Όλοι ξαφνιαστήκαμε με τον δυνατό και διαπεραστικό ήχο του 112 την πρώτη φορά που το ακούσαμε. Το ξεπεράσαμε. Μετά την αρχική πλάκα, συνειδητοποιήσαμε ότι ο ήχος ειδοποίησης σε καταστάσεις ανάγκης πρέπει να είναι ενοχλητικός.
Το 112 εξελίσσεται σε έναν από τους πρωταγωνιστές της έγκαιρης ενημέρωσης των πολιτών στην πανδημία του κορωνοϊού. Οι ειδοποιήσεις του φτάνουν στο 80% των έξυπνων κινητών της χώρας, ενώ από το site της Πολιτικής Προστασίας μπορούν να γραφτούν όσοι θέλουν στην πλατφόρμα για να παίρνουν sms.
Για την ιστορία, το 112 ήταν ένα από τα πολλά θέματα που σχετίζονται με την τεχνολογία στα οποία η Ελλάδα έμενε για χρόνια «μετεξεταστέα». Χρειάστηκε η τραγωδία στο Μάτι και η καθολική κατακραυγή για να ξεκινήσει ξανά η διαδικασία ενεργοποίησης της λειτουργίας αποστολής μηνυμάτων, η οποία λειτουργούσε εδώ και χρόνια σε πολλές χώρες της Ευρώπης, αλλά όχι στην Ελλάδα.
Υλοποιήθηκε χάρη στις άμεσες και συντονισμένες ενέργειες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ώστε να «ξεκλειδώσει» η δυνατότητα λήψης ειδοποιήσεων σε μια σειρά δημοφιλών συσκευών. Ο ίδιος ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης επικοινώνησε προσωπικά με όλες τις μεγάλες εταιρίες κατασκευαστών κινητών τηλεφώνων προκειμένου εκείνες να ενσωματώσουν στις αναβαθμίσεις του λειτουργικού τους τις ειδοποιήσεις του 112. Τελικά, το 112 τέθηκε σε πλήρη λειτουργία λίγο πριν από το τέλος του 2019.
Επιπλέον, το 13033 έλυσε το πρόβλημα των κατ’ εξαίρεση μετακινήσεων, με την αποστολή sms και την αυτόματη απάντηση που λειτουργεί ως «απόκομμα» αποδεικτικό. Το 13033 αποδείχτηκε πολύ βολικό για τους πολίτες.
Αυτό, όμως, που προκαλεί ιδιαίτερη αίσθηση είναι το ότι η Ελλάδα τα πήγε πολύ καλύτερα στην «ψηφιακή» διαχείριση της πανδημίας σε σύγκριση με χώρες – πρότυπο, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο. Σύμφωνα με τα βρετανικά μέσα, «το νησί» έχει σοβαρά προβλήματα στη μαζική αποστολή ειδοποιήσεων. Λόγω έλλειψης κεντρικού συστήματος ειδοποιήσεων, η κυβέρνηση ζήτησε από τις εταιρίες κινητής να στέλνουν sms στους πολίτες, πρακτική που η Ελλάδα ακολούθησε ήδη από τις 31 Ιουλίου 2019. Όλοι θυμόμαστε τα μηνύματα για τις πυρκαγιές το περασμένο καλοκαίρι που έλαβαν όλοι οι πολίτες σε περιοχές όπου υπήρχε κίνδυνος.
Οι εταιρίες στο Ηνωμένο Βασίλειο, ωστόσο, δεν τα κατάφεραν τόσο άμεσα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 24 Μαρτίου εκατομμύρια μηνύματα έμειναν σε εκκρεμότητα για περισσότερες από 24 ώρες.
Να σημειωθεί ότι το gov.uk του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν το πρότυπο για το gov.gr που λειτουργεί δοκιμαστικά εδώ και 10 μέρες. Φαίνεται πως η Ελλάδα, ο αιωνίως «μετεξεταστέος» μαθητής όχι μόνο προβιβάστηκε, αλλά πήρε τόσο καλό βαθμό που ξεπέρασε έναν από τους «δασκάλους» του σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού.