Ξαναζωντάνεψε σήμερα η Ερμού και οι άλλοι εμπορικοί δρόμοι της χώρας μετά την πρώτη φάση άρσης μέτρων για τα καταστήματα λιανικής πώλησης.
Ταυτόχρονα με τα σχολεία και τους μαθητές της Γ' Λυκείου, το «πράσινο φως» για επιστροφή στην κανονικότητα πήραν σήμερα χιλιάδες εμπορικά καταστήματα.
Τα πρώτα στοιχεία για την καταναλωτική κίνηση είναι ενθαρρυντικά, σύμφωνα με τους εμπόρους, οι οποίοι καλούν τους πολίτες να στηρίξουν τις μικρές κυρίως επιχειρήσεις που επλήγησαν βάναυσα από την κρίση του κορωνοϊού και το διάστημα της καραντίνας.
Τα καταστήματα στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στις άλλες περιοχές της χώρας, ωστόσο, ήταν πλήρως «μεταμορφωμένα», με τις αποστάσεις και τα μέγιστα όρια πελατών εντός των καταστημάτων να τηρούνται ευλαβικά.
Στην νέα πραγματικότητα μέσα στα καταστήματα «πρωταγωνιστές» είναι οι μάσκες, τα αντισηπτικά και τα γάντια, ενώ τα περισσότερα προϊόντα/εμπορεύματα ψεκάζονται και απολυμαίνονται με ατμοκαθαριστές και σίδερα ατμού.
Καφούνης (Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών): Ανοίξαμε και περιμένουμε τους καταναλωτές
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, δήλωσε νωρίτερα στην ΕΡΤ ότι «το ζητούμενο τώρα είναι να ενημερωθεί ο κόσμος ότι η αγορά επανεκκινείται, ότι ανοίξαμε και περιμένουμε τους καταναλωτές.»
Ο κ. Καφούνης διευκρίνισε ότι σήμερα άνοιξαν όλα τα μαγαζιά, μικρά και πολυκαταστήματα, με μοναδική εξαίρεση τα malls.
«Η οικονομία παίρνει μπρος, όλοι μαζί, τηρώντας τα μέτρα υγειονομικής προφύλαξης, ας βγούμε έξω, ας μπούμε στα καταστήματα» τόνισε στη συνέχεια ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών. Ο Σταύρος Καφούνης επισήμανε ότι η χρήση της μάσκας και των γαντιών δεν είναι υποχρεωτική, υπενθυμίζοντας ότι αποτελεί ισχυρή σύσταση της Πολιτείας.
Ερωτηθείς αν το ηλεκτρονικό εμπόριο «κέρδισε» τα φυσικά καταστήματα, ο κ. Καφούνης είπε ότι η βόλτα στα φυσικά καταστήματα δεν μπορεί να υποκατασταθεί. Σε ό,τι αφορά τα όρια των πελατών ανά εμβαδό επιφάνειας ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών σημείωσε ότι«ο περιορισμός των τετραγωνικών δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας. Υπάρχει χώρος να υποδεχθούμε τους καταναλωτές.»
Οι έμποροι εκτιμούν ότι τις προσεχείς ημέρες η εικόνα στα καταστήματα θα είναι ακόμα καλύτερη καθώς οι καταναλωτές θα διαπιστώσουν ότι δεν διατρέχουν κίνδυνο όταν τηρούνται τα μέτρα.
Οι καταστηματάρχες μιλούν για την πρώτη μέρα λειτουργίας
Η Μαντώ Γιαννέτου είναι αντιπρόεδρος της ομώνυμης εταιρείας ανδρικών ενδυμάτων και ένα από τα καταστήματα που διατηρεί, βρίσκεται στην οδό Πανεπιστημίου. Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ, έχουν προμηθευτεί με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας ώστε να υποδεχθούν τους πελάτες τους.
«Κρατάμε τις αποστάσεις, έχουμε γάντια, μάσκες φοράει όλο το προσωπικό μας και αν κάποιος πελάτης θελήσει, έχουμε να τον προμηθεύσουμε», λέει η κ. Γιαννέτου. Παράλληλα όποιος δοκιμάσει κάποιο ρούχο, το ρούχο μετά στέλνεται απευθείας στο εργαστήριο ώστε να σιδερωθεί με πρέσα με ατμό πολύ δυνατό, για να γίνει η σωστή απολύμανση. Το κατάστημα θα διαθέτει εξαερισμό μόνο κι όχι air condition, όλος ο χώρος θα αερίζεται ενώ θα γίνονται πολύ συχνά απολυμάνσεις .
«Για παράδειγμα αν κάποιος έρθει να του πάρουμε τα μέτρα για κοστούμι, θα προσπαθήσουμε να κρατάμε αποστάσεις ενώ θα φοράμε μάσκα και γάντια», αναφέρει η κ. Γιαννέτου. Όσον αφορά τα δοκιμαστήρια, στο κατάστημα θα λειτουργούν μόνο δύο από τα πέντε που διαθέτει. «Δοκιμαστήριο θα μπορεί να μπει κάποιος πελάτης, δεν θα είναι κάποιος από εμάς μέσα, θα έχουμε αφήσει ήδη το ρούχο και θα φροντίζουμε με το που φεύγει, να απολυμαίνεται και να αερίζεται», επισημαίνει.
Πώς δοκιμάζει ο κόσμος τα ρούχα
Η Κωνσταντίνα Τσιτσίκα διατηρεί κατάστημα εσωρούχων στην Αγίου Μάρκου. Όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, έτσι κι αλλιώς τα κάτω εσώρουχα δεν δοκιμάζονταν, ωστόσο τώρα «όποια θέλει να δοκιμάσει ένα σουτιέν καλό θα ήταν να γνωρίζει το νούμερο της, όπως επίσης αν χρειαστεί δοκιμή, προτιμότερο είναι να το φορέσει πάνω από τα ρούχα. Το πρόβλημα είναι τα νυχτικά και οι πυτζάμες που περνάνε από τα μάτια, μύτη, στόμα οπότε αυτό θα είναι που θα προσπαθήσουμε να μην δοκιμάζουν περισσότερο». Και στο κατάστημα της κ. Τσιτσίκα πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχει ο ατμοκαθαριστής, καθώς όπως λέει, όποιο εμπόρευμα δοκιμαστεί απευθείας μετά θα περαστεί με ατμοκαθαριστή.
«Έχουμε καθαρίσει πολύ καλά το μαγαζί, έχουμε περάσει τους πάγκους με αντισηπτικά, με χλωρίνη τα πατώματα και έχουμε περάσει όλα τα προϊόντα μας με ατμοκαθαριστή. Φοράμε μάσκες, έχουμε αντισηπτικό για τους πελάτες μας», υπογραμμίζει, ενώ προσθέτει: «Είναι πρωτόγνωρη η κατάσταση και για εμάς. Έχουμε περάσει από μία κρίση, δέκα χρόνων, και εκεί που αρχίσαμε να ορθοποδούμε, μας έριξε ο κορονοϊός».
Τι λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών μίλησε και στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:
«Υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το άνοιγμα, όλοι περίμεναν με ανυπομονησία αυτή την μέρα γιατί δύο μήνες κλειστοί συσσωρεύονται χρέη και δημιουργούνται τεράστια οικονομικά προβλήματα. Από την άλλη υπάρχει μεγάλη ανησυχία και μεγάλη περιέργεια για να δούμε πώς θα κινηθεί το καταναλωτικό κοινό. Το ζητούμενο είναι κατά πόσο θα βγει ο κόσμος έξω να ψωνίσει», επισημαίνει ο κ. Καφούνης ενώ συμπληρώνει ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να ληφθούν μέτρα όπως αυτά που πρότειναν τελευταία στον πρωθυπουργό που σύμφωνα με τον κ. Καφούνη συμπυκνώνονται σε τρεις άξονες: φοροελαφρύνσεις, ενοίκια, η μείωση του 40% πρέπει να συνεχιστεί μέχρι το τέλος του χρόνου καθώς και, όσον αφορά τα δάνεια, να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για τις επιχειρήσεις, η οποία μπορεί με αυτοματοποιημένες διαδικασίες να ξεπερνάει τα τραπεζικά κριτήρια και να μπορεί να φτάσει σε πολλές μικρές. «Εμείς λέμε λίγα ποσά σε πολλούς και όχι μεγάλα ποσά σε λίγες επιχειρήσεις», αναφέρει.
Όσον αφορά τις υγειονομικές προφυλάξεις που έχουν ληφθεί, ο κ. Καφούνης τονίζει ότι όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις τηρούν αυστηρά τις οδηγίες της ΓΓΠΠ και της κυβέρνησης, ενώ κάποιες παίρνουν και ακόμη περισσότερα μέτρα προστασίας. «Το προσωπικό θα φοράει στην πλειοψηφία του μάσκες. Ως Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών έχουμε προμηθεύσει ήδη δωρεάν τους εργαζομένους μας με μάσκες και ατομικά αντισηπτικά, τα καταστήματα όλα έχουν αντισηπτικά στην είσοδο στο ταμείο και ανεξαρτήτως του είδους που εμπορεύονται. Επίσης όλα τα είδη, πριν έρθουν σε επαφή με τους πελάτες, απολυμαίνονται -και πριν φτάσουν στον επόμενο καταναλωτή- κι αυτό το λέμε γιατί ο καταναλωτής θέλουμε να αισθάνεται απόλυτη σιγουριά όταν επισκέπτεται μια εμπορική επιχείρηση ότι θα τηρεί τα μέτρα με θρησκευτική ευλάβεια», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Καφούνης.
«Θα πρέπει οι καταναλωτές να γνωρίζουν ότι για όσα είδη ενδιαφέρονται να αγοράσουν είναι απόλυτα ασφαλή και μπορούν να τα προμηθευτούν και γι αυτό σε συνεργασία με τον Γιώργο Θεοφάνους βγάλαμε ένα κοινωνικό μήνυμα που προβάλλεται και στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο όπου λέει ότι πρέπει να τηρούμε τις κατευθύνσεις της κυβέρνησης, τις υγειονομικές οδηγίες και με ασφάλεια να προχωρήσουμε ώστε να κάνουμε άλλη μία νίκη όπως η νίκη που καταγράψαμε στον υγειονομικό τομέα», προσθέτει.