Εντός των επόμενων δύο ημερών αναμένεται η έκδοση της υπουργικής απόφασης για το νέο Μητρώο ΜΚΟ, που θα λειτουργεί υπό την ευθύνη του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.
Η υπουργική απόφαση έχει υπογραφεί και αναμένεται η έκδοσή της σε ΦΕΚ. Όπως είχε επισημάνει πρόσφατα ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης, σε γραπτή απάντησή του στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου, στην απόφαση προβλέπεται ότι για την εγγραφή των οργανώσεων στο Μητρώο θα απαιτείται η προσκόμιση στοιχείων, όπως νομιμοποιητικά στοιχεία του φορέα, στοιχεία σύστασης, φορολογικά στοιχεία, στοιχεία νόμιμου εκπροσώπου στην Ελλάδα, παρεχόμενες υπηρεσίες, υλικοτεχνική υποδομή και απασχολούμενο προσωπικό, αμειβόμενο ή εθελοντές.
«Φύλλο και φτερό» οι ΜΚΟ στα νησιά -Ορίζεται ειδικός γραμματέας
Πηγές του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου εξηγούν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ο στόχος της λειτουργίας του Μητρώου είναι «ο πιο έντονος και αποτελεσματικός έλεγχος των οργανώσεων σε πολλά στάδια». «Εμείς δεν ελέγχουμε τις ΜΚΟ για όλη τους τη λειτουργία», διευκρινίζουν οι ίδιες πηγές, «αλλά τις ελέγχουμε για το κομμάτι της λειτουργίας τους στις δομές του υπουργείου».
Θα ζητείται για πρώτη φορά από ΜΚΟ να δηλώσουν εργαζομένους και εθελοντές
Στο Μητρώο θα ζητείται για πρώτη φορά από τις οργανώσεις να δηλώσουν τους εργαζόμενους και εθελοντές που δραστηριοποιούνται στις δομές. Εξάλλου, το υπουργείο έχει προαναγγείλει τη δημιουργία ηλεκτρονικών καρτών εισόδου και εξόδου από τις δομές και με τις κάρτες αυτές θα εφοδιαστούν οι διαμένοντες στις δομές, οι εργαζόμενοι του υπουργείου και οι εργαζόμενοι και εθελοντές των οργανώσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σύστημα αυτό των ηλεκτρονικών καρτών θα αρχίσει να εφαρμόζεται σε ένα μήνα πειραματικά σε δύο δομές, πιθανότατα στη Μαλακάσα και σε μία δομή στα νησιά, ενώ ο στόχος του υπουργείου είναι μέχρι το τέλος του έτους να επεκταθεί σε όλες τις δομές.
Σχετικά με το Μητρώο, οι ίδιες πηγές του υπουργείου εξηγούν ότι οι ΜΚΟ θα έχουν την υποχρέωση να ανανεώνουν συγκεκριμένα έγγραφα σε τακτά χρονικά διαστήματα, ενώ θα προβλέπεται και η δυνατότητα ελέγχου των στοιχείων που υποβάλλονται και επιτόπιων ελέγχων στις δομές.
Όλες οι οργανώσεις θα πρέπει να κάνουν νέα εγγραφή στο Μητρώο, «χωρίς να αναιρείται στο μεσοδιάστημα η λειτουργία όσων ήταν ήδη πιστοποιημένες», διευκρινίζεται από το υπουργείο.