Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την επαναλειτουργία των καταστημάτων εστίασης και την προσαρμογή τους στη νέα πραγματικότητα, την Δευτέρα, καθώς έχουν περάσει περισσότεροι από δύο μήνες από την ημέρα που κατέβασαν ρολά λόγω της πανδημίας του κορωνοίού.
Οι προετοιμασίες είναι πυρετώδεις καθώς οι ιδιοκτήτες και οι εργαζόμενοι στα καταστήματα εστίασης καλούνται να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα τηρώντας τις αποστάσεις και τα μέτρα προστασίας που έχουν οριστεί.
Στο κέντρο της Αθήνας κυριαρχεί τις τελευταίες μέρες, ο ήχος από τα ηλεκτρικά τρυπάνια ενώ οι σκάλες και οι μεζούρες συνθέτουν το σκηνικό που επικρατεί έξω από τα καταστήματα εστίασης. Στην Κολοκοτρώνη, στη Μητροπόλεως, στην Πλάκα, στο Ψυρρή, όπου υπάρχουν εστιατόρια, καφέ και μπαρ έχουν τοποθετηθεί ταινίες σήμανσης που καθορίζουν το χώρο όπου θα καταλάβει κάθε μαγαζί ενώ ήδη κάποια καταστήματα έχουν τοποθετήσει τραπεζοκαθίσματα των 2, 4 και 6 ατόμων, τηρώντας πάντα την προβλεπόμενη απόσταση, η οποία σύμφωνα με την διάταξη των καθισμάτων, θα πρέπει να είναι από 0,70 εκατ. έως 1,70 εκατ.
Σημειώνεται ότι ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός καθήμενων σε τραπέζι θα είναι τα έξι άτομα.
Παρόμοια είναι η εικόνα και στο Κολωνάκι, περιοχή του κέντρου της Αθήνας που είναι γεμάτη με εστιατόρια, καφέ, μπάρ. Όπως επισημαίνει ο Ανδρέας Τζούκας- υπεύθυνος καταστήματος εστίασης (εστιατορίου) στο Κολωνάκι, η κατάσταση που επικρατεί είναι τελείως πρωτόγνωρη και καινούρια καθώς ούτε οι ίδιοι δεν γνωρίζουν τι πρόκειται να συναντήσουν από τις 25 Μαΐου. «Θα τηρήσουμε τις αποστάσεις που έχον οριστεί, δύο μέτρα δηλαδή απόσταση τα τραπέζια μεταξύ τους. Ο χώρος είναι έτσι διαμορφωμένος έτσι που έχουμε μόνο έναν χώρο έξω που θα μπορούμε να βγάλουμε κάποια τραπέζια, ενώ στον εσωτερικό χώρο έχουμε πόρτες και παντζούρια που θα ανοίγουν, οπότε θα κρατήσουμε κάποια τραπέζια μέσα», αναφέρει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τζούκας.
Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων εστίασης από τις αρχές της εβδομάδας προετοιμάζονται συνεχώς κάνοντας ανακαινίσεις, βαφές ώστε να υποδεχτούν τους πελάτες τους, αλλά και την καινούρια πραγματικότητα που διαμορφώθηκε μετά τον κορωνοϊό.
Θεσσαλονίκη: Με προσδοκίες, αλλά κι αυξημένο άγχος, ετοιμάζονται για τη Δευτέρα οι επιχειρηματίες εστίασης
Σαν γιορτή, αλλά και με αυξημένο άγχος, αντιμετωπίζουν την επανέναρξη λειτουργίας των καταστημάτων τους από τη Δευτέρα 25 Μαΐου, μετά το δίμηνο lockdown λόγω πανδημίας, οι επιχειρηματίες της εστίασης στη Θεσσαλονίκη. Για ορισμένους εξ αυτών, το άνοιγμα της αγοράς δημιουργεί προσδοκίες για σταδιακή επάνοδο σε μια -έστω νέα- κανονικότητα, για αρκετούς υπάρχει έντονος προβληματισμός, γιατί στην «εξίσωση» της επαναλειτουργίας των εστιατορίων και ψητοπωλείων, εξακολουθούν να υπάρχουν άγνωστοι «x», όπως το πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές και πώς θα εφαρμοστούν στην πράξη τα μέτρα, ενώ για κάποιους ισχύουν και τα δύο μαζί: αισιοδοξία και άγχος.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών Καφέ Μπαρ, Γιάννης Φιλοκώστας, επισημαίνει ότι «μετά από μια καραντίνα δύο μηνών, η επαναλειτουργία των καταστημάτων μας είναι μια γιορτή, έτσι το βλέπω εγώ και αυτή τη στιγμή δεν με απασχολεί κάτι άλλο».
Πιθανώς δεν θα ανοίξει το 30% των καταστημάτων
Την εκτίμηση ότι τρία στα δέκα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στη Θεσσαλονίκη πιθανώς δεν θα ανοίξουν τη Δευτέρα, διατυπώνει από την πλευρά του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Νίκος Νυφούδης, εκπρόσωπος της «Πρωτοβουλίας Εστίασης Θεσσαλονίκης». Όπως επισημαίνει, αφενός μόνο περίπου 2000 καταστήματα στον δήμο Θεσσαλονίκης έχουν άδεια για τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων σε υπαίθριο χώρο. Αφετέρου, κάποια καταστήματα θα εξακολουθήσουν πιθανώς να λειτουργούν με take away ή οι επιχειρηματίες θα τηρήσουν στάση αναμονής, κρατώντας τα κλειστά για ένα διάστημα, μέχρις ότου γίνει εμφανές πώς λειτουργούν στην πράξη τα μέτρα σε άλλα εστιατόρια.
Τι αλλάζει σε εστιατόρια, μπαρ και καφέ
Τίποτε, ωστόσο, δεν θα είναι το ίδιο τη Δευτέρα, όπως προβλέπουν οι νέοι κανονισμοί για την εστίαση. Συγκεκριμένα, στα μπαρ, στα καφέ, στα εστιατόρια και τα ταχυφαγεία θα επιτρέπεται ένας πελάτης ανά 2 τ.μ., ενώ σε κάθε τραπέζι θα κάθονται έως έξι άτομα, εκτός αν πρόκειται για περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα.
Επιπλέον, η χρήση της μάσκας από το προσωπικό καταστημάτων εστίασης είναι υποχρεωτική, ενώ για τους πελάτες υφίσταται απλή σύσταση (για τις μάσκες). Οι καταστηματάρχες τις τελευταίες ημέρες προσπαθούν να ρυθμίσουν τον χώρο των τραπεζοκαθισμάτων, που πλέον θα πρέπει να είναι τοποθετημένα με πολύ συγκεκριμένες αποστάσεις.
Πλήρως αλλαγμένα αναμένεται να είναι και τα ταμεία, τα σημεία παράδοσης take-away και οι τουαλέτες των καταστημάτων. Σε όλα τα προαναφερθέντα σημεία πρέπει να υπάρχουν αντισηπτικά, ενώ αποτελεί υποχρέωση των καταστημάτων να τα απολυμαίνουν συστηματικά.
Οι κανόνες του ΕΦΕΤ για την εστίαση
Με αφορμή την επανεκκίνηση του κλάδου της εστίασης, ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων δημοσιοποίησε έναν εκτενή οδηγό για τους εργοδότες, τους εργαζόμενους, τους πελάτες, για τα τρόφιμα και τους ενδεδειγμένους κανόνες λειτουργίας.
- Οι εργαζόμενοι με συμπτώματα πρέπει, με ευθύνη της εργοδοσίας, να απέχουν από τα καθήκοντά τους.
- Είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται σκάλες, όπου υπάρχουν, αντί των ασασνέρ.
- Να τηρούνται οι αποστάσεις στα τραπεζοκαθίσματα, όπως ορίζεται από τον νέο κανονισμό για την εστίαση
- Να προτιμώνται οι ανέπαφες συναλλαγές με κάρτα, αντί μετρητών.
- Το POS πρέπει να απολυμαίνεται τακτικά, όπως και ο χώρος γύρω από το ταμείο. Πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό στη θέση του ταμία και ένα δεύτερο αντισηπτικό στη θέση του πελάτη
- Το κατάστημα εστίασης δεν πρέπει να επιτρέπει σχηματισμό ουράς. Η σύσταση του ΕΦΕΤ είναι να υπάρχει οριοθέτηση αποστάσεων με σημάνσεις.
- Ο ΕΦΕΤ συστήνει στα καταστήματα εστίασης να αερίζονται επαρκώς. Για επιπλέον προστασία ο ΕΦΕΤ προτείνει χρήση νιπτήρων με ανέπαφες μπαταρίες (ποδοκινητές, φωτοκύτταρο κ.λπ)
- Το κατάστημα εστίασης οφείλει να έχει επαρκή αναλώσιμα καθαρισμού στην τουαλέτα (σαπούνια ή και αντισηπτικά)
- Η οδηγία του ΕΦΕΤ για το προσωπικό των καταστημάτων εστίασης είναι να απολυμαίνονται οι δίσκοι των σερβιτόρων καθώς και οι κατάλογοι. Επιπλέον, πρέπει να απολυμαίνονται και οι χώροι παραλαβής (take away)
- Σύμφωνα με τον ΕΦΕΤ, το προσωπικό και οι διανομείς (delivery) πρέπει να φορούν μάσκα και γάντια.