Στη δημοσιότητα φέρνει το iefimerida την δικογραφία για την εγκληματική οργάνωση που διακινούσε παράτυπους μετανάστες από τα Ελληνοτουρκικά Σύνορα στον Έβρο στη χώρα μας και εξαρθρώθηκε στα τέλη Οκτωβρίου, όταν τα στελέχη της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Πατρών, μετά από συντονισμένη αστυνομική επιχείρηση συνέλαβαν 9 άτομα.
Παράλληλα ταυτοποιήθηκαν ακόμα 30 άτομα που ενέχονται στη διακίνηση των αλλοδαπών.
Η δράση της εγκληματικής οργάνωσης, διήρκησε σχεδόν τρία χρόνια, από αρχές του 2020.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην πολυσέλιδη δικογραφία που σχηματίστηκε από την ΕΛ.ΑΣ, στις 2 Αυγούστου 2022 περίπου στις 20.00, Αστυνομικοί της Ειδικής Επιχειρησιακής Ομάδας Επέμβασης, εντόπισαν ένα από τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούσαν για την μεταφορά των παράτυπων μεταναστών, τα μέλη της οργάνωσης, στην Επαρχιακή Οδό Καλαμπακίου Νικήσιανης στο ύψος της διασταύρωσης Καλαμώνα και επιχείρησαν να το ελέγξουν.
Ο οδηγός ανέπτυξε ταχύτητα και ακολούθησε καταδίωξη. Σε κοντινή απόσταση εγκατέλειψαν το αυτοκίνητο 6 άτομα τα οποία τράπηκαν μαζί με τον οδηγό σε φυγή.
Οι αστυνομικοί κατάφεραν και ακινητοποίησαν τον Αλβανό οδηγό καθώς και ένα άτομο από τους μετανάστες τα οποία και συνελήφθησαν. Σύμφωνα με όσα κατέθεσε ο αλλοδαπός είχε μπει στην χώρα μας 7 μέρες πριν, από την ελληνοτουρκική μεθόριο και με τα πόδια έφτασε μέχρι την Κομοτηνή. Εκεί, όπως υποστήριξε, τον παρέλαβε το εν λόγω αυτοκίνητο με προορισμό την Θεσσαλονίκη. Το ταξίδι κόστιζε 1.600 ευρώ.
Η δράση του αρχηγού
Αρχηγός της εν λόγω εγκληματικής οργάνωσης είναι ο Α.Μ.. Όπως αναφέρεται στην δικογραφία, ερχόταν σε επικοινωνία με τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης που δραστηριοποιούνταν στην Τουρκία, οργάνωνε επιχειρησιακά την ομάδα στην Ελλάδα που αποτελούνταν από εκμισθωτές και οδηγούς, θέτοντας σημεία συνάντησης και παραλαβής μεταναστών, σημεία που θα μεταφέρονταν τα οχήματα και τα παραλάμβαναν στην συνέχεια άλλα μέλη για την διακίνηση, το δρομολόγιο που θα ακολουθούσαν τα οχήματα στην Βόρεια Ελλάδα ώστε να μην εντοπιστούν από τις αστυνομικές αρχές, φρόντιζε για την εξασφάλιση πλαστών αποδεικτικών εγγράφων ταυτοπροσωπίας με τα οποία προμήθευε τα μέλη προκειμένου να δυσχεράνουν την ταυτοποίηση τους από τις διωκτικές αρχές ενώ επίσης φρόντιζε για την επιστροφή των μελών της οργάνωσης από τη Θεσσαλονίκη προς τον τόπο κατοικίας τους με την έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων, τρένου, λεωφορείων καθώς ακόμα και της διαμονής τους σε ξενοδοχεία.
Παράλληλα φρόντιζε να μην έχει εμφανή συμμετοχή καθώς ποτέ δεν πήγαινε στα καταστήματα ενοικίασης οχημάτων, προκειμένου να μην καταγραφεί από τις κάμερες ασφαλείας ή να μην συγκρατήσουν τα χαρακτηριστικά του οι υπάλληλοι της επιχείρησης.
Στις τηλεφωνικές του συνομιλίες όσο και στις κρατήσεις εισιτηρίων σε ακτοπλοϊκές εταιρείες, έδινε ψεύτικο ονοματεπώνυμο λέγοντας πως τον λένε Άγγελο Μαλίκ.
Ωστόσο ήταν εκείνος που πήγαινε σε κλειδαρά για να βγάλει αντικλείδι για κάθε αυτοκίνητο που υπεξαιρούσαν ώστε να είναι αληθοφανής η δήλωση κλοπής του και να μην κατηγορηθεί ο ενοικιαστής για την διακίνηση μεταναστών.
Οι συνομιλίες
Ο φερόμενος αρχηγός χρησιμοποιούσε τηλεφωνικές συνδέσεις οι οποίες δεν είχαν ενεργοποιηθεί στον ίδιον ή δεν λειτουργούσαν.
Για τις συνομιλίες του με τα άτομα -συνδέσμους του κυκλώματος στη Τουρκία χρησιμοποιούσε διαδικτυακές εφαρμογές. Μέσω αυτών των συνομιλιών ενημερωνόταν για τον τόπο, τον χρόνο αλλά και τον αριθμό μεταναστών που θα διέσχιζαν τον ποταμό Έβρο.
Όπως ο ίδιος είχε αναφέρει σε τηλεφωνική του συνομιλία με τον έμπιστο υπαρχηγό του Α.Ε., δεν ασχολούταν καθόλου με την μεταφορά αλλοδαπών αν δεν εξασφάλιζε ως καθαρό κέρδος για τον εαυτό του, τουλάχιστον το ποσό των 800 ευρώ για κάθε μεταφερόμενο.
Ο υπαρχηγός
Υπαρχηγός της εγκληματικής αυτής οργάνωσης, φέρεται να ήταν ο Α.Ε., ο οποίος στρατολόγησε ως μέλη στην εγκληματική οργάνωση τουλάχιστον ακόμα πέντε άτομα.
Με αυτόν τον τρόπο είχαν βρεθεί νέα πρόσωπα που προέβαιναν στην εκμίσθωση των οχημάτων αλλά και στην μεταφορά αυτών στη Θεσσαλονίκη.
Επιπλέον, τα συγκεκριμένα μέλη της οργάνωσης επειδή προέρχονταν από τον κύκλο του Α.Ε., σχεδόν για κάθε όχημα που ενοικίαζαν οι ίδιοι προκειμένου να μην κατηγορηθούν για την υπεξαίρεση των οχημάτων που εκμίσθωναν αλλά και την ενδεχόμενη λαθροδιακίνηση των μεταναστών σε περίπτωση σύλληψης τους, δήλωναν ψευδώς κλοπές και ληστείες των εν λόγω οχημάτων στις Αστυνομικές Αρχές.
Η ενοικίαση των οχημάτων μεταφοράς
Τα άτομα που θα ενοικίαζαν τα οχήματα τα επέλεγε ο φερόμενος αρχηγός, φροντίζοντας να τους παρέχει τα πλαστά έγγραφα.
Στην συνέχεια επέλεγε τις εταιρίες εκμίσθωσης τις οποίες τις περισσότερες φορές καλούσε τηλεφωνικά πρώτα για να διαπιστώσει την διαθεσιμότητα συγκεκριμένου τύπου οχημάτων.
Οι εταιρείες αυτές βρίσκονταν σε διαφορετικές πόλεις και νησιά της χώρας όπως την Αθήνα, την Πάτρα, τη Σαντορίνη, τη Λευκάδα, τη Μύκονο, τη Ζάκυνθο, καθώς τα άτομα που είχε ήδη χρησιμοποιήσει είχαν καταχωρηθεί από τις εταιρίες στις λίστες πελατών τους ως πρόσωπα που είχαν υπεξαιρέσει οχήματα με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ενοικίαση νέου οχήματος.
Ο φερόμενος αρχηγός μόνο σε δύο περιπτώσεις από τις δεκάδες, καταγράφηκε από κάμερες ασφαλείας. Μία από αυτές ήταν σε ξενοδοχεία στην Πάτρα και στην Σαντορίνη που είχε πάει μαζί με τον Δ.Β.
Οι δυο τους φέρονται να έμειναν σε ξενοδοχείο της Πάτρας από τις 6/6/2021- 8/6/2021 , δίνοντας ψεύτικα στοιχεία.
Σύμφωνα με τη δικογραφία «στις 7 Ιουνίου 2021, στις 21.30 ο Δ.Β. πήγε σε κατάστημα ενοικίασης αυτοκινήτων, όπου με πλαστά έγγραφα νοίκιασε ένα FIAT TIPO SD. Σύμφωνα με το συμβόλαιο, η ενοικίαση είχε ισχύ έως και τις 12/6/2021 μέχρι τις 21.20 , με το ποσό να ανέρχεται στα 450 ευρώ , χωρίς όμως να το επιστρέψει ποτέ».
Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο βρέθηκε εγκαταλελειμμένο στο Σουφλί Έβρου στις 14 Ιουνίου 2021.
Το όχημα με τα 2.947 χιλιόμετρα
Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση ενοικίασης άλλου αυτοκινήτου και συγκεκριμένα ενός KIA STONIC αξίας 18.000 ευρώ. Το όχημα αυτό βρέθηκε στις 17 Ιουνίου, -10 μέρες μετά την ενοικίαση του- στην οδό Μητροπολίτου στον Χορτιάτη, μετά από σήμα που έλαβε το Κέντρο της Άμεσης Δράσης Θεσσαλονίκης, για μεγάλο αριθμό αλλοδαπών σε σπίτι.
Από τον έλεγχο που έγινε διαπιστώθηκε πως είχε διανύσει 2.974 χιλιόμετρα.
Όπως αναφέρεται στη δικογραφία, πραγματοποίησε τουλάχιστον τρία δρομολόγια μεταφοράς παράτυπων μεταναστών, τους οποίος παρέλαβε από τον Έβρο και προώθησε στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Οι αναλυτές της ασφάλειας Θεσσαλονίκης κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα βάσει του γεγονότος ότι η απόσταση μεταξύ Θεσσαλονίκης και ποταμού Έβρου είναι 400 περίπου χιλιόμετρα και η απόσταση μεταξύ Πάτρας -πόλη εκμίσθωσης οχήματος- και Θεσσαλονίκης ανέρχεται στα 467 χιλιόμετρα.
Τους στοίβαζαν στο πορτ-μπαγκάζ
Προκειμένου τα μέλη της οργάνωσης να έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν όσο το δυνατόν περισσότερους μετανάστες, επέλεγαν κυρίως οχήματα τύπου «jeep-mpv-caravan».
Οχήματα δηλαδή που έχουν μεγαλύτερους χώρους καμπίνας και αποσκευών και είναι πιο εύκολο να διασχίσουν αγροτικούς και χωμάτινους δρόμους στην παραμεθόριο.
Σε κάθε όχημα στοιβάζονταν από 3-10 άτομα. Για να μην γίνονταν αντιληπτοί οι παράτυποι μετανάστες, εκτός από την καμπίνα του οχήματος, τους έβαζαν και στο πορτμπαγκάζ.
Όταν τα εν λόγω αυτοκίνητα γίνονταν αντιληπτά από τους αστυνομικούς ο οδηγός-διακινητής δεν συμμορφωνόταν στο σήμα με αποτέλεσμα την καταδίωξη τους. Πολλές φορές το όχημα εκτρεπόταν της πορείας του και προσέκρουε.
Σε μερικές περιπτώσεις τα μέλη της οργάνωσης τοποθετούσαν ειδικά εξαρτήματα στις αναρτήσεις των οχημάτων μεταφοράς, προκειμένου αυτά να παραμένουν σε σταθερό ύψος και να μην γίνεται αντιληπτό στις αστυνομικές αρχές ότι το όχημα ήταν υπέρβαρο.
Το κάθε όχημα που εκμίσθωναν, για να αποφύγουν τον εντοπισμό τους από τις αστυνομικές αρχές, το χρησιμοποιούσαν για περιορισμένο αριθμό μεταφορών και εν συνέχεια το εγκατέλειπαν.
Με την παρέλευση του χρόνου μίσθωσης δηλωνόταν η υπεξαίρεση του από την εταιρεία εκμίσθωσης και αυτό αναζητούνταν. Ωστόσο , σε ορισμένες περιπτώσεις, τοποθετούσαν πλαστές πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας σε αυτά και συνέχιζαν να τα χρησιμοποιούν.
Για κάποια από τα αυτοκίνητα αυτά που υπεξαιρέθηκαν, οι εταιρείες ενημέρωσαν την ΕΛ.ΑΣ., για τα χιλιόμετρα που διένυσαν το χρονικό διάστημα που το κατείχαν τα μέλη της οργάνωσης, από την ημέρα της παραλαβής τους μέχρι και την ημέρα που εντοπίστηκαν.
Όπως προέκυψε, το κάθε όχημα πραγματοποιούσε τουλάχιστον δύο δρομολόγια μεταφοράς αλλοδαπών από τον Έβρο στην Θεσσαλονίκη, μεταφέροντας από τρία ως δέκα άτομα περίπου σε κάθε δρομολόγιο, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος.
Ο τιμοκατάλογος
Σύμφωνα με όσα έχουν καταθέσει οι παράτυποι μετανάστες που συνελήφθησαν μαζί με τους οδηγούς -διακινητές, κατά την διάρκεια της μεταφοράς τους, κάθε μετανάστης έδινε από 1.500- 5.500 ευρώ .
Αυτά τα χρήματα τα έδινε με σκοπό να εισέλθει στην χώρα μας και να τον μεταφέρουν στην Θεσσαλονίκη ή ακόμα και σε άλλη χώρα της Δυτικής Ευρώπης.
Το ποσό ωστόσο εξαρτιόταν από τον προορισμό που είχε επιλέξει ο κάθε μετανάστης αλλά ακόμα και αν χρησιμοποιούνταν για την μεταφορά του ενοικιαζόμενο όχημα ή όχημα ιδιώτη ο οποίος το παραχωρούσε για την διακίνηση και αμειβόταν.
Σε περίπτωση που η διακίνηση πραγματοποιούνταν με ενοικιαζόμενο όχημα, ο αρχηγός της οργάνωσης ζητούσε και έπαιρνε περισσότερα χρήματα ανά μετανάστη καθώς είχε περισσότερα «έξοδα» να καλύψει .
Σε περίπτωση που η μεταφορά γινόταν με όχημα ιδιώτη, επέλεγαν αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας ώστε εάν αυτό εντοπιζόταν και προχωρούσαν οι αρχές στην κατάσχεση του, η οργάνωση να είχε όσο το δυνατόν γινόταν μικρότερη ζημία.
Έτσι, κατά προσέγγιση το κέρδος ανερχόταν από 4.500 ευρώ εάν διακινούνταν 3 άτομα που είχαν δώσει από 1.500 ευρώ ο καθένας και έφτανε τις 55.000 ευρώ σε περίπτωση διακίνησης δέκα ατόμων που ο καθένας είχε δώσει 5.500 ευρώ.
Για τις μεταφορές των παράτυπων μεταναστών χρησιμοποιήθηκαν 51 οχήματα εκ των οποίων τα 47 είχαν ενοικιαστεί ενώ εκτιμάται ότι διακινήθηκαν τουλάχιστον 228 παράτυποι μετανάστες με το κέρδος να ανέρχεται περίπου στο 1.254.000 ευρώ.
Ο χωρισμός της οργάνωσης σε υπο-ομάδες
Για την διασφάλιση της λειτουργίας της οργάνωσης, σε περιπτώσεις που κάποιο εκ των μελών συλλαμβανόταν αλλά και για να αποφευχθεί τυχόν παράκαμψη από τους υπαρχηγούς και τυχόν άλλα μέλη που θα είχαν αρχηγικές τάσεις ο φερόμενος αρχηγός, δημιούργησε δύο υποομάδες ανάλογα με τον γεωγραφικό τόσο δράσης τους, φροντίζοντας τα μέλη τους, να μην έχουν επαφές και να μην γνωρίζονται.
Η υπο-ομάδα της Θεσσαλονίκης
Η μία υποομάδα είχε έδρα την περιοχή της Θεσσαλονίκης που αποκλειστικός της σκοπός ήταν η μεταφορά αλλοδαπών από την περιοχή της Ελληνοτουρκικής Μεθορίου στην Θεσσαλονίκη ή ακόμα και η τελικά τους έξοδος από την Ελλάδα σε χώρες της Ευρώπης που αυτοί επιθυμούσαν να μεταβούν.
«Η υποομάδα αυτή απαρτιζόταν κυρίως από άτομα, ασιατικής καταγωγής, αλλοδαπούς χωρίς έγγραφα διαμονής και πολλές φορές ανήλικους ώστε σε περίπτωση σύλληψης τους, οι νομικές επιπτώσεις σε βάρος τους να είναι μικρότερες λόγω των ευμενέστερων διατάξεων του Ποινικού Κώδικα.
Στα άτομα αυτά ο Α.Μ. υποδεικνύει το δρομολόγιο που θα ακολουθήσουν στην Βόρεια Ελλάδα ώστε να μην εντοπιστούν τα οχήματα κατά την μεταφορά των αλλοδαπών από περιπολούντες αστυνομικούς και μάλιστα για να ελαχιστοποιήσει τις πιθανότητες , μερικές φορές χρησιμοποιούσε ως «προπομπό» δεύτερο όχημα το οποίο ελέγχει την οδό και ενημερώνει σχετικά το αυτοκίνητο που ακολουθεί αλλοδαπούς ώστε αν χρειαστεί να αλλάξει πορεία».
Η υπο-ομάδα της Αθήνας
Η δεύτερη υποομάδα ήταν στην περιοχή της Αθήνας. «Απαρτιζόταν κυρίως από τους δύο υπαρχηγούς και άμεσους συνεργάτες του, από άτομα τα οποία προέβαιναν στην ενοικίαση οχημάτων που χρησιμοποιούσαν για τις μεταφορές των αλλοδαπών και στην έκδοση των πλαστών εγγράφων που επιδεικνύονταν κατά την ενοικίαση των οχημάτων».
Η νομική άποψη
Οι συνήγοροι υπεράσπισης του συλληφθέντος και φερόμενου ως εκ των βασικών μελών του μεγάλου κυκλώματος διακίνησης μεταναστών απο την Τουρκία προς την Ελλάδα Ιωάννης Γλύκας και Σεμίνα Τζαμάκου δήλωσαν στο iefimerida:
«Οι ισχυρισμοί μας κατατείνουν στην έλλειψη επαρκών στοιχείων αναφορικά με τον πραγματικό ρόλο που φέρεται να διαδραμάτισε ο εντολέας μας στην δράση της φερόμενης εγκληματικής οργάνωσης. Ο εντολέας μας αρνείται τις κατηγορίες που του αποδίδονται καθότι όπως προκύπτει και από το διαβιβαστικό της αστυνομίας προέβη στην εκμίσθωση οχήματος του σε έτερο κατηγορούμενο, λόγω οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει εκείνος και η οικογένεια του εξαιτίας σοβαρών λόγων υγείας, όπου σε καμία των περιπτώσεων δεν γνώριζε, πολλώ δε μάλλον δεν όφειλε να γνωρίζει τον περαιτέρω σκοπό χρήσης του εκμισθωμένου οχήματος».