Αποκαλυπτικά είναι τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. όσον αφορά την
παραβατικότητα ανηλίκων, τα οποία και παρουσιάζει το iefimerida.
Σύμφωνα με τα εν λόγω στοιχεία, ναρκωτικά, όπλα, παραβάσεις του ΚΟΚ, ληστείες, κλοπές, σωματικές βλάβες και απειλές είναι κάποια από τα αδικήματα στα οποία πρωταγωνιστούν ανήλικοι.
Ενδεικτικά, αναφέρεται πως χθες, Δευτέρα, στις 12:30 το μεσημέρι, 17χρονος από την Κρήτη υπέβαλε μήνυση σε βάρος δύο δίδυμων αδελφών, επίσης 17 ετών, για απλή σωματική βλάβη. Μαζί με τους δύο ανήλικους συνελήφθησαν και οι γονείς τους για παραμέληση εποπτείας ανηλίκων.
Υπενθυμίζεται ότι και ένας 14χρονος στην Αιτωλοακαρνανία, όπως έγραψε σήμερα το πρωί το iefimerida, απείλησε τον πατέρα και την αδελφή του με μαχαίρι που άρπαξε από την κουζίνα του σπιτιού τους, ενώ τους έβριζε, με αποτέλεσμα να απευθυνθούν στην Αστυνομία.
Αναλυτικά τα στατιστικά στοιχεία
Για εγκληματική οργάνωση
2023
- 51 δράστες
- 26 υποθέσεις
2μηνο 2024
- 9 υποθέσεις
- 12 δράστες
Για σωματική βλάβη
2023
- Υποθέσεις 270
- Δράστες 437
2μηνο 2024
- Υποθέσεις 92
- Δράστες 150
Για επικίνδυνη σωματική βλάβη
2023
- Υποθέσεις 82
- Δράστες 120
2μηνο 2024
- Υποθέσεις 28
- Δράστες 38
Για απειλή
2023
- Υποθέσεις 85
- Δράστες 108
2μηνο 2024
- Υποθέσεις 36
- Δράστες 42
Για εξύβριση
2023
- Υποθέσεις 90
- Δράστες 122
2μηνο 2024
- Υποθέσεις 32
- Δράστες 39
Για κλοπή
2023
- Υποθέσεις 965
- Δράστες 1255
2μηνο 2024
- Υποθέσεις 180
- Δράστες 213
Για φθορά ξένης ιδιοκτησίας
2023
- Υποθέσεις 131
- Δράστες 201
2μηνο 2024
- Υποθέσεις 38
- Δράστες 50
Για ληστεία
2023
- Υποθέσεις 188
- Δράστες 253
2μηνο 2024
- Υποθέσεις 24
- Δράστες 45
Περί εξαρτησιογόνων ουσιών
2023
- Υποθέσεις 347
- Δράστες 753
2μηνο 2024
- Υποθέσεις 145
- Δράστες 186
Για παραβάσεις ΚΟΚ
2023
- Υποθέσεις 2726
- Δράστες 2779
2μηνο 2024
- Υποθέσεις 718
- Δράστες 708
Περί όπλων
2023
- Υποθέσεις 2021
- Δράστες 229
- 2μηνο 2024
- Δράστες 100
Μαρινάκης: Η παραβατικότητα των ανηλίκων είναι ένα από τα πιο ανησυχητικά ζητήματα
Το ζήτημα της παραβατικότητας ανηλίκων βρίσκεται στο επίκεντρο της κυβέρνησης, η οποία σήμερα παρουσίασε μέτρα για τη σχολική βία και το μπούλινγκ.
«Η παραβατικότητα των ανηλίκων είναι ένα από τα πιο ανησυχητικά ζητήματα, το οποίο, ξεκινώντας από το σχολείο, πρέπει να αντιμετωπιστεί ολιστικά. Η συγκεκριμένη εκστρατεία κοιτάζει το πρόβλημα κατάματα και στοχεύει στην ουσιαστική αλλαγή κουλτούρας» ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.
Οι παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν για τα σχολεία
Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ανακοινώθηκε σειρά μέτρων προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο, που τα τελευταία χρόνια έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις.
Ανάμεσα στα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι τα εξής:
- Θα διατεθεί εφαρμογή e-parents στους γονείς, όπου θα μπορούν να βλέπουν σε άμεση ψηφιακή ενημέρωση την πορεία του μαθητή, τις απουσίες κ.ά. μέσω των δεδομένων που καταχωρίζονται στο myschool.
- Θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς με ρητές εξαιρέσεις, όπως οι ιατρικοί λόγοι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο.
- Οι 114 απουσίες δεν θα είναι αδικαιολόγητες. Έως 2 ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς, για περισσότερες θα απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.
- Θα υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής της 5ήμερης αποβολής.
- Θα μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να προχωρά πιο εύκολα σε αλλαγή τμήματος και θα περιοριστεί η γραφειοκρατία για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
- Αν κάποιος κάνει φθορά, ηθελημένο βανδαλισμό, το κόστος θα βεβαιώνεται στην οικογένεια του δράστη.
Ειδικά για τη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης σημείωσε ότι η χρήση του πάει μαζί με τα πιο βαριά περιστατικά bullying.
- Γι' αυτό ορίζονται συνέπειες, όπως ότι ο σύλλογος μπορεί να επιβάλει 5ήμερη αποβολή για αποτύπωση περιστατικού σχολικής βίας.
- Αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων για προσωπικές στιγμές παιδιών στο διαδίκτυο, τότε θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Η νέα πλατφόρμα για τον σχολικό εκφοβισμό -H διαδικασία για την υποβολή καταγγελίας
Η διαδικασία για την υποβολή καταγγελίας είναι απλή, πατώντας την κόκκινη μπάρα που αναγράφει «Κάνε αναφορά Περιστατικού» και συμπληρώνοντας τα απαιτούμενα στοιχεία στην ιστοσελίδα stop-bullying.gov.gr.
- Ποιος μπορεί να κάνει την αναφορά; Οποιοσδήποτε μαθητής/τρια δευτεροβάθμιας που έχει δεχθεί bullying ή ο γονέας/κηδεμόνας μαθητών/τριών που φοιτούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Πώς κάνεις μια αναφορά; Δίνεις τα στοιχεία σου, συμπληρώνεις ένα απλό ερωτηματολόγιο και αναφέρεις το περιστατικό που σε αφορά.
- Τι γίνεται στη συνέχεια; Οι αιτήσεις φτάνουν στην αντίστοιχη σχολική μονάδα και σε τετραμελή ομάδα δράσης της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, όπου εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί και ψυχολόγοι προσεγγίζουν το εκάστοτε περιστατικό σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς.
Σημειώνεται ότι οι μαθητές/μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχουν δικαίωμα υποβολής επώνυμων αναφορών.
Στην ιστοσελίδα που έχει δημιουργηθεί (stop-bullying.gov.gr) παρέχονται χρήσιμες πληροφορίες προς τους γονείς, τους μαθητές, αλλά και προς τους εκπαιδευτικούς για το πώς θα διαχειριστούν ένα περιστατικό κακοποιητικής συμπεριφοράς μέσα στο περιβάλλον του σχολείου.
Ειδικότερα, όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, από την πλατφόρμα παρέχεται υλικό με εγκεκριμένα προγράμματα, εκπαιδευτικά εργαλεία και εργαστήρια για μαθητές/τριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και πρωτόκολλα διαχείρισης περιστατικών σχολικού εκφοβισμού.
Ποιοι μπορούν να κάνουν καταγγελία
Όπως προαναφέρθηκε, στην ιστοσελίδα δικαίωμα πρόσβασης για την υποβολή επώνυμων αναφορών έχουν:
- οι γονείς και όσοι/όσες έχουν την επιμέλεια μαθητών/τριών που φοιτούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και
- οι μαθητές/τριεςπου φοιτούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Η πρόσβαση κάθε χρήστη στην πλατφόρμα διασφαλίζεται με τη χρήση ατομικών κωδικών εισόδου.
- Η πιστοποίηση των μαθητών/τριών γίνεται μέσω των διαπιστευτηρίων (όνομα χρήστη και κωδικός) που διαθέτουν στον κατάλογο μελών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.).
- Η πιστοποίηση των γονέων και όσων έχουν την επιμέλεια των μαθητών/τριών γίνεται μέσω των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Taxis).
Για ποιους λόγους μπορείτε να κάνετε καταγγελία
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 5029/2023 κάθε μορφή σωματικής, λεκτικής, ψυχολογικής, συναισθηματικής, κοινωνικής, ρατσιστικής, σεξουαλικής, ηλεκτρονικής, διαδικτυακής ή άλλης βίας και παραβατικής συμπεριφοράς, που πλήττει τη σχολική κοινότητα και διαταράσσει την εκπαιδευτική διαδικασία συνιστά ενδοσχολική βία και εκφοβισμό, και μπορείτε να την αναφέρετε, και ιδίως:
- η προσβολή της αξιοπρέπειας, της τιμής και της υπόληψης του μαθητή,
- η συστηματική ή σκόπιμη ή επαναλαμβανόμενη απειλή και προσβολή της προσωπικότητας, της σωματικής ακεραιότητας ή της ψυχικής ισορροπίας των μαθητών,
- η ανεπιθύμητη, επιθετική συμπεριφορά που εκδηλώνεται μεταξύ παιδιών σχολικής ηλικίας και η ανάλογη συμπεριφορά εκπαιδευτικών που περιλαμβάνει πραγματική ή αντιληπτή ανισορροπία δύναμης,
- η παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής των μαθημάτων και ο βίαιος αποκλεισμός μαθητών είτε από την εκπαιδευτική διαδικασία είτε από τη συμμετοχή τους στην καθημερινή σχολική ζωή, καθώς και ο εν γένει κοινωνικός αποκλεισμός, οι απειλές και η ψυχολογική βία στις επαφές των μαθητών με τους συμμαθητές τους,
- η επιβολή με τη βία και ο εξαναγκασμός σε πράξεις ή παραλείψεις παρά τη θέληση των μαθητών,
- οποιαδήποτε μορφή βίαιης ή απαξιωτικής συμπεριφοράς ή η ενθάρρυνση σε διάπραξη βίαιων εκδηλώσεων που διαταράσσουν τη σχολική γαλήνη και πλήττουν το κύρος της εκπαιδευτικής κοινότητας,
- ο εκφοβισμός ή η εκδήλωση ρατσιστικών συμπεριφορών ικανών να διαταράξουν την ψυχική ισορροπία και να πλήξουν μαθητές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά,
- η προσβολή, οι διακρίσεις ή οι παρενοχλήσεις στη βάση των θρησκευτικών πεποιθήσεων, της εθνοτικής καταγωγής, της φυλής, του φύλου, του σεξουαλικού προσανατολισμού, της ταυτότητας φύλου, της έκφρασης ή των χαρακτηριστικών φύλου, της αναπηρίας, της κατάστασης υγείας και της σωματικής ή άλλης πραγματικής κατάστασης του μαθητή. Το παρόν εφαρμόζεται αναλόγως για μορφές βίας και συμπεριφορές που εκδηλώνονται προς εκπαιδευτικούς και άλλα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.