Αγορά εργασίας, η σύγκριση 2019 με 2024 -Σχεδόν μισό εκατ. πολίτες βρήκαν δουλειά, πόσο αυξήθηκαν οι μισθοί [πίνακες] - iefimerida.gr

Αγορά εργασίας, η σύγκριση 2019 με 2024 -Σχεδόν μισό εκατ. πολίτες βρήκαν δουλειά, πόσο αυξήθηκαν οι μισθοί [πίνακες]

Εργαζόμενοι σε εταιρεία
Εργαζόμενοι σε εταιρεία / Φωτογραφία αρχείου: unsplash
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Σχεδόν μισό εκατομμύριο πολίτες βρήκαν δουλειά τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ η ανατομία στην αγορά εργασίας και η σύγκριση 2019-2024 δείχνει ότι οι πολιτικές που ακολουθούνται φέρνουν απτά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με την ΕΡΓΑΝΗ, ενώ το 2019 εργάζονταν 2.303.109 άτομα, το 2024 εργάζονται 2.800.666, δηλαδή 497.557 άτομα περισσότερο, μια αύξηση της τάξης του 21,6%. Εξ ου και η ανεργία έπεσε σε μονοψήφιο νούμερο για πρώτη φορά μετά από 14 χρόνια, στο 9,6%.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επιπλέον, τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας αποτυπώνουν τα θετικά αποτελέσματα των μέτρων που ελήφθησαν τα τελευταία 5 χρόνια: Ψηφιακή κάρτα εργασίας, μείωση ασφαλιστικών εισφορών, ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης κ.ο.κ.

Παράλληλα, η μισθολογική εξέλιξη ακολουθεί την ανιούσα:

Ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε κατά 27,7% και από 650 ευρώ το 2019 έφτασε 830 ευρώ το 2024. Ο μέσος μισθός αυξήθηκε κατά 20,8% τα τελευταία 5 χρόνια και από €1.036 τον Ιούλιο του 2019 ανέβηκε στα €1.252 τον Ιούλιο 2024.

Διακηρυγμένος στόχος της κυβέρνησης είναι ως το τέλος της τετραετίας ο κατώτατος μισθός να ανέλθει σε 950 και ο μέσος μισθός στα 1.500 ευρώ.

Ακόμη πιο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι εκτός από περισσότερες, οι δουλειές είναι πλέον και πιο καλοπληρωμένες.

Ύψος μισθού έως 1.000 ευρώ: Μεγάλη βελτίωση, με μείωση 15 ποσοστιαίων μονάδων, ήτοι σήμερα λαμβάνει το 54,3% των εργαζομένων, όταν το 2019 λάμβανε το 69,3% των εργαζομένων. Το ποσοστό των εργαζόμενων μισθωτών στον ιδιωτικό τομέα που λαμβάνει μισθό άνω των 1.000 ευρώ έχει αυξηθεί κατά 49% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019, από 30,7% σε 45,7%.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αναλυτικά τα στοιχεία της ανατομίας της αγοράς εργασίας από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης:

Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας θεσμοθετήθηκε με τον ν. 4808/2021 με σκοπό:

  • Την πλήρη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, καθότι εξασφαλίζεται η παρακολούθηση του πραγματικού χρόνου εργασίας, καταπολεμώντας τις καταχρηστικές πολιτικές των αδήλωτων υπερωριών και των παράνομων μεταβολών και υπερβάσεων του εργασιακού χρόνου.
  • Τη διαφάνεια στους ελέγχους από την Επιθεώρηση Εργασίας και κατ’ επέκταση την αντιμετώπιση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας και της εισφοροδιαφυγής, που πλήττουν πρωτίστως τους εργαζόμενους και τις συνεπείς επιχειρήσεις και υπονομεύουν τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας.

Πορεία εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας:

  • Οι εργαζόμενοι σε Βιομηχανία και Λιανεμπόριο εντάχθηκαν πιλοτικά στο μέτρο από την 1/1/2024 ενώ από την 1/7/2024 το μέτρο τέθηκε σε πλήρη εφαρμογή για τους συγκεκριμένους κλάδους.
  • Από τον Σεπτέμβριο του 2024, η χρήση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα επεκταθεί στους κλάδους του τουρισμού και του επισιτισμού, πρώτα σε πιλοτική φάση και εν συνεχεία σε πλήρη.
  • Σταδιακά επεκτείνεται στο σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας.
  • Εφαρμόζεται ήδη με επιτυχία σε: τράπεζες, μεγάλα σούπερ μάρκετ, ασφαλιστικές εταιρείες, εταιρείες security και ΔΕΚΟ.

Φάσεις εφαρμογής του μέτρου και αριθμητικά στοιχεία ανά κλάδο:

  • Βάσει στοιχείων από το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, στο καθεστώς ψηφιακής κάρτας είναι ήδη ενταγμένοι οι κάτωθι κλάδοι ανά φάση υλοποίησης:
  • 1η Φάση:

01/06/2022:

  • Τράπεζες (34 Επιχειρήσεις)
  • Σούπερ-μάρκετ με πάνω από 250 εργαζόμενους (18 Επιχειρήσεις)
  • 2η Φάση:

16/02/2023:

  • Ασφαλιστικές Εταιρίες (119 Επιχειρήσεις)
  • Εταιρίες Security (567 Επιχειρήσεις)

04/2023:

  • ΔΕΚΟ (14 Επιχειρήσεις)
  • Σύνολο εργαζομένων 1ης και 2ης Φάσης υλοποίησης της ΨΚΕ: περίπου 150.000
  • 3η Φάση:

01/01/2024 (πιλοτικά) – 1/7/2024 (πλήρης εφαρμογή):

  • Βιομηχανία (25.300 Επιχειρήσεις)
  • Λιανικό Εμπόριο (47.500 Επιχειρήσεις)
  • Σύνολο εργαζομένων 3ης Φάσης υλοποίησης της ΨΚΕ: περίπου 600.000
  • Συνολικά, έως σήμερα, έχουν ενταχθεί περίπου 73.000 επιχειρήσεις με 750.000 εργαζομένους.

Κλάδοι προς ένταξη στις επόμενες φάσεις υλοποίησης:

4η Φάση:

09/2024 (πιλοτικά) – αρχές 2025 (πλήρης εφαρμογή)

  • Τουρισμός
  • Εστίαση

Ο αριθμός των εργαζομένων που αναμένεται να ενταχθούν στο μέτρο κατά την 4η φάση εφαρμογής του θα οριστικοποιηθεί μετά τον ακριβή προσδιορισμό των υπόχρεων επιχειρήσεων.

Πρόστιμα και κυρώσεις:

  • Αν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι ο εργαζόμενος έχει ξεκινήσει την απασχόλησή του στις κτιριακές εγκαταστάσεις του εργοδότη του, χωρίς να υφίσταται σήμανση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, επιβάλλονται σημαντικά διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις από τους Επιθεωρητές Εργασίας.
  • Το ίδιο θα συμβεί, εάν διαπιστωθεί ότι ο εργαζόμενος έχει «νόθα» σήμανση της Κάρτας του, με την οποία δηλώνει δήθεν την αποχώρησή του από την επιχείρηση, ενώ, στην πραγματικότητα, εξακολουθεί να εργάζεται, πραγματοποιώντας αδήλωτη υπερωριακή απασχόληση.

Περιπτώσεις δικαιολογημένης μη σήμανσης της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας:

  • Εργαζόμενοι με τηλεργασία.
  • Ειδικές κατηγορίες εργαζομένων με μη σταθερό τόπο παροχής εργασίας, ο οποίος μεταβάλλεται συνεχώς μέσα στην ημέρα.
  • Διευθυντικά στελέχη.

Στοιχεία για την αύξηση δηλωθεισών υπερωριών:

  • Προφανώς η οικονομία έχει μεγαλώσει και έχουν αυξηθεί οι θέσεις εργασίας.
  • Ακόμη και έτσι, βάσει στοιχείων του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, διαπιστώνεται ότι από την έναρξη εφαρμογής του μέτρου της ψηφιακής κάρτας εργασίας το 2021, η αύξηση των δηλωθεισών υπερωριών σε σχέση με τα προηγούμενα έτη είναι σημαντική για όλους τους κλάδους που έχουν ενταχθεί.
  • Χάρη στην ΨΚΕ και την καταπολέμηση της αδήλωτης υπερωριακής εργασίας, οι υπερωρίες πλέον καταγράφονται και πληρώνονται κανονικά.
  • Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο 7μηνο του 2024, οι καταγεγραμμένες ώρες υπερωριών έφθασαν τις 1,53 εκ., σημειώνοντας αύξηση συγκριτικά με το αντίστοιχο 7μηνο των προηγούμενων ετών :
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • Χαρακτηριστικό παράδειγμα αύξησης των δηλωθεισών υπερωριών ανά κλάδο αποτελούν τα σούπερ-μάρκετ όπου, από την έναρξη της εφαρμογής του μέτρου έως το τέλος του 2023, παρατηρήθηκε σωρευτική αύξηση ύψους +61,2%.

Αγορά Εργασίας

Συγκριτική ανάλυση Ιουλίου 2024 με Ιούλιο 2019 βάσει στοιχείων από το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ για τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα.

Θέσεις εργασίας:

  • Ο αριθμός των εργαζομένων μισθωτών στον ιδιωτικό τομέα που απασχολήθηκε τον Ιούλιο του 2024 ήταν 2.800.666, αυξημένος κατά 21,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
  • Θέσεις εργασίας πλήρους/μερικής απασχόλησης: Τον Ιούλιο του 2024 καταγράφηκαν 2.303.411 θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης που συνεπάγεται αύξηση 31,3% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019. Παράλληλα, καταγράφηκαν 851.182 θέσεις μερικής απασχόλησης, δείχνοντας αύξηση κατά 9,1% σε σχέση με το 20191.
  • Απασχόληση γυναικών: Αύξηση κατά 24,6% των εργαζομένων μισθωτών γυναικών, από 1.070.125 τον Ιούλιο του 2019 σε 1.333.219 τον Ιούλιο του 2024 (263.094 περισσότερες εργαζόμενες γυναίκες).
  • Νέοι 15-24 ετών: Αύξηση κατά 28.9% των εργαζομένων μισθωτών νέων 15 έως 24 ετών, από 250.963 τον Ιούλιο του 2019 σε 323.577 τον Ιούλιο του 2024 (72.614 περισσότεροι εργαζόμενοι νέοι 15-24 ετών).
  • Μισθωτοί εργαζόμενοι άνω των 65 ετών: Υπερδιπλασιασμός μισθωτών εργαζομένων άνω των 65 ετών, από 16.699 τον Ιούλιο του 2019 σε 33.118 τον Ιούλιο του 2024. Παράλληλα, 190.270 συνταξιούχοι έχουν δηλώσει την εργασία τους, σύμφωνα με το νέο πλαίσιο για την απασχόληση συνταξιούχων του ν. 5078/2023 δίχως περικοπή της σύνταξής τους, στη σχετική πλατφόρμα του e-ΕΦΚΑ.
  • Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται αναλυτικά και συγκεντρωτικά τα ανωτέρω στοιχεία και διαπιστώνεται ότι:
    • Υπάρχει σταθερά ανοδική τάση κατ’ έτος,
    • Ο ρυθμός αύξησης των εργαζομένων γυναικών, νέων και ατόμων ηλικίας 65+ είναι μεγαλύτερος σε σύγκριση με των λοιπών ηλικιακών ομάδων και των ανδρών.
  • [Παρά την θετική πρόοδο, πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα παραμένει στην5η θέση ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (μετά τη Ρουμανία, τη Λιθουανία, την Ιταλία και την Κύπρο) σε ποσοστό νέων ηλικίας 15-24 εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης (NEETs), με 11,6%, και στην τρίτη θέση από το τέλος (μετά τη Ρουμανία και την Ιταλία) στη συμμετοχή των γυναικών ηλικίας 15-64 στην αγορά εργασίας, με ποσοστό 61,8%, σύμφωνα με τη Eurostat (στοιχεία 2023).]

1 Ο συνολικός αριθμός των θέσεων εργασίας υπερβαίνει το σύνολο των εργαζομένων, καθότι ένας εργαζόμενος ενδέχεται να κατέχει περισσότερες από μία θέσεις ή να έχει αλλάξει απασχόληση εντός του μήνα.

Εξέλιξη μισθών:

  • Σωρευτική αύξηση 27,7% του κατώτατου μισθού, από €650 το έτος 2019 σε €830 το 2024.
  • Αριθμός απασχολούμενων που λαμβάνουν το κατώτατο ημερομίσθιο: 658.939.
  • [Η Ελλάδα είναι στην 11η θέση ανάμεσα στα 22 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχουν θεσμοθετημένο κατώτατο μισθό (στοιχεία Eurostat).]
  • Αύξηση 20,8% του μέσου μισθού, από €1.036 τον Ιούλιο του 2019 σε €1.252 τον Ιούλιο 2024 (και αύξηση 5,2% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023).
  • Η ποσοστιαία κατανομή του ύψους του μισθού έχει βελτιωθεί σημαντικά μεταξύ Ιουλίου 2019 και Ιουλίου 2024. Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται ότι:
  • Ύψος μισθού έως €1000: Μεγάλη βελτίωση με μείωση 15 ποσοστιαίων μονάδων, ήτοι σήμερα λαμβάνει το 54.3% των εργαζομένων όταν το 2019 λάμβανε το 69,3% των εργαζομένων.
  • Ύψος μισθού μεταξύ €1001 και €1500: Αύξηση 11,9 ποσοστιαίων μονάδων, ήτοι σήμερα λαμβάνει το 29,9% των εργαζομένων όταν το 2019 λάμβανε μόλις το 18,0% των εργαζομένων.
  • Ύψος μισθού άνω των €1.500: Αύξηση 3,1 ποσοστιαίων μονάδων, ήτοι σήμερα λαμβάνει το 15,8% των εργαζομένων όταν το 2019 λάμβανε το 12,7% των εργαζομένων.
  • Το ποσοστό των εργαζομένων μισθωτών στον ιδιωτικό τομέα που λαμβάνει μισθό άνω των €1.000 έχει αυξηθεί κατά 49% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019, από 30,7% σε 45,7%.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τηλεργασία (συγκριτική ανάλυση Ιουνίου 2024 με Ιούνιο 2023):

  • Αύξηση 12,9% του αριθμού των εταιρειών που εφάρμοσαν τηλεργασία, ήτοι 11.348 εταιρείες το 2024 έναντι 10.053 εταιρειών το 2023.
  • Αύξηση 10,8% του αριθμού των υπαλλήλων που εργάστηκαν με τηλεργασία, ήτοι 104.608 υπάλληλοι συνολικά τον Ιούνιο 2024 έναντι 94.432 τον ίδιο μήνα του 2023.
  • Τα ανωτέρω αντιστοιχούν αύξηση 5,1% των συνολικών ημερών τηλεργασίας, ήτοι 1.237.223 ημέρες τηλεργασίας τον Ιούνιο του 2024 από 1.177.287 ημέρες το 2023.

Ενεργητικές Πολιτικές Απασχόλησης (ΔΥΠΑ)

Απολογισμός από Αύγουστο 2019 έως Ιούλιο 2024:

  • 185.230 ωφελούμενοι από προγράμματα απασχόλησης και 295.235 από προγράμματα κατάρτισης (σύνολο 480.465 ωφελούμενοι).
  • €2,18 δισ. δαπάνες για προγράμματα απασχόλησηςκαι €256 εκ. δαπάνες για προγράμματα κατάρτισης (σύνολο €2,43 δισ. δαπάνες).

Προγράμματα ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης (ΤΑΑ):

  • Πρόγραμμα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επανακατάρτισης σε κλάδους υψηλής ζήτησης με έμφαση στις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες – Π/Υ: €503.830.000 – Ωφελούμενοι: 500.000, έχουν έως τώρα καταρτιστεί και πιστοποιηθεί 253.471 ωφελούμενοι

Το πρόγραμμα υλοποιείται σε κύκλους.

Αποτελέσματα Προγράμματος - Εργασιακή κατάσταση ωφελούμενων προγραμμάτων αναβάθμισης δεξιοτήτων στις Ψηφιακές και Πράσινες Δεξιότητες – ΤΑΑ

Πρώτος κύκλος ανέργων (27/7/2022-31/7/2023):

Από τους 102.725 μετά την πιστοποίηση και 6 μήνες μετά 25.301 (25%) ήταν μισθωτοί και 12 μήνες μετά αυξήθηκαν σε 29.903 (29%)

Δεύτερος κύκλος ανέργων (17/10/2023-31/3/2024): Από τους 37.525 και 6 μήνες μετά 8.500 (23%) ήταν μισθωτοί. Δεν έχουν συμπληρώσει 12 μήνες από την ημερομηνία πιστοποίησης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • Προγράμματα που είναι ανοιχτά και «τρέχουν» αυτή τη στιγμή:
  • Κατάρτιση/επανεκπαίδευση & πρόγραμμα βραχυχρόνιας απασχόλησης για εργαζόμενους χωρίς απασχόληση (ηλικίες 25-45) – Π/Υ: €49.731.600 – Ωφελούμενοι: 7.000 (είναι το μοναδικό πρόγραμμα που συνδυάζει κατάρτιση και απασχόληση). Έχουν ωφεληθεί 4.198
  • Στοχευμένο πρόγραμμα απασχόλησης ομάδες με μακροχρόνια ανεργία (ηλικίες 45 & άνω) – Π/Υ: €104.428.800 – Στόχος ωφελούμενων 8.500 και έχουν προσληφθεί 6.200 περίπου.
  • Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 8.500 μακροχρόνιων ανέργων, ηλικίας 45 ετών και άνω, σε περιοχές θύλακες υψηλής ανεργίας – Π/Υ: €104.428.800 – Έχουν ωφεληθεί μέχρι τώρα 6.200.
  • Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 7.000 ανέργων που ανήκουν σε δύσκολα εξυπηρετήσιμες πληθυσμιακές ομάδες – Π/Υ: €111.230.000 – Έως τις 30.07.2024 έλαβαν χώρα 5.306 προσλήψεις.
  • Πρόγραμμα προεργασίας για 14.5000 ανέργους νέους, ηλικίας 18-30 ετών – Π/Υ: €103.717.000 – Προσλήψεις έως και 30.07.2024: 14.576 (ο στόχος έχει υπερκαλυφθεί).
  • Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 5.000 ανέργων, ηλικίας 18–66 ετών, με έμφαση στον τομέα της πράσινης οικονομίας και τις γυναίκες – Π/Υ: €49.880.000 – Έως τις 30.07.2024 έλαβαν χώρα 6.396 προσλήψεις (ο στόχος έχει υπερκαλυφθεί).
  • Προγράμματα προς υλοποίηση (Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας):
  • Πιλοτικά προγράμματα «Ανοικτού Τύπου» στο πλαίσιο των Ενεργητικών Πολιτικών Απασχόλησης σε πέντε περιοχές της χώρας, 22.500 για κατάρτιση, 7.000 για απασχόληση (προσλήψεις), και 850 για νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες – Π/Υ: €58.000.000.

Μέτρα Προστασίας Ευάλωτων Ομάδων Εργαζομένων

  • Προστασία για εργαζόμενους γονείς και φροντιστές:
  • Δικαίωμα για λήψη επιδόματος γονικής άδειας για τους δύο πρώτους μήνες της γονικής άδειάς (ίσο με τον κατώτατο μισθό, καταβάλλεται από τη ΔΥΠΑ).
  • Αύξηση του ορίου ηλικίας του παιδιού για την αίτηση της γονικής άδειας από τα 6 στα 8 έτη.
  • Καθιέρωση άδειας πατρότητας για φυσικούς, θετούς και ανάδοχους πατέρες, διάρκειας 14 εργασίμων ημερών, με αποδοχές.
  • Απαγόρευση και ακυρότητα καταγγελίας της σύμβασης εργασίας εργαζόμενου πατέρα για 6 μήνες μετά τον τοκετό.
  • Αύξηση ειδικής άδειας και παροχής προστασίας της μητρότητας από τους 6 στους 9 μήνες (κατά την άδεια η εργαζόμενη επιδοτείται με τον κατώτατο μισθό και καλύπτεται ασφαλιστικά από τη ΔΥΠΑ).
  • Επέκταση ειδικής άδειας και παροχής προστασίας της μητρότητας στις εργαζόμενες με σύμβαση ΙΔΟΧ του δημόσιου τομέα.
  • Επέκταση του δικαιώματος της ειδικής άδειας και παροχής προστασίας της μητρότητας σε όλες τις ασφαλισμένες που έχουν λάβει επίδομα μητρότητας από τον e-ΕΦΚΑ (προηγουμένως το επίδομα δικαιούνταν μόνο οι ασφαλισμένες στο τέως ΙΚΑ-ΕΤΑΜ).
  • Δυνατότητα της μητέρας να μεταβιβάσει τμήμα του δικαιώματος της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας έως 7 μηνών στον πατέρα.
  • Άδεια διάρκειας έως 5 ημέρες το έτος, χωρίς αποδοχές, για κάθε εργαζόμενο που παρέχει προσωπική φροντίδα ή υποστήριξη σε συγγενή ή πρόσωπο που κατοικεί στο ίδιο νοικοκυριό με τον εργαζόμενο και που έχει ανάγκη σημαντικής φροντίδας ή υποστήριξης για σοβαρό ιατρικό λόγο.
  • Δικαίωμα απουσίας με αποδοχές, έως 2 φορές ετησίως και έως μία εργάσιμη ημέρα κάθε φορά, με αποδοχές, για λόγους ανωτέρας βίας που συνδέονται με επείγοντα οικογενειακά ζητήματα για κάθε εργαζόμενο γονέα ή φροντιστή.
  • Δικαίωμα για ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας, όπως τηλεργασία, ευέλικτο ωράριο εργασίας ή μερική απασχόληση για κάθε εργαζόμενο γονέα παιδιών ηλικίας έως 12 ετών ή φροντιστή (εφόσον έχει συμπληρώσει 6 μήνες εργασίας στον ίδιο εργοδότη).
  • Άδεια 20 ημερών με αποδοχές σε περίπτωση θανάτου του τέκνου για τους εργαζόμενους γονείς, χωρίς καμία προϋπόθεση.
  • Απαγόρευση καταγγελίας της σύμβασης εργασίας εργαζομένου λόγω αίτησης ή ενάσκησης δικαιωμάτων σχετικά με την ισορροπία επαγγελματικής ζωής.
  • Επέκταση παροχών και προνομίων σε άδειες (άδεια μητρότητας, άδεια πατρότητας, ειδική άδεια και παροχή προστασίας της μητρότητας) και προστασίας έναντι απόλυσης σε ομόφυλους συζύγους που αποκτούν κοινό παιδί.
  • Εξομοίωση όλων των δικαιωμάτων των εργαζόμενων γυναικών που υιοθετούν τέκνο έως 8 ετών με τις φυσικές μητέρες.
  • Άδεια 7 ημερών με αποδοχές για εργαζόμενες γυναίκες του ιδιωτικού τομέα που υποβάλλονται σε μεθόδους ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής.
  • Εργαζόμενες γυναίκες: Μία ημέρα άδεια τον χρόνο, με αποδοχές, για τις εργαζόμενες του ιδιωτικού τομέα για την πραγματοποίηση γυναικολογικού ελέγχου.
  • Τηλεργαζόμενοι: Ίδια δικαιώματα και ίδιες υποχρεώσεις για τους τηλεργαζόμενους σε σχέση με τους συγκρίσιμους εργαζόμενους εντός των εγκαταστάσεων της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης και δικαίωμα στην αποσύνδεση.
  • Εργαζόμενοι που βρίσκονται σε κίνδυνο υγείας: Εργαζόμενοι με συγκεκριμένες παθήσεις, νοσήματα και οι αναπηρίες μπορούν να αιτηθούν την παροχή της εργασίας με τηλεργασία.
  • Εργαζόμενοι σε ψηφιακές πλατφόρμες: Μεταξύ άλλων, αναγνωρίζονται τα δικαιώματα συλλογικής οργάνωσης κατ’ αναλογία προς τα αντίστοιχα των εργαζομένων με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας και καθιερώθηκαν οι υποχρεώσεις της πλατφόρμας για την υγεία και ασφάλεια.
  • Διανομείς (delivery): Καθορισμός αυστηρών μέτρων προστασίας για τους, μισθωτούς ή μη, διανομείς (delivery), οι προδιαγραφές για τα κράνη και τα λοιπά μέσα ατομικής προστασίας που οφείλουν να τους παρέχουν οι εργοδότες, καθώς και ζητήματα ορθής συντήρησης των οχημάτων.
  • Εργατοτεχνίτες: Κατάργηση κάθε διάκρισης μεταξύ υπαλλήλων (white-collar) και εργατοτεχνιτών (blue-collar) αναφορικά με την προθεσμία προμήνυσης και την καταγγελία των συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας και ως εκ τούτου η εξομοιώνεται και αποζημίωση απόλυσής τους.
  • Προστασία από απόλυση: Πρόβλεψη ότι, σε περίπτωση απόλυση εργαζομένου ως αντίδραση στην άσκηση οποιουδήποτε νόμιμου δικαιώματός του, αντί για την ακύρωση της απόλυσης, ο εργοδότης μπορεί να καταβάλει αυξημένη αποζημίωση στον εργαζόμενο, οποία κυμαίνεται από τις τακτικές απολαβές τεσσάρων μηνών έως το διπλάσιο της κανονικής αποζημίωσης, προστατεύοντας έτσι τόσο τον εργαζόμενο όσο και τον εργοδότη από ένα μη υγιές εργασιακό περιβάλλον.
  • Προστασία από βία και παρενόχληση στην εργασία: Θέσπιση μέτρων και ρυθμίσεων με σκοπό την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας και της παρενόχλησης και την καλλιέργεια κουλτούρας μηδενικής ανοχής.
    • Σύμφωνα με την Επιθεώρηση Εργασίας, παρατηρείται αύξηση 52,32% στις καταγγελίες για εργατικές διαφορές που αφορούν τη βία και παρενόχληση στην εργασία από το 2022 στο 2023 (από 151 σε 230), υποδεικνύοντας την αυξανόμενη εμπιστοσύνη στο σύστημα.
  • Προστασία από θερμική καταπόνηση: Πρόβλεψη σειράς μέτρων που οφείλει να λαμβάνει ο εργοδότης για την προστασία των εργαζομένων από τη θερμική καταπόνηση ετησίως και απαγόρευση εργασιών σε εξωτερικούς χώρους σε περιοχές που επικρατούν ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες με έκτακτες εγκυκλίους.
    • Σύμφωνα με την Επιθεώρηση Εργασίας, το 2023 πραγματοποιήθηκαν 1.615 έλεγχοι για τη θερμική καταπόνηση των εργαζομένων, αυξημένοι κατά 66% σε σύγκριση με το 2022. Οι κυρώσεις για διακοπές εργασιών στον τομέα των κατασκευών αυξήθηκαν από 3 το 2022 σε 20 το 2023, και από 1 πρόστιμο το 2022, το 2023 επιβλήθηκαν 19 πρόστιμα ύψους 65.200€.
  • Προστασία από φυσικές καταστροφές: Θέσπιση υποχρεωτικής εκκένωσης των χώρων εργασίας για την προστασία των εργαζομένων σε περιπτώσεις φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών και έκτακτων καιρικών φαινομένων.
  • Προστασία από έκθεση σε επιβλαβείς ουσίες: Ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο ευρωπαϊκής οδηγίας για την προστασία της υγείας των εργαζομένων από την έκθεση σε επιβλαβείς ουσίες κατά τη διάρκεια της εργασίας (καρκινογόνες, μεταλλαξιογόνες και τοξικές για την αναπαραγωγή ουσίες).
  • Υποστήριξη επιχειρήσεων για την προώθηση της υγείας και ασφάλειας στην εργασία: Η διαδικτυακή πλατφόρμα e-Help Desk (yae.gov.gr) προσφέρει πληροφόρηση και δωρεάν ψηφιακά εργαλεία και υπηρεσίες για την Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία.
    • Παρέχεται πρόσβαση σε 22 μαθήματα, 168 νομοθετήματα, 17 e-εργαλεία για εκτίμηση κινδύνου, 12 e-οδηγούς για εργατικά ατυχήματα μεγάλης εμβέλειας, σύστημα διαχείρισης δεδομένων ασφάλειας και υγείας στην εργασία καθώς και e-Γραφείο Υποστήριξης.
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ