Δύο τραγωδίες μέσα σε χρονικό διάστημα τριών ετών έχουν «σημαδέψει» την σημερινή ημέρα για τα Χανιά.
Στις 8 Δεκεμβρίου του 1966 το πλοίο «Ηράκλειον» βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή της Φαλκονέρας με αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους 224 επιβαίνοντες σε αυτό. Τρία χρόνια αργότερα, αεροσκάφος της Ολυμπιακής Αεροπορίας που εκτελεί το δρομολόγιο Χανιά - Αθήνα συντρίβεται στην ορεινή περιοχή της Κερατέας με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους οι 85 επιβάτες και τα πέντε μέλη του πληρώματος.
Σήμερα στον ιερό ναό του Αγίου Ποταπίου που βρίσκεται στο χώρο του δημοτικού γηροκομείου Χανίων τελέστηκε μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των θυμάτων των δύο τραγωδιών. Ακολούθησε επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφάνων στο μνημείο για τα θύματα του «Ηράκλειον» που βρίσκεται την πλατεία «Τάλως» των Χανίων.
Το ναυάγιο στην Φαλκονέρα Χανίων
Το «Ηράκλειον» της εταιρείας των αδελφών Τυπάλδου, είχε αναχωρήσει στις 9 το βράδυ από το λιμάνι της Σούδας με προορισμό τον Πειραιά, με 300 επιβάτες και πλήρωμα. Στην θαλάσσια περιοχή της Φαλκονέρας οι άνεμοι έπνεαν με ταχύτητα 7 - 8 μποφόρ. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα φορτηγό-ψυγείο, που μετακινήθηκε λόγω της θαλασσοταραχής, έπεσε πάνω στη μπουκαπόρτα, την έσπασε και τα νερά κατέκλυσαν το πλοίο. Το «Ηράκλειο» μόλις που πρόλαβε να εκπέμψει δύο φορές «SOS». Βυθίστηκε. Από τους 300, που επέβαιναν, σώθηκαν μόλις 46. Από αυτούς, καμία γυναίκα, κανένα παιδί. Πολλές από τις σορούς, δεν βρέθηκαν ποτέ.
Η τραγωδία με την πτήση ΟΑ 954 από τα Χανιά
Τρία χρόνια μετά και πριν τα Χανιά συνέλθουν από το πένθος, αεροσκάφος της Ολυμπιακής Αεροπορίας που εκτελούσε την πτήση Χανιά-Αθήνα, συνετρίβη σε ορεινή περιοχή της Κερατέας Αττικής.
Το βράδυ της 8ης Δεκεμβρίου, το αεροσκάφος, που πετούσε από τα Χανιά προς την Αθήνα, ειδοποίησε τον πύργο ελέγχου στο αεροδρόμιο της Αθήνας ότι έχει θέσει σε λειτουργία το ILS, το τυφλό σύστημα προσγείωσης. Η πτήση είχε καθυστέρηση, καθώς ο κυβερνήτης προσπαθούσε να αποφύγει το μέτωπο της κακοκαιρίας. Μέχρι την προσγείωση απέμεναν 2 λεπτά. Καταιγίδα και δυνατοί νότιοι άνεμοι ήταν το σκηνικό του καιρού.
«Χάνω ύψος, χάνω ύψος» ήταν τα τελευταία λόγια του κυβερνήτη, με τον πύργο ελέγχου να απαντά: «Πήγαινε προς τη θάλασσα». Ηταν 20:50, όταν οι κάτοικοι της Κερατέας άκουσαν έναν παράξενο θόρυβο και βγαίνοντας από τα σπίτια τους αντίκρισαν ένα αεροπλάνο να χάνει συνεχώς ύψος. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, άκουσαν μια έκρηξη και ακολούθησαν άλλες τρεις. Από μακριά έβλεπαν μια λάμψη και φωτιές. Το αεροπλάνο είχε συντριβεί και κανείς από τους επιβάτες και το πλήρωμα δεν επέζησε. Η επιτροπή αποφάνθηκε ότι το ιπτάμενο πλήρωμα του θαλάμου διακυβέρνησης είχε παρεκκλίνει από τη σωστή διαδρομή και είχε κατέβει κάτω από το ελάχιστο ασφαλές υψόμετρο, ενώ πραγματοποιούσε προσέγγιση ILS (Instrument Landing System), δηλαδή διαδικασία προσγείωσης με όργανα.
Η ανακοίνωση της Ολυμπιακής Αεροπορίας
Η σχετική ανακοίνωση της Ο.Α εταιρίας, που δημοσιεύεται τότε στις εφημερίδες αναφέρει: «Η Ολυμπιακή Αεροπορία αγγέλλει μετά βαθυτάτης οδύνης, ότι σήμερον και περί ώραν 21.00, αεροσκάφος DC 6 B πτήσεως 954 εκ Χανίων προς Αθήνας, κατέπεσεν εις περιοχήν Κερατέας Αττικής. Ουδείς εκ των 85 επιβατών και του πενταμελούς πληρώματος φέρεται ως επιζών».
Μια ημέρα μετά την αεροπορική τραγωδία το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων με ομόφωνη απόφασή του κήρυξε την 8η Δεκεμβρίου, ως αποφράδα ημέρα για τα Χανιά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ & Wikipedia