Μέσα στη γαλήνη της φύσης και με μοναδικό φως αυτό του δειλινού, πραγματοποιείται τα τελευταία χρόνια, λίγες ημέρες πριν από την εορτή του Δεκαπενταύγουστου, αρχιερατική ιερή παράκληση προς την Υπεραγία Θεοτόκο στον αύλειο αρχαιολογικό χώρο του ιερού ναού Κοίμησης της Θεοτόκου, που βρίσκεται στην κοινότητα Μέντζαινα του δήμου Ερυμάνθου, στην Αχαΐα.
Κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι πιστοί από την Πάτρα, αλλά και κοινότητες του δήμου Ερυμάνθου προσέρχονται στο αύλειο χώρο για να παρακολουθήσουν την ιερή παράκληση, μέσα σε κλίμα βαθιάς θρησκευτικής κατάνυξης.
Όμως, αυτή η ιερή παράκληση μπορεί να θεωρηθεί ξεχωριστή, αφού όπως προαναφέρθηκε, πραγματοποιείται μέσα στη φύση, κάτω από τις νοτιοδυτικές υπώρειες του επιβλητικού Παναχαϊκού όρους.
Ιερή παράκληση για τον Δεκαπενταύγουστο στην ύπαιθρο
Η πρωτοβουλία για την τέλεση της ιερής παράκλησης ανήκει στον δραστήριο σύλλογο προστασίας υγείας και περιβάλλοντος της περιοχής του κέντρου υγείας Χαλανδρίτσας, στο πλαίσιο των προσπαθειών που καταβάλλει για την αποκατάσταση και την ανάδειξη ενός σπάνιου βυζαντινού μνημείου του 10 αιώνα μΧ, έχοντας ταυτόχρονα την στήριξη του μητροπολίτη Πατρών, Χρυσοστόμου, αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Για τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί τα τελευταία χρόνια, με σκοπό την αποκατάσταση του βυζαντινού μνημείου, αλλά και για την ιστορία του, μιλάει στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η πρώην πρόεδρος του συλλόγου, Ιωάννα Θεοδωροπούλου.
Σημαντικό μνημείο βυζαντινής αρχιτεκτονικής
«Πρόκειται για ένα σημαντικό μνημείο βυζαντινής τρίκλιτης βασιλικής της Κοίμησης της Θεοτόκου, του 10ου μΧ. Οι ανασκαφές έφεραν στο φως τα ερείπια κτιρίου που πιθανόν να ήταν ρωμαϊκών χρόνων, το οποίο ερημώθηκε κατά πάσα πιθανότητα στις αρχές του 5ου μΧ αιώνα και πάνω εκεί οικοδομήθηκε αυτή η βυζαντινή τρίκλιτη βασιλική. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώθηκε η χρήση του χώρου γύρω και μέσα στον ναό ως χριστιανικού νεκροταφείου, από τον 5ο μΧ αιώνα, έως τις αρχές της τουρκοκρατίας».
Μάλιστα, όπως σημειώνει, έχουν ανασκαφεί συνολικά 39 τάφοι και από την τοποθέτηση των νεκρών προέκυψε ότι οι ταφές ήταν χριστιανικές.
Τεχνοτροπία τρίκλιτης βασιλικής
Όσον αφορά στην αρχιτεκτονική αξία του ναού, η Ιωάννα Θεοδωροπούλου σημειώνει ότι στην Πελοπόννησο υπάρχουν μόνο ακόμα δύο ναοί με τεχνοτροπία τρίκλιτης βασιλικής, και συγκεκριμένα η μητρόπολη του Μυστρά και η μονή των Βλαχερνών στην Ηλεία.
Σχετικά με τις προσπάθειες του συλλόγου για την αποκατάσταση και την ανάδειξη του μνημείου, η Ιωάννα Θεοδωροπούλου λέει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ: «Το 2013 με την βοήθεια μελών και φίλων του συλλόγου μας, συγκεντρώσαμε χρηματικό ποσό και με την άδεια της διευθύντριας της 6ης Εφορείας βυζαντινών αρχαιοτήτων Αναστασίας Κουμούση συντάχθηκε η μελέτη, η οποία και εγκρίθηκε.
Στη συνέχεια ξεκινήσαμε τις προσπάθειες για κάποια χορηγία, ώστε να αρχίσουν οι εργασίες. Αν και δεν καταφέραμε να λάβουμε χορηγία, εμείς συνεχίσαμε τις προσπάθειες, έχοντας στο πλευρό μας τον μητροπολίτη Χρυσόστομο, τη σημερινή διευθύντρια Αρχαιοτήτων Αχαΐας Αναστασία Κουμούση, αλλά και τον δήμαρχο Ερυμάνθου Θάνο Καρπή.»
Όπως προσθέτει, «έγινε επαναπροσδιορισμός της μελέτης, με αποτέλεσμα να μειωθεί το ποσό που απαιτείται για τις εργασίες και έτσι πλέον έχει αρχίσει η αποκατάσταση. Ήδη έχει αποκατασταθεί ένα μεγάλο τμήμα του εξωτερικού τοίχου, ενώ άρχισαν οι εργασίες και στον εσωτερικό χώρο.»
Επίσης, όπως αναφέρει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «μετά την ανεύρεση τμημάτων μαρμάρου, η κ. Κουμούση συνέθεσε την μαρμάρινη Αγία Τράπεζα και τώρα όλοι ελπίζουμε να προχωρήσουν οι εργασίες, ώστε το μνημείο να καταστεί σύντομα και πάλι επισκέψιμο».