υγεία του και ταυτόχρονα πολύ φιλικό με το περιβάλλον. Ωστόσο, πόσο ουσιαστικό μπορεί να θεωρείται αυτό σε μια χώρα που στερείται από βασικές υποδομές που διευκολύνουν τη χρήση του ποδηλάτου; Δεν αναφέρομαι μόνο στην έλλειψη ποδηλατοδρόμων, αλλά και στην έλλειψη -τουλάχιστον ακόμη- σταθμών ηλεκτροφόρτισης, αλλά και φιλικών προς τα ποδήλατα προορισμών για μικρές αποδράσεις, π.χ. τουριστικές μονάδες ή καταστήματα εστίασης και ψυχαγωγίας κ.ά. που να υποστηρίζουν την προσέλευση πελατών προσφέροντάς τους χρήσιμες υπηρεσίες όπως φόρτιση και φύλαξη ηλεκτρικών ποδηλάτων. Πώς βλέπεις τις εξελίξεις στον τομέα αυτό;
Απ.: Στις πολύβουες μεγαλουπόλεις που ζούμε, το ποδήλατο αποτελεί τον καλύτερο τρόπο φυγής για έναν άνθρωπο! Η χώρα μας δειλά- δειλά κάνει κάποια βήματα, προκειμένου να αναπτύξει το ποδήλατο, αλλά δυστυχώς είναι πολύ μικρά! Το πρόσφατο παράδειγμα δημιουργίας του μεγάλου περιπάτου της πρωτεύουσας, δείχνει το πόσο αγαπά ο Έλληνας το ποδήλατο! Τα αυτοκίνητα κέρδισαν αυτή την παρτίδα σκάκι, και η πολιτεία έχασε το στοίχημα ενώ αρκετά χρήματα των φορολογούμενων “ χάθηκαν” πριν ακόμη η μπογιά στεγνώσει στους δρόμους! Επιπλέον, βάσει των χιλιάδων πωλήσεων e-bikes που πραγματοποιήθηκαν μέσω του προγράμματος “ Κινούμαι Ηλεκτρικά”, θα περιμέναμε να δούμε ήδη κάποιους, έστω ελάχιστους, σταθμούς ηλεκτροφόρτισης όπως και στάθμευσης, όμως μάταια!
Κατά την άποψή μου θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο η χρήση του ποδηλάτου, ειδικότερα στην Αθήνα, αν δημιουργηθούν κάποιοι χώροι στάθμευσης δίπλα στους σταθμούς του μετρό. Είναι μια συνταγή που εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη, με μικρό κόστος και δίχως να απαιτεί μεγάλη έκταση.
Ερ.: Και επειδή όλα στη ζωή είναι (και) θέμα κόστους, αλήθεια πόσο value for money είναι σήμερα ένα μέσο ηλεκτρικό ποδήλατο για μετακίνηση στην πόλη και πώς βλέπεις να εξελίσσεται το θέμα των τιμών; Έχουμε στην Ελλάδα επιχειρήσεις που κατασκευάζουν ηλεκτρικά ποδήλατα;.
Απ.: Ξεκινώντας από το τελευταίο σκέλος της ερώτησής σας, αυτό που γνωρίζω είναι ότι μια start-up εταιρία, η “ ELEKTRONIO” (elektroniowheels.gr) που εδρεύει στην Θεσσαλονίκη, έλαβε τρία μεγάλα βραβεία για τα χειροποίητα ποδήλατα που κατασκευάζει, με γνώμονα τις προτιμήσεις του κάθε αναβάτη!. Επίσης υπάρχει άλλη μία εταιρία στην Ελλάδα, η “ Paradox Kinetics”, που κατασκευάζει ηλεκτρικά μοτέρ για χρήση σε ποδήλατα ΜΤΒ, τα οποία μετά την μετατροπή τους, “ απολαμβάνουν” υποβοήθηση που παραπέμπει…. σε επίπεδα Formula 1!
Τώρα, Value for money στην κατηγορία των “ σοβαρών” e-bikes δεν υπάρχει! Αυτό έλαβε υπόψιν το Υπουργείο Ανάπτυξης και έθεσε σε εφαρμογή το έξυπνο πρόγραμμα επιδότησης, “ Κινούμαι Ηλεκτρικά”. Έτσι, μπορεί όποιος επιθυμεί να υποβάλει στην σελίδα gov.gr αίτηση επιδότησης για αγορά ή μακροχρόνια μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος και την αγορά ηλεκτρικού δίκυκλου, τρίκυκλου ή ποδήλατου. Από αυτό το στάδιο και μετά η αγορά ενός e-bike γίνεται value for money, καθώς το όφελος της επιδότησης ξεπερνά ακόμη και την καλύτερη έκπτωση που θα μπορούσε να λάβει κανείς από ένα κατάστημα λιανικής.
Ερ.: Όπως σχολιάσαμε και στην εισαγωγή μας, το ποδήλατο, είτε παραδοσιακό είτε ηλεκτροκίνητο, για να σε σεβαστεί πρέπει να το σεβαστείς. Θα θέλαμε να μας μιλήσεις, Παντελή, για τους βασικούς κανόνες αλλά και τον εξοπλισμό που απαιτείται για τη σωστή και ασφαλή χρήση του.
Απ.: Ωραία ερώτηση! Στους δρόμους συνυπάρχουμε! Το Ποδήλατο έχει «δώσει» ουκ ολίγα τροχαία ατυχήματα, τα οποία κατά κύριο λόγο οφείλονται στην παραβίαση του Κ.Ο.Κ. Από εδώ λοιπόν ξεκινάμε! Τι κι αν είμαστε ποδηλάτες. Ο νόμος είναι ξεκάθαρος και αφορά όλους τους χρήστες των δρόμων! Έχουν θεσπιστεί καινούργιες διατάξει που συμπεριλαμβάνουν τη χρήση των ηλεκτρικών ποδηλάτων και των ηλεκτρικών πατινιών. Όλες οι βόλτες, οι προπονήσεις, ακόμη και οι περιηγήσεις μας, θα πρέπει να πραγματοποιούνται ακολουθώντας ένα απλό πρωτόκολλο ασφαλείας που προβλέπει: Κράνος, εμφανή και κατάλληλα ρούχα για ποδήλατο, φώτα εμπρός και πίσω, ένα μικρό τσαντάκι για μικροπράγματα και βεβαίως , τον καλύτερο φίλο του ποδηλάτου που δεν είναι άλλος από μια καλή - ίσως την καλύτερη, κλειδαριά της αγοράς!
Ποιος καθορίζει τις πολιτικές για το ποδήλατο
Στην Ευρώπη, οι πολιτικές για την ποδηλασία είναι εθνικές και όχι ενωσιακές, κάθε χώρα παράγει το δικό της κανονιστικό πλαίσιο, τα δε πρακτικά μέτρα θεσπίζονται κυρίως σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο, και δη στις πόλεις. Η υποστήριξη της ΕΕ συνίσταται κυρίως σε παροχή καθοδήγησης, στην ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και στη χρηματοδοτική στήριξη, όπως για παράδειγμα η συνδρομή στη δημιουργία του ευρωπαϊκού δικτύου ποδηλατοδρόμων Eurovelo. Οι χώρες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουν ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναπτύξει μια ενωσιακή στρατηγική για την ποδηλασία, προκειμένου να παρακινηθούν περισσότεροι άνθρωποι να κάνουν ποδήλατο συχνότερα.
Για την καλύτερη προστασία των ποδηλατών και άλλων ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, προστέθηκαν νέες πτυχές στους κανόνες της ΕΕ που ορίζουν τις απαιτήσεις ασφάλειας για τα οχήματα, ώστε να βελτιωθεί η άμεση ορατότητα για τα φορτηγά και να μειωθούν τα τυφλά σημεία.
Με τον περιορισμό της κινητικότητας κατά τη διάρκεια της κρίσης κορωνοϊού, το ποδήλατο αναδείχθηκε σε προσιτό μέσο μεταφοράς και ψυχαγωγίας. Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις επιθυμούν να συνεχιστεί η μεγαλύτερη αυτή χρήση του ποδηλάτου για τη μετακίνηση μεταξύ κατοικίας και εργασίας.