Το ελληνικό αρχιτεκτονικό studio Tense κατάφερε να συνδυάσει αριστοτεχνικά ένα τρίγωνο με έναν κύκλο, δημιουργώντας μια εντυπωσιακή κατοικία από σκυρόδεμα στην Εύβοια, η οποία έκανε τη σύγχρονη Ελλάδα viral σε όλο τον κόσμο.
Σε έναν λόφο με θέα στη θάλασσα του Ευβοϊκού Κόλπου δεσπόζει μια κατοικία που απέσπασε, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, εγκωμιαστικές κριτικές. Η μινιμαλιστική αυτή δημιουργία του ελληνικού αρχιτεκτονικού γραφείου Tense Architecture Network, ενός δικτύου ταλαντούχων αρχιτεκτόνων που από το 2004 δημιουργεί κτίρια, ιδιωτικά και δημόσια που αποσπούν βραβεία -μεταξύ αυτών ένα Δημαρχείο 5000m2 στην Κρήτη, την αποκατάσταση του Ενετικού Αρσενάλι και του ευρύτερου περιβάλλοντος χώρου τους στο λιμάνι του Ηρακλείου, αλλά και το αστικό πάρκο Καστρακίου στον Πειραιά-, κατάφερε να ξεχωρίσει χάρη στο ιδιαίτερο τριγωνικό της σχήμα.
Αρρενωπές γωνίες και θηλυκές καμπύλες
Αν δει κάποιος από ψηλά αυτή την παράξενη μινιμαλιστική βίλα στην Εύβοια, είναι σαν να βλέπει την κάτοψη ενός πίνακα του Μοντερνισμού: Ένα γιγαντιαίο τρίγωνο που μοιάζει στιβαρό λόγω του εμφανούς σκυροδέματος, το οποίο ταυτόχρονα όμως φαίνεται σαν να αψηφά τους νόμους της βαρύτητας, σαν τόξο σε ταλάντωση ή σαν έντομο που ανοίγει τα πτερύγιά του για να πετάξει.
Μπροστά του βρίσκεται ένας υδάτινος κύκλος, μια ολοστρόγγυλη πισίνα που έχει κάτι αρχέγονο, σαν ένας βωμός από αρχαία ιεροτελεστία, μέσα από την οποία θα εμφανιστεί η αναδυόμενη Αφροδίτη.
Για τον Μοντερνισμό του 20ου αιώνα, μια τέτοια ανάγνωση που συνδυάζει την αρχαία ελληνική μυθολογία και τη μαγεία της τριγωνομετρίας, με την προσπάθεια ενός κατακερματισμένου κόσμου που αναζητά το νόημα στην ποίηση, είναι απολύτως συμβατή. Πώς όμως μια -κάπως υπερβατική- οπτική της πραγματικότητας όπως αυτή μπορεί να γίνει βιώσιμη σε μια σύγχρονη, απόλυτα λειτουργική κατοικία του σήμερα;
Πώς είναι να ζει κάποιος σε μια τριγωνική κατοικία με γυάλινα ανοίγματα που μοιάζει βγαλμένη από κάποιο όνειρο του Αρίσταρχου του Σάμιου ή του σουρεαλιστή Αντρέ Μπρετόν που ονειρευόταν να ζει σε ένα γυάλινο σπίτι μέσα στην καρδιά της απόλυτης διαφάνειας;
Το σπίτι αν και εξωτερικά φαίνεται λεπτό σαν να βλέπεις ένα τρισδιάστατο τρίγωνο από το πλάι, είναι απολύτως λειτουργικό με πολύ άνετους χώρους που τους χαρακτηρίζει μια λιτή πολυτέλεια.
Σκυρόδεμα, ατσάλι, καθαρές επιφάνειες, στιβαροί όγκοι και design minimal έπιπλα αποτελούν τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν όλους τους χώρους: από το σαλόνι, την τραπεζαρία και την κουζίνα, μέχρι τις πιο ιδιωτικές ζώνες όπως τα υπνοδωμάτια και τα μπάνια.
Η κατοικία χτίστηκε έτσι ώστε όλοι αυτοί οι χώροι να απολαμβάνουν τη μοναδική θέα στη θάλασσα και να συνομιλούν με το φυσικό περιβάλλον του Ευβοϊκού Κόλπου.
Μια κατοικία-ωδή στην τριγωνομετρία
Οι αρχιτέκτονες αξιοποίησαν το γωνιακό επικλινές οικόπεδο, δημιουργώντας έναν όγκο από σκυρόδεμα, ατσάλι και κρύσταλλο, ο οποίος στις δύο τους άκρες είναι αιχμηρός, αλλά στην καρδιά του είναι καμπυλόγραμμος και θηλυκός. Αυτή η συνεχής συνομιλία των τριγωνικών και κυκλικών σχημάτων διαμορφώνει την αισθητική γραμμή ολόκληρου του οικοδομήματος. Η είσοδος καθώς και το γκαράζ βρίσκεται στο πιο χαμηλό επίπεδο. Από εκεί μια κυκλική σκάλα οδηγεί στον όροφο που φιλοξενεί το σαλόνι και την τραπεζαρία με τη μοναδική θέα, την κουζίνα και τα υπνοδωμάτια.
Όλοι οι κυρίως χώροι της κατοικίας βρίσκονται στην περίμετρο ενός άτυπα τραπέζιου αιθρίου που φιλοξενεί μια εσωτερική αυλή, μια δροσερή minimal όαση από σκυρόδεμα με μια μελιά που μεγαλώνει στην καρδιά της.
Στο εσωτερικό, μια γήινη παλέτα συμπληρώνει αρμονικά τον γκρίζο τόνο που κυριαρχεί από το εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα της κατασκευής που υπογράφουν οι αρχιτέκτονες Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος και Νέστορας Σκαντζούρης.
Τη στατική μελέτη έκανε ο Αθανάσιος Κοντιζάς, ενώ την αρχιτεκτονική διαμόρφωση του τοπίου με ξηροθερμικούς θάμνους και δένδρα σχεδίασε η Ελένη Τσιριντάνη. Οι φωτισμοί φέρουν την υπογραφή της LUUN και την ηλεκτρομηχανολογική μελέτη ο Σπύρος Αρβανίτης.
Στο έργο βασικό ρόλο κρατά η στρογγυλή πισίνα, που μοιάζει με γλυπτό, συμπληρώνοντας αρμονικά τις έντονες γωνίες του κτίσματος.
Το Wallpaper εγκωμίασε την τριγωνική κατοικία και το YouTube την έκανε viral
To διεθνές περιοδικό Wallpaper δεν ήταν το μόνο που ερωτεύθηκε τις έντονες γωνίες που χαρακτηρίζουν εν γένει τις δημιουργίες του ελληνικού αρχιτεκτονικού γραφείου Tense Αrchitecture Νetwork. H Kirsten Dirksen, μία πολύ δημοφιλής YouΤuber από την Καλιφόρνια, λάτρης του μινιμαλισμού, παρουσίασε μια αντίστοιχη, λιτή, τριγωνική κατοικία που έχει σχεδιάσει το γραφείο στα Μέγαρα, στους 1,4 εκατομμύρια συνδρομητές της. Όπως αντιλαμβάνεστε οι Έλληνες βραβευμένοι δημιουργοί ταξίδεψαν τον σύγχρονο ελληνικό μινιμαλισμό σε όλο τον κόσμο και έγιναν viral.
«Η κατοικία στην Εύβοια είναι η πλέον πρόσφατη και η έκτη κατά σειρά που ολοκληρώνεται από όσες έχουμε σχεδιάσει. Η κάτοψή της είναι τριγωνική, όπως και της κατοικίας στα Μέγαρα. Εκείνη ολοκληρώθηκε το 2016 και απέσπασε βραβείο Häuser -ενώ δημοσιεύτηκε ευρέως. Το ότι ήταν τριγωνική δεν εμπόδισε το σχετικό video της Kirsten Dirksen στο YouTube να ξεπεράσει τα 3.300.000 views: αναφέρομαι προφανώς στο ασύνηθες του σχήματος, μέρος ίσως, της γοητείας της» αναφέρει στο iefimerida ο αρχιτέκτονας Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος.
Τι είναι αυτό όμως που κάνει τις κατοικίες των Tense Αrchitecture Νetwork να ξεχωρίζουν; Ως θεατές εμείς μπορούμε εκ πρώτης όψεως να αποπειραθούμε να δώσουμε μια πιθανή απάντηση: Αυτό που κάνει τον διεθνή Τύπο, τους λάτρεις του μινιμαλισμού και της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ξεχωρίζουμε τα έργα των συγκεκριμένων αρχιτεκτόνων, είναι η δυνατότητά τους να συνδυάζουν τις άκρως θηλυκές καμπύλες με τις έντονες, αρρενωπές γωνίες, πάνω στον ίδιο «καμβά» από σκυρόδεμα, δημιουργώντας μια ποιητική γεωμετρική σύνθεση που θυμίζει τρισδιάστατο πίνακα του μοντερνισμού. Σαν να βλέπεις, δηλαδή, τα αποδομημένα τρίγωνα του Πικάσο να κολυμπούν σε μια γκρίζα θάλασσα από μπετόν πλάι στους κύκλους του Καντίνσκι.
Πώς βλέπουν όμως οι ίδιοι το έργο τους; Τι υποδηλώνει το γεωμετρικό στοιχείο; Ο λόγος για τον οποίο η κατοικία στην Εύβοια είναι τριγωνική, είναι άλλος από εκείνον που τους οδήγησε στην κατασκευή της επίσης τριγωνικής κατοικίας στα Μέγαρα, όπως μας εξηγεί ο αρχιτέκτονας Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος: «Παρόλο που και οι δύο ενσωματώνουν μέσα τους μία αυλή, η κατοικία στα Μέγαρα είναι γειωμένη και δωρική, ενώ η κατοικία στην Εύβοια εμφανίζεται αιωρούμενη και δυναμική. Δεν βρίσκεται σε έναν ελαιώνα, αλλά μπροστά στη θάλασσα. Αγκαλιάζεται διαρκώς από καμπύλες, είτε από εκείνη του επιμήκους στεγάστρου, είτε της απόληξής της προς δύση, είτε της κολυμβητικής της δεξαμενής. Ένας απόλυτος κύκλος, η δεξαμενή αυτή ήταν το μόνο σχήμα που μπορούσε να αντιταχθεί με έγκυρο τρόπο στο τρίγωνό της. Αιωρούμενη και η ίδια σε σχέση με το έδαφος, ανακλώντας τον ουρανό, προεκτείνει το βλέμμα και τη ζωή από έξω προς τα μέσα -και το αντίστροφο».
Info: Tense Architecture Νetwork - tensearchitecture.net facebook.com/Tense-Architecture-Network instagram.com/tensearchitecturenetwork