Τη δυνατότητα να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα και να κατακτήσουν τους αιθέρες ως πιλότοι δίνει στους νέους η AEGEAN, μέσα από το νέο Πρόγραμμα Υποτροφιών που ήδη ξεκίνησε να τρέχει η εταιρεία.
Πρόκειται για ένα γενναίο πρόγραμμα, προϋπολογισμού επτά εκατομμυρίων ευρώ, με την AEGEAN να καλύπτει το μεγαλύτερο ποσοστό του -δυσβάσταχτου, υπό κανονικές συνθήκες- κόστους εκπαίδευσης των νέων πιλότων.
Το «εισιτήριο» για το Πρόγραμμα Υποτροφιών Πιλότων θα πάρουν την προσεχή τριετία 120 νέοι και νέες, που θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
«Η πρώτη βασική προϋπόθεση για να ασχοληθεί κανείς με αυτό είναι να το θέλει. Το κίνητρο είναι πρωταρχικό. Μεγάλωσα στις Σέρρες, δεν είχα επαφή με τον κλάδο της αεροπορίας, όμως ήξερα ότι πρέπει να ακολουθήσω αυτό το μονοπάτι» λέει στο iefimerida.gr ο κ. Παναγιώτης Σίσκος, διευθυντής Εκπαίδευσης της AEGEAN, ο οποίος εντάχθηκε στο δυναμικό της AEGEAN προ 20 ετών, μετά από 22 χρόνια λαμπρής καριέρας στην Πολεμική Αεροπορία.
«Το απολαμβάνω και σήμερα, όπως την πρώτη μέρα. Είναι συναρπαστικό επάγγελμα, γι’ αυτό και δεν ξέρω κανέναν που να έχει βαρεθεί. Πόσοι άραγε έχουν το “γραφείο” τους στα 25.000 με 35.000 πόδια υψόμετρο, με τόσο πανέμορφη θέα» διερωτάται, χαμογελώντας, ο κ. Σίσκος.
Τι πραγματικά προσφέρει το Πρόγραμμα Υποτροφιών Πιλότων της AEGEAN
Η αίγλη που και σήμερα συνοδεύει το επάγγελμα του πιλότου, αλλά κυρίως η μοναδική εμπειρία της πτήσης είναι οι λόγοι που πολλά παιδιά και νέοι δηλώνουν ότι αυτό είναι το όνειρό τους. Στην πραγματικότητα, όμως, πολλοί λίγοι θα το «κυνηγήσουν».
Σύμφωνα με τον διευθυντή Εκπαίδευσης της AEGEAN «το πρόβλημα είναι ότι η εκπαίδευση είναι ακριβή. Και όσο περνούν τα χρόνια γίνεται πιο ακριβή, λόγω και της αύξησης των τιμών των καυσίμων, των ανταλλακτικών. Ο μέσος όρος του κόστους είναι από 60.000 με 65.000 ευρώ έως και 75.000 ευρώ κατ’ άτομο. Αυτό το ποσό θα πρέπει να πληρωθεί σε διάστημα ενάμιση χρόνου που διαρκεί περίπου η εκπαίδευση. Και σε αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται το κόστος διαβίωσης, αν είναι μακριά από την οικογενειακή εστία. Επίσης, δεν συμπεριλαμβάνεται το κόστος επί του τύπου, που είναι γύρω στις 20.000 ευρώ. Πρόκειται για την εκπαίδευση σε συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, όπως τα Airbus». Αυτό που προκύπτει είναι ότι το συνολικό κόστος εκπαίδευσης μπορεί να προσεγγίσει, ή και να ξεπεράσει, ακόμα και τις 100.000 ευρώ.
Όπως εξηγεί ο κ. Σίσκος, «με το Πρόγραμμα Υποτροφιών της AEGEAN ο υποψήφιος δίνει 6.000 ευρώ σε διάστημα ενός έτος. Η εταιρεία καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος και διευκολύνει μέσω ενός τραπεζικού δανείου την αποπληρωμή. Ο υποψήφιος πληρώνει τις δόσεις όταν προσληφθεί από εμάς. Στην AEGEAN αναγνωρίζουμε ότι είναι ένα πολύ μεγάλο κόστος, δυσβάσταχτο για τη μέση ελληνική οικογένεια. Είναι πολύ μεγαλύτερο κόστος από το να σπουδάσει κάποιος στο εξωτερικό και πρέπει να καταβληθεί άμεσα. Η συμμετοχή της AEGEAN είναι στο 65%, καθώς καλύπτει και την εκπαίδευση τύπου. Επί της ουσίας, με 6.000 ευρώ μπαίνει σε τροχιά για να γίνει πιλότος».
Το 50% των υποτρόφων από το προηγούμενο πρόγραμμα της AEGEAN είναι ήδη στο πιλοτήριο
Πόσο όμως εγγυημένη επιλογή είναι κάποιος να «επενδύσει» στην εκπαίδευση για να γίνει πιλότος;
Ο Παναγιώτης Σίσκος, κοιτάζοντας τα χαρτιά του, επισημαίνει ότι «το προηγούμενο πρόγραμμα της περιόδου 2018-2019 ήταν για 100 πιλότους. Από αυτούς, οι μισοί, οι 49, είναι ήδη στην AEGEAN, στο πιλοτήριο, με καθήκοντα. Οι υπόλοιποι είναι είτε σε εκπαίδευση, είτε προγραμματίζεται να αξιολογηθούν και να μπουν το επόμενο εξάμηνο. Άρα, έχουμε δει τα αποτελέσματα. Δεν είπαμε ποτέ σε αυτούς τους ανθρώπους ότι “ξέρεις κάτι, δεν έχουμε θέση τώρα”. Υπάρχουν θέσεις, γι’ αυτό και προσλαμβάνουμε και νέους πιλότους που δεν ήταν υπότροφοι. Υπάρχει ζήτηση και στην AEGEAN και στην Olympic Air, και διεθνώς».
Αξίζει να τονιστεί ότι η AEGEAN προσφέρει αρχικά τις ευκαιρίες ανέλιξης στους δικούς της ανθρώπους, και ανοίγει τα προγράμματα στο ευρύ κοινό.
«Η βασική σκέψη είναι ότι θέλουμε να αναπτύξουμε κατά προτεραιότητα τους ανθρώπους μας. Και το παίρνουμε πίσω αυτό. Καλλιεργείται ένα κλίμα προστατευμένο, οικογενειακό, χωρίς ωστόσο να φεύγουμε ούτε σπιθαμή από τα αυστηρά στάνταρντ μας», λέει ο Παναγιώτης Σίσκος.
«Από μικρή ήθελα να γίνω πιλότος, όμως δεν πίστευα ποτέ ότι θα μου δινόταν η δυνατότητα να το καταφέρω»
Τα όσα περιγράφει ο διευθυντής Εκπαίδευσης της AEGEAN παρακολουθούν, με αδιάσπαστη προσοχή, από τις διπλανές θέσεις η Αλεξία Ιωάννου και ο Ιάσονας Βιτσικάνος. Πρόκειται για δύο νέους που έκαναν το βήμα και υπέβαλαν αίτηση στον προηγούμενο κύκλο του Προγράμματος Υποτροφιών Πιλότων της AEGEAN και έκαναν το όνειρό τους πραγματικότητα.
Η Αλεξία, 31 ετών, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, με γονείς που κατάγονται από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, και παππούδες από τη Λήμνο και τη Σάμο. Σπούδασε Τεχνολογία Αεροσκαφών και το 2013 ξεκίνησε πρακτική στην AEGEAN, στο κομμάτι της συντήρησης αεροσκαφών.
«Από μικρή, ήδη πριν από την εφηβεία μου, είπα ότι αυτό που θέλω να κάνω είναι να γίνω πιλότος. Ταξιδεύαμε συχνά με την οικογένειά μου και δεν είχα σκεφτεί τον εαυτό μου κάπου αλλού. Ήθελα να πετάω, να γίνω πιλότος. Γι’ αυτό και σπούδασα Τεχνολογία Αεροσκαφών, ώστε να φτάσω όσο πιο κοντά μπορούσα. Δεν πίστευα ότι θα μπορέσω τελικά να φτάσω τον στόχο μου, να πραγματοποιήσω το όνειρό μου να γίνω πιλότος», λέει στο iefimerida.
Το email στον CEO της AEGEAN
Πώς έφτασε όμως να είναι ένα βήμα από τη θέση του κυβερνήτη ενός αεροσκάφους;
«Ήταν καθοριστικός ο ρόλος της AEGEAN. Χωρίς τη συνεισφορά της δεν θα μπορούσα να το κάνω πραγματικότητα. Ήμουν ήδη στην εταιρεία 9 χρόνια. Είχα τη στήριξη της AEGEAN, ενώ από πλευράς μου ήξερα ότι είναι μια εταιρεία στην οποία ήθελα να μείνω. Το γεγονός ότι έβγαλε την ανακοίνωση για τις υποτροφίες ήταν η μεγάλη ευκαιρία μου να πραγματοποιήσω αυτό το όνειρο ζωής», εξηγεί.
Η Αλεξία αποφάσισε τότε να ενημερώσει με email τον προϊστάμενό της στον τομέα του maintenance, κ. Νάτσιο, αλλά και τον CEO της AEGEAN, Δημήτρη Γερογιάννη. «Τους ανακοίνωσα, με πολύ σεβασμό σε εκείνους και σε όσα μου έχουν προσφέρει και σε όσα έχω κάνει στην εταιρεία, πως ήρθε η ώρα να κάνω το επόμενο βήμα. Έστειλα το email σχεδόν φοβισμένη, όμως το είδαν με πολύ διαφορετική ματιά. Ήταν πολύ θετικοί, πολύ υποστηρικτικοί» προσθέτει, υπογραμμίζοντας ότι με τον CEO της AEGEAN «είχα επαφή μέσα από το τεχνικό τμήμα, καθώς ο ίδιος βρίσκεται σε όλους τους χώρους και του αρέσει να έχει επαφή με το προσωπικό. Ήταν πάντα παρών, στην πρακτική, στην πρόσληψη, στα upgrades και το θεώρησα υποχρέωσή μου να τον ενημερώσω για την απόφαση αυτή».
Ο Ιάσονας, ετών 23, ήδη πετάει με Airbus της AEGEAN
Ο Ιάσονας, 23 ετών σήμερα, γεννήθηκε στην Αθήνα και ζει στο Μαρούσι, με μπαμπά από τις Σέρρες και μαμά από τη Χαλκίδα, και είχε έναν… παραπάνω λόγο για να εμπλακεί με τους αιθέρες. «Ο μπαμπάς μου ήταν στην Πολεμική Αεροπορία χειριστής, οπότε νομίζω ότι από μικρός ήμουν σχετικά κοντά στον χώρο, κάτι που με έχει σίγουρα επηρεάσει. Ήταν κάτι που με ενθουσίαζε το αεροπλάνο, το να είμαι κοντά σε αυτόν τον χώρο, και κυρίως η ιδέα του να πιλοτάρω, να πετάω, να χειρίζομαι αυτό το μηχανολογικό επίτευγμα. Ήθελα σίγουρα να το κάνω», αναφέρει.
Το Πρόγραμμα Υποτροφιών της AEGEAN τον βρήκε στο πρώτο έτος της σχολής Μηχανολόγων-Μηχανικών στην οποία είχε περάσει. Όταν εμφανίστηκε η ευκαιρία να γίνει πιλότος, όλα τα άλλα πέρασαν σε δεύτερη μοίρα.
«Ολοκλήρωσα το στρατιωτικό μου τότε, για να δοκιμάσω τις δυνάμεις μου στην AEGEAN, και έκανα την αίτηση για την υποτροφία και τελικά το όνειρό μου έγινε πραγματικότητα. Τη διαδικασία αξιολόγησης ξεκινήσαμε με γραπτές εξετάσεις και προφορική συνέντευξη. Από κει και πέρα, υπήρχε καθημερινή αξιολόγηση στο κομμάτι της θεωρίας. Μία με δύο φορές την εβδομάδα είχαμε τεστ. Έτσι μας κρατούσε σε μια προσήλωση, να διαβάζουμε. Εν τέλει, αυτή η πειθαρχία, η δέσμευση, βοηθάει. Και στο πτητικό κομμάτι υπάρχουν σε διάφορα στάδια αξιολογήσεις. Και αφού τελειώσαμε με το πτυχίο, τη σχολή, αντίστοιχα περάσαμε κάποια αξιολόγηση από την εταιρεία για το αν πληρούμε τις προϋποθέσεις και αν είμαστε στο επίπεδο που πρέπει. Αν ναι, τότε θα παίρναμε το εισιτήριο για το type rating», σημειώνει ο Ιάσονας.
Και σήμερα; «Από τον Ιούλιο ξεκίνησα τις πτήσεις, και από τον Αύγουστο πετάω με καθήκοντα κανονικά στην εταιρεία», απαντά ο ίδιος.
«Έχει τελειώσει την εκπαίδευση και στο αεροπλάνο και τώρα είναι ένας κανονικός συγκυβερνήτης. Είναι περίπου τέσσερις μήνες που είναι κανονικός συγκυβερνήτης» λέει, με περηφάνια, από τη διπλανή καρέκλα ο διευθυντής Εκπαίδευσης της AEGEAN, Παναγιώτης Σίσκος.
Την ίδια στιγμή, η Αλεξία ολοκληρώνει την εκπαίδευσή της και εκτιμάται ότι σε διάστημα τριών με τεσσάρων μηνών θα αναλάβει καθήκοντα στο πιλοτήριο.
«Το φύλο δεν παίζει ρόλο. Το μόνο που χρειάζεται είναι να το έχεις αποφασίσει ότι πρέπει να αφοσιωθείς σε αυτό. Χρειάζονται θυσίες, όμως στο τέλος της μέρας αυτό που παίρνεις είναι πολύ πιο σημαντικό», τονίζει η Αλεξία.
«Εγώ πετάω με Airbus 320. Όταν ξεκίνησα, διαπίστωσα ότι η όλη εμπειρία ξεπερνά τις προσδοκίες μου. Δουλεύω σε ένα όμορφο περιβάλλον, βλέπω κάθε μέρα ένα νέο προορισμό, κάτι καινούριο» συμπληρώνει, από την πλευρά του, ο Ιάσονας Βιτσικάνος.
Ποια είναι τα «συστατικά» ενός καλού υποψήφιου πιλότου
Όπως ισχύει για κάθε επάγγελμα, έτσι και για αυτό του πιλότου υπάρχουν ορισμένα χαρακτηριστικά που δίνουν προβάδισμα.
«Το βασικότερο, όπως είπαμε και πριν, είναι το κίνητρο. Για εμάς, ένας ιδανικός υποψήφιος είναι αυτός που έχει καλή κατανόηση μαθηματικών και φυσικής, θετικής κατεύθυνσης δηλαδή, και άνεση στα αγγλικά. Υπάρχουν και κάποιες ψυχοσωματικές δεξιότητες. Τα αντανακλαστικά, ο καλός συντονισμός ματιού, χεριών, ποδιών, οι γρήγορες αντιδράσεις. Αυτές είναι κάποιες από τις δεξιότητες που εξετάζουμε κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης. Ένα άλλο κομμάτι είναι οι διαπροσωπικές δεξιότητες. Η επικοινωνία, η ομαδικότητα, το να μπορείς δηλαδή να είσαι μέλος μιας ομάδας και να έχεις συγχρόνως ηγετικές ικανότητες, ώστε ανάλογα με την περίσταση να μπορείς να τις βγάζεις μπροστά, να μπορείς να πάρεις αποφάσεις, να διαχειρίζεσαι το στρες», αναφέρει ο κ. Παναγιώτης Σίσκος.
Σε ό,τι αφορά τα ελάχιστα τυπικά προσόντα, σύμφωνα με τον κ. Σίσκο, είναι το να έχει τελειώσει ο υποψήφιος το Λύκειο, έχοντας όμως καλές επιδόσεις σε μαθηματικά και φυσική. «Είναι επιθυμητό να έχει τελειώσει κάποια τριτοβάθμια σχολή. Τα αγόρια, επιπρόσθετα, πρέπει να έχουν ολοκληρώσει το στρατιωτικό τους. Χρειάζονται επίσης καλά αγγλικά», υπογραμμίζει.
Η AEGEAN δημιουργεί μια νέα γενιά πιλότων
Από τα χρόνια της κρίσης του 2009, ένας πολύ μεγάλος αριθμός έμπειρων Ελλήνων πιλότων έφυγε στο εξωτερικό, κυρίως στη Μέση Ανατολή. Ήταν το μεγάλο brain drain του κλάδου της αεροπλοΐας στην Ελλάδα.
«Χάσαμε όντως πάρα πολύ κόσμο μέσα σε αυτή τη δεκαετία, ειδικά προς τον Κόλπο, λόγω της χαμηλής ή μηδενικής φορολογίας που προσέφεραν αυτές οι χώρες. Για να είμαι ειλικρινής όμως, τα πράγματα έχουν διορθωθεί εν μέρει. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας πάρθηκαν αποφάσεις για τη μείωση της φορολογίας στο πτητικό των πιλότων, οπότε έχει καλυτερεύσει η κατάσταση», αναφέρει ο Παναγιώτης Σίσκος.
«Επιπλέον, λόγω της πανδημίας, ένας αριθμός πιλότων που πλησίαζαν τη συνταξιοδότηση έφυγαν νωρίτερα, άρα οι ανάγκες αυξήθηκαν. Και υπάρχει διεθνώς μια έλλειψη. Λόγω της ανάπτυξης που υπάρχει, όμως, δεν καλύπτονται αυτές οι ανάγκες απλά με brain gain. Πρέπει να γίνει από κάτω, από τη βάση της πυραμίδας, τα “φυτώρια”. Εμείς σαν AEGEAN αυτό το διαπιστώσαμε και με το Πρόγραμμα Υποτροφιών, τόσο για τους πιλότους όσο και για τους μηχανικούς, είμαστε σε ένα καλό δρόμο. Ξημερώνει μια διαφορετική ημέρα για τον τόπο και τους νέους μας, που θέλουν να ακολουθήσουν αυτό το μονοπάτι» λέει καταλήγοντας ο Παναγιώτης Σίσκος, διευθυντής Εκπαίδευσης της AEGEAN.
Πώς θα καταφέρεις να γίνεις πιλότος με την υποτροφία της AEGEAN
Το Πρόγραμμα Υποτροφιών Πιλότων της AEGEAN απευθύνεται σε Έλληνες και Κύπριους υπηκόους και για τη φετινή χρονιά αφορά 40 υποψήφιους. Προβλέπει θεωρητική και πτητική εκπαίδευση σε αεροσκάφη και εξομοιωτές πτήσεων αποκλειστικά στις σχολές Global Aviation, με έδρα την Αθήνα, και Egnatia Aviation, με έδρα την Καβάλα.
Οι σπουδές είναι πλήρους φοίτησης με διάρκεια από 17 έως 19 μήνες, ενώ τα μαθήματα θα ξεκινήσουν την 1η Απριλίου 2023. Η υποβολή των αιτήσεων μαζί με την ανάρτηση του βιογραφικού σημειώματος γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της AEGEAN στην ειδική φόρμα που έχει αναρτηθεί, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής τη 12η Φεβρουαρίου 2023.
Στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας επιλογής οι υποψήφιοι θα κληθούν σε εξέταση δεξιοτήτων («Compass» Pilot Aptitude Test), προφορική συνέντευξη και ιατρική αξιολόγηση από κέντρο αεροπορικής ιατρικής της Πολεμικής Αεροπορίας.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης που πραγματοποιείται από επιτροπή η οποία συγκροτείται από την AEGEAN με τις συνεργαζόμενες Σχολές, θα προκύψει η τελική επιλογή των δικαιούχων υποτρόφων.
Οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να δουν τους αναλυτικούς όρους και τις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή τους στο Πρόγραμμα Υποτροφιών Πιλότων στην ιστοσελίδα της AEGEAN www.aegeanair.com και να επικοινωνήσουν για όποιες συμπληρωματικές διευκρινήσεις ή πληροφορίες μέσω email στο pilotscholarships@aegeanair.com.